Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw doorkijk aquarium ±700L

Ja ik baal er ook erg van! vooral dat beide vissen dezelfde ziekte hebben gehad.
Zou er graag weer 1 willen hebben maar durf het niet aan...
Net zoals een pincetvis, vindt ik 1 van de mooiste vissen maar dat durf ik ook niet meer aan.

Toch verbaas ik me hoe mooi de koralen het doen in het nieuwe aquarium.
Tot nu toe nog geen waterwissels gedaan behalve aanvullen met osmosewater en spoorelementen toevoegen.
Het resultaat mag er echtwel zijn

Na 1 week in het aquarium:
DSC_0231.jpg

Na 2 weken in het aquarium
DSC_0314.jpg

Ja ik baal er ook erg van! vooral dat beide vissen dezelfde ziekte hebben gehad.
Net zoals een pincetvis, vindt ik 1 van de mooiste vissen maar dat durf ik ook niet meer aan.

waar had je deze vissen vaan dan? Ok Pincetvis is echt moeilijk om het eten te krijgen maar Dokter's toch! Dezelfde ziektes... zou ik dan ergens anders gaan kopen...

waar had je deze vissen vaan dan? Ok Pincetvis is echt moeilijk om het eten te krijgen maar Dokter's toch! Dezelfde ziektes... zou ik dan ergens anders gaan kopen...

Waar ik ze vandaan had zeg ik liever niet, kan natuurlijk gewoon aan de vis liggen en hoeft niets te maken te hebben met de leverancier.
Heb er al eerder vissen gekocht die het wel goed doen.

De pincetvissen die ik had aten allemaal ontzettend goed, vooral artemia en mysis.
Toch zijn ze binnen de 3 weken gestorven zonder een of andere reden of dat er iets te zien was aan ze.
We hebben ook geen drukke vissen in het aquarium dus voedsel kunnen ze makelijk eten voordat het op is.
We zijn nu maar overgestapt op een normale gele dokter helaas. (vind ik persoonlijk de minst mooie en iedereen heeft er al 1) maar dat zijn toch wel de sterkste van hun soort.

hallo....
ik lees als beginner dit verhaaltje over de vissen..... (gaan ze ook thuis in aparte quarantine bak ? .... voordat ze de grote bak ingaan?

dan kun je misschien beter voeden en minder stress?( voorbijgangers)
en nog wat preventieve medicatie enzo? (je weet namelijk nooit)

ik spreek NIET uit ervaring.. maar vraag mij wel af hoe veel zeeaquariaane hun vis thuis een extra quarantine zetten....? voor minimaal 6 weken <

just a qeustion ....ben beginner vandaar uit deze vraag...

mvg Roy...:)

Nee. Ik laat ze wel wennen aan het water met inzetten.
Heb geen quarantaine bak omdat ik ook niet zo van de medicijnen ben. De rest van de vissen zijn tot nu toe allemaal gezond. En als een vis niet eet koop ik hem ook niet.

Hij moet een dikke buik hebben en ik heb moeten zien dat de vis eet, eerder koop ik niets.

hey, heb even je dagboek doorgenomen. Mooie scape.
Prachtig koraal heb je daar. Ik heb dezelfde gehad maar in het lichtblauw. Spijtig genoeg heeft deze een kh dip naar 5.3 niet overleefd... Als je bekijkt dat een Echinata en een Granulosa dit wel overleefd heeft ik de indruk dat dit een zeer gevoelig koraaltje is dus verzorg het goed :)

Een Naso is minstens even sterk dan een gele dokter dus probeer de oorzaak te weten te komen...

gr
Kris

Bedankt voor je leuke reactie Kris!
Ik meet ook elke week alle waardes en corrigeer zo nodig.
Zo blijven mijn waardes sinds de opstart ook stabiel.
Een lichtblauwe variant lijkt me ook wel erg mooi! Weet je zo nog de naam daarvan?

Moet weer wat koralen halen namelijk!
De naso is inderdaad een sterke vis, maar heb er 2 gehad en allebei binnen een week overleden aan een huidziekte....
Kan natuurlijk door de vangst komen en van de zelfde importeur.

Heb niet een idee dat het iets is in me aquarium omdat de rest van de vissen er gezond en dik uitzien.
Denk dat ik gewoon pech heb gehad.
Misschien komt er nog wel weer eens 1 maar dat zal nog wel even duren. Steek me geld nu meer in de koralen zodat de bak er steeds mooier van wordt.

hey, heb even je dagboek doorgenomen. Mooie scape.
Prachtig koraal heb je daar. Ik heb dezelfde gehad maar in het lichtblauw. Spijtig genoeg heeft deze een kh dip naar 5.3 niet overleefd... Als je bekijkt dat een Echinata en een Granulosa dit wel overleefd heeft ik de indruk dat dit een zeer gevoelig koraaltje is dus verzorg het goed :)

Een Naso is minstens even sterk dan een gele dokter dus probeer de oorzaak te weten te komen...

gr
Kris

Waar ik ze vandaan had zeg ik liever niet, kan natuurlijk gewoon aan de vis liggen en hoeft niets te maken te hebben met de leverancier.
Heb er al eerder vissen gekocht die het wel goed doen.

Die oorzaak is niet zo heel lastig te achterhalen. Op 1 oktober is de bak gevuld met vers aangemaakt zeewater ( lees: dood en niet ingedraaid ), en op 13 oktober is die Naso er al ingegaan. Dat is echt veel en veel te snel. Naso's zijn net als eigenlijk alle andere dokters erg stressgevoelig en ook nog eens grazers terwijl er amper wat alg in de bak groeit.

Die pincetvis moet je ook even laten voor wat het is. Het is al eigenlijk niet te doen om deze in leven te houden in een gerijpte bak ( behalve de chelmon marginalis dat gaat wel aardig ) maar in een bak waar nog geen kokerwormpjes en hier en daar een glasanemoontje zitten zijn ze niet lang in leven te houden.

Hetzelfde geldt voor een pitvis, ook die vissen moet je nog een flinke poos links laten liggen. Die eten namelijk bijna nooit vervangend voer en zijn bijna volledig afhankelijk van kleine diertjes tussen de stenen. Iets wat met de tijd vanzelf komt.

Hallo,

Dit is niet een compleet nieuwe bak.
We zijn doorgestart met oud steen en nieuw steen.

Alg heb ik in overvloed nu dat was de reden van de naso's.
Pincetvis kan genoeg uit het oude steen halen in principe.
En gaf altijd 2 blokjes diepvries per dag wat verslonden wordt. Dit gaf ik pas als de andere vissen gevoerd waren.

Pitvis begin ik inderdaad nog lang niet aan omdat deze bijna tot geen vervangend voer eet.

En de naso's zijn dood gegaan aan een of andere huid aandoening waarvan de verkoper niet eens wist wat het was.

Vandaag weer even bij Dabrowski geweest.
Wachtend ook op de nieuwe zending koralen, wat duurde dat lang zeg :p
Natuurlijk ben ik de beroerdste niet en heb gelijk geholpen de stekkenbak te vullen.
Ik kan je zeggen deze staat nu echt gigantisch vol! met mooie koralen zeg niet normaal meer...
Heb gelijk nieuwe koralen meegenomen die mij bevielen toen ik ze uitpakte.

DSC_0022.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0014.jpg

DSC_0012.jpg

En even een overzichtje.

DSC_0017.jpg

Vandaag weer even bij Dabrowski geweest.
Wachtend ook op de nieuwe zending koralen, wat duurde dat lang zeg :p
Natuurlijk ben ik de beroerdste niet en heb gelijk geholpen de stekkenbak te vullen.
Ik kan je zeggen deze staat nu echt gigantisch vol! met mooie koralen zeg niet normaal meer...
Heb gelijk nieuwe koralen meegenomen die mij bevielen toen ik ze uitpakte.

Bekijk bijlage 362264

Bekijk bijlage 362265

Bekijk bijlage 362266

Bekijk bijlage 362267

En even een overzichtje.

Bekijk bijlage 362268

Thnks voor je hulp,
leuk he pakjes avond :cool::cool::cool:

Haha graag gedaan Richard!
Sinterklaas was vroeg dit jaar haha!
Als ik weer een keer moet helpen hoor ik het graag :biggrin:

Maar wat had jij gisteravond nou weer dan met je aquarium???

Haha graag gedaan Richard!
Sinterklaas was vroeg dit jaar haha!
Als ik weer een keer moet helpen hoor ik het graag :biggrin:

Maar wat had jij gisteravond nou weer dan met je aquarium???
na die drukke avond eindelijk lekker thuis komen en dan water in de kamer en volledige stroomuitval vd bak 2 adapters stuk die nieuw waren vd lamp dus nu minder licht, 2 nemo;s doen slecht 1 lps en de rest nog even aanzien hoe het zich ontwikkeld klote zooi was een minder welkom @home maar gelukkig is onno er nog

Oei dat is minder zeg!
Hoop dat je niet teveel verloren bent of nog verliest...
Misschien een UPS voor de toekomst?

Back
Bovenaan