U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Je bent wel ambitieus met je dierenHarlekijk garnaal eet alleen maar zeesterren, gaat dat lukken? Daarnaast zie ik een mandarijn pitvis? Die staat hoog op mijn verlanglijst maar het is een moeilijke eter en het advies is ook deze in een gerijpte (>1 jaar) bak te plaatsen. Eet ie bij jou al wel goed?
Een bak is pas een beetje gerijpt als hij een jaar of 3 is.
De mandarijnpitvis mag er op zijn vroegst in als de bak 2 jaar oud is wil hij op termijn een kans maken.
Maar zo'n prachtvis is het wachten toch wel waard?
[/FONT]
Met de Harlekijn gaat het zeker lukken, ik bedoel, de dieren worden aangeboden in de winkels, het zou dan raar zijn als men dieren verkopen die niet te houden zijn omdat ze special voeren eisen en men het voer zelf niet verkopen! "wat is een telefoon zonder simkaart????!!!"
1: is zonde voor die dieren en kunnen ze die beter in hun leefgebied laten.
2: je gaat niet aan een hobby beginnen als je niet weet waar je aan begint (ik weet dat dat wel ’s vaak voorkomt).
V.w.b. de pitvis, heb ik deze gekocht in overleg/ goedkeuring van een Sponsor. Deze vis de doet het goed in de bak, eet alles en krijgt ook "special voer" (bv. Rode muggenlarven, levend artemia).
Al met al komt het op neer, weet waar je aan begint, dat maakt deze hobby leuken en het bespaart een heel hoop misstappen/ ellende en geld.
Ik snapte je punt alHoi Navnav, mijn post was niet bedoeld als kritiek of zo, ben zelf een absoluut beginner
Ik vroeg het me alleen af omdat de informatie over harlekijn garnalen meldt dat ze alleen zeesterren eten, vandaar.
Tja, de informatie van de LFS. Persoonlijk vaar ik daar niet (alleen) op. Een LFS bij mij in de buurt verkoopt allerlei moeilijke vissen zonder al teveel informatie/waarschuwingen. Zag laatst een harlequin sweetlips (ziet er ongelofelijk leuk uit maar wordt 70cm en verandert enorm van kleur/aanzien). Ik heb maar niet naar zijn advies gevraagd
Moeilijke eters zou ik altijd eerst willen zien eten in de winkel. Hoe dan ook: Ik wens je veel succes en plezier toe met je (nog steeds ambitieuze) aanwinsten!
Ben zaterdag begonnen, nadaat de warden goed waren:Positief kritisch blijven hè!
Lukt het al met de B. method? Nog geen nieuwe pics?
Succes verder
Ben ik zeker niet met je eens.
Maar je hoeft niet te reageren in alle dagboeken al worden ze wel door vele gelezen!
Blijft mooi zo'n kleine bak.
Ik snapte je punt al.
Ben zaterdag begonnen, nadaat de warden goed waren:
Ben zaterdag begonnen, nadat de warden goed waren: Kh 9/ Ca 420 en Mg 1300.
Deed elke dag 10 ml toevoegen.
Maar ga het opvoeren naar 20ml, de Kh is met 2 gedaald.
Dit zijn de metingen van gisteren:
week (14) voorbij:
Ph 8.6
Kh 7
Ca 420
Mg 1300
No2 0
No3 0
Nh 4/3 0
Po4 -
Temp 25 c
salt 1.024
Ga binnenkort de bodembedekking inbrengen denk ik, en daarna het koralen bestand opvoeren (alles op z’n tijd), het ziet er nog kaal en sip uit.
Iets meer leven in de brouwerij is nog lang niet verkeerd.:biggrin:
Het is toch zo dat bij een RSM "dingen sneller kunnen c.q. gaan dan ander instellingen?
Dat vond/ vind ik dus ook. Het zou toch niet aan het systeem liggen toch?Vreemde gedachtengang.
Maar dat hoorde ik in de meeste winkels waar ik ben wezen vragen, diverse fora's, hoor je ook in een zo'n filmpje van Red Sea zelf en vele dagboeken:Hoe kom je op deze stelling?
Dat vond/ vind ik dus ook. Het zou toch niet aan het systeem liggen toch?
Maar dat hoorde ik in de meeste winkels waar ik ben wezen vragen, diverse fora's, hoor je ook in een zo'n filmpje van Red Sea zelf en vele dagboeken:
De RSM is zo’n revolutionair system dat het makkelijk maakt dat zelfs een Noob bij wijze van een zeeaquarium kan houden.
Waar het op neer komt is dat met een RSM.
1: korte rijpingsproces.
2: bijna geen nitriet/ nitraat piek.
3: weinig/ geen opstartproblemen.
Waar het op neer komt is dat met een RSM.
1: korte rijpingsproces.
2: bijna geen nitriet/ nitraat piek.
3: weinig/ geen opstartproblemen.
Dat heeft weinig met de bak te maken dus ik ben bang dat je argument niet blijft staan .....
RSM is geen wonderbak
:goed: d-d.Er is hier (maar ook elders op talloze plaatse) zeer veel informatie te vinden over de RSM Bakken. Ze kennen, net als andere Plug and play systemen hun eigen voor- en nadelen maar die zijn niet van invloed op de opstartprocedure noch ontslaan ze je van de noodzaak om je in de materie te verdiepen/te bestuderen.
Zo...nu genoeg rsm vervuiling in het dagboek van NavNav
@NavNav: Blijven de keizertjes van je koralen af? Zijn wel echt te gekke vissen :goed:
Ca is wat laag voor steenkoraal dacht ik? Hoe bevalt de balling methode tot nu toe?
Ik moet voor mijzelf binnenkort maar eens bedenken wat voor steenkoraal-methode ik erop na ga houden...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.