Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn aquarium van 130 ltr (80x40x40)

Acetabularia
ofwel, Mermaids Wineglass

Deze komen eigenlijk alleen voor als je in de opstart zit...
Dank jullie wel voor de reacties. Lekker laten zitten dus..

nu zie ik net in de middag (voordat ik naar school ging was het aquarium licht nog uit) dat al het draadalg/wier van ong 3-5 cm lengte naar 1-2 cm lengte is gegaan. Is niet erg, maar doordat ze veel nitraten op nemen denk ik dat die ook wel eventjes omhoog gaat. Nu is alles nog 0 maar even afwachten dus. Het aquarium is nu wel de laatste fase aan het doormaken!
 
Vandaag weer verschillende nieuwe aanwinsten!
Het zijn:
+\- 12 (kleine) turboslakken.
4 heremietkreeftjes
1 mespilia globulus zeeegel
En 1 henkie
Koraaltjes:
7 poliepen zoanthus valentine’s day mascare
En een kleine keniaboom (hij is nu nog klein omdat hij helemaal is verschrompeld. Als hij zich opblaast word hij ong 5-10 cm groot)
Het gaat goed met de beestjes. Henkie moet nog even wennen onlangs het overdruppelen.
 
En mocht deze ook meenemen.

Huh?
Dus als je aan een winkelier vraagt: "Mag ik die haai van 2 meter kopen?"
En de winkelier antwoord met: "Ja"
Dan koop je dus die haai van 2 meter???

Als ik alles zou kopen wat van iemand "mag", dan was ik nu blut en zat er meer vis en koraal dan water in mijn bak.
 
Huh?
Dus als je aan een winkelier vraagt: "Mag ik die haai van 2 meter kopen?"
En de winkelier antwoord met: "Ja"
Dan koop je dus die haai van 2 meter???

Als ik alles zou kopen wat van iemand "mag", dan was ik nu blut en zat er meer vis en koraal dan water in mijn bak.
waarschijnlijk particulier gekocht en de buttons en kenia gratis meegekregen ofzo?
 
waarschijnlijk particulier gekocht en de buttons en kenia gratis meegekregen ofzo?
Dat inderdaad. Ik had natuurlijk ook nee kunnen zeggen. Maar dat heb ik niet gedaan. Ik kijk sowieso voordat ik iets koop of het houdbaar is. Mischien had ik die buttons niet moeten kopen maar ik kreeg het er gratis bij. Bij vissen en kreeften enz... ik zou nooit een vis kopen waar ik niks over weet.
 
Hopen dat de buttons blijven leven dan. Maar ach, als ze gratis waren dan maakt het niet super veel uit. Maar zou toch leuk zijn. Ben heel benieuwd naar het eind resultaat!
Je zou eventueel ook een Zeehaas in je bak kunnen zetten. Kan misschien wat doen aan al die algen die je er in hebt zitten.

Niet om te zeuren hoor, maar is 130ltr niet wat te klein voor een Henkie? Bij mij werd geadviseerd dat mijn bak te klein zou zijn met 200 liter. Omdat ze 13cm kunnen worden. Nu is mijn bak wel vierkant. Maar uiteindelijk kwa oppervlak niet veel verschil met die van jouw.
 
Hopen dat de buttons blijven leven dan. Maar ach, als ze gratis waren dan maakt het niet super veel uit. Maar zou toch leuk zijn. Ben heel benieuwd naar het eind resultaat!
Je zou eventueel ook een Zeehaas in je bak kunnen zetten. Kan misschien wat doen aan al die algen die je er in hebt zitten.

Niet om te zeuren hoor, maar is 130ltr niet wat te klein voor een Henkie? Bij mij werd geadviseerd dat mijn bak te klein zou zijn met 200 liter. Omdat ze 13cm kunnen worden. Nu is mijn bak wel vierkant. Maar uiteindelijk kwa oppervlak niet veel verschil met die van jouw.
Ik denk dat het wel kan. Maar de bak moet ook niet kleiner worden. Ik heb ook genoeg mensen gezien die een henkie een een sera hebben zitten. (Wat ook niet gelijk betekend dat ik het ook moet doen natuurlijk) maar vooralsnog is bak naar mijn ogen zeker niet te klein.

de henkie heeft zich nog niet echt verplaatst en zit een beetje verscholen. Nu denk ik dat dat komt omdat er verder geen visjes in zitten. En dat hij dan denkt dat er gevaar dreigd omdat de visjes zitten teruggetrokken. en dat hij zich dan gaat verschuilen. Nu krijg ik woensdag een citroenlipvis binnen. Moet ik al eerder nog een visje erin doen (een pijlvisje) of is dat te overhaast.
 
Niet alleen worden Salariassen relatief groot. Met name de klassieke Henkie (Salarias fasciatus) is een moeilijke eter. Doorgaans (>90%) nemen ze geen vervangend voer aan en zijn aangewezen op de algen die in de bak groeien. Om na een opstart voldoende alggroei voor deze dieren te kunnen bieden is een grote bak vereist.

Dat deze dieren nog altijd als de ideale universele “jij bent opgestart, dus hebt een algenetende vis nodig”-vissen worden aangeprezen, ongeacht de aangeboden leefruimte, is gewoon hopeloos ouderwets.

Desalniettemin, zorg goed voor em, houdt z’n buikje rond en houdt em groeiende. Lukt dat niet, dan heeft ie een nieuw huis nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het wel kan. Maar de bak moet ook niet kleiner worden. Ik heb ook genoeg mensen gezien die een henkie een een sera hebben zitten. (Wat ook niet gelijk betekend dat ik het ook moet doen natuurlijk) maar vooralsnog is bak naar mijn ogen zeker niet te klein.

de henkie heeft zich nog niet echt verplaatst en zit een beetje verscholen. Nu denk ik dat dat komt omdat er verder geen visjes in zitten. En dat hij dan denkt dat er gevaar dreigd omdat de visjes zitten teruggetrokken. en dat hij zich dan gaat verschuilen. Nu krijg ik woensdag een citroenlipvis binnen. Moet ik al eerder nog een visje erin doen (een pijlvisje) of is dat te overhaast.
Nogmaals, je gaat te snel. Je bak is nog niet in balans. Dat uit zich in de vele algen die je hebt. En dan ga je er alweer vis bijdoen? dit is vragen om problemen.
Het is geen goudvissenkom waar je mee bezig bent, een normale opstart duurt maanden voordat je uberhaubt vis in zet.
 
Nogmaals, je gaat te snel. Je bak is nog niet in balans. Dat uit zich in de vele algen die je hebt. En dan ga je er alweer vis bijdoen? dit is vragen om problemen.
Het is geen goudvissenkom waar je mee bezig bent, een normale opstart duurt maanden voordat je uberhaubt vis in zet.

Ik ben dit met Patrick eens.
toen ik mijn aquarium ging starten was mijn inspiratie vooral gebaseerd op het programma Tanked op discovery waar ze in 24 uur een draaiende bak neer zetten. Eenmaal aangemeld op dit forum dacht ik in het begin wat een zeikerds zijn dit zeg ..... totdat ik doorkreeg dat deze zeikerds het bij het rechte eind hadden.

Dus neem je tijd, doe alles weloverwogen, luister naar wat ervaren rotten je te vertellen hebben en geduld, geduld en nog eens geduld hebben is echte de enige weg in deze hobby
 
Ik ben dit met Patrick eens.
toen ik mijn aquarium ging starten was mijn inspiratie vooral gebaseerd op het programma Tanked op discovery waar ze in 24 uur een draaiende bak neer zetten. Eenmaal aangemeld op dit forum dacht ik in het begin wat een zeikerds zijn dit zeg ..... totdat ik doorkreeg dat deze zeikerds het bij het rechte eind hadden.

Dus neem je tijd, doe alles weloverwogen, luister naar wat ervaren rotten je te vertellen hebben en geduld, geduld en nog eens geduld hebben is echte de enige weg in deze hobby
Ja, “Tanked”....dat heb ik laatst ook eens gekeken. Grote bakken voor de rijkste stinkerds op aarde bouwen en die vol stoppen met kapitale vissen en natuurlijk wat nep-koralen. Nee, gewoon proberen een piepklein stukje natuur laten floreren is dan toch meer uitdaging, en op lange termijn (denk ik) veel leuker.

Gewoon goed de adviezen opvolgen Freek! Dan voorkom je de echt grote blunders / fouten. Het allermoeilijkste is gduld opbrengen en niet te veel “rommelen”. 6-12 maanden om een beetje stabiliteit te krijgen is heel normaal.

Mvg. Eeg
 
Hallo, bedankt voor jullie reacties. Ik heb naar de winkel gebeld en er komt vooralsnog geen gele lipvis. Ik zal het aquarium lekker laten rusten en er voorlopig niet iets meer bij plaatsen. Ik ben inderdaad wat te snel gegaan uit enthousiasme. Maar vooralsnog doet alles het erg goed.
Waterwaardes:
Ammoniak 0,25

Nitriet 0

Nitraat 0

Ph 8

Kh 10

Magnesium 1380

Calcium 500

7 maart:

Zout 1.022

Nitriet 0

Nitraat 0

Ammoniak 0,25

Kh 8

Ph 8

Calcium 380

Magnesium 1200
De waterwaardes zijn nog steeds erg stabiel.

dus als (bijna) alle algen weg zijn kan ik weer verder met dieren plaatsen?
 
Bovenaan