Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

hallo daar ik ook geen kalkreactor heb hou ik mijn ca en mg ook op peil met toevoegen van calciumhydroside ik gebruik 12l osemosewater voeg daar bij 20gr calciumhydroside dan 4uur beluchten met pompje dan 12uur laaten bezinken en dan het water afgieten in tonnetje in het begin voegde ik om de 2 daagen druppelgewijs een halve liter snachts toe maar dat was teveel nu nog 25cl hangt er van af hoe groot je aqua en hoeveel gebruikers je hebt moet je zelf een beetje ondervinden iedere week test ik mijn ca en mg en kh en ph zo een toestel is gauw gemaakt ik plaats er een foto van

Bijlagen

• 6.JPG
    6.JPG
    21,1 KB · Weergaven: 572
ok,
Dank voor de reakties.
Ben begonnen met opnieuw wat te meten, en inderdaad, de waarden gaan erop achteruit.
bak: ca 400, ph 8.27
uit kalkreaktor: ca 480, ph 6.7
De kalkreaktor krijgt bij mij geen co² meer als ph bak 's nachts onder de 8.14 zakt. Misschien moet ik die waarden wat verlagen.
Ik heb 1l fles gevuld met osmosewater en 1 koffielepel ca-hydroxide.
Goed geschud zonder lucht erbij en 4h laten staan.
Ik heb terloops de sonde ph hierin gestoken en ph meer dan 12!
Inhoud is nu aan het overdruppelen (tot op 2cm van bodem 1l fles), en ik ga dit voorlopig dagelijks doen, maar dag voordien mengen.
Een kleine ca-boust zou goed zijn tegen de algen!?

Vandaag ook nog wat aan de techniek gesleuteld: heb 3 1l reaktortjes bijgeplaatst. (Aqua-medic)
-Eéntje met fijne (4mm) ca-korrels waardoor het uitstroomwater van de kalkreaktor moet passeren. Ik hoop zo overtollige co² toch nog op te lossen en ph misschien nog iets te verhogen.
Ik heb tussen de 2 reaktors wel een aftapkraantje voorzien om werking te kunnen controleren. Voorlopig geen spektaculair verschil, maar ph van de reaktor staat ook vrij hoog. co²-resten kan ik niet meten.
-Eéntje met kool, zou ik om de maand verversen. Maar mag ik de kool 1 maand laten zitten of sluit ik beter de kraan na enkele dagen af?
-Eén met fosfaatkiller. Voorlopig nog met de originele inhoud. Ik weet niet echt met welk merk hem later te vullen.
-De laatste 2 worden gevoed door een AM 2000l/h pomp. Ik kan de leidingen met kraan nijpen, en kan ook nog potfiltertjes bijplaatsen.

Bijlagen

• techniek 30-09-04.jpg
    techniek 30-09-04.jpg
    157 KB · Weergaven: 29
Hallo Stephan.

Jij hebt dezelfde reaktor als ik.
Je moet gewoon meer CO2 steken ,dan komt jouw Ca aan de uitstroom op 600.
Ik regel hem zo af: Uitstroom meten ,daar moet de KH=35 zijn ongeveer ,dan zal je zien dat je Ca=600 ongeveer.Om je KH reaktor te doen stijgen moet je meer CO2 geven.
Meet eens de KH van de reaktor ,je zal zien dat hij zeker geen 35 is.
Mijn PH van de reaktor is ongeveer 6.05 .
Je CO2 doe afslaan op een PH=8,15 is ook niet juist , ik stel deze af op PH=7,8 .
Moest ik jou zijn dan zou ik eerst die PH anders afstellen en een dag nadien meten naar de KH reaktor en zo de CO2 bijregelen.

Dank u, Yvan,

ga ph-waarden verlagen.

Deze nacht kwam ik m'n Echinometra tegen.
Een egel die vermoedelijk met m'n levend steen meegekomen is.
Sinds ik hem de vorige keer gezien heb was ie verdubbeld in formaat.
Volgens m'n literatuur boort hij gaten in de stenen en de koralen, zeer schadelijk.
In eerste instantie wou ik hem voorlopig in m'n sump leggen, maar hij is niet los te krijgen zonder te breken. Jammer dan maar, dan maar doden.

Bijlagen

• egeltje nacht.jpg
    egeltje nacht.jpg
    104,1 KB · Weergaven: 9
  • egel nacht dood.jpg
    egel nacht dood.jpg
    137,5 KB · Weergaven: 13
Vandaag ook nog wat veel aankopen gedaan.

Eindelijk bij mijn plaatselijke winkelier puilden de bakken uit van de koralen.
Zoveel zelfs dat ik serieuze kortingen kreeg om wat plaats te kunnen maken.
Bovenste emmertjes: allemaal steenkoraal: Tubinaria? (rood skelet met witte poliepjes), Caulostrea, Montipora en een prachtige Porites.
Alles levende vers, de Porites zullen en verrassing worden, want heb nog maar een paar wormen gezien.
Onderste emmertjes allemaal soften en een paar poliepen.
Al de onderste emmertjes samen voor 120€, als dat geen kortingen zijn.
8 stuks en bovendien staan op 5 stukken 2 soorten koralen.

De rest van de avond zal ik dus niet meer online zijn, denk ik toch.

De tapijtanemoon moet nu wel weg.

Bijlagen

• aankopen 30-09-04.jpg
    aankopen 30-09-04.jpg
    153,1 KB · Weergaven: 23
Wat was dat gisteren op dit forum?
Server plat?

Deze nacht dan maar naar mijn bak zitten kijken i.p.v. forum.
Op mijn Nokia-gsm zit een ingebouwd LED-lampje: ideaal om bak af te zoeken zonder dieren te schrikken.
Na inbrengen van al mijn nieuwe lagere dieren moest er toch wel wat te zien zijn.

En wat vond ik: 2 jonge Kauderni's in mijn Diadema-egel.
Deze morgen bleken het er al zeker 8 te zijn.
Toch wel heel rap in een bak van amper 3 maanden oud, en nog jonge ouderdieren.

Ik vind de jongen al vrij groot, zijn dit muilbroeders?
Hoe kan ik deze diertjes, of misschien beter de volgende, enige kans op overleven geven?
Ik heb wel nog wat van die roze plankton in diepvries (voor mijn Bali-poliepen)
Ze zijn erg aktief en happen naar alles wat passeert.

Bijlagen

• Kauderni jong2.jpg
    Kauderni jong2.jpg
    134,1 KB · Weergaven: 22
  • Kauderni jong1.jpg
    Kauderni jong1.jpg
    176,4 KB · Weergaven: 13
  • Kauderni jong.jpg
    Kauderni jong.jpg
    106,8 KB · Weergaven: 11
inderdaad Kauderni's zijn muilbroeders en geluk gewenst met jou kroost en nog mooie fotos ook iets voor de kalender

hoi

mooie bak dat ziet er al goed uit allemaal! de kaudernis zijn muilbroeders. het mannetje draagt ongeveer 23 dagen nargelang de leeftijd een eibal met jongen. deze worden na die periode uitgespuwt in een zee-egel. in de natuur is de symbiose egel de diadeem ege, net diegene dij jij ook in je beizt hebt! dus dat is een geluk. hierin zijn de jonge dieren veilig voor andere vissen maar pas op de ouders zwemmen er net zo makkelijk door als de jongen en lusten maar al te graag jonge kaudernis! wanneer je volgende keer jongen ziet (pakweg een maand) dit kunnen er tot 35 zijn, vang je ze best uit en zet je ze in een gewone tank van pakweg een 20 liter die je licht belucht en verwarmt. ververs hier elke dag een aantal liters en geef de jongen net uitgekomen artemia larven. deze moeten niet gevoed worden een kauderni heeft niet veel nodig... je kan al na de tweede of derde dag overschakelen op diepvries rode plankton of bosmieden net als cyclops... als ze watgroter zijn moet je ze wel een ruimere tank geven en heb je veel plezier aan ze!

ik had denk ik je toppic van je tapijt anemoon gezegd dat he man jongen droeg ;) je kan het dus zien aan de opgezette muil.

mooi reusltata voor deze jonge bak en als je volgende neste groot krijgt kan je ze ruilen/ verkopen tegen heeeeel wat koraaltjes! :p :)

veel succes:goed:

vr gr
Tom

p.s: op de foto zie je een jong in een nep- zeeegel. deze is gemaakt van een schelp met daarop een dikke dot siliconen en een hele boel sate prikker, borstelharen etc. hierin vertroeven de jongen makkelijk in en voelen ze zich veel geruster. een ongerust jong tuimeld en doet of die dood is. je kan met echte egels werken maar meestal zijn de kweekbakken daarvoor te klein en je loopt het gevaar gestoken te worden 1 door de kleine ruimte en 2 doordat je elke dag in de bak moet zijn (voeren, kuisen, etc) zie het als een tip ;)

Bijlagen

• 24-07-2003 (40).JPG
    24-07-2003 (40).JPG
    39,8 KB · Weergaven: 10
Hoi Tom,

Bedankt voor uw bericht, hier heb ik heel wat aan.
Jammer dat ik jouw reaktie over de tapijtanemoon-Kauderni's nooit gezien had.
Toch een paar vraagjes:
*Is er een goede manier om de jongen te vangen? Dit is wel vrij moeilijk denk ik in een rifbak. Kan ik eventueel mijn overloop niet omtoveren tot vangklok omdat veel jongen hier gestrand zijn.
*Ik heb nog een derde Kauderni die altijd verstoten wordt. Maar ook dat dier heeft zo'n extra grote muil. Mijn vierde Kauderni is ooit opgepeuzeld door een trekkersvis.
*Is er een verband tussen Kauderni's en anemonen. Ze zijn altijd in de buurt te vinden.
*Ik overweeg de Kauderni's, eventueel zelfs met de tapijtanemoon op termijn in een speciaalbakje te plaatsen. Is dit een goed idee, en wat heb ik hier voor nodig?
*De paring had ik wel gezien, ik heb er zelfs foto's van. Wanneer mag ik nog eens zoiets verwachten? Is hier een regelmaat in?
*De tip van de namaakegel vind ik goed, maar ik wil eigenlijk wel met de echte proberen.

Groetjes,

Stef,

hoi

ik vang de jongen door een net naast de egel te zetten de egel snel weg te trekken en den snel scheppen dit werkt goed in een ruime bak. anders helpt afhevelen ook goed

een verband tussen de anemoon en kaudernis zie ik niet mar het lijkt op het gedrag dat ze ook vertonen met een egel mss dat ze de anemoon gekozen hebben. ik zou deze combinatie niet aan houden omwille dat de anemoon de jongen zal consumeren.

ik heb ook de kaudernis apart gezet let wel dat ze dan een kweek staking houden en het even kan duren vooraleer ze weer starten. ze vragen een gelijk systeem dan dat ze nu al hebben

de draagtijd duurt 23 dagen gemiddeld , stel bij jouw iets langer omdat we over jonge dieren beschikken. hele oude dieren dragen bv maar 15 dagen!! de paring erbij rekenen en recuperatie periode dan spreken we over om de grote maand jongen

veel suc6

vr gr
Tom

hallo

moest je overgaan tot een aparte kweekbak hoef je niet persee zoveel stroming op de bak te zetten, meestal ben je er op tijd bij dat je de jongen eruit kan scheppen. Om toch veilig te werken plaats je of een fein gaas in plaats van een kam aan de bovenkant van de overloop of je werkt met een lege overloopschacht met durso zodat de jongen in de sump terecht komen. hier kan je e vervolgens uithalen. na een tijdje heb je het gevoel in je dat je kan zien wanneer de man gaat spuwen dan is het dus de moment om klaar te zitten. de jongen kunnen zeker in een opvangbakje maar zo één dat drijft voor guppys is wel iets te klein , de jongen groeien immers heel snel! Peter van aquatechonline heeft zelf ooit zo een bakje geconstrueert dat hij tussen zijn stabilisators strips hangde. zorg wel dat het water goed ververst wordt en het niet stilstaat.

veel succes!

vr gr
Tom

Tom,
Nogmaals dikke merci voor uw antwoorden,
ik heb nog en vraagje (ik wil dit niet via privé-berichtjes doen, zo kan iedereen meeleren)

Op de eerste foto zie je mijn koppeltje, enkele dagen na het spuwen.
Op de andere foto's zie je een derde Kauderni die altijd verstoten wordt en in een hoekje hangt.

*Hoe herken ik bij mijn koppeltje nu mannetje van wijfje.
*Ik vind de verstoteling ook zo'n dikke muil hebben nu.
Is die ook zwanger, en kan dat wijfje dus vreemdgegaan zijn terwijl haar vaste partner zwanger was?

(Dit verhaal gaat wel degelijk over vissen!!!)

Bijlagen

• Kauderni jong koppel.jpg
    Kauderni jong koppel.jpg
    182,6 KB · Weergaven: 6
  • Kauderni verstoteling1.jpg
    Kauderni verstoteling1.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 9
hallo

het houden van meerdere koppeles in een bak gaat vaak niet goed. meestal wordt er een verdrongen of verstoten of je moest dit tegen gaan door een schooltje te houden maar lees dan (20) vissen. wij hebben een "school" gehad van 10 vissen in een 3 meter bak maar al snel waren er 5 koppels die elk een deel van die bak verdedigde... een vrouwtje denkt voornamelijk aan paren en soortbehoud en het mannetje knapt het werk op. het vrouwtje is ook immers de gene die meestal de jongen verschalkst. (u ziet dat niet altijd de vrouwen et lastige werk moeten doen). terwijl ze haar vaste partner voorzien heeft van eieren durft ze gerust een andere man op te zoeken en deze ook een eibal te geven! dit zie we ook soms met zeepaarden en andere vissen... de man die verstoten is op jouw fotos heeft degelijk een muil!! op foto is moeiljk te zien hoe lang het nog gaat duren maar ik schat een paar dagen nog (5) deze is idd 'zwanger'. het beste is dat je de verstoteling terug brengt naar de zaak want het zijn vrij sociale diertjes die niet graag alleen zitten of je moet hem een partner geven in een andere bak :). als je je koppel nu een paar keer zwanger gezien hebt dan ga je je man herkennen. meestal aan diepere mondkloven. dus nu afwachten tot je man weer eitjes heeft en dan kan je zien en de verschillen zoeken en ze zo ten ale tijden uit elkaar houden :)

veel succes!

vr gr
Tom

wanneer de muil echt open begint te staan, je soms oogjes ziet glinsteren en een staartje uit de bek ziet steken mag je er zeker van zijn dat ze snachts gaan spuwen ;)

vr gr
Tom

p.s: hele mooie fotos overigens!!!

De optie om de verstoteling van een partner te voorzien en in een speciaalbakje(voorlopig de sump misschien) te plaatsen lijkt me wel wat. (Ik had er vroeger 4 die in groep zaten. maar sinds O.Niger er 3 van gemaakt heeft, is er een verstoteling)

Maar hoe herken ik een vrouwtje in de winkel?

hoi

koop een jong dier dat nog niet volwassen is dan boek je meestal succes

vr gr
Tom

hoi

ze zijn min of meer tweeslachtig. maar ze zijn niet hermafrodiet. een hermafrodiete vis kan van geslacht veranderen ook al als die volwassen is. een jonge kauderni is eerder geslachtsloos en wordt wat het beste uitkomt voor die groep, dat koppel. eenmaal ze een bepaalde leeftijd bereikt hebben houden ze dat geslacht aan en dit veranderdt nooit meer ook al als de partner bv een man dood gaat dan blijft het een vrouw.

vr gr
Tom

Back
Bovenaan