Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Afgelopen weken heb ik niet stil gezeten wat aquarium betreft. Gezien de leeftijd van mijn reefer en dat ik eigenlijk te bang ben dat hij lek gaat, zat ik lang te wikken en wegen of ik een nieuwe bak wou. Ik zag een mooi aquarium van iemand die groter ging te koop staan en was overstag gegaan. Ik heb nu een bak van 150x60x40cm in mijn kamer, en aan de ene kant ben ik er blij mee maar tegelijkertijd vind ik het ook nog eng groot, dus twijfel ik nog steeds of het een goed idee was of niet om het op te halen 🙈
Bekijk bijlage 652851
Gaaf man , effe wennen een paar dagen , komt best goed 👊

Gaaf man , effe wennen een paar dagen , komt best goed 👊
Wat Jack al zegt.. dat wend heel snel 😃

Thanks! Ik heb gelukkig geen echte haast om alles over te zetten dus kan nog even nadenken…

Zat mij ook af te vragen hoe het zal zijn met extra kosten (vooral hoeveel meer energie ik ga verbruiken, want tja, er gaat dan minimaal twee extra lampen erbij komen en nu moet ik bijna 150 liter water meer verwarmen/afkoelen, stel dat ik het echt installeer)

Ikvweet niet precies wat het oppervlak van je andere bak was, maar deze is wel groter inderdaad. Je zal er dus lampen bij moeten hangen. Je waterniveau is wel lager, dus de lampen hoeven mogelijk niet voluit (afhankelijk van het type lamp dat je gaat nemen)

Verdamping gaat per oppervlakte en niet per hoeveelheid liters. Groter oppervlak is meer verdamping, dus meer verwarming. Maar ik denk dat je voor die 150L extra daar niet heel veel zal van gaan merken.

Ikvweet niet precies wat het oppervlak van je andere bak was, maar deze is wel groter inderdaad. Je zal er dus lampen bij moeten hangen. Je waterniveau is wel lager, dus de lampen hoeven mogelijk niet voluit (afhankelijk van het type lamp dat je gaat nemen)

Verdamping gaat per oppervlakte en niet per hoeveelheid liters. Groter oppervlak is meer verdamping, dus meer verwarming. Maar ik denk dat je voor die 150L extra daar niet heel veel zal van gaan merken.

Ik heb al twee extra hydra 32hd liggen (dus dat zouden met de twee die ik al heb 4 worden) en een ai Blade.
Verder is de reefer250 90x50x53, dus qua oppervlakte (90x50) naar 150x60 is het een verdubbeling (exclusief sump). In die theorie zou verdamping dus twee keer zo hard gaan en is verwarming wel iets wat mij toch net wat meer gaat kosten dat dat het mijn bedoeling is.
Deltec600i skimmer zou dan ook een paar tandjes hoger moeten draaien, en opvoerpomp zal wel gelijk blijven omdat de grote bak lager is.

Als ik eerlijk ben neig ik toch eerder dat dit misschien een jongensdroom is die beter niet in vervulling kan gaan, hoe cool het ook is. Wie weet op een ander moment in mijn leven. Ik ben een grote pro vs cons lijstje aan het maken en de cons zijn wel steeds zwaarder aan het wegen… als deze bak 1.20m lang was wat het nog te overzien, maar dit voelt heel intens…

Toch maar te koop gezet. Ook na een goed gesprek met mijn huisgenoot over energiekosten is het toch iets te onverstandig om nu al groter te gaan. Wie weet op een ander moment in mijn leven.

Het liefste zou ik toch wel weer een peninsula willen, maar dan kleiner. Voorlopig maar even bij de Reefer 250 blijven en bedenken om ik mijn gele dokter toch een groter huis geef bij iemand anders en weer achter een kleintje aan ga, het blijft toch mijn lievelingsvis.

Het is weer even geleden dat ik mijn dagboek een update heb gegeven 😅 Er is eigenlijk niet veel gebeurd. Op koralen die zijn gaan groeien na en ik dus sommigen aan coral warfare kwijt ben of moest gaan verplaatsen/stekken (binnenkort maak ik wel een advertentie met de stekjes die ik van het weekend gemaakt heb), is er maar één groot iets gebeurd afgelopen tijd. Na de vakantie had ik door dat het écht tijd was om de gele dokter een groter huisje te gunnen, dus nu zwemt hij vrolijk rond in een vele malen grotere bak bij een kennis van mij. Doet me deugd dat hij het daar goed doet. Hierzo is het wel een beetje leeg geworden dus ben een beetje op onderzoek uit welke vissen nog meer leuk zouden zijn voor mijn reefer250. Grote kans dat ik voor nog een drietal anthias ga (de Pseudanthias parvirostris wellicht) en een blenny (mogelijk de ecsenius stigmatura). Verdere suggesties zijn altijd welkom :)
Qua waterwaardes: kleine schommelingen gehad met fosfaat dus flap kwam een beetje terug maar is bijna weer weg (alleen nog op het stekkenrek zoals op de foto te zien) en verder gaat alles zijn gangetje (gonios zijn nu toevallig even ingetrokken bij de foto maar dat is normaal gesproken anders).
Vissen zijn iets schuwer geworden sinds de gele dokter weg is, maar met voeren komen ze wel weer tevoorschijn :
IMG_3119.jpgIMG_3126.jpgIMG_3131.jpgIMG_3132.jpgIMG_3133.jpg
IMG_3109.jpg

Ennn toen was mijn bak plots gevuld met anthiasjes. Een drietal Pyronotanthias Parvirostris en een tweetal Pyronotanthias Flavoguttatus kwamen erbij afgelopen week. Ze zwemmen mooi samen met de Randalli anthias die ik al had (en de chromis ook, eigenlijk iedereen wel). Iedereen is stukken minder schuw geworden, het is echt bizar hoeveel minder stress er in de bak zit, ook al zijn er nu zoveel meer vissen. Even een totaal ander plaatje dan voorheen voor mij

Wel leek het erop dat een paar acro's het niet helemaal lekker deden, dus maar even water gemeten:
zout 35ppt
kh 8.1
no3 5.3
po4 0.18
ca 390
mg 1290
Fles 2 mag dus een hogere dosering hebben, en het zal wel verklaren waarom sommige acropora er niet mooi uitzagen, maar dat komt tzt wel goed (en ik ga weer een meetregime oppakken). Tegen fosfaat ga ik zo nieuwe rowaphos in doen en zal morgen weer meten. Verder heb ik ook net een icp de deur uit gestuurd om te kijken hoe het met de spoor elementen aan toe is.

IMG_3344.jpgIMG_3251.jpgIMG_3364.jpgIMG_3348.jpgIMG_3326.jpgIMG_3323.jpgIMG_3311.jpgIMG_3290.jpgIMG_3268.jpgIMG_3265.jpg

Laatst bewerkt:
Maandje verder, wekelijks getest. Die van vandaag is dit the verdict:
zout 35ppt
kh 8.4
no3 6.4
po4 0.12
ca 440
mg 1260
Calcium plots veel hoger getest, die was afgelopen week 420. Ik ga later opnieuw testen om te kijken of ik iets niet goed had gedaan of dat fles2 qua dosering toch moet worden aangepast (want qua verhouding klopt dan magnesium ook niet)

Ik had een tijdje geleden ook berghia slakken in mijn bak gestopt tegen al die aiptasia, maar omdat ik aiptasia niet zag verminderen en ik de slakken nooit meer zag dacht ik dat ik ze kwijt was, tot ik er gisteravond eentje zag 😃 ze doen gewoon heel erg op hun tempo hun werk of ik heb echt veel verstopte glasanemonen overal 🙈

IMG_3614.JPG

en ik heb een Escenius Stigmatura erbij sinds vrijdag ( dus nog een beetje schrikachtig van alles maar is wel altijd rond deze monti te vinden). Ook nog een beetje cyano maar is al steeds minder (en toevallig hier op de foto te zien zucht)

IMG_3575.jpg

Verder is een van de anthias ook beetje bij beetje van kleuren aan het wisselen, dus een mannetje aan het worden (beetje te zien op de foto)

IMG_3548.JPG

En heb ik duidelijk een koppel trimma, de derde zit nu altijd aan de andere kant van de bak (en hier is ook duidelijk te zien dat ik last heb van coral warfare, de hydnophora is duidelijk toegetakeld...)
IMG_3597.jpg

Bijlagen

• IMG_3577.jpg
    IMG_3577.jpg
    176,6 KB · Weergaven: 9
Hey Marc,
Hoe lang heb je die Trimma's? Gaat het in jouw bak oké samen met drukke vissen zoals Antiassen en zo territoriale als Juffers?! Oke, je hebt die Chromissen maar zijn ze nog jong? Het kan later toch gaan veranderen..... Dokter's heb je niet?
Hoe vaak voer je Antiassen?

Hey Marc,
Hoe lang heb je die Trimma's? Gaat het in jouw bak oké samen met drukke vissen zoals Antiassen en zo territoriale als Juffers?! Oke, je hebt die Chromissen maar zijn ze nog jong? Het kan later toch gaan veranderen..... Dokter's heb je niet?
Hoe vaak voer je Antiassen?

Phoeh goeie vragen. De Trimma's heb ik sinds maart 2025 (dag zelf weet ik niet precies, maar het was wel grappig dat ik er in de ochtend eentje had opgehaald en losgelaten, en de volgende dag pas de andere twee kon ophalen en loslaten... wie weet is het daarom net geen "groepje" )

Bij mij zitten de Trimma's altijd zichtbaar op de bodem of laag/midden op de stenen in mijn bak. Vaak ook precies in de buurt van waar ik de foto heb genomen. Alleen op de eerste dag was het even spannend met mijn Centropyge Argi koppel die aan ze begonnen te pikken, maar na dag of twee hield het op. Ik heb sindsdien het idee dat alles wel goed gaat met de trimma's en de wat drukkere vissen.

De Chromissen: eentje is wat ouder (niet bijgehouden oeps) en twee komen van april 2022, dus ze zwemmen al een tijdje samen. Eigenlijk zwemt hier 2 van de 3 wat vrijer rond en is er een wat schuwer, maar tijdens etensmomenten komt hij wel naar voren en ik heb niemand hem zien wegpestten. Hij is gewoon iets banger dan de rest volgens mij.

De gele dokter is sinds begin september naar een grotere bak gegaan dus ik heb inderdaad geen dokters meer (na 4 jaar was het echt wel nodig voor de grote gele dokter).

De voerautomaat gaat 3x per dag aan voor korrelvoer, en ikzelf voer ook minimaal twee a driemaal daags nog blokken diepvriesvoer erbij (afhangend van de dag en of ik thuis ben). Vanwege de anthiassen voer ik inderdaad vrij vaak ja :)

Dankjewel Marc voor jouw uitgebreide antwoord 👍 Ik heb op dit moment en nog voorlopig (totdat mijn nieuwe Dokters groot worden) een beetje te weinig vissen (als over koralen te denken) en dacht een tijdje over enkele antiassen toevoegen of misschien de andere.... daarom die vragen

Dankjewel Marc voor jouw uitgebreide antwoord 👍 Ik heb op dit moment en nog voorlopig (totdat mijn nieuwe Dokters groot worden) een beetje te weinig vissen (als over koralen te denken) en dacht een tijdje over enkele antiassen toevoegen of misschien de andere.... daarom die vragen
Ja begrijpelijk :)
Ik voer misschien wel heel erg vaak (vind het ook leuk, maar moet wel echt vaak op mijn nutriënten letten, vooral fosfaat) maar om anthiassen te kunnen houden is het wel beter om vaker kleinere porties te voeren dan een a twee grote. Verder zijn ze vooral met zichzelf bezig en hun eigen hiërarchie boven in de bak. Na het voeren zijn ze meteen ook stukken rustiger en altijd wel in de voorgrond aan het zwemmen. Ik vind het wel leuk

Ik heb vandaag een derde 32HD hydra lamp erbij gezet. Hopelijk doen de acropora in het midden het vanaf nu beter.
Ik heb nog een beetje last van cyano... baal er wel van dat cyano mijn goniopora stekje die ik op vivarium had gekocht had heeft overgenomen en dat die het helaas niet overleeft heeft.... maar cyano is langzamerhand weg aan het gaan. Her en der nog plukjes
Verder gaat alles zijn gangetje en maak ik elke keer per ongeluk stekjes zodra ik mn hand in de bak doe 🙈 😅

IMG_4175.jpgEEB61AC6-F5E9-4939-88C5-112303254329.jpgIMG_4161 (1).jpgIMG_4160.jpgIMG_4159 (1).jpg

De bak wordt haard mooier en mooier! En die Gonio's! Ik heb hier in het forum nog geen andere bak gezien met zo veel verschillende soorten.....🙈
En die "baby" (ooit) Fungia! Van 2eu. muntje formaat tot dit!!! Liefde en gedoeld doen wonder👌

Je bak ziet er prima uit!
De 3 Hydra's moet zeker voldoende zijn.
Voor de Acro's zou ik wit op 60% zetten. De groene en rode leds op 0%.
UV op 100% en de overige kleuren op maximaal.
Bij deze instellingen groeien bij mij de Acro's altijd perfect en de overige koralen uiteraard ook.
Deze instellingen gebruik ik al vanaf april 2016.
Natuurlijk spelen stabiliteit in je bak ook een grote rol.
1000025739.png

De bak wordt haard mooier en mooier! En die Gonio's! Ik heb hier in het forum nog geen andere bak gezien met zo veel verschillende soorten.....🙈
En die "baby" (ooit) Fungia! Van 2eu. muntje formaat tot dit!!! Liefde en gedoeld doen wonder👌
Ja die "baby" fungia kan echt geen kant meer op groeien 😅 Ook helaas een koraal waarvan ik nog wil weten hoeveel groter ze kunnen worden om te weten of ik hem weg moet doen (of zelf groter kan gaan)

Back
Bovenaan