Re: Nijkerk's rif (RSM250)
Zo hé...het is even wat stoffig geworden hier...
Ben al lang niet meer hier actief geweest in dit topic. Komt eigenlijk doordat de zin een tijdje weg is geweest door verschillende tegenslagen, vakantie, werk et cetera. De bak draait nog steeds maar een beetje op een laag pitje..
Zoals een tijdje geleden aangehaald had ik ernstig last van rode flap en stond ik op het punt om chemisch de aanval in te zetten. Uiteindelijk besloten om het niet te doen en heb ik voor de natuurlijke weg gekozen. Door middel van het wegzuigen van de flap en het doseren van dagelijks twee soorten bacteriën (Bio Bac en Biodigest) heb ik de strijd gewonnen. Het was er wel eentje met een lange adem, want heb meermalen moedeloos naar de bak gekeken omdat ik bang was dat ik het ging verliezen...
Toen kwam de vakantie Italie en tijdens de vakantie gevraagd of mijn vader en schoonvader voor de bak wilden zorgen. Dat ging eigenlijk prima tot een dag of 5 voor het einde van mijn 2weekse vakantie ik plotseling een telefoontje kreeg van mijn vader......

Het waterniveau in mijn bak was ruim 8 cm lager komen te staan en na doorvragen bleek de opvoerpomp er mee gestopt te zijn. De Ecomax 10000 die zo betrouwbaar leek had het begeven..en juist daar had ik geen vervanging voor geregeld. Voor de rest heb ik altijd wel materiaal op voorraad zoals stromingspompen, maar hier had ik geen rekening mee gehouden.
Heb uiteindelijk aangegeven aan mijn vader dat hij er op het moment niks aan kon doen en dat ik zou gaan proberen om een tijdelijke opvoerpomp te gaan scoren. Dus heb een noodkreet per mail gestuurd om 20:00 uur 's avond aan Tim en Noortje van Ocean and Lake. 's Avonds om 22:30 uur werd ik teruggebeld door Noortje en zij gaf aan dat ze nog wel een vijverpomp hadden liggen die ik mocht halen. Dus om 10:00 uur de volgende dag mijn schoonvader erop uit gestuurd om de pomp op te halen in Putten. En vervolgens zijn mijn vader en schoonvader aan de slag gegaan om de pomp te vervangen. Uiteraard had ik de slangen nogal goed weggewerkt, dus dat was flink zwoegen en zweten voor ze. Maar ze hebben me ook teruggepakt...kreeg namelijk nog een telefoontje tussendoor dat alles in de bak was uitgevallen..wat?

Hoe kon dat nou 2 groepen en toch alles uitgevallen..na flink doorvragen en nadenken van mijn kant bleek er nog wel wat te werken, dus niet de hele bak lag plat en bleek uiteindelijk door hun werkzaamheden een stekker losgeschoten te zijn! Pfff..alles draaide weer! Yes! topjes
Teruggekomen van vakantie bleek het laatste kleine beetje flap volledig verdwenen te zijn, dus dat was het goed nieuws. Helaas heeft de bak oa door het flap toch een flinke klap gekregen en dan zakt de moed je soms in de schoenen. De vissen doen het prima, maar voor de rest totaal niet blij met de bak. Wat ook niet meehelpt is dat voor de vakantie de voeding van de Tunze osmolator besloot het te begeven, dat net na de vakantie ook nog eens de Jebao WP40 er geen zin meer in had en mijn t5 verlichting er de brui aan had gegeven. Kortom...gaat lekker..
Al met al heeft het behoorlijk wat schommelingen in de bak gegeven. Ook bleek na de vakantie mijn fosfaat op nul te staan en nitraat ook gevaarlijk laag geworden was, waardoor mijn rode en groene monti plaat bleekjes werden..
Oh..en uiteindelijk als laatste tegenslag begon de grote overhang van mijn pilaar te zakken en deze is inmiddels afgebroken en hangt met het uiteinde op de bodem. Sinds het begin van de opbouw van de pilaren kamp ik met problemen met de sterkte van de cement verbindingen. Dus al met al wordt het nu tijd voor verandering! Ook nodig om de zin weer terug te krijgen.
Tijd voor een (her)nieuw(de) start!! :biggrin:
Heb besloten om één pilaar te verwijderen uit de bak en de andere pilaar te repareren/verstevigen en wellicht uitbreiden met wat extra plateau's. Deze zal dan doorgeschoven worden richting de overloop. De ruimte die vrijkomt aan de kopse kant van de bak wordt dan opgevuld met een constructie van riftakken. Is wel een stuk lager dan de huidige pilaar, maar voor het zicht wel mooier..want nu kijk je tegen een hoge pilaar aan en zie je niet dat daarachter nog een pilaar staat.
Ook ga ik de huidige bodembedekking eruit halen aangezien ik hier niet tevreden over ben. Het is te grof en begroeid dus makkelijk met kalkalgen en daadoor lijkt het teveel op het levend steen en mis je het "zandstrand" effect.
De riftak constructie is nagenoeg klaar inmiddels, maar heb tijdens het maken ervan mijn vinger opengehaald en dat geneest wat slecht, dus voor nu kan ik ff niet in de bak rommelen. Tot die tijd dus maar nadenken over hoe ik het wil hebben en wat ik als bodembedekking moet aanschaffen wat wel wit blijft.
Binnenkort hoop ik dus wat nieuwe foto's te kunnen plaatsen van de bak en hoop ik de zin weer volledig terug te hebben! topjes