Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Drie weken verder en goed te zien dat alle koralen aan het groeien/helen zijn.
Ik heb moeite met deze torch een goede plaats geven zonder dat hij een gevaar wordt qua netelen, ik had hem afgelopen week een andere locatie gegeven maar zoals goed op de foto te zien zal ik hierdoor ook binnenkort geen montipora plaat meer hebben daarboven. Het wordt waarschijnlijk toch een paar koppen wegknippen om hem in toom te houden
IMG_8062.jpg

Zo staat het er nu bij:
IMG_8068.jpgIMG_8075.jpg

Dat ziet er heel goed uit. Plaatsen van koralen blijft altijd een lastig iets, zeker bij langpoliepen zoals torchen, hamerkoralen enz. Mijn bak staat inmiddels meer dan 10 jaar en ik heb er ook nog vaak moeite mee. Hou er in ieder geval rekening mee dat de kleine stekjes na verloop van tijd groter worden dus geef ze de ruimte.

Dat ziet er heel goed uit. Plaatsen van koralen blijft altijd een lastig iets, zeker bij langpoliepen zoals torchen, hamerkoralen enz. Mijn bak staat inmiddels meer dan 10 jaar en ik heb er ook nog vaak moeite mee. Hou er in ieder geval rekening mee dat de kleine stekjes na verloop van tijd groter worden dus geef ze de ruimte.
Thanks! En klopt, koralen plaatsen per kleur, groei en netelgevoeligheid is nogal een mega puzzel. Mijn bak is inmiddels aardig vol geworden dus ben ook heel spaarzaam met nieuwe koralen erbij stoppen (zeg ik nu, terwijl ik op nog zoveel koralen zit te kwijlen)

Thanks! En klopt, koralen plaatsen per kleur, groei en netelgevoeligheid is nogal een mega puzzel. Mijn bak is inmiddels aardig vol geworden dus ben ook heel spaarzaam met nieuwe koralen erbij stoppen (zeg ik nu, terwijl ik op nog zoveel koralen zit te kwijlen)
Helaas moet je na een bepaald moment keuzes gaan tussen de koralen. Een mooi uitgegroeid koraal heeft "helaas" plek nodig.

Daarom wil een ieder steeds een grotere bak ;)

Alleen de ellende is, een grotere bak wordt ook weer te klein. Uiteindelijk zul je toch keuzes moeten gaan maken.

Alleen de ellende is, een grotere bak wordt ook weer te klein. Uiteindelijk zul je toch keuzes moeten gaan maken.

Haha klopt, grotere bak ga ik ooit wel voor, maar voorlopig doe ik het met deze x)
Het blijft puzzelen, maar dan met meer ruimte.
Ik heb net een paar koralen verplaatst en lijkt nu iets meer onder controle, ik zal als ze weer vol open staan wel een foto sturen met het resultaat

Wat @Robert58 zegt, maak een keuze. Ik heb gekozen voor relatief weinig koralen maar wel volgroeit (groot).
Een ander kiest voor zoveel mogelijk soorten met de consequentie dat ze snel gesnoeid moeten worden omdat ze teveel plek in gaan nemen en andere in de weg gaan zitten.
Overigens strijd tussen 2 koralen kan ook mooi zijn. Zo heb ik een paarse Stylo die langzaamaan mijn zilvergrijze Monti in bezit neemt. Heel gaaf gezicht is dat. Overigens de Stylo wint in dit geval.
1729537381653.jpeg

Wat @Robert58 zegt, maak een keuze. Ik heb gekozen voor relatief weinig koralen maar wel volgroeit (groot).
Een ander kiest voor zoveel mogelijk soorten met de consequentie dat ze snel gesnoeid moeten worden omdat ze teveel plek in gaan nemen en andere in de weg gaan zitten.
Overigens strijd tussen 2 koralen kan ook mooi zijn. Zo heb ik een paarse Stylo die langzaamaan mijn zilvergrijze Monti in bezit neemt. Heel gaaf gezicht is dat. Overigens de Stylo wint in dit geval.
Bekijk bijlage 642245
Ook als je weinig koralen hebt in je bak, moet je uiteindelijk ook snoeien.
Hier geldt net als in een tuin: "Snoeien doet groeien."

Klopt. Of verkopen omdat ze te groot worden kan ook. Ik heb liever weinig soorten maar wel groot.
Een aquarium met heel veel soorten (die dus daarom niet te groot kunnen worden) vind ik vaak rommelig overkomen maar dat is uiteraard heel persoonlijk. Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde, zou wel een saaie bedoeling worden.

Ik zat nog effe na te denken over je vraag mbt tot de pc Rainbow en de kleurverschillen van 2 verschillende kolonies. Ik denk dat ik het antwoord weet :
- de kolonie met enkel rood staat in een zone met meer wit licht
- de kolonie met rood en groen staat in een zone met meer blauw licht

Ik zat nog effe na te denken over je vraag mbt tot de pc Rainbow en de kleurverschillen van 2 verschillende kolonies. Ik denk dat ik het antwoord weet :
- de kolonie met enkel rood staat in een zone met meer wit licht
- de kolonie met rood en groen staat in een zone met meer blauw licht
Dat zou heel goed kunnen, op reef2reef wordt vaker gezegd dat licht (en tijd) de kleuren van deze acropora maken (of kraken, als je op andere kleuren had gehoopt zoals ik hehe). Ik ga in ieder geval geduld hebben en hem laten helen op de plaats waar hij nu staat, het heeft ook net een maand geleden de shock gehad van de rescape, en poliepen en groeipunten zijn in ieder geval aanwezig.
De PC Rainbow en de Confetti die er naast staat zijn de twee die het het zwaarst te verduren hebben gehad omdat ik hun voeten niet kwijt wou zijn (kunnen ze mooi groot groeien) en ik ze dus met steen en al op het rif heb geplakt, maar ook drama was met dat het epoxy niet op tijd droog was en het stuk steen begon te zakken en ik het extra moest lijmen tot het wel vast zat:

Dit was hem 24/25 september:

12483756-7895-498C-A5C1-A45ABBD44C43.jpg
Screenshot 2024-10-23 151258.jpg

En vandaag (23 oktober) (de hawkins echinata op de foto heb ik verplaatst en daarna was ie overleden ):

IMG_8147.jpg
IMG_8146.jpg

Ik heb ook net de pompen 10% harder gezet en de rechter nero 3 iets verplaatst om het stromingsluwe gat wat dichter te maken.
Als het de hoeveelheid licht is dan krijg ik dat te zien zodra de Blade weer terug van garantie is ;)
ICP test is ook de deur uit.
Voor nu geduld hebben denk ik :)

Laatst bewerkt:
Goede keuzes! Ik zie polliepen op beiden ..... daar word ik altijd vrolijk van .... een teken dat de stroming ok is!

Ik was gisteren bij @Jack R geweest, hij heeft echt een droombak! Ook meegemaakt hoe het is om het echt stil stil te krijgen, goede nadenkertjes voor nu en in de toekomst!
IMG_8351.jpg

Verder heb ik nog een paar pogingen gedaan om de clownvis eitjes/larven op te vangen en te laten groeien, maar het is toch meer topsport dan verwacht. Bij mij gaat het nog de eerste 24 uur mis. Soms ook wel omdat de batch net op de verkeerde dag uitkomt (lees: ik ben dan niet thuis dus kan ze moeilijk uitvangen), maar als het mij wel lukt zijn ze na 24/48 uur dood (ik gok op toch ammonia spike, nog een te grote shock of te weinig brachonius/rotifers).
Ik ben bezig met de setup te verbeteren:
Ik moet ze helaas wel uitvangen omdat de ouders hebben besloten dat een hoekje van de achterwand bij de overloop de enige hoek is waar ze eitjes willen leggen (ik heb met hulp van @KoenE al geprobeerd om een mooie plaat uit te printen die in die hoek past, maar dan is de batch eitjes er perfect onder bijvoorbeeld).
Na het uitvangen van de net uitgekomen larven stop ik ze in dit aquarium samen met ongeveer 10l aquarium water, dan druppel ik fytoplankton en op temperatuur gebrachte brachonius erbij. Ik zie dan altijd heel wat larven zwemmen, mar ook een enkeling die al overleden is die ik er dan uithaal en dan ga ik slapen. Volgende ochtend als ik even in de bak kijk is altijd de helft al overleden en na een water wissel (inclusief zoveel mogelijk dode larven weghalen) laat ik het met rust, maar als ik in de avond weer check om meer brachonius er in te doen zie ik er maar een handjevol zwemmen en de volgende ochtend geen enkele meer. Dus als iemand tips heeft laat graag weten.
082A8A72-4603-4479-9749-1D70EFC75AE3.jpg

Mischien iets van steen of media uit je bestaande bak erbij doen. Ik heb werkelijk geen idee of dat moet, YouTube bied vast uitkomst.

Was gezellig , plak ze 😊

Back
Bovenaan