Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My RSM 130

Ben ik zeker niet met je eens.
Maar je hoeft niet te reageren in alle dagboeken al worden ze wel door vele gelezen!

Blijft mooi zo'n kleine bak.

Mooi allemaal,
Maar merkwaardig vind ik dat niet echt actief gereageerd word op de menig beginnende dagboeken.​

zou bijna gaan denken: wat is het nut ervan dan????​

Zijn de experts dan uitgeput do de bijna allemaal dezelfde verhalen of word het op den duur geen "leesvoer" meer voor de meesten???​

Sund.​

Ik zal deze DB blijven volgen, bijn benieue naar hoe het over een tijdje eruit gaat zien.

Misschien overtuigd dit mij wel om zelf een bak te gaanhouden.​

12 weken achter de rug en het begint eindelijk ergens op te lijken.

Maar hoe verder het komt, hoe meer ik zit te denken om een kalkreactor aan te schaffen.

de weekelijkse waarden weer:)

Ph 8.6
Kh 9
Ca 360 (net waterwissel gedaan)
Mg 1400
No2 0
No3 0
Nh 4/3 0
Po4 0
Temp 25 c
salt 1.024

Ik heb zelf geen problemen met het zout van het starterspakket van RedSea, ik meet alleen de dKh, Ca en Mag dan.

Kwestie van je aangemaakte zeewater even testen toch?

Ik heb van meerdere leden gehoord dat ze niet echt positief staan tegenover RS's zn zout.

Was zoizo van plan om een ander soort zout te kopen maar denk dat ik het verversen ook achterwege ga laten als het elke keer zo is maar ga eerst met een ander zoutsoort proberen en een nieuwe osmose app (eerst alles uitsluiten).

Dan zie ik verder

hallo

voordat je een kalkreactor gaat aanschaffen is het misschien wijsheid om eens aan de ballingmethode te denk dit is vele malen goedkoper en makkelijker. en het neemt niet zo'n veel plaats in beslag. alleen een paar flessen of jerrycans en evt. een doseerpompje.

met mijn bak doe ik het ook nog steeds met de balling methode en dit kost me in het halfjaar zon 30 euro aan ballingzouten.

vergelijk dit eens met de aanschaf van een klakreactor

grts gerben

Weer een raar beeste tegengekomen (eindelijk op de foto kunnen krijgen).
Weet iemand misschien wat het kan zijn?

Het lijkt een crab (van D=1cm) met wat op kokerworm lijkt bij zn ogen in de buurt. als ik het goed gezien heb.

:confused::confused:

Bijlagen

• P1020831.jpg
    P1020831.jpg
    156,6 KB · Weergaven: 27
hallo

voordat je een kalkreactor gaat aanschaffen is het misschien wijsheid om eens aan de ballingmethode te denk dit is vele malen goedkoper en makkelijker. en het neemt niet zo'n veel plaats in beslag. alleen een paar flessen of jerrycans en evt. een doseerpompje.

met mijn bak doe ik het ook nog steeds met de balling methode en dit kost me in het halfjaar zon 30 euro aan ballingzouten.

vergelijk dit eens met de aanschaf van een klakreactor

grts gerben

Zat daar ook aan te denken (reactor of balling of roerder).
Maar door het gebrek aan ruimte (alleen de onderkast van de RSM) denk ik dat het "onmogelijk" wordt.
Ik hoor dat als je met de balling methode werkt dat je minimaal 3 van die grote jerrycans moet hebben. En dat gaat nooit in de onderkast passen.
En de ruimte ergens anders in de woonkamer is er niet.
Ik ga i.i.g. voor de meest effectieve oplossing voor de aq. en die niet veel ruimte in beslag neemt.​

Denk dat als ik een beetd heb van zo'n installatie (balling) dat dat het makkelijker maakt om de keuze te maken.

Ik ga kijken of ik ergens plaatjes van zon opzet kan vinden.pcboes

Je kunt de oplossingen ook aanmaken in flessen (1,5 of 2,0 liter). Eventueel maak je de oplossingen geconcentreerder dan de algemene voorschriften. Drie flessen nemen evenveel plaats in als 1 jerrycan van 5 liter.

ik was hier ook benieuwd naar...ben deze ook tegen gekomen eergister in me bak.. hij komt alleen 's nachts tevoorschijn bij mij.

groetjes,

patrick

Weer een raar beeste tegengekomen (eindelijk op de foto kunnen krijgen).
Weet iemand misschien wat het kan zijn?

Het lijkt een crab (van D=1cm) met wat op kokerworm lijkt bij zn ogen in de buurt. als ik het goed gezien heb.

:confused::confused:

Denk dat als ik een beetd heb van zo'n installatie (balling) dat dat het makkelijker maakt om de keuze te maken.

Ik ga kijken of ik ergens plaatjes van zon opzet kan vinden.pcboes

Ballingmethode

(uitgaande van containers van 2 L)

Benodigd 3 containers met een inhoud van ca 2 liter,
elk can een cijfer geven 1 - 3.

Doseerpomp: grotech doseerpomp
( http://www.*************.de/bilder/grotech.gif )
Of handmatig

In jerrycan met het cijfer 1 doe je 168 g Natriumhydrogencarbonaat en aansluitend met 2 liter gekookt osmosewater aanvullen en goed doorschudden
In jerrycan met het cijfer 2 voegen je 147 g Calciumchlorid-Dihydrat en aansluitend met 2 liter gekookt osmosewater aanvullen en goed doorschudden
In jerrycan met het cijfer 3 doen wij 50g Natriumchloridevrij zeezout en aansluitend met 2 liter gekookt osmosewater aanvullen en goed doorschudden

Als de waterwaardes goed staan en daarmee bedoel ik
ong. kh 6 a 8, ca 400 a 420, mg 1250-1350 dan kan je met deze 3 kannen onmiddelijk starten.

Een goede start om te beginnen denk ik is te starten met 10/30 ml./100 liter water/dag van kan 1,2,3 wel met een tussenpauze van +/-30min.
Je kan deze zelf toedienen of bv. laten toedienen d.m.v. een doseerpomp

Nu meet je achter 2 a 3 dagen, verhoogt de kh dan verminder je de dosering van alle 3 de kannen, vermindert de kh dan verhoog je de dosering van alle 3 de kannen, blijft hij hetzelfde dan blijf je gewoon zo verder doseren, en is dat het gene jij nodig hebt met jouw verbruik, het nameten van de kh,ca doe je de eerste +/- 2 weken om de 3 dagen, eenmaal je dosering gevonden hebt meet je eens +/- om de 2 weken.

Waar je de spullen daarvoor kunt kopen durf ik niet te zeggen, misschien dat iemand hiero jou daar mee kunt helpen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo navnav

als je wat meer wil weten over de balling methode en de omvang daarvan
mag je altijd bij mijn een keer komen kijken

grts gerben

Dat zou fijn ja...

Ok ga de poging wagen om aan de methode te beginnen, maar wel eerst handmatig.
Vind die Doseerpompjes aardig in de prijs. Eerst het geld bij elkaar sparen:biggrin:.

Had nog een foto's van je in me cam. Een van jou crabbies.

Monster of......ness.:biggrin:

Die andere weet ik niet wat het is.

Bijlagen

• P1030034.jpg
    P1030034.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 13
  • P1030108.jpg
    P1030108.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 21
  • P1030127.jpg
    P1030127.jpg
    106,4 KB · Weergaven: 12
  • P1030033.jpg
    P1030033.jpg
    107,3 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Ff googlen voor de gein:
Family Porcellanidae
Porcelain Crabs
Petrolisthes coccineus

Weer een week (13) voorbij:

Ph -
Kh 9
Ca 350
Mg -
No2 -
No3 0
Nh 4/3 -
Po4 -
Temp 25 c
salt 1.021

Ben bezig nu de ca op een respectievelijke waarde te krijgen om daarna meteen van start te gaan me t de Ballingmethod.
Ga zaterdag een ander merk zout halen en een nieuwe membraam voor mn osmose app.. wellicht dat dit allemaal een bijdrage leveren om te iets meer "leven" en kleur aan de bak te geven.

Vind de bak een beetje heel erg bleek en geschrokken eruit zien, alsof die een geest voorbij heeft zien fietsen.
De kalkalgen hangen erbij of deze een kleur- staking / protest hebben of zo, ooit een zieke aquarium gezien (hahahah)?

Al met al ben ik wel benieuw naar hoe het straks eruit gaat zien na een aantal weken toevoegen a.d.h.v. de nieuwe methode.
Het begint langzamerhand tijd te worden om de bodembedekking in te gaan brengen ook nog, maar eerst wachten tot de aquarium uit zn narcose komt.

Hellaas heb ik nog geen nieuwe pics, heb een nieuwe MEGA PIXEL (10) enthousiaste cam (DTZ-6) gekocht maar daarbij is alles ook gezegd. Deze maakt (bagger) foto’s dat zelfs mij telefoon met 2 MP op laagste/ slechtste instellingen niet van kan verliezen.
Bar slechte cam dus.

Maar dat komt ook goed.

vandaag was het een bijde trieste dag.:mad::biggrin:

Eindelijk, de (ball(ing)en) spullen zijn binnen.
Dus vanaf morgen ga ik beginnen met het toepassen van Balling light.

Aan de andere kant is mijn dieren populatie met 1 soort ingekort, zie mijn bloedgarnaal nergens meer du dacht ik dat de krabjes hier voor aansprakkelijk zijn. Heb vandaag gezien hoe een van deze naar mijn poetsgarnaal uithaalde en probeerde te pakken.

Dat bevestigde mijn vermoede.
Heb meteen een krabbenval laten fabrieceren om de krabjes te gaan vangen.

Ik heb nooit verwacht dat die krabjes zo inteligent zouden zijn.
Heb gezien hoe een krab de val omhoog tilde om zo te zorgen dat de lok-aas naar buiten rolde, natuurlijk lukte dit m niet (want uiteindelijk is de mens toch slimmer:biggrin:) want de lok-as zat goed vast. Toen begon slimmie de crab de val van links naar rechts te rollen, trekken, tillen en duwen om toch over het voer te beschikken zonder de val in te moeten. Uiteindelijk zag krabbie dat zn plan aanpak geen reslutaat bood en besloot toch zelf voor het aas te gaan en KABLAM, vast zat ie.

Ik helemaal blij dat ik de eerste krab te pakken had, deze heb ik ondergebracht in mn andere aq., nog 2 te gaan.

Ik wil deze week gaan kijken voor een paar garnaaltjes waaronder de harlekijn-garnaal, zou dood zonde zijn om mn garnaal als krabvoer te bieden in mn RSM, vandaar dat het krabjachtseizoen begonnen is, nadaat ik ontdekt heb dat deze een bedreiging zorgen voor mn garnalen.

Hier wat foto's van krabbie in actie.

Bijlagen

• Begin.jpg
    Begin.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 9
  • Einde.jpg
    Einde.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 14
  • Lipvis.jpg
    Lipvis.jpg
    137,4 KB · Weergaven: 12
Je bent wel ambitieus met je dieren :) Harlekijk garnaal eet alleen maar zeesterren, gaat dat lukken? Daarnaast zie ik een mandarijn pitvis? Die staat hoog op mijn verlanglijst maar het is een moeilijke eter en het advies is ook deze in een gerijpte (>1 jaar) bak te plaatsen. Eet ie bij jou al wel goed?

Back
Bovenaan