Op een lang zwetsverhaal zit niemand te wachten, maar toch, een update:
Al met al gaat het lekker/‘lekker’ met de bak.
Lekker in de zin van koralen (groei
en kleur) en vissen (broedend trio Gramma loreto) die het naar hun zin hebben, lekker in de zin van weinig voedsel-input dankzij een baby die veel aandacht van het aquarium wegneemt, lekker omdat ik 4 weken nauwelijks in de bak heb gerommeld.
‘Lekker’ in de zin van tegen het plafond aan en in elkaar groeiende koralen, waardoor enerzijds de beloning van goed bezig zijn met de hobby en anderzijds de afstraffing, dat deze miniatuur biotoop zichzelf in de vernieling begint te draaien.
Hoog tijd dus voor opschoon en snoeiwerkzaamheden. Nu kijken we hier al langer tegenop; er zijn een aantal koralen die we willen ruimen, maar tegelijkertijd ook weer niet. Na lang twijfelen ben ik de afgelopen weken langzaam aan her en der toch aan het ‘slopen’ gegaan. Zo ook eens wat ingekort en gestekt. Maar uiteindelijk ontkwamen we er toch niet aan. Een alles overschaduwende en doorgroeiende dubbele oranje Montipora schotel heeft het veld moeten ruimen. Een bovenstaande Montipora stellata (vertakkend) was flink doorgroeit (met een derde aftakking van deze oranje schotel volledig tussen de takken groeiend) en werd zelf begrensd door het wateroppervlak.
Een lang verhaal kort: de dubbele schotel is niet meer, de stellata is gedeeltelijk afgebroken en ik ben nog niet klaar in deze hoek, volgend week-end gaan we verder.
Bij het verwijderen van de schotels kwam zowaar een verloren gewaande Porites sp. (gelig) te voorschijn. Drie jaar geleden voor het laatst gezien. Deze mag even op adem komen en krijgt dan een mooi plaatsje.
Helaas kwam ook iets minder fraais te voorschijn. De Lobophyllia hempichi (groeit goed) was door overschaduwing plaatselijk in “iets mindere” conditie. Ik houd mijn vingers gekruist dat geen ‘lichtshock’ optreedt en hopelijk de uitgebleekte poliepen voldoende zoöxanthellen resteert om er weer volledig bovenop te komen. Het feit dat ze nog leven, ondanks zwaar lichtgebrek, betekent iig dat ze voldoende voedsel hebben kunnen opnemen om te overleven.
Toen schoot mij nog iets te binnen: ooit ietwat ongelukkig geplaatste balipoliepen. Met veel geweld mijn arm in een spelonk geduwd (pech groene montiporaplaat) et voila. Wat ooit een volle steen was is in 3 jaar tijd ook goed gedecimeerd. Wijze les, balipoliepen hebben echt behoefte aan bijvoeding, maar ook echt behoefte aan licht.
Het herinrichten/verbouwen zal voorlopig nog wel enkele maanden duren. Ik werk in kleine stapjes en bovendien gaat het gezin voor op het aquarium.
Verder lopende zaken:
Het polymeerkorrelexperiment (
posting 429) met de huidige korrels (bedoeld voor zoetwater) wordt afgebroken. Zie er geen effect van. Jean-Paul heeft een nieuwe batch toegezegd, welke is ontwikkeld voor zeewater. Ik wacht af.
Flapbestrijding: Na inbreng van het zand uit Zebra’s aquarium was de flap tijdelijk begraven. Helaas, maar te verwachten, werkt dit natuurlijk niet. Sinds medio april wordt wekelijks Biogro 123 gedoseerd (50 ml van iedere fles). Dit gebeurt ’s avonds nadat de lichten uit zijn. De afschuimerbeker wordt verwijderd voor een periode van circa 12 uur, zodat de bacteriën langer tijd krijgen zich her en der te hechten. De volgende ochtend wordt de afschuimerbeker weer teruggeplaatst.
Kalkwaterreactor: Staat nog steeds stil, een nieuwe AM1500 doseerpomp is binnen, intern pompje van de reactor moet ik nog nakijken.
Plaagbestrijding: Naast de cyano’s hebben we al lang last van Anemonia majano (deelanemonen) en helaas sinds kort: Aïptasia sp. Wekelijks (bij voorkeur 2x/week) dus flink aan de slag met natronloog en AïptasiaX. De aanhouder zal winnen.