Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

die gedachte speelt bij mij nou ook altijd
het voelt een beetje onnatuurlijk om fosfaat en/of nitraat toe te voegen
is het dan niet net zo makkelijk om je filtering even uit te zetten?
dan loopt het toch ook weer op?!

Gewoon lekker voeren bas erg makkelijk om het zo te regelen voor jezelf.

Groetjes wesley

die gedachte speelt bij mij nou ook altijd
het voelt een beetje onnatuurlijk om fosfaat en/of nitraat toe te voegen
is het dan niet net zo makkelijk om je filtering even uit te zetten?
dan loopt het toch ook weer op?!

Voorlopig besloten om niet te gaan doseren met fosfaat. Ik ga mee in onderstaande advies van Wesley. Afgelopen weekend nog ff snel fosfaat gemeten en toen was het alweer 0,06. En dat volledig door het voeren en zonder te rommelen met fosfaatdoseringen.

Gewoon lekker voeren bas erg makkelijk om het zo te regelen voor jezelf.

Groetjes wesley

Dank voor het advies, Wes! Denk dat ik het voorlopig ook maar ff aankijk..kan altijd nog starten met doseren. Moet tenslotte ook binnenkort nog in fases het bestaande koraalzand verwijderen en moet eerst zien wat er daardoor gebeurt met de waterwaardes.

Overigens gisteren de afschuimer gedemonteerd en de pomp en binnenkant van de schuimer maar eens compleet schoongemaakt. Was nodig en had dit sinds het in gebruik nemen van de schuimer nog niet gedaan..:o
Vanavond maar eens kijken of ie alweer een beetje aan het schuimen is geslagen.. ;)

Kleine update: er zit weer een opgaande lijn in de bak! Dus nu rustig maar weer opbouwen en niks overhaasten. Het recent geplaatste bouwwerk van riftakken is op het moment een beetje bruin bealgd, maar het wordt al minder inmiddels.

Vandaag bij Ocean and Lake nog een mooie lobo gescoord:

e2e7e9yd.jpg

Verder nog wat iPhone foto's van wat koraaltjes:

Blastomussa wellsi
jemyvuna.jpg

Duncan
3utybypu.jpg

Blasto
8ery7uzy.jpg

Helio
3eqa9a6a.jpg

Mooie dier Bas, en met de iphone gefotografeerd ?

Alle foto's zijn in de voorgaande post zijn met de iphone gemaakt..af en toe krijg je er nog best wat redelijks uit..
Eigenlijk moet ik de spiegelreflex erbij pakken, maar da's net ff wat meer werk.. ;)

Zomaar wat foto's van de aangepaste inrichting. De
'takken' ;) constructie is een klein beetje bruin bealgd, maar dat wordt al minder. Nu zorgen dat er een hoop mooie koraaltje bij komen die kleur gaan geven aan de bak!

jyru8ytu.jpg

yduvysy2.jpg

yna6u8e8.jpg

yne5e7a5.jpg

y9erusym.jpg

Thnx, Rob! Nee, mijn fosfaat is niet bewust 0. Maar heb tot een jaar geleden altijd moeite gehad met het onder controle krijgen van mijn fosfaat. Begin nu zachtjes aan te denken dat ik wellicht fosfaat moet gaan doseren of meer moet voeren om het op peil te houden. Luxe probleem dus..maar het voelt nog wat tegenstrijdig om juist fosfaat omhoog te brengen.. :rolleyes:

Aangezien je weer met een nieuwe bezeting begint en niet veel koraal heb zou ik me niet druk maken om het fosfaat. Dat zou ik pas doen als je meer. Koraal heb en hier stress signalen ziet.
Ook als je nitraat zou oplopen zou dat een reden kunnen zijn.
Ik zou niet overmatig voeren alleen maar om een enkele waarde omhoog te krijgen omdat je nooit vantevoren weer wat harder zal stijgen. No3 of po4.
Door overmatig voeren loop je de risico op het doorlopen van de hele afbraak keten en dus meer detritus en flap. En dat alleen op een enkele waarde te verhogen.
Voer naar de behoefte van de vissen en koraal, maar niet om een enkel eind product te verkrijgen met als bijgevolg meerder eindproducten waar je niet op zit te wachten.

Natuurlijk is dit een vrijblijvend advies, want jij bent degene die het dichts op 't vuur zit en beter kan oordelen.:)

greetings, GlennF

Hey Bas
Dat ziet er strak uit
Mooi opgebouwd
En ook erg mooie ombouw
Gr. Bas

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

thnx, Bas

Aangezien je weer met een nieuwe bezeting begint en niet veel koraal heb zou ik me niet druk maken om het fosfaat. Dat zou ik pas doen als je meer. Koraal heb en hier stress signalen ziet.
Ook als je nitraat zou oplopen zou dat een reden kunnen zijn.
Ik zou niet overmatig voeren alleen maar om een enkele waarde omhoog te krijgen omdat je nooit vantevoren weer wat harder zal stijgen. No3 of po4.
Door overmatig voeren loop je de risico op het doorlopen van de hele afbraak keten en dus meer detritus en flap. En dat alleen op een enkele waarde te verhogen.
Voer naar de behoefte van de vissen en koraal, maar niet om een enkel eind product te verkrijgen met als bijgevolg meerder eindproducten waar je niet op zit te wachten.

Natuurlijk is dit een vrijblijvend advies, want jij bent degene die het dichts op 't vuur zit en beter kan oordelen.:)

greetings, GlennF

Glenn, dank voor je advies! Ik probeer zeker niet overmatig te voeren..maar heb gemerkt dat ik door normaal te voeren het fosfaat stabiel kan houden tussen de 0 en de 0,08. En op een nieuwe flap uitbraak zit ik zeker niet te wachten..:p
Voorlopig doe ik het rustig aan...noodgedwongen ook..want ben drukker op het moment met schilderen, de tuin en overige buitenwerkzaamheden.. :rolleyes:;)

thnx, Bas

Glenn, dank voor je advies! Ik probeer zeker niet overmatig te voeren..maar heb gemerkt dat ik door normaal te voeren het fosfaat stabiel kan houden tussen de 0 en de 0,08. En op een nieuwe flap uitbraak zit ik zeker niet te wachten..:p
Voorlopig doe ik het rustig aan...noodgedwongen ook..want ben drukker op het moment met schilderen, de tuin en overige buitenwerkzaamheden.. :rolleyes:;)

Mooi, het leven is meer dan alleen een aquarium. Ik ben ook relax met ander dingen bezig. Gisteren mijn zwembad duik gemaakt samen met mij zoon en dochter .
Volgende week word het geconditioneerde buiten duik programma gedaan.

greetings, GlennF

Mooi, het leven is meer dan alleen een aquarium. Ik ben ook relax met ander dingen bezig. Gisteren mijn zwembad duik gemaakt samen met mij zoon en dochter .
Volgende week word het geconditioneerde buiten duik programma gedaan.

greetings, GlennF

Idd is er meer dan alleen het aquarium. Leuk om zulk soort dingen met je kids te kunnen en mogen doen. Mijn zoontje is nu 2,5 en het lijkt me leuk om straks ook dingen te gaan ondernemen met hem. Nu lekker bezig om dit huisje een plaats te geven in mijn tuin:

mu7usapu.jpg

Vanochtend alvast een deel van de tuin ervoor vrij gemaakt:

a5utavyr.jpg

Papa lekker bezig en straks een blij gezicht van mijn kleine man! Wat wil je nog meer? ;)

topjes

Hey Bas
Dat is inderdaad het mooiste wat er is je kleine te zien genieten
Daar kan geen aquarium tegenop.
Gr. Bas

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Idd is er meer dan alleen het aquarium. Leuk om zulk soort dingen met je kids te kunnen en mogen doen. Mijn zoontje is nu 2,5 en het lijkt me leuk om straks ook dingen te gaan ondernemen met hem. Nu lekker bezig om dit huisje een plaats te geven in mijn tuin:

mu7usapu.jpg

Vanochtend alvast een deel van de tuin ervoor vrij gemaakt:

a5utavyr.jpg

Papa lekker bezig en straks een blij gezicht van mijn kleine man! Wat wil je nog meer? ;)

topjes

Leuke leeftijd waar ze op onderzoek uitgaan.
Mooi bouwwerkje, straks heb je de heel buurt met kinderen over de vloer haha...

Verwen ze niet teveel en bewaar wat voor later, dan kan je ook met ze gaan "bonden" als ze wat ouder zijn.

Ik geloof in alles met mate en op z'n tijd en dus niks forceren. Aan verwende kinderen heeft niemand baat. jij niet, het kind niet en zeker niet de maatschappij.

greetings, GlennF

GRMBL....#@%#$@$#$@

:mad:

Het geluk zit er niet op, zeg...

Gistermiddag op weg en nog vijf minuten verwijderd van huis kreeg ik een telefoontje van vrouwlief; het hele aquarium is donker en het waterniveau in het aquarium is te laag..
Dus ik balen in de auto en alweer bang dat mijn opvoerpomp het weer begeven zou hebben en daarbij sluiting te hebben veroorzaakt. Thuisgekomen bleek de aardlek eruit te liggen, dus inderdaad sluiting. Na het uitzetten van alle schakelaars op de dj switch de stroom er weer opgezet en vervolgens 1 voor 1 de schakelaars omgezet. Gelukkig blijkt de opvoerpomp nog gewoon te werken en heb ook weer alle apparatuur kunnen aanzetten. Helaas na vijf minuten klapte de aardlek er weer uit..dus de hele riedel weer van voren af aan gestart. Uiteindelijk bleek de afschuimer de boosdoener!

De mantel van de Nyos afschuimer pomp bleek helemaal verhard te zijn door het zeewater en gescheurd te liggen in het water! Dus water in de pomp...damn...

foto-9.jpg

Gelijk Ionanis van Stunning Corals gebeld en die gaat contact opnemen met Nyos voor een vervangende pomp. Hoop vandaag te horen wanneer die beschikbaar kan zijn...

Vraagje: hoe lang zou ik kunnen draaien zonder afschuimer? Zal vandaag in ieder geval wat waterwisselen...

Baal behoorlijk want de bak zit juist in een stijgende lijn..het lijkt wel of dat me niet gegund wordt.. :mad:

Balen zeg! Ik heb een tijdje geleden ook gehad dat mijn schuimer er mee stopte. Ik heb toen een oude pomp, waar een aansluiting voor een luchtslang opzat, in de sump gehad zodat er toch veel zuurstof in het water werd geblazen. Je kan ook een oude stromings pomp in de sump hangen en deze lucht laten happen zodat je veel zuurstof in de bak krijgt. Ik weet niet hoelang de nieuwe pomp op zich zal laten wachten? Je kan wel een of twee dagen zonder afschuimer, maar ik was er niet gerust op en heb bij aquacompleet een reserve afschuimer gehaald. Misschien zit er een aquariaan bij je in de buurt die er eentje heeft liggen die je tijdelijk kan gebruiken? Ik heb mn oude nog wel, maar moet daar nog een nieuwe pomp voor halen dus daar heb je niet zo veel aan. Hopelijk vind je snel een oplossing!

Balen zeg! Ik heb een tijdje geleden ook gehad dat mijn schuimer er mee stopte. Ik heb toen een oude pomp, waar een aansluiting voor een luchtslang opzat, in de sump gehad zodat er toch veel zuurstof in het water werd geblazen. Je kan ook een oude stromings pomp in de sump hangen en deze lucht laten happen zodat je veel zuurstof in de bak krijgt. Ik weet niet hoelang de nieuwe pomp op zich zal laten wachten? Je kan wel een of twee dagen zonder afschuimer, maar ik was er niet gerust op en heb bij aquacompleet een reserve afschuimer gehaald. Misschien zit er een aquariaan bij je in de buurt die er eentje heeft liggen die je tijdelijk kan gebruiken? Ik heb mn oude nog wel, maar moet daar nog een nieuwe pomp voor halen dus daar heb je niet zo veel aan. Hopelijk vind je snel een oplossing!

Qua zuurstof maak ik me nog niet eens echt druk, want de opvoerpomp houdt het water vanuit de sump in beweging en de 3 stromingspompen in het aquarium zelf zorgen voor voldoende waterbeweging. Ik ga straks even bellen met Ioannis om te horen hoe lang een nieuwe pomp op zich laat wachten..

Heb nog geprobeerd om de oude pomp te repareren, maar dat was al te laat aangezien er blijkbaar toch intern in de pomp al sluiting werd gemaakt. Ga er verder ook niet mee experimenteren, want da's mij te link.

Overigens vind ik het slecht dat een snoer bedoeld voor in zeewater zo hard wordt en kan scheuren.

Gezien het feit dat NYOS nog niet reageert toch maar op zoek gegaan naar een tijdelijke afschuimer. En waar zou je dan zijn zonder Ocean and Lake?:p
Heerlijk dat die winkel zo dichtbij zit en na een telefoontje naar Tim ben ik gistermiddag direct een afschuimer gaan halen! Goed..het is geen schuimer die net zo prettig af te stellen is als mijn NYOS, maar hij werkt wel en dat is tenslotte het belangrijkste!

Het apparaat in werking:
foto.jpg

Verder gisteravond nog 'even' naar Wassenaar gereden en een bezoekje gebracht aan Bas (http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?100140-Bak-van-Bas-en-Denise&highlight=denise+en+bas) voor twee stekken. Uiteraard even vol bewondering staan kijken en staan kletsen over de bak. Zijn bak staat er echt schitterend bij! Wat een plaatje!

@Bas: nog bedankt voor je gastvrijheid en de mooie stekken.

Eindelijk duidelijkheid omtrent een vervangende pomp voor mijn afschuimer; NYOS gaat rechtstreeks de pomp naar mijn huisadres sturen. Hopelijk gebeurt dat een beetje snel! Voor nu volstaat de leen afschuimer prima!

Vandaag ook even de belangrijkste waterwaarden gemeten en de ruitjes schoongemaakt.

KH 8 (wordt iets bijgestuurd richting de 9)
CA 430 (wordt bijgestuurd naar 450)
MG 1350
NO3 1
PO4 0 (ondanks het feit dat er 1,5 dag geen afschuimer op heeft gestaan!)

Ik merk dat de bak een sprongetje vooruit aan het maken is, mede aan het verbruik van KH, CA en MG. Koraaltjes het het duidelijk naar meer hun zin en herstellen langzaam van de tegenslagen de afgelopen tijd.

Voor de statistieken het lijstje van kapotte apparatuur :rolleyes::

- Voeding Tunze osmolator
- Ecomax opvoerpomp
- Jebao WP40
- T5 verlichting
- Afschuimer pomp

Zucht...daar wordt je eigenlijk best verdrietig van.. mecry

Back
Bovenaan