Marcpardon
Senior Forumlid
Ben benieuwd of je al vorderingen hebt gemaakt?
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Leuk dat je het vraagt, helaas nog niet heel veel progressie, ‘flap’ blijft aanwezig. Fosfaat en nitraat blijven nu stabiel, dus dat is positief. Ik heb de carbon dosering verlaagd naar 5ml per dag. Zal deze aankomende week verlagen naar 1ml. Verder de verlichting langzaamaan weer verhoogd naar het programma dat ik draai. Flap afgezogen en waterwissel gedaan.. nu weer even hands-off. Ik heb Cyano Cleaner besteld bij Modern Reef, dat wil ik gaan uitproberen over twee weken oid als t zo blijft.Ben benieuwd of je al vorderingen hebt gemaakt?

Dankjewel! Ja heb 't idee dat dit daar echt aan bijdraagt. Daarnaast goed voor andere diertjes, zoals de copepods etc.Lekker Fytoplankton ook heStaat idd mooi helemaal geopend
![]()

Let op, dit werkt niet binnen een paar dagen, maar kan zeker een paar weken duren. Bij mij ben ik een kleine 2 à 3 weken bezig geweest en dat elke dag.Bedankt @Robert58 heb je advies direct opgevolgd. Had dit spul namelijk al staan en twee weken gebruikt maar geen effect. Misschien werkt jouw methodiek beter.
Huidige situatie zand:
Bekijk bijlage 612373
Stap 1: Zuig flap af met een beetje zand erbij:Stap 2: maak een mengsel van Coral Snow en CyanoClean (KZ). Voor mijn bak heb ik nu 24ml Coral Snow gedaan en 24 druppels CyanoClean.Heb er nog wat zeewater bijgevoegd zodat ik wat beter kon verdelen, tussen wat ik over de stenen spuit en wat ik laat inweken in het zand.
Resultaat:
Bekijk bijlage 612371
Stap 3: Spuit een deel over de stenen en laat de rest inwerken in je zand. Ik heb eerst het zand een paar keer uitgespoeld en vervolgens het 'goedje' toegevoegd. Nu staat het een uurtje te 'trekken'.
Bekijk bijlage 612369
Bekijk bijlage 612368
Ik ben benieuwd naar het resultaat... wordt vervolgd.
Heey GerbenPaar dagen verder, om verdrietig van te worden.. ik weet het even niet meer. Duidelijk dino’s en flap:
Bekijk bijlage 612973Bekijk bijlage 612974Bekijk bijlage 612975
Bekijk bijlage 612976
Heey Gerben
Je hebt vast ook wel Facebook zoek daar eens naar macks reef dino flagellates......
En deel daar je fotos eens
Groetjes Wouter
Beiden even erg (flap en dino)? Ik vind het eigenlijk allemaal nog wel meevallen zo te zien op je foto's. Op je microscoop plaatje lijkt de flap erger te zijn dan de dino's. Maar ik zie ook hele mooie groene algen groeien en das altijd een goed teken in mijn ogen. Wat ben je nu nog aan het doseren qua N, P en C? Je nutrienten zijn goed meetbaar nu ..... een beetje tijd geven om alles in zijn plooi te laten vallen?

Dankjewel voor de bemoediging, haha!ik heb je dagboek gelezen en heb de wijsheid ook niet in pacht ik zie alleen dat je al een tijd bezig bent en heb heb respect voor je doorzettingsvermogen ik heb ook last gehad van hetzelfde als jij mijn idee was zo schoon mogelijk beginnen dan komt het vast goed maar ik ben terug gegaan naar de basis dus je zout goed je temp goed je licht goed je ca,kh en mg op peil en verder eerst maar wat vervuilen fythoplankton rijkelijk erin dan coppepoden, mysis en artemia erin levende en je ramen lekker groen laten worden geen bodem afzuigen alleen evt je koralen schoonblazen met pipet zodat ze geen last hebben vande dino en flap en mijn nitraat ging van 1 naar 20 en is nu 15 mijn fosfaat van 5 terug naar 0,03 de bak knapte vrij snel op binnen 2 weken ik had wel filterwatten over mijn kam in de sump en in filterbekers ik wisselde geen water dus eigenlijk verwaarlozen wel gewoon je vissen voeren maar geen andere toevoegingen er staat immers nog bijna niets in en geen chemische middelen waardoor juist je bacterien en je schoonmakers weer om zeep worden geholpen.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.