Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Die kelk is mijn favoriet. Prachtig koraal in een bijzondere kleur.

Dat laatste koraaltje is inderdaad een Cyphastrea.
Maak em gewoon nog bijzonderder en noem em mefisteor shower 😜

Gelukkig dat die foto's van de afschuimer na 2 maanden geen geur afgeven 😂 dat moet heel heftig zijn. Misschien een domme vraag hoor, maar wel uit interesse. Ze zeggen dat een afschuimer slechter werkt als je hem niet schoonmaakt. Dus gaat deze dan als je hem niet schoonmaakt als het ware met de week steeds slechter (lees nog droger) afschuimen?

Omdat het vliesfilter zo goed werkt, heb ik de afschuimer BIJZONDER DROOG afgesteld.
Onderstaande foto’s over afgelopen 2 maanden zeggen genoeg:

Had eerlijk gezegd meer verwacht van een vliesfilter 🤔.

Heb zo'n filter wel even in overweging genomen bij de voorbereiding van de kast voor mijn nieuwe bak. Maar blijf basic met mijn "methode".

Die kelk is mijn favoriet. Prachtig koraal in een bijzondere kleur.

Dat laatste koraaltje is inderdaad een Cyphastrea.
Maak em gewoon nog bijzonderder en noem em mefisteor shower 😜
Welke is ‘die kelk’? De rode?

Laatst bewerkt:
Had eerlijk gezegd meer verwacht van een vliesfilter 🤔.

Heb zo'n filter wel even in overweging genomen bij de voorbereiding van de kast voor mijn nieuwe bak. Maar blijf basic met mijn "methode".
Hé Frank,
Ik snap wat je bedoelt, maar zonder vliesfilter zou de waterkwaliteit er een stuk slechter voorstaan.
Bovendien vangt een vliesfilter alleen vaste deeltjes. Opgeloste stoffen, colloïden en DOC gaan er nog steeds vrolijk doorheen
Én, dit is 2 maanden, VASTE massa😳.

Gelukkig dat die foto's van de afschuimer na 2 maanden geen geur afgeven 😂 dat moet heel heftig zijn. Misschien een domme vraag hoor, maar wel uit interesse. Ze zeggen dat een afschuimer slechter werkt als je hem niet schoonmaakt. Dus gaat deze dan als je hem niet schoonmaakt als het ware met de week steeds slechter (lees nog droger) afschuimen?
De geur valt wel mee, gelukkig.

Kwaliteit van afschuimen, ik dacht ook altijd (hear-say) dat dat zo was.
Maar die generieke gedachte hang ik al langere tijd niet meer aan.

Eens de stijgbuis ‘vet’ is, maakt de schoonmaak interval niet meer uit.
Belangrijker is een schone pomp, schone waterinlast, open luchtaanzuig en schoon naaldrad/schoepenrad .

De nori houder in het filmpje , werkt deze met een magneet ?
ik heb er een met een zuignap , deze kan ik steeds van van de bodem vissen …
Weet je van welk merk de houder is ?
thx peter

De nori houder in het filmpje , werkt deze met een magneet ?
ik heb er een met een zuignap , deze kan ik steeds van van de bodem vissen …
Weet je van welk merk de houder is ?
thx peter
Ik denk dat het deze is :

Ik gebruik deze ook.

Hé Frank,
Ik snap wat je bedoelt, maar zonder vliesfilter zou de waterkwaliteit er een stuk slechter voorstaan.
Bovendien vangt een vliesfilter alleen vaste deeltjes. Opgeloste stoffen, colloïden en DOC gaan er nog steeds vrolijk doorheen
Én, dit is 2 maanden, VASTE massa😳.

Aah, okay. Bedankt voor de uitleg 👍.

Kerstochtend met een bakje koffie, kinderklets en uitzicht op het aquarium 😎. Eigenlijk niks bijzonders te melden.
1F94BCBF-CB4F-428E-8A17-774E2B0611FA.jpeg

Voor het bepalen van de waterwaarden ben ik een ‘die hard’ aanhanger van Salifert. Goedkoop, betrouwbaar, eenvoudig, snel.

De Salifert testen voor nitraat en fosfaat lezen al sinds januari 2018 op de fictieve ‘0’.
En hoewel het aquarium mij duidelijk maakt dat aan voeding geen gebrek is, blijk ik dan toch nieuwsgierig genoeg om eens te willen zien waar nitraat en fosfaat dan wel staan.

Dus…
Sinds kort heb ik toch ook een Hanna checker fosfor LR en een Hanna checker nitrate LR in bezit.

Nitraat en fosfaat zoals ze vanmiddag bijstaan met de Hanna’s:
Nitraat = 0
Fosfaat = 0,074
😎
EFD3BBA2-0C2C-4709-ABCD-4C4B20AE4990.jpeg895DF573-189A-4759-9597-94589927F51B.jpeg

Voor het bepalen van de waterwaarden ben ik een ‘die hard’ aanhanger van Salifert. Goedkoop, betrouwbaar, eenvoudig, snel.

De Salifert testen voor nitraat en fosfaat lezen al sinds januari 2018 op de fictieve ‘0’.
En hoewel het aquarium mij duidelijk maakt dat aan voeding geen gebrek is, blijk ik dan toch nieuwsgierig genoeg om eens te willen zien waar nitraat en fosfaat dan wel staan.

Dus…
Sinds kort heb ik toch ook een Hanna checker fosfor LR en een Hanna checker nitrate LR in bezit.

Respect dat je de ellenlange nitrate LR procedure wil afhaspelen ;).

Je kent je bak goed, dus je ziet dat er geen tekort is. Alhoewel je NO3 0 is 👍 .

Ik gebruik ook salifert testjes sinds mijn eerste bak. Nu enkel nog voor Ca, Mg en af en toe als dubbelcheck voor mijn hanna KH checker.
Ik weet niet of je al een "nieuwe" Ca test in gebruik hebt van salifert? Enkel een poedertje en het spuitje.

Vorige week kreeg ik mijn ATI ICP test terug, Ca 368. Salifert 420 gemeten. Daar was ik al een maand of 2 naar aan het regelen met mijn ATI EP pro.

Ik heb bij Marc mijn Ca nagemeten en ook te laag. Hij had nog een reserve "oude" salifert Ca test liggen. Die gaf ook 370.
De overgang van testresultaten is wss verloren gegaan omdat ik toen een heel deel koralen, vooral monti's uit de bak heb verwijderd.

Dus…

Nitraat = 0
Fosfaat = 0,074
😎
Bekijk bijlage 576485Bekijk bijlage 576486
Interessanti om dat te zien!
Nu word ik steeds nieuwsgieriger en ik ben benieuwd voor de grap wat een test van ATI als resultaat voor NO3 en PO4 zou geven😊.
Maar ja, misschien is dit voor jou genoeg.

Kerstochtend met een bakje koffie, kinderklets en uitzicht op het aquarium 😎. Eigenlijk niks bijzonders te melden.
Bekijk bijlage 576461
Kerstochtend is voorbij.
Dus tijd voor weer eens iets nieuws; ofwel:

Oops I did it again🤭
1736C997-2301-4A1D-B494-E16FF23A007E.jpegEF84C535-13F8-4E8E-ABF8-D702A1AC2422.jpeg

Beiden zitten weer in het ‘leuk voor erbij’ bakje.

De Paracentropyge multifasciata #2 lijkt iets kleiner dan de al aanwezige PM #1.

De P. navarchus #2.2 is (helaas) iets groter dan PN#1. Maar loopt qua kleurverandering iets achter, meer streepjes fluo blauw, maar toch ook al een aardige oranje zweem.
(Er zwommen er 4 rond, de kleinste was qua maat mijn favoriet, maar zag er niet helemaal fris uit. Ook de voedsel respons in de verkoopbak was wat minder dan van de andere 3.)

Stap 1: goed vetmesten, vooral de PM#2 kan wel wat meer vet in de nek gebruiken.

Dus…

Nitraat = 0
Fosfaat = 0,074
😎
Bekijk bijlage 576485Bekijk bijlage 576486
Alle hanna hier verkocht en gewoon om de 3 maanden icp. Hanna gaf teveel verschillen voor mij. Maar dat was natuurlijk maar enkel mijn ervaring.

Mooie bak!!

Back
Bovenaan