Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Zeker bij nieuwr t5 zou dat kunnen
maar het komt door led dit verzwakt de koralen waarom ze weer moeten wennen aan t5
licht schok onder t5 lijkt me niet
onder hqi misschien
ik denk dat bas er zeer tevreden mee gaat zijn en dat helpt zijn bak alleen m'n aar

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Ik ben het met je eens Robert. Led is goed als supplementair licht. De T5's die er nu bij zijn gehangen gaat z'n koralen goed doen, dat weet ik zeker!!!

Ik ben het met je eens Robert. Led is goed als supplementair licht. De T5's die er nu bij zijn gehangen gaat z'n koralen goed doen, dat weet ik zeker!!!

[emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Super leuke visjes bas.
Ook erg gaaf dat je nu echt de verandering naar aal kan volgen erg gaaf.

Groetjes wesley

@Frank, Robert: voorlopig kies ik idd voor de combi! Zie nu al vooruitgang in de bak.

Super leuke visjes bas.
Ook erg gaaf dat je nu echt de verandering naar aal kan volgen erg gaaf.

Groetjes wesley

Zijn idd leuke visjes. Heb bij alle topics erover wel gelezen hier voordat ik de knoop doorhakte. Stom toevallig zag ik ze zwemmen in Putten en heb mezelf nog een week in kunnen houden.. ;)

Heb jij de aalgrondel nog in je bak?

..

15de5f8c7bd990af80757fe277a9d1d3.jpg

b3afc7756fc3a06259e9ba6e474ae79f.jpg

Ziet er goed uit bas.
Ik had 1 aalgrondel en die is er niet meer staan wel nog op het wensen lijstje.

Groetjes wesley

Kort filmpje van de twee aalgrondels vanochtend vroeg:

[video=youtube;NY44ScVmNc0]https://www.youtube.com/watch?v=NY44ScVmNc0[/video]

Van de week de waterparameters weer gemeten:

KH 8,2
CA 470
MG 1350
NO3 1
PO4 0 --> fosfaat komende periode ff in de gaten houden, want dit duidelijk te laag
K 490
I 0,01--> DSR toevoeging gedaan

Kortom prima waarden, maar alleen fosfaat in de gaten houden. Wel heb ik de laatste dagen iets meer algvorming op de ruiten, maar dat wijt ik aan het feit dat ik extra t5 verlichting heb toegevoegd en deze qua licht intensiteit meer en meer aan het opschroeven ben. Dat zou dan ook gelijk de fosfaatwaarde van nul verklaren..

Wel twee glasanemonen gespot..grr..dus die krijgen -als ik er een beetje bij kan komen- een speciale behandeling van me! :cool:
Verder geen klagen over hoe de bak erbij staat! Mijn huidige SPS koraaltjes zijn in ieder geval druk bezig met voetvorming, dus dat is een goed teken! :)

Van de week de waterparameters weer gemeten:

KH 8,2
CA 470
MG 1350
NO3 1
PO4 0 --> fosfaat komende periode ff in de gaten houden, want dit duidelijk te laag
K 490
I 0,01--> DSR toevoeging gedaan

Kortom prima waarden, maar alleen fosfaat in de gaten houden. Wel heb ik de laatste dagen iets meer algvorming op de ruiten, maar dat wijt ik aan het feit dat ik extra t5 verlichting heb toegevoegd en deze qua licht intensiteit meer en meer aan het opschroeven ben. Dat zou dan ook gelijk de fosfaatwaarde van nul verklaren..

Wel twee glasanemonen gespot..grr..dus die krijgen -als ik er een beetje bij kan komen- een speciale behandeling van me! :cool:
Verder geen klagen over hoe de bak erbij staat! Mijn huidige SPS koraaltjes zijn in ieder geval druk bezig met voetvorming, dus dat is een goed teken! :)

Als je algen op de ruit hebt binnen twee dagen dan kun je er vanuit gaan dat je fosfaat hebt ondanks dat je het niet meet. De testsetjes zijn slechts een indicatie, bij mij gaf JBL en Salifert allebei 0 aan, met een triton test 0,03 ppm.

Dat je meer algen hebt kan idd aan de verlichting liggen. Maar denk maar zo, als je algen er beter op groeien, dan kunnen je zooanthellen en dus koralen dat ook!!

Je KH is 8,2, als je die met salifert meet dan is die in werkelijkheid 0,5 punt lager, dus 7,7 nu. Persoonlijk zou ik niet lager veel gaan zitten als dat.

Dat je meer algen hebt kan idd aan de verlichting liggen. Maar denk maar zo, als je algen er beter op groeien, dan kunnen je zooanthellen en dus koralen dat ook!!

Je KH is 8,2, als je die met salifert meet dan is die in werkelijkheid 0,5 punt lager, dus 7,7 nu. Persoonlijk zou ik niet lager veel gaan zitten als dat.

:thumbup:

greetings, GlennF

Ik heb je filmpjes met veel plezier bekeken … vind je scape heel naturel en erg mooi …. ik zie dat je paar Gorgonen hebt …. hoe doen die het? Ik ben zelf ook eens aan het rondkijken …. maar ik lees dat er makkelijke en moeilijke soorten zijn …. laat me raden : de mooie soorten zijn moeilijk?

Ik heb je filmpjes met veel plezier bekeken … vind je scape heel naturel en erg mooi …. ik zie dat je paar Gorgonen hebt …. hoe doen die het? Ik ben zelf ook eens aan het rondkijken …. maar ik lees dat er makkelijke en moeilijke soorten zijn …. laat me raden : de mooie soorten zijn moeilijk?

In 99% van de gevallen is het zo dat de mooiste koralen het lastigste zijn om te houden :biggrin:

In 99% van de gevallen is het zo dat de mooiste koralen het lastigste zijn om te houden :biggrin:

Ik ga dan maar over op die plastieke versies van dat programma "tanked" …. altijd goed …. een kopergehalte van 75 gram/liter …. geen probleem daar gaan ze alleen maar van blinken :rolleyes:

Ik ga dan maar over op die plastieke versies van dat programma "tanked" …. altijd goed …. een kopergehalte van 75 gram/liter …. geen probleem daar gaan ze alleen maar van blinken :rolleyes:

Hahaha... ;)

Als je algen op de ruit hebt binnen twee dagen dan kun je er vanuit gaan dat je fosfaat hebt ondanks dat je het niet meet. De testsetjes zijn slechts een indicatie, bij mij gaf JBL en Salifert allebei 0 aan, met een triton test 0,03 ppm.

Ha Frank,

Ik zie de koralen erop vooruit gaan en dus maak ik me qua fosfaat ook niet direct zorgen! En dat poetsen van de ruit is gelijk een mooi moment om lekker in de bak te turen..:rolleyes:

Overigens meet ik zowel de PO4 als de KH met een Hanna fotometer. Weet niet hoe nauwkeurig de hanna kh meter is overigens..zal even kijken of ik überhaupt hiervan nog een Salifert test heb liggen ter referentie.

Dank je, Marc! De gorgoon doet het prima en is één van de makkelijke soorten..soort van set and forget koraaltje, dus. Heb in het verleden wel eens aan een moeilijkere waaiergorgoon gewaagd en dat is geen succes geworden op de langere termijn. En idd is mijn ervaring dat de mooiste soorten het moeilijkst zijn.. :)

Vanavond na het eten even snel naar Bussum gereden en bij forumlid Sander (SanderKever) een mooie cactus opgehaald!

Uiteraard ook even zijn bak bewonderd en geconstateerd dat de koralen bij hem het onder Key led prima doen! Hij heeft mooie groot uitgegroeide koralen staan!

Sander, nog bedankt voor de mooie stek! topjes

e62b0e6c3423c99471ce53ab07e3072e.jpg

6de144b9b6788d9b244493d50a16654f.jpg

wat leuk om na zo n lange tijd op het forum te zijn geweest je bak te zien :) De aaltjes zijn super, heb ze toen ook heel lang op mijn lijstje gehad maar nooit meer echt in huis gehaald maar je loricula ben ik echt jaloers op haha. Heb in mijn eerste bak een loricula gehad en die is me altijd bijgebleven en heb vaak met het idee gespeeld een school loricula's te vormen in deze bak maarja...je kent het verhaal ;) Blijf het een van de mooiste vissen vinden die er zijn! Succes met alles in ieder geval!

wat leuk om na zo n lange tijd op het forum te zijn geweest je bak te zien :) De aaltjes zijn super, heb ze toen ook heel lang op mijn lijstje gehad maar nooit meer echt in huis gehaald maar je loricula ben ik echt jaloers op haha. Heb in mijn eerste bak een loricula gehad en die is me altijd bijgebleven en heb vaak met het idee gespeeld een school loricula's te vormen in deze bak maarja...je kent het verhaal ;) Blijf het een van de mooiste vissen vinden die er zijn! Succes met alles in ieder geval!

Dank je, Miranda! Ik vind het leuk jou weer even 'tegen' te komen hier op het forum! Die aaltjes zijn idd superleuk en ben echt benieuwd hoe de tekening zich gaat ontwikkelen. Die loricula heb ik een beetje een haat-liefde verhouding mee. Ben begonnen met een koppel die het in de RSM goed gedaan heeft, maar uiteindelijk ben ik het vrouwtje verloren en sindsdien zwemt deze man alleen rond in mijn bak. Heb wel ondervonden dat hij zich af en toe vergrijpt aan de koraaltjes. Iets wat hij nooit gedaan heeft toen hij nog met zijn vrouwtje rond zwom.

Las in het dagboek van Marjan dat je nog altijd een plons water hebt, maar begrijp dat je geen spijt van je keuze hebt. Gelukkig maar...maar wie weet zien we je nog een keertje terug met een leuke zeebak! Ik hoop het want heb ook altijd genoten van jouw verhalen!

Het ga je goed! :)

Hierbij wat bewijs van de voetvorming van de Monti's:

7300ce22dde2c966c6786f7214105ad0.jpg

40fa777d307bf620612c46b53a9dffa7.jpg

Hopelijk een beetje zichtbaar op de foto, maar ik ben er erg blij mee! Het is een goed teken dacht ik zo.

Verder nog koraaltje wat het met de dag beter gaat doen en al weer voorzichtig paarse poliepen laat zien:

8e3e148d9a51bb63df7f5b303f6c0efb.jpg

Dit koraaltje heb ik ooit als een stukje van 1 bij 1 cm van Robert Worst meegekregen. Met wat moeite heb ik het uiteindelijk teruggevonden tijdens het leeghalen van de rsm en een plekje op het rif gegeven. Door alle ellende volledig uit het oog verloren en het was uiteindelijk niet meer zichtbaar. Inmiddels volledig terug en weer bijna hersteld. Ook heeft het zich iets vermeerderd..

topjes

Back
Bovenaan