Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Zaterdagavond is P. navarchus #2 in een vissenval in de hoofdvak geplaatst.

First impressions, no one is impressed.

Naarmate de zondag verstreek werd P. navarchus #1 van passief steeds meer actief rondom de nieuweling.

Vandaag, maandag, is #1 aanmerkelijk actiever / nadrukkelijker ( ‘agressiever’ ?) .

#2 lijkt zich van ‘van geen kwaad bewust’.

Zondag, rondjes draaien 😇

Maandag, duidelijk meer lichaamstaal 🤔

Nog wat foto’s .
Voor zover te zien, of niet, #2 is ongeveer half zo groot als #1.

Het kan optisch bedrog zijn, maar de omkleuring van #1 lijkt te versnellen 🤔
BAC5CAB1-DC28-4DD8-86E4-D479F5D3F613.jpegE774474D-0861-447F-9ACA-386D3379E2D5.jpeg8DC5A341-BF14-4FED-AA8B-EBA04B8AFEA7.jpegBF91E3E6-B3CC-486B-93E6-579F3BB2A3CF.jpegB9D7B275-EBD8-4AB5-9D87-E2917AFB2B83.jpeg2EF7B1B3-486B-46AD-94A7-ED9F1AA9E61C.jpeg

Dinsdag 23 november:
Vanwege een nieuwe keukenplaatsing (interieur bouwer) ben ik de hele dag thuis.
Tijd om de volgende stap te maken; Pomacanthus navarchus #2 gaat meer zwemruimte krijgen, met de mogelijkheid om het aquarium te verkennen.
Middels een stekkenrooster en wat stukjes steen en stekken heb ik een ‘tunnel’ gemaakt.
De aquarium verlichting blijft uit.
7A180AE5-C54A-4973-B871-8FD1A85864A1.jpegEDAE85FC-3013-4554-A39E-0D715B31E883.jpeg62500572-5ABD-44C7-8AA5-2DBC47621C22.jpeg62377672-6578-4B0F-ACDB-162E26DF433E.jpeg
4D923BEF-7B8B-4217-911A-0FC8E2F43CBE.jpeg

Voor ALLE vissen is dit natuurlijk een nieuw en groot element, verstoring van de zwemruimte en territoriale gedragingen.
Wel veel nieuwsgierigheid, maar verder weinig actie: immers het licht is uit dus iedereen is een beetje van slag.

Pomacanthus #1 blijft zich vooral druk maken rondom de vissenval, met weinig effect.

Pomacanthus #2 begint cm voor cm de ruimte te verkennen, maar iedere foto poging mijnerzijds wordt beloond met schuilen in de vissenval.

In de namiddag moet ik even een boodschapje doen. Kom ik terug thuis om 18 uur, zie ik dit. Mooi stoelendans…
8D65EC82-C161-4D41-A51C-175EA60A1941.jpeg
#2 wordt niet lastig gevallen door andere dwergkeizers. En is heel nieuwsgierig naar #1 die nu wel helemaal, ik herhaal hélemáál over de zeik was.

Paar uurtjes later: #1 zit weer in zijn eigen territorium links in de bak.
#2 zit rechtsboven in de bak. Niemand die hem lastig valt.

Tijd om 1 van de lampen eens even aan te doen en iedereen lekker te verwennen:

Laatst bewerkt:
Op woensdag en donderdag heb ik de lichten overdag uitgelaten.
Stressniveau voor de nieuwkomer laag houden.

Alleen ‘s avonds even het licht aan terwijl deze in de dimfase zitten.
Veel diepvriesvoer in de bak, want #2 heeft nog geen zin in vlokken, korrels of gevriesdroogde cyclopeeze.

Eten/mee-eten lijkt op dit moment de grootste uitdaging. Visje is nog niet echt dik achter de kieuwen.
Mysis wordt gegeten. En spaarzaam van viskuit en verkruimeld noriblad. Maar het houdt nog niet over.

Voor alle vissen is de vissenval/tunnel inmiddels een standaard onderdeel van het interieur geworden.
4392D116-9385-4369-8509-A633DD809CE9.jpeg

Vrijdagochtend 26 november 7 uur:
De (voorlopige) slaapplaats ontdekt van #2: onder de, eveneens slapende, Catalaphyllia jardinei.
61D60347-EABC-4D6C-A27B-45FEDC903405.jpeg

Hoewel de introductie vooralsnog probleemloos lijkt te verlopen, ben ik nog niet euforisch.

1. P. navarchus #2 is nog aan de mageren kant. Moet beduidend meer en gevarieerder gaan mee-eten;

2. P. navarchus #1 staat ook nog steeds onder druk van de dwergkeizers. #1 leeft links in de bak en duikt nog regelmatig daar in de beschutting. Enerzijds lijkt dit gunstig uit te pakken voor #2. Maar vroeg of laat moeten ze elkaar toch eens echt leren kennen;

3. Omkleuring #1 lijkt best wel rap te gaan. Ook is er een behoorlijk verschil in grootte. Geen idee of, en in wiens voordeel dit gaat uitpakken.

Maar… so far so good, fingers x-‘d.

Michel, dank je voor je uitgebreide verslag van de introductie. Het blijft nog even spannend maar jouw ervaring is al heel wat beter dan mijn ervaring (ongetwijfeld door mijn verkeerde methode van introduceren).

Dat jouw narvarchus #1 nog onder "het juk" van de andere keizers leeft is iets dat ik ook herken in mijn bak. Ik heb een narvarchus die qua grote vergelijkbaar is met jouw narvarchas. Deze zit nu een maand of 5 in de bak en blijft op eerbiedige afstand van mijn volwassen keizers en dokters. Pas in de afgelopen maand zie ik hem af en toe door de hele bak zwerven. Maar 80% van de tijd verschuilt hij in de donkere hoekjes van mijn bak. Dat is overigens ook van toepassing op een Pygoplithus diacanthus van hetzelfde formaat die ik sinds 2 maanden in mijn bak heb zitten :-).

Even een avond foto.
FTS waarop slechts 2 van de 27 vissen ‘ontbreken’😇

E24F7D45-A1A6-412D-B1D2-08A2E243C196.jpeg

Eten/mee-eten lijkt op dit moment de grootste uitdaging. Visje is nog niet echt dik achter de kieuwen.
Mysis wordt gegeten. En spaarzaam van viskuit en verkruimeld noriblad. Maar het houdt nog niet over.

Het heeft niet zo mogen zijn.
Wat vooraf ging:
- Op dinsdag 23-11 kreeg #2 de ruimte om uit te zwemmen. Dit is goed verlopen;
- Woensdag en donderdag zijn de lichten uitgebleven om alle vissen wat 'rustiger' te houden;
- Vanaf vrijdag brand het licht weer;
- Alle dagen is er rijkelijk en gevarieerd gevoerd, zowel diepvries (Viskuit, Mysis, Artemia, MarineMix) als droog (noriblad, granulaat en flakes);

Tot en met maandagavond zwom #2 in de rechterbovenhoek vooraan in de bak. 's Nachts meestal nergens te bekennen, dus ook een slaapplek was geregeld.

Op dinsdagochtend 30-11 hangt #2 behoorlijk apathisch in het water, later zelf tegen een streamer aangekleefd en heb ik het visje zonder enige moeite uit de bak kunnen scheppen.
Terug in de nano geplaatst. Het was al een gelopen race, maar zolang de kieuwen bewegen is er hoop.
In de nacht van dinsdag op woensdag heeft Pomacanthus navarchus #2 zijn laatste kieuwslagen gemaakt in de rust van het nano-bakje.

Waarnemingen in de hoofdbak na het uitzwemmen:
- Geen enkele vis toonde enige interesse in #2, ook #1 niet (ofwel het bijplaatsen van #2 verloopt vlekkeloos gezien vanuit onderlinge competitie);
- #2 ontwijkt voedsel (vreemd want in de eerste dagen in de nano en de vissenval werd er wel gegeten);
- #2 eet (als überhaupt al) zienderogen minder en minder per dag.

Maandagavond 29 november, rechtsboven in de bak, zwemt gewoon 'mee' met de kudde.
ED24FFFB-2A74-4389-8287-50B69D823D87.jpeg
Dinsdagochtend 30 november, na eerst nog even te hebben rondgezwommen is het lot bezegeld.
9DD69E45-617F-407D-88A0-3FE7454E7321.jpeg
In de nano de gelegenheid om tot rust te komen. Zolang de kieuwen netjes openen en sluiten is er nog hoop.
11CE491C-EC8E-4877-BD9C-24DA9199E7F6.jpeg
Maar helaas, tevergeefse hoop mijnerzijds.
In de nacht van dinsdag op woensdag was het lot bezegeld.
18F9CBC8-A309-44D3-932D-CE606EBD91BD.jpeg

Dat is een zure :( .

Zeker na alle voorbereiding en uitvoering die je genomen hebt.

Waarschijnlijk te verzwakt van te weinig of niet willen eten en de "stress" van in een nieuwe omgeving?

He bah wat klote :(.

Dat is een zure :( .

Zeker na alle voorbereiding en uitvoering die je genomen hebt.

Waarschijnlijk te verzwakt van te weinig of niet willen eten en de "stress" van in een nieuwe omgeving?
Ik houd het, bij gebrek aan beter inzicht, bij "te verzwakt van te weinig eten of niet willen eten".

Qua stress factoren, d.w.z. externe stressfactoren, kan ik niets aanwijzen dat daadwerkelijk heeft tegengewerkt.
Psychologische stress (van de zee naar het aquarium) zou nog kunnen, maar vind ik een beetje een 'long shot' omdat het visje in de verkoopstelling (dus na vangst, wereldreis, winkelquarantaine) er nog goed en rond bijzwom. En in de nano en de vissenval wel heeft meegegeten met de pot...

Maar goed, ik ben helaas ook niet alwetend.

Qua stress factoren, d.w.z. externe stressfactoren, kan ik niets aanwijzen dat daadwerkelijk heeft tegengewerkt.
Psychologische stress (van de zee naar het aquarium) zou nog kunnen, maar vind ik een beetje een 'long shot' omdat het visje in de verkoopstelling (dus na vangst, wereldreis, winkelquarantaine) er nog goed en rond bijzwom. En in de nano en de vissenval wel heeft meegegeten met de pot...

Maar goed, ik ben helaas ook niet alwetend.
😞

Ik denk dat niemand alwetend is.

Wat we ons zouden kunnen voorstellen
is dat op de een of andere manier het visje wel stress heeft geleden, hetzij transport, ander water, ander voedsel etc.
Een aantal overleeft dat,
anderen weer niet.
Vissen kunnen wel wat hebben maar weleens is het gewoon te veel.
Soms kan het acclimatiseren in je aquarium de laatste druppel kunnen zijn, niet omdat je niet goed hebt gehandeld maar omdat de vis (voor zijn doen) al te veel meegemaakt had en kon verder heel weinig hebben.

Spijtig dat het zo gelopen is😞

Tja wat jammer en triest !
Na alle inspanningen en kennis toch niet gelukt.
De natuur is ondoorgrondelijk en blijft ons voor verassingen stellen. Misschien is dat onvoorspelbare ook wel het mooie van de natuur maar in dit geval heeft dat niet mooi uitgepakt sterkte Michel ik kan me zo voorstellen dat dit een grote teleurstelling voor je is.

Balen dat het niet gelukt is. Eén ding heb ik gemist: was de nu gestorven navarchus nakweek of wild? En hoe lang heb je hem tevoren in de nano gehad om hem helemaal 'goed' te krijgen? Dat zouden factoren kunnen zijn die een rol spelen in de kans op succes.

Hoewel ik het een dapper experiment vind, ken ik maar zeer weinig voorbeelden van succesvol 'verparen' van P. navarchus. Ik ken meer voorbeelden van bijvoorbeeld de Pygoplites. Ga je het nog eens proberen?

@JL92 @bvansteyn @Ocra43 @Marcel oosterhof @hensie44 en alle anderen natuurlijk die meelezen:
Ja, het is klote, balen, spijtig, jammer, triest en uitermate teleurstellend...
Maar niet getreurd, al het andere in mijn biotoopje dendert gewoon door(y), en daar geniet ik nog net zo hard van als voor dit verlies.

Balen dat het niet gelukt is. Eén ding heb ik gemist: was de nu gestorven navarchus nakweek of wild? En hoe lang heb je hem tevoren in de nano gehad om hem helemaal 'goed' te krijgen? Dat zouden factoren kunnen zijn die een rol spelen in de kans op succes.
Gelet op de uiteindelijke voedsel weigering ga ik gemakshalve uit van wildvang.
De vis heeft 4 dagen in de nano gezwommen, aansluitend 2,5 dag in de vissenval in het aquarium en vervolgens nog eens 7 dagen in het aquarium.
In de basis was het visje dus wel gezond, en met de benodigde reserves.
Resumerend naar wat gebeurt is (=altijd gelul achteraf), had ik meer tijd moeten besteden aan welk voedsel ik het visje aanbied toen deze nog in de nano zat. Nu heb ik alleen diepvries Mysis, Artemia, viskuit aangeboden, aangevuld met nori, vlok en granulaat.
Hoewel ik het een dapper experiment vind, ken ik maar zeer weinig voorbeelden van succesvol 'verparen' van P. navarchus. Ik ken meer voorbeelden van bijvoorbeeld de Pygoplites.
Voor zover ik daar via Google achter kan komen lijkt P. navarchus te beginnen als 'female' om later te ontwikkelen tot 'male'.(klik)
Van geslachtsonderscheid lijkt geen sprake dus de enige optie om paarvorming een kans van slagen te geven ligt in de juvenile stadium.
Ik zou hier eens wat langer en meer naar moeten zoeken, maar de uren in een dag zijn te beperkt.
Ga je het nog eens proberen?
Ik ben niet voor 1 gat te vangen ;)

Back
Bovenaan