Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

En voor zij die mijn tapijtanemoonstory volgen heb ik ook weer nieuws.
Zou ik niet beter een apart dagboek aan mijn tapijtanemoon wijden?

Wat zag ik toen ik thuiskwam deze avond?
De tapijtanemoon kan wel degelijk goed klimmen (waarvoor ik reeds verwittigd was)
En ze was deels klemgezogen in een stromingspompje.
Stekker eruit en de Sarcophyton en xenia (op een nieuwe scheut op levend steen na) weeral verhuisd uit voorzorg voor netelen van de anemoon.
2 uur later was ze al los en begint ze te dalen.
Te weten dat ik gisteren dit gedeelte van mijn bak pas aangepast had naar de wensen van de anemoon...

De eerste foto is van gisteren
Tussen foto 2 en 5 zitten 2h verschil

Bijlagen

• overzichtwc2 16.09.04.jpg
    overzichtwc2 16.09.04.jpg
    167,2 KB · Weergaven: 7
  • overzichtwc 17.09.04.jpg
    overzichtwc 17.09.04.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 10
  • overzichtwc 17.09.04.2jpg.jpg
    overzichtwc 17.09.04.2jpg.jpg
    114 KB · Weergaven: 7
  • overzichtwc 17.09.04.1jpg.jpg
    overzichtwc 17.09.04.1jpg.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 8
  • overzichtwc 17.09.04.3jpg.jpg
    overzichtwc 17.09.04.3jpg.jpg
    146,2 KB · Weergaven: 18
Hoi Stephan,

Ik wil niet te voorbarig zijn maar ik denk toch, als je wilt succes hebben met koralen en tevens wenst een mooi rif op te bouwen, je zal genoodzaakt zijn de tapijtanemoon te verwijderen. Deze van jou blijkt een echte wandelaar te zijn en zal bij deze alles wat op op zijn route staat verbranden.

Ik heb dit ook eens meegemaakt. Hij ging pas aan het wandelen na een maand op dezelfde plaats gestaan te hebben. Mijn keuze was dan vlug gemaakt....

Groetjes
Nico

Ik heb me de bedenking zitten maken om ze op te sluiten in dit gedeelte van de bak...

Zou er een manier zijn om de doorgang af te sluiten, maar dat de vissen doorkunnen.
Links is er een soort tunnel van 20cm bij 30 hoog over de grond
Zo zou ik een soort speciaalaquarium in mijn aquarium creeen.
Hoeveel macht heeft zo'n beest en wat is de kleinste opening waar ze nog doorkan?
Ik denk aan een soort vertikale glasstrips, en ik kan die wegstoppen in de tunnel

Stephan Reyntjens zei:
Hoeveel macht heeft zo'n beest en wat is de kleinste opening waar ze nog doorkan?
Als ze net zo flexibel zijn als een tepelannemoon, is dat gat wat ze nodig hebben heel klein. Wil niet zeggen dat ze erdoorheen zullen gaan... maar één van mn tepelannemonen is door de 1,5cm grote gaatjes van mn overloop, via mn 25mm pvc buis naar de sump verhuist. Was wel een klein tepelannemoontje, en weet niet hoe dat zit met tapijtannemonen.

He Stephan, beide!!! NO3 vorming zal niet overdreven veel zijn maar toch, het gaat ook stinken na een paar dagen, tenminste bij mij. Of het merkgebonden is qua kleur weet ik niet, volgens mij niet!!

Vandaag nog eens wat testjes gedaan, niet dat velen hier interesse in hebben, maar ik mag dit toch wel in m'n dagboek vermelden.

PO4 niet aantoonbaar
NO2 " "
NO3 0 à 1
PH 8 à 8.25
temp 24.5 à 27
Ca 400
KH 11.2
zout 1024
Iodide 0.01
Jodaat&Jodium: niet aantoonbaar
Sr niet aantoonbaar

Hierbij wil ik wel vermelden dat ik de laatste 2 testjes maar vaag vind, misschien moet ik maar eens te rade bij Franky om dit aan de koralen te leren aflezen.
Het testje Sr (Salifert)verbruikt bijna 2 spuiten reagens 3. Daarna komt het op 1 druppelje reagens 3 aan om een groot meetverschil te hebben.

Dat had ik ook, toen ben ik elke dag 1ml gaan toevoegen toen kwam ik uit op 4 a 5, terwijl tussen 8 en 10 aangeraden wordt. Er schijnen onderzoeken te gaan naar de effectiviteit van Sr (weet niet meer precies wie me dit vertelde). Schijnt dat het bij lange na niet zo belangrijk is als wordt gesuggereerd. Bij Franky b.v. is het niet meetbaar, en als je die bak van hem ziet :eek: !

ArjenT zei:
Dat had ik ook, toen ben ik elke dag 1ml gaan toevoegen toen kwam ik uit op 4 a 5, terwijl tussen 8 en 10 aangeraden wordt. Er schijnen onderzoeken te gaan naar de effectiviteit van Sr (weet niet meer precies wie me dit vertelde). Schijnt dat het bij lange na niet zo belangrijk is als wordt gesuggereerd. Bij Franky b.v. is het niet meetbaar, en als je die bak van hem ziet :eek: !
Geldt dit dan ook voor Jodium?
Ook hier meet ik veel minder dan ideaal, aangeraden was bij mij0.03 ?/?
En wat met iodide,jodaat,jodium? Wat is het verschil?

Zopas zag ik dat het onder mijn tapijtanemoon krioelt van de kleine garnaaltjes.Ze zijn heel varierend in formaat, gaande van 1 to 4 mm groot.Is dit een soort apart, of is dit jongbroed van mijn ? grote garnalen.Ze zijn heel levendig, en transparant. Maar als ze in het licht komen, hebben ze een roze schijn.De grote garnaal die altijd in de buurt van de anemoon te vinden is, is vandaag ook verveld, en was heel de dag spoorloos.
De pogingen om ze te fotograferen zijn mislukt, te klein.

Moet je eens snachts kijken met een zaklamp, zie je die kleine garnaaltjes overal... ik heb ze ook :D als je dezelfde hebt tenminste. Ze zwemmen/kruipen de hele tijd aardig snel rondjes, achtjes enzo?

Stephan Reyntjens zei:
Zopas enkele nieuwe bewoners gekocht,

De diertjes zijn al 8 dagen in winkel, dus ik verwacht geen moeilijkheden
Stephan.

Het is beter in het vervolg niet alle vissen tesamen over te wennen.Soorten bij elkaar houden.

Sowieso die kapper er niet bij...deze vidn het leuk in vinnen te knippen als hij zich bedreigd voelt. Wat zijn die geel/oranje precies?? Lijken 2 citroenlipvisjes!!??

Dank u voor de reakties, maar waarom niet samen overwennen?
De kappersgarnaal begrijp ik nu wel, alhoewel er niets gebeurd is.
De andere visjes (2 citroenlipvisjes en 2 mandarijnpitvisjes) zijn toch heel rustige diertjes. In de winkel zaten ze in hetzelfde water.

Vanavond vond ik mijn lipvisjes trouwens niet meer...
Door wat steentjes te verplaatsen kwamen ze plots vanonder grind tevoorschijn.
Moet ik ze geen plaatsje met extra fijn grind maken omù in te slapen?

Mijn kappersgarnaal is ook al verveld.
Is dit normaal dat ze vervellen na verhuis want ik heb dat met mijn andere garnalen ook meegemaakt, of is dit toeval?

Gisteren nog een stukje Alveopora gekocht

Voor een heel mooi prijsje omdat er 2 kale plekjes inzitten.
Komt wel goed denk ik.
Er waren trouwens hele mooie grote acro's binnengekomen, maar meer dan 100€ durf ik nu nog niet te wagen.

Bijlagen

• alveopora.jpg
    alveopora.jpg
    194,6 KB · Weergaven: 13
En vandaag is het mij wel eens gelukt om wat fotos te nemen van die kleine garnaaltjes.

Ze leven onder mijn tapijtanemoon, zijn 1 à 5 mm groot en heel levendig.
Elders in mijn bak vind ik ze niet
De rode bolletjes zijn de garnaaltjes, de groen waterpissebedden?

Bijlagen

• a2.jpg
    a2.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 48
Back
Bovenaan