Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Even opschrijven wat er is gebeurd sinds mijn meest recente post,
Ik ben drie weken op vakantie geweest, met dank aan Koen en mn huisgenoot is alles perfect gegaan met mn bak, nogmaals dank @KoenE! Niks dood gegaan, alleen een acropora die van de achterwand gevallen is (maar ook op de grond nog verder is gaan groeien), maar wel heel wat aiptasia die is gaan groeien (heeft iemand Berghia Nudi's voor me?) Na die drie weken was het vooral aan de studie, dus zat mijn aquarium op een laag pitje qua prioriteit tot gisteren.
Qua water is er niet veel veranderd, ik doseerde handmatig al wekelijks ook een paar spoorelementen bij die sneller op gingen (zoals iodine en fluor bijvoorbeeld), en dat is goed gegaan.
Overigens, ik ben ook aan het bedenken om groter te gaan, dus als iemand bij voorkeur een peninsula of reefer 350 of vergelijkbaar die weg mag laat het mij graag weten!
Van de week ga ik weer een waterwissel doen en de skimmer schoonmaken qua groot onderhoud en daarna een ICP uitsturen. Verder ga ik ook overstappen van ATI Essentials Pro naar de Plus.

IMG_3447.jpg

Heb je eigenlijk ooit de oorzaak van de Tin gevonden? Komt de verhoogde Tin waarde nog steeds uit de test naar voren?

Heb je eigenlijk ooit de oorzaak van de Tin gevonden? Komt de verhoogde Tin waarde nog steeds uit de test naar voren?
Eigenlijk nooit echt 100%
Meerdere vermoedens gehad, zou alsnog in het steen kunnen hebben gezeten, maar nu is het constant "near nature" bij elke icp test, dus maakte ik mij er geen zorgen meer om.

Merk nu dat ik mijn meest recente icp niet hier had gepost, bij deze: https://lab.atiaquaristik.com/share/d7acbb39c8c5d15737fe
Verder is ie niet echt meer up to date en komt er na het weekend een nieuwe.

Tevreden met de red sea ato? Ik twijfel tussen de gevestigde orde Tunze of de innovatieve Red Sea

Tevreden met de red sea ato? Ik twijfel tussen de gevestigde orde Tunze of de innovatieve Red Sea
Volgens mij zijn beide wel goed. Ik ben inderdaad tevreden met die van Red Sea en bijkomend voordeel was dat ik ook meldingen binnen kreeg op mn mobiel wanneer het osmosevak weer bij moest worden gevuld, ook al was ik niet thuis :)

Even opschrijven wat er is gebeurd sinds mijn meest recente post,
Ik ben drie weken op vakantie geweest, met dank aan Koen en mn huisgenoot is alles perfect gegaan met mn bak, nogmaals dank @KoenE! Niks dood gegaan, alleen een acropora die van de achterwand gevallen is (maar ook op de grond nog verder is gaan groeien), maar wel heel wat aiptasia die is gaan groeien (heeft iemand Berghia Nudi's voor me?) Na die drie weken was het vooral aan de studie, dus zat mijn aquarium op een laag pitje qua prioriteit tot gisteren.
Qua water is er niet veel veranderd, ik doseerde handmatig al wekelijks ook een paar spoorelementen bij die sneller op gingen (zoals iodine en fluor bijvoorbeeld), en dat is goed gegaan.
Overigens, ik ben ook aan het bedenken om groter te gaan, dus als iemand bij voorkeur een peninsula of reefer 350 of vergelijkbaar die weg mag laat het mij graag weten!
Van de week ga ik weer een waterwissel doen en de skimmer schoonmaken qua groot onderhoud en daarna een ICP uitsturen. Verder ga ik ook overstappen van ATI Essentials Pro naar de Plus.

Bekijk bijlage 647693
Je aquarium ziet er prima uit.
Het is dus van groot belang, dat je een goede verzorger hebt tijdens een vakantie.
Ik heb ook een goede verzorger voor mijn vakanties.
Zonder deze zou ik niet langer op vakantie kunnen gaan.
Soms krijg ik wel eens het idee om het aquarium weg te doen. Je kunt dan veel makkelijker van huis.

Je aquarium ziet er prima uit.
Veel dank voor het compliment! :D

Het is dus van groot belang, dat je een goede verzorger hebt tijdens een vakantie.
Ik heb ook een goede verzorger voor mijn vakanties.
Zonder deze zou ik niet langer op vakantie kunnen gaan.
En klopt, zonder een goede verzorger om minimaal het voet te checken en het osmosewater op peil te houden is het kansloos om lang weg te zijn. Gelukkig heb ik dat en weet mn buddy dat het andersom ook zo is als hij langer weg moet.

Soms krijg ik wel eens het idee om het aquarium weg te doen. Je kunt dan veel makkelijker van huis.
En klopt, ik heb hier ook al eens bij stil gestaan als ik eerlijk ben, ook vanwege dezelfde reden... het gaat altijd op en neer...
Ik heb nu wel weer energie gevonden in de hobby en denk wel dat het komt omdat ik het weer wat beter heb opgepakt (en echt plannen heb om een slagje groter te gaan, mijn gele dokter mag ook wel eens meer ruimte hebben)

Sinds mijn vorige post zijn er een paar dingen veranderd. Om mee te beginnen ben ik overgestapt naar de ATI Essentials Plus (had hiervoor de pro, die was op gegaan) en twee weken later had ik een AI Blade aan de lampen collectie toegevoegd. Inmiddels weer drie weken verder en volgens mij zijn de koralen dankbaar dat ik dat heb gedaan want er is nog steeds groei. Kleur begint ook steeds meer op zijn recht te komen (ook omdat ik fosfaat is aan het verlagen ben, die was 0.19, ietswat aan de hoge kant). Ook moest ik een paar koralen stekken (stuur maar een berichtje bij interesse) en anderen verplaatsen om de coral warfare te verminderen. Vandaag ben ik bezig geweest met de afschuimer en pompen schoonmaken en een hoeveelheid aiptasia doodspuiten, de foto's waren helaas van net daarvoor dus nog veel aiptasia en geen schone pompen te spotten, komt de volgende keer weer x)

IMG_4161.jpgIMG_4159.jpg
IMG_4151.jpgIMG_4157.jpgIMG_4156.jpg

Ziet er prima uit toch 👌
Wel veel meten met de pro versie , die is wat minder geconcentreerd dan de plus ...

Groei zit er hard in, ik heb ook een paar nieuwe aanwinsten, zoals drie trimma rubromaculatum (eentje altijd makkelijk te fotograferen en de andere twee niet) en twee Koumansetta rainfordi :)
Ook ben ik afgelopen week langs een bekende winkel in Almere geweest en heb daar twee mooie gonios mee naar huis genomen, dus het was weer lekker puzzelen waar ik mijn koralen kwijt kon. Ook even een paar andere koralen verplaatst ivm netelgevoeligheid en kleurencombo. Zo ziet het er er nu uit:

IMG_4847.jpgIMG_4610.jpgIMG_4877.jpgIMG_4880.jpgIMG_4885.jpgIMG_4812.jpgIMG_4872.jpgIMG_4862.jpg

Afgelopen weken heb ik niet stil gezeten wat aquarium betreft. Gezien de leeftijd van mijn reefer en dat ik eigenlijk te bang ben dat hij lek gaat, zat ik lang te wikken en wegen of ik een nieuwe bak wou. Ik zag een mooi aquarium van iemand die groter ging te koop staan en was overstag gegaan. Ik heb nu een bak van 150x60x40cm in mijn kamer, en aan de ene kant ben ik er blij mee maar tegelijkertijd vind ik het ook nog eng groot, dus twijfel ik nog steeds of het een goed idee was of niet om het op te halen 🙈
IMG_5233.jpg

Bijlagen

• B01A0367-56BC-4CE5-971F-D798BF02CB2D.jpg
    B01A0367-56BC-4CE5-971F-D798BF02CB2D.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 24
Back
Bovenaan