Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My RSM 130

Je bent wel ambitieus met je dieren :)Harlekijk garnaal eet alleen maar zeesterren, gaat dat lukken? Daarnaast zie ik een mandarijn pitvis? Die staat hoog op mijn verlanglijst maar het is een moeilijke eter en het advies is ook deze in een gerijpte (>1 jaar) bak te plaatsen. Eet ie bij jou al wel goed?
Een bak is pas een beetje gerijpt als hij een jaar of 3 is.
De mandarijnpitvis mag er op zijn vroegst in als de bak 2 jaar oud is wil hij op termijn een kans maken.
Maar zo'n prachtvis is het wachten toch wel waard?

Met de Harlekijn gaat het zeker lukken, ik bedoel, de dieren worden aangeboden in de winkels, het zou dan raar zijn als men dieren verkopen die niet te houden zijn omdat ze special voeren eisen en men het voer zelf niet verkopen! "wat is een telefoon zonder simkaart????!!!"
1: is zonde voor die dieren en kunnen ze die beter in hun leefgebied laten.
2: je gaat niet aan een hobby beginnen als je niet weet waar je aan begint (ik weet dat dat wel ’s vaak voorkomt).

V.w.b. de pitvis, heb ik deze gekocht in overleg/ goedkeuring van een Sponsor. Deze vis de doet het goed in de bak, eet alles en krijgt ook "special voer" (bv. Rode muggenlarven, levend artemia).

Al met al komt het op neer, weet waar je aan begint, dat maakt deze hobby leuken en het bespaart een heel hoop misstappen/ ellende en geld.

Hoi Navnav, mijn post was niet bedoeld als kritiek of zo, ben zelf een absoluut beginner :)

Ik vroeg het me alleen af omdat de informatie over harlekijn garnalen meldt dat ze alleen zeesterren eten, vandaar.

Tja, de informatie van de LFS. Persoonlijk vaar ik daar niet (alleen) op. Een LFS bij mij in de buurt verkoopt allerlei moeilijke vissen zonder al teveel informatie/waarschuwingen. Zag laatst een harlequin sweetlips (ziet er ongelofelijk leuk uit maar wordt 70cm en verandert enorm van kleur/aanzien). Ik heb maar niet naar zijn advies gevraagd :)

Moeilijke eters zou ik altijd eerst willen zien eten in de winkel. Hoe dan ook: Ik wens je veel succes en plezier toe met je (nog steeds ambitieuze ;)) aanwinsten!

[/FONT]
Met de Harlekijn gaat het zeker lukken, ik bedoel, de dieren worden aangeboden in de winkels, het zou dan raar zijn als men dieren verkopen die niet te houden zijn omdat ze special voeren eisen en men het voer zelf niet verkopen! "wat is een telefoon zonder simkaart????!!!"
1: is zonde voor die dieren en kunnen ze die beter in hun leefgebied laten.
2: je gaat niet aan een hobby beginnen als je niet weet waar je aan begint (ik weet dat dat wel ’s vaak voorkomt).​

V.w.b. de pitvis, heb ik deze gekocht in overleg/ goedkeuring van een Sponsor. Deze vis de doet het goed in de bak, eet alles en krijgt ook "special voer" (bv. Rode muggenlarven, levend artemia).​

Al met al komt het op neer, weet waar je aan begint, dat maakt deze hobby leuken en het bespaart een heel hoop misstappen/ ellende en geld.​

Positief kritisch blijven hè!

Lukt het al met de B. method? Nog geen nieuwe pics?

Succes verder

Dwergkeizers

Bijlagen

• P1030279.jpg
    P1030279.jpg
    126,1 KB · Weergaven: 16
Hoi Navnav, mijn post was niet bedoeld als kritiek of zo, ben zelf een absoluut beginner :)
Ik vroeg het me alleen af omdat de informatie over harlekijn garnalen meldt dat ze alleen zeesterren eten, vandaar.
Tja, de informatie van de LFS. Persoonlijk vaar ik daar niet (alleen) op. Een LFS bij mij in de buurt verkoopt allerlei moeilijke vissen zonder al teveel informatie/waarschuwingen. Zag laatst een harlequin sweetlips (ziet er ongelofelijk leuk uit maar wordt 70cm en verandert enorm van kleur/aanzien). Ik heb maar niet naar zijn advies gevraagd :)
Moeilijke eters zou ik altijd eerst willen zien eten in de winkel. Hoe dan ook: Ik wens je veel succes en plezier toe met je (nog steeds ambitieuze ;)) aanwinsten!
Ik snapte je punt al;).
Positief kritisch blijven hè!
Lukt het al met de B. method? Nog geen nieuwe pics?
Succes verder
Ben zaterdag begonnen, nadaat de warden goed waren:

Ben zaterdag begonnen, nadat de warden goed waren: Kh 9/ Ca 420 en Mg 1300.
Deed elke dag 10 ml toevoegen.
Maar ga het opvoeren naar 20ml, de Kh is met 2 gedaald.

Dit zijn de metingen van gisteren:
week (14) voorbij:

Ph 8.6
Kh 7
Ca 420
Mg 1300
No2 0
No3 0
Nh 4/3 0
Po4 -
Temp 25 c
salt 1.024

Ga binnenkort de bodembedekking inbrengen denk ik, en daarna het koralen bestand opvoeren (alles op z’n tijd), het ziet er nog kaal en sip uit :o.
Iets meer leven in de brouwerij is nog lang niet verkeerd.:biggrin:

Ben ik zeker niet met je eens.
Maar je hoeft niet te reageren in alle dagboeken al worden ze wel door vele gelezen!

Blijft mooi zo'n kleine bak.

Ik vind dat juist interessant, omdat je vanuit de reacties van andere mensen de meeste rendabele informaties kunt krijgen, maar als er weinig gereageerd wordt valt er dan ook weinig tot gering informatie te verschaffen.

Daar doe ik het voor.​

Voor de rest zijn alle aquariums mooi hier.

Ik snapte je punt al;).​

Ben zaterdag begonnen, nadaat de warden goed waren:​

Ben zaterdag begonnen, nadat de warden goed waren: Kh 9/ Ca 420 en Mg 1300.
Deed elke dag 10 ml toevoegen.
Maar ga het opvoeren naar 20ml, de Kh is met 2 gedaald.​

Dit zijn de metingen van gisteren:
week (14) voorbij:​

Ph 8.6
Kh 7
Ca 420
Mg 1300
No2 0
No3 0
Nh 4/3 0
Po4 -
Temp 25 c
salt 1.024​

Ga binnenkort de bodembedekking inbrengen denk ik, en daarna het koralen bestand opvoeren (alles op z’n tijd), het ziet er nog kaal en sip uit :o.
Iets meer leven in de brouwerij is nog lang niet verkeerd.:biggrin:​

Jij doet het wel heel erg rustig aan of niet soms? Als ik in de verscheidene dagboeken zie merk ik dat men relatief vroeg een bodembedekking in brengen maar dat is bij jou zulks niet het geval.

Heeft dat een bepaalde reden??? Het is toch zo dat bij een RSM "dingen sneller kunnen c.q. gaan dan ander instellingen?​

Het is toch zo dat bij een RSM "dingen sneller kunnen c.q. gaan dan ander instellingen?​

Vreemde gedachtengang. Hoe kom je op deze stelling?

Vreemde gedachtengang.
Dat vond/ vind ik dus ook. Het zou toch niet aan het systeem liggen toch?

Hoe kom je op deze stelling?
Maar dat hoorde ik in de meeste winkels waar ik ben wezen vragen, diverse fora's, hoor je ook in een zo'n filmpje van Red Sea zelf en vele dagboeken:

De RSM is zo’n revolutionair system dat het makkelijk maakt dat zelfs een Noob bij wijze van een zeeaquarium kan houden.
Waar het op neer komt is dat met een RSM.

1: korte rijpingsproces.
2: bijna geen nitriet/ nitraat piek.
3: weinig/ geen opstartproblemen.​

3: weinig/ geen opstartproblemen.

Dat heeft weinig met de bak te maken dus ik ben bang dat je argument niet blijft staan .....

RSM is geen wonderbak

Dat vond/ vind ik dus ook. Het zou toch niet aan het systeem liggen toch?

Maar dat hoorde ik in de meeste winkels waar ik ben wezen vragen, diverse fora's, hoor je ook in een zo'n filmpje van Red Sea zelf en vele dagboeken:

De RSM is zo’n revolutionair system dat het makkelijk maakt dat zelfs een Noob bij wijze van een zeeaquarium kan houden.

3: weinig/ geen opstartproblemen.​

3: weinig/ geen opstartproblemen.

Dat heeft weinig met de bak te maken dus ik ben bang dat je argument niet blijft staan .....

RSM is geen wonderbak

Don't shoot me!
Ik vroeg het me alleen maar af naargelang de verhalen zoals ik in mijn vorige post al melde.
Maar waar zijn die verhalen dan op berust? Geluk? Toeval?
Want je zou bijna geloven dat het een "wonder "bak/installatie"zou zijn.

Een compact en mooie PaP (erg handig) is het zeker..​

Er is hier (maar ook elders op talloze plaatse) zeer veel informatie te vinden over de RSM Bakken. Ze kennen, net als andere Plug and play systemen hun eigen voor- en nadelen maar die zijn niet van invloed op de opstartprocedure noch ontslaan ze je van de noodzaak om je in de materie te verdiepen/te bestuderen.

Zo...nu genoeg rsm vervuiling in het dagboek van NavNav :)

@NavNav: Blijven de keizertjes van je koralen af? Zijn wel echt te gekke vissen :goed:

Er is hier (maar ook elders op talloze plaatse) zeer veel informatie te vinden over de RSM Bakken. Ze kennen, net als andere Plug and play systemen hun eigen voor- en nadelen maar die zijn niet van invloed op de opstartprocedure noch ontslaan ze je van de noodzaak om je in de materie te verdiepen/te bestuderen.

Zo...nu genoeg rsm vervuiling in het dagboek van NavNav :)

@NavNav: Blijven de keizertjes van je koralen af? Zijn wel echt te gekke vissen :goed:
:goed: d-d.

Zoals je zelf al aangeeft, die keizertjes zijn echt te gek, ik vind deze vissen echt schattig.
Ik heb het (geluk kan ik het niet noemen, daar ik denk dat deze twee soorten het minste aan koralen zitten) nog nooit gezien dat een nox of bispinosa aan koralen zitten.

Het liefst heb ik nog een paar (een navarchus) erbij maar daar is deze bak te klein voor.

In het boek "The Conscientious marine aquarist" worden de bispinosus en de nox als de wat makkelijkere dwergkeizers ingeschaald (niet de makkelijkste maar ook niet de moeilijkste)

Ga je ervaring met deze twee wel volgen, met name de bispinosus of bicolor staan op mijn verlanglijst...

Tja, uiteindelijk willen we (bijna) allemaal een grotere bak toch? :)

Inmiddels 15 weken voorbij:

Ph 8.6
Kh 6
Ca 420
Mg 1300
No2 0
No3 0
Nh 4/3 0
Po4 -
Temp 25 c
salt 1.022

Echt grappig dit, ben met de balling begonnen om de waarden op peil te houden, begint nu de Kh gek te doen.
Kan ik de Kh apart verhogen naast het gebruik van de balling methode?
Ik ga vanaf vandaag starten met het toevoegen van 30ml, kijken of er verandering in komt.
Schiet niet echt op zo.​

Inmiddels 16 weken voorbij:

Ph 8.6
Kh 9
Ca 380
Mg 1300
No2 0
No3 0
Nh 4/3 0
Po4 -
Temp 25 c
salt 1.023​

Ca is wat laag voor steenkoraal dacht ik? Hoe bevalt de balling methode tot nu toe?

Ik moet voor mijzelf binnenkort maar eens bedenken wat voor steenkoraal-methode ik erop na ga houden...

Tja, vandaag een controlle test gedaan voor de zekerheid.
Kh: 11
Ca: 430

Weet niet wat er met de afgelopen weekelijkse meeting verkeerd is gegaan maar het is nu allemaal in de hand.

De baling,,,,,,,,,, weet nog niet wat ik ervan moet denken.
Kijk over een periode van 1 1/2 maand hoe het gaat en a.d.h.d.v. een oordeel geven.

Het lijkt wel goed te gaan maar ik juich nog nie.

Heb verder niks met de bak gedaan (nieuw leven inbrengen), zit al meer dan een maand op een bestelling (nieuwe inwoners) van Aq.veldhuis te wachten.

Als dat eenmaal binnen is en het gaat goed met de B methode, ga ik dan een arsenaal koralen inbrengen.

Maar tot dan blijf ik maar rustig wachten.

Week 17 achter de rug:

Ph 8.4
Kh 9
Ca 420
Mg 1640 (way too mutch)
No2 0
No3 0
Nh 4/3 0,25
Po4 -
Temp 25 c

salt 1.025​

Back