Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn aquarium van 130 ltr (80x40x40)

Maar kunnen nog veel beter
- zout 1022 zou ik naar 1024 of 1025 brengen
- ammoniak is gif voor vissen dit moet 0 zijn
- fofaat nitraat beide 0 is ook niet optimaal maar zullen idd verbeteren als er wat leven ingebracht wordt
Bedankt voor je reactie. Ik zal mijn zoutwaarde langzaam verhogen door het verdampte water met zout water bij te vullen. In plaats van osmose water.

Nu keek ik even een revieuw fimpje van salifert ammonia. Wat blijkt. Het is toch 0.
ik dacht namenlijk omdat bij alle testjes waarbij je de kleur van het water moest vergelijken met een kaartje. Was het doorzichtige water het witte vlakje. Nu dacht ik dat als het ammoniak water wél wit gekleurd was in plaats van doorzichtig dat de waarde dan hoger moest liggen. Maar nu blijkt uit dat fimpje (ik keek het omdat ik al dacht, er klopt iets niet) dat hierbij het wit gekleurde water wél een waarde van 0 is.
Dus hierbij is de ammoniak waarde, 0.
 
Weer een update. Jammer genoeg is de Henkie helaas overleden. Als ik zo terugkijk had ik het diertje eigenlijk ook niet moeten kopen
1: omdat het aquarium er nog niet klaar voor was.
2: omdat achteraf gezien, ik het visje eigenlijk niet had zien zwemmen in de winkel en dat hij dus alleen in een hoekje zat te leunen.
Nu zeg ik niet dat het helemaal de schuld van de winkel was en dat het aan de vis lag dat hij was overleden. Want ik had het visje eigenlijk niet moeten kopen/ later moeten kopen.
Nu hadden we contact opgenomen met Aqua com..... en we mogen een nieuwe ophalen.
wat dan over 2-3 weken gaat gebeuren denk ik. Of word het in plaats van henkie een bicolor blenny of staartvlekblenny, want die blijven wat kleiner.
Verder gaat alles goed, koralen doen het goed, zeeegel doet het FANTASTISCH. Maar alleen moest de zeeegel zojuist 2 keer over de buttonstek lopen. Dus ik heb de buttons nog niet zo vaak open zien staan.
waterwaardes zijn:
Nitriet 0

Nitraat 0

Ammoniak 0

Kh 8,6

Ph 8,15

Calcium 400

Magnesium 1140
Kh en Ph is iets omhoog gegaan. Maar dat lijkt me niet echt iets om me zorgen over te maken.
 
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Heb je al een idee welke vissen je er uiteindelijk in wilt hebben?

Ik vind dit eigenlijk wat disrespect hebben voor de natuur, koralen zijn levende dieren geen gebruiksvoorwerpen die je weggooit omdat ze toch gratis zijn.
Daarom zei ik het ook, ik probeerde er mee te zeggen dat de op de buttons beter niet had mee kunnen nemen aangezien er een kleine kans is dat ze het overleven in zo'n aquarium. Ik zie nu ook dat ik de zin een beetje vreemd heb geformuleerd. Maar het was niet mijn bedoeling om op die manier overtekomen
 
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Heb je al een idee welke vissen je er uiteindelijk in wilt hebben?


Daarom zei ik het ook, ik probeerde er mee te zeggen dat de op de buttons beter niet had mee kunnen nemen aangezien er een kleine kans is dat ze het overleven in zo'n aquarium. Ik zie nu ook dat ik de zin een beetje vreemd heb geformuleerd. Maar het was niet mijn bedoeling om op die manier overtekomen
Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Maar het echte eindresultaat zal er natuurlijk nooit komen omdat er altijd wel ergens verandering plaats vind kwa koralen plaatsen en nieuwe koraaltjes!
De vissen die ik nu voor ogen heb:
2 anemoonvisjes (amphirion occelaris of percula)
1 Chinese pijlvis
1 gele lipvis
2 koningsgramma
En natuurlijk 1 opruimvis (henkie, bicolor blenny of staartvlek blenny)
Het is misch wat veel, maar ik merk denk ik zelf wel (en jullie kunnen dat natuurlijk ook zeggen) of het te veel word en/of de waterwaardes onstabiel of te hoog worden. En dan kan ik het altijd nog aanpassen. Mischien kan ik ook een leuke vis met een pistolgarnaal nemen of heel mischien een dwergkeizer (weet dat dat een groot risico is dus ga dat waarschijnlijk niet doen) in plaats van een ander visje.
 
Even vraagje. Kan een anemoonvis in een flower? Want ik zie wel heel veel toortskoralen in aanbod, maar heb het gevoel dat ze eigenlijk een beetje te klein zijn voor een anemoonvis. (Behalve als je een stuk of 6 koppen hebt natuurlijk, maar wou een stuk van 2-3 koppen en die lijken Max 4-7 cm lang te zijn bij elkaar, en dat vind ineen beetje klein voor anemoonvis) en flowers zijn wat groter naar mijn gevoel. (Als iemand en mooi stuk toorts heeft mag je het natuurlijk zeggen ;)) dus hierbij nogmaals de vraag of je een anemoonvis in een flowerkoraal (volgens mij euphyllia jardinei of zo iets) kan houden. (En daarmee bedoel ik mee of het koraal er slecht op reageerd) En of hij kan wandelen.
 
Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Maar het echte eindresultaat zal er natuurlijk nooit komen omdat er altijd wel ergens verandering plaats vind kwa koralen plaatsen en nieuwe koraaltjes!
De vissen die ik nu voor ogen heb:
2 anemoonvisjes (amphirion occelaris of percula)
1 Chinese pijlvis
1 gele lipvis
2 koningsgramma
En natuurlijk 1 opruimvis (henkie, bicolor blenny of staartvlek blenny)
Het is misch wat veel, maar ik merk denk ik zelf wel (en jullie kunnen dat natuurlijk ook zeggen) of het te veel word en/of de waterwaardes onstabiel of te hoog worden. En dan kan ik het altijd nog aanpassen. Mischien kan ik ook een leuke vis met een pistolgarnaal nemen of heel mischien een dwergkeizer (weet dat dat een groot risico is dus ga dat waarschijnlijk niet doen) in plaats van een ander visje.
Klinkt als een prima bestand. Ik zou wel een Bicolor blenny doen. Heb ik ook en is niet alleen kleurrijk, maar ook erg actief. En eet bij mij volledig met de pot mee. Droogvoer eet hij niet. Maar wel altijd alle diepvries. Kan je dus makkelijker houden als een henkie. Bij mij wordt hij wel erg gelukkig van algen, alleen zal ze niet zo veel eten als de henkie denk ik.
Pijlvissen kunnen beter als koppel gehouden worden toch? Kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor. Misschien even kijken of dat dan wel een goede optie aangezien iets meer liters beter voor zo'n vis zouden zijn. Maar gelukkig heb je nog zat tijd voor er uberhaupt vissen in je aquarium kunnen.
 
Klinkt als een prima bestand. Ik zou wel een Bicolor blenny doen. Heb ik ook en is niet alleen kleurrijk, maar ook erg actief. En eet bij mij volledig met de pot mee. Droogvoer eet hij niet. Maar wel altijd alle diepvries. Kan je dus makkelijker houden als een henkie. Bij mij wordt hij wel erg gelukkig van algen, alleen zal ze niet zo veel eten als de henkie denk ik.
Pijlvissen kunnen beter als koppel gehouden worden toch? Kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor. Misschien even kijken of dat dan wel een goede optie aangezien iets meer liters beter voor zo'n vis zouden zijn. Maar gelukkig heb je nog zat tijd voor er uberhaupt vissen in je aquarium kunnen.
Oké, had als eerst goed de pijlvis onder de loep genomen. En je kan hem wel alleen houden. Maar ik denk dat ik in plaats van een pijlvis een symbiose grondel ga doen!
 
Oké, had als eerst goed de pijlvis onder de loep genomen. En je kan hem wel alleen houden. Maar ik denk dat ik in plaats van een pijlvis een symbiose grondel ga doen!
Zou kunnen weet het ook niet 100% zeker om eerlijk te zijn. Maar denk dat ze wel een stukje gelukkiger zijn in koppelsverband. Symbiose grondel is ook een leuke optie. Igg nog zat tijd om er over na te denken. :)
 
Weer een vraag voor de toekomst:
Kunnen er met mijn 96 Watt (op bruto 110 liter) SPS koralen (liefst een paar acropora,s) worden gehouden? De bedoeling is om in ieder geval op het omcirkelde stukje een acropora te laten groeien. En in de middelste grot (waar nu een steen voor staat die ik weg ga halen) een montipora plaat neer te zetten. (Duurt natuurlijk nog lang voordat het kan, maar vroeg mij het gewoon af)
B96DE050-8C4C-44E4-9340-C8F261AF633E.jpeg
Ook had ik een vraagje over de stenen, ik vroeg me af welke ik weg zou halen. Ik wou in ieder geval steen 4 weg halen. Maar wat zijn jullie tips, allemaal weg (dus steen 1, 2, 3, en 4) of alleen steen 4. (De stenen die ik weg ga halen komen in de sump te staan (als dat past))C2670A71-609A-4195-92D0-1DBFA911D5C0.jpeg
 
Waterwaardes van deze week:
16 maart



Zout tussen de 1,024-1,025

Ammoniak 0

Nitriet 0

Nitraat 0

Kh 7

Ph 8

Magnesium 1260

Calcium 360

24 maart

Nitriet 0

Nitraat 0

Fosfaat 0

Ph 8

Kh 7

Magnesium 1290

Calcium 400

gaat de goede kant op.
Gister lekker veel alg geplukt. Maar er lijkt geen eind aan te komen....
Ziet er wel een stuk beter uit. Alle diertjes en koraaltjes doen het uitstekend, schrok mij als eerst een hoedje, dacht dat ik een dode heremietkreeft was. Maar was gelukkig een vervelling. Nitriet en nitraat mag wat hoger, maar nu nemen de algen het op, en als er vissen in komen (wil volgende week eigenlijk weer een (opruim) visje er in plaatsen met mischien twee poetsgarnaaltje) dan gaat het wat meer omhoog is de bedoeling.
 
Als ik jouw was zou ik nog iets langer wachten tot de waardes stabiel zijn, echt voor een goede week, misschien twee, redelijk de zelfde metingen krijgen voor je er weer dieren in gaat stoppen.
Verder ziet het er goed uit.
 
Wéér rondje meten.
1 april (geen grap;)

Zout 1,025

Nitriet 0

Nitraat 0

Ammoniak 0

Ph 8

Kh 7,7

Magnesium 1380

Calcium 410
Waterwaardes zijn goed.
Had nog een vraagje: bij salifert magnesium moet je druppels en poeder met twee ml water mengen zodat het roze word. Maar bij mij word hij 1 van de 2 keer gelijk blauw, is dat bij jullie ook zo of ligt het aan mij?
 
Wéér rondje meten.
1 april (geen grap;)

Zout 1,025

Nitriet 0

Nitraat 0

Ammoniak 0

Ph 8

Kh 7,7

Magnesium 1380

Calcium 410
Waterwaardes zijn goed.
Had nog een vraagje: bij salifert magnesium moet je druppels en poeder met twee ml water mengen zodat het roze word. Maar bij mij word hij 1 van de 2 keer gelijk blauw, is dat bij jullie ook zo of ligt het aan mij?
is je buisje waar je het water in doet wel goed schoongespoeld na je vorige testen dat zou volgens mij de enige reden kunnen zijn ik heb er nog nooit van gehoord
 
is je buisje waar je het water in doet wel goed schoongespoeld na je vorige testen dat zou volgens mij de enige reden kunnen zijn ik heb er nog nooit van gehoord
Ik probeer het zo goed mogelijk schoon te maken als ik opnieuw test. Denk gewoon dat ik dan maar gewoon soms 2 keer een test niet doen...
 
Wéér rondje meten.
1 april (geen grap;)

Zout 1,025

Nitriet 0

Nitraat 0

Ammoniak 0

Ph 8

Kh 7,7

Magnesium 1380

Calcium 410
Waterwaardes zijn goed.
Had nog een vraagje: bij salifert magnesium moet je druppels en poeder met twee ml water mengen zodat het roze word. Maar bij mij word hij 1 van de 2 keer gelijk blauw, is dat bij jullie ook zo of ligt het aan mij?
En natuurlijk netjes de beschrijving (volgorde) volgen. Als je dat allemaal doet, kan het eigenlijk niet verkeerd gaan (tenzij je hele extreme waardes aan Magnesium hebt, maar dat is onwaarschijnlijk). Dus niet willekeurig bij elkaar gooien en mixen.
 
Bovenaan