ok,
Dank voor de reakties.
Ben begonnen met opnieuw wat te meten, en inderdaad, de waarden gaan erop achteruit.
bak: ca 400, ph 8.27
uit kalkreaktor: ca 480, ph 6.7
De kalkreaktor krijgt bij mij geen co² meer als ph bak 's nachts onder de 8.14 zakt. Misschien moet ik die waarden wat verlagen.
Ik heb 1l fles gevuld met osmosewater en 1 koffielepel ca-hydroxide.
Goed geschud zonder lucht erbij en 4h laten staan.
Ik heb terloops de sonde ph hierin gestoken en ph meer dan 12!
Inhoud is nu aan het overdruppelen (tot op 2cm van bodem 1l fles), en ik ga dit voorlopig dagelijks doen, maar dag voordien mengen.
Een kleine ca-boust zou goed zijn tegen de algen!?
Vandaag ook nog wat aan de techniek gesleuteld: heb 3 1l reaktortjes bijgeplaatst. (Aqua-medic)
-Eéntje met fijne (4mm) ca-korrels waardoor het uitstroomwater van de kalkreaktor moet passeren. Ik hoop zo overtollige co² toch nog op te lossen en ph misschien nog iets te verhogen.
Ik heb tussen de 2 reaktors wel een aftapkraantje voorzien om werking te kunnen controleren. Voorlopig geen spektaculair verschil, maar ph van de reaktor staat ook vrij hoog. co²-resten kan ik niet meten.
-Eéntje met kool, zou ik om de maand verversen. Maar mag ik de kool 1 maand laten zitten of sluit ik beter de kraan na enkele dagen af?
-Eén met fosfaatkiller. Voorlopig nog met de originele inhoud. Ik weet niet echt met welk merk hem later te vullen.
-De laatste 2 worden gevoed door een AM 2000l/h pomp. Ik kan de leidingen met kraan nijpen, en kan ook nog potfiltertjes bijplaatsen.