Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mangaan experiment onder DSR gebruikers

Voor wat betreft het toevoegen van mangaan: hoe lang denk je dat het duurt voor alle mangaan is opgebruikt, ervan uitgaand dat je start met de natuurlijke concentratie?

Voor wat betreft het toevoegen van mangaan: hoe lang denk je dat het duurt voor alle mangaan is opgebruikt, ervan uitgaand dat je start met de natuurlijke concentratie?

Hoi tanne, het is een experiment waarbij ik ervan uitgaat dat mangaan net als ijzer snel uit het waterkolom verdwijnt.
Diverse mensen hebben uit triton metingen data, dat deze niet meetbaar blijft alhoewel er dagelijks gedoseerd wordt.
Net als vermeld in het gonio filmpje denk ik dat de bacterie groei nutig is voor goniopora's. Daarbij zullen/kunnen ijzer en mogelijk mangaan elkaar aanvullen/vervangen. Tevens heb ik ook het idee dat mangaan bacterie groei meer stimulieert . Het ene moment heb ik een erg schone achterwand en het ander moment door veel meer licht een achterwand vol slijm/cyano. Dat is meer een vermoeden, omdat ik dit nog meermaals moet reproduceren

Ik denk ook dat de reden tot succes van de gonio's (nu 2 en 3 jaar) in grote mate te danken is de balans van ijzer,carbon,nitraat en fosfaat doseringen die ik al sinds 2012 doet.

Ik heb hier blijkbaar onbewust/onbedoeld een sweetspot gevonden.;)

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hoi tanne, het is een experiment waarbij ik ervan uitgaat dat mangaan net als ijzer snel uit het waterkolom verdwijnt.
Diverse mensen hebben uit triton metingen data, dat deze niet meetbaar blijft alhoewel er dagelijks gedoseerd wordt.
Thanks. Maar, hoeveel dagen denk jij dat het duurt voor de volledige voorraad mangaan is opgebruikt? Dus van de aanbevolen 2.00 μg/l naar 0.00 μg/l? Ik zie in bijna alle resultaten van de Tritontests die ik online vind een waarde van 0.00 μg/l aangetoond.

Van ijzer weet ik dat het met 6 uren nog maar een luttele 5-10% over blijft.

Ik vermoed een soorgelijke reactie voor mangaan

Ik dacht dat chisb mangaan dags na het doseren met een triton op nul uitkwam

greetings, GlennF
Klopt. Niet gebonden mangaan is zeer gevoelig voor oxidatie en is met een paar uur verdwenen. Zit nl ook heel veel mangaan in het meeste vis en koraal voer. Dit meet men bij mijn weten nooit terug tijdens een triton test

Tanne,

Ik heb al HEEL VEEL Triton tests bekeken, van dit forum, een engels, amerikaans en duits forum.

En ik heb nog nooit een meting gezien op Mn ( Manganese ) anders dan 0 uG!

Dus laat dat "bijna" maar weg.

Als je wel een linkje hebt naar een Trion test met.. dan graag een linkje daarnaar!

Groeten,

Bert

Thanks. Maar, hoeveel dagen denk jij dat het duurt voor de volledige voorraad mangaan is opgebruikt? Dus van de aanbevolen 2.00 μg/l naar 0.00 μg/l? Ik zie in bijna alle resultaten van de Tritontests die ik online vind een waarde van 0.00 μg/l aangetoond.

Magnaan is net als ijzer en iodine ook niet meetbaar bij een triton
Analyse. Dat Magnaan en /of ijzer voldoende aanwezig zijn kun je
Constateren aan datgene wat het effect van het doseren zou moeten
Geven. Bij een voldoende dosering Magnaan kun je dat zien aan de
Witte groeirand bij kalkwiertjes. Het ontbreken daarvan duid op een
Te laag Magnaan. Ook een dagelijkse juiste dosering fe is terug te
Zien in je aquarium.
Groeten Mart.

Van ijzer weet ik dat het met 6 uren nog maar een luttele 5-10% over blijft.

Ik vermoed een soorgelijke reactie voor mangaan

Ik dacht dat chisb mangaan dags na het doseren met een triton op nul uitkwam

greetings, GlennF
klopt. was niet meetbaar.

het gaat prima met de meeste goniopora en alveopora soorten.

Vandaag op pad in breda..
De score:

1 diep blauwe goniopora - hart gelig
16409364194_b7fe3e6112_c.jpg

2 baby blauwe goniopora - hart geel/beige
16845568699_a6d82ece42_c.jpg

foto's zijn direct na plaatsing genomen

Glenn, denk je dat het goed zou gaan als ijzer te vervallen komt en volledig over gaat op mangaan?
en waarom wel/niet?
helaas heb ik hier al een ruime tijd geen van beide kunnen toevoegen dus kan er zelf niet mee aan de slag..

Glenn, denk je dat het goed zou gaan als ijzer te vervallen komt en volledig over gaat op mangaan?
en waarom wel/niet?
helaas heb ik hier al een ruime tijd geen van beide kunnen toevoegen dus kan er zelf niet mee aan de slag..

Dat gaat niet gebeuren Ben... ijzer is de basis van alle succes die ik met mijn bak heb.. zonder ijzer doseren was dit NOOIT BEREIKT!

greetings, GlennF

maar heb ik het dan zo fout dat mangaan eigenlijk de zelfde eigenschappen heeft en een beetje de zelfde werking?
gelukkig heb ik nog een 2de bakje waar ik wel wat kan testen ;)
ik ben idd ook van mening dat ijzer een zeer grote bijdrage levert aan het hele systeem, maar als ik alles zo een terug evalueer kwam het bij mij over dat het de zelfde werking had.
mangaan komt toch uit calciet?of misschien is het wel calciet?
Dat gaat niet gebeuren Ben... ijzer is de basis van alle succes die ik met mijn bak heb.. zonder ijzer doseren was dit NOOIT BEREIKT!

greetings, GlennF

maar heb ik het dan zo fout dat mangaan eigenlijk de zelfde eigenschappen heeft en een beetje de zelfde werking?
gelukkig heb ik nog een 2de bakje waar ik wel wat kan testen ;)
ik ben idd ook van mening dat ijzer een zeer grote bijdrage levert aan het hele systeem, maar als ik alles zo een terug evalueer kwam het bij mij over dat het de zelfde werking had.
mangaan komt toch uit calciet?of misschien is het wel calciet?

Ijzer gebruik ik op 2 manieren. Als fosfaat verwijderaar en als spore element..
De test met Mangaan als spore element loopt nog. Dus het is te voorbarig om hier uitsluitsel over te geven.
Ijzer blijft bij mij in gebruik, mangaan is nog in de evaluatie.

Er zijn ongeveer 70 mangaan samples verstrekt aan zowel DSR als niet DSR gebruikers en ik krijg rapportage dat mensen die geen ijzer gebruikte of geen DSR gebruiken meer poliep expansie en een duidelijker verschil waarnemen bij mangaan doseren.
Ook winkeliers die mangaan in hun verkoopbakken hebben gedoseerd zien het verschil. Dat uit zich in meer poliep expansie en gezonder ogende koralen.

De winkeliers die het hebben getest zien het wel als een toegevoegde waarde en denken dat mangaan een goed element is om erbij te hebben.
Voordat ik het uit ga brengen wil ik eerst de kantlijnen afbakenen.
Dit doe ik om ongelukken en gezeur te voorkomen.
Dat zie je nu ook al met fosfaat,nitraat en ijzer doseren. Als het anders is dan men gewend is het gelijk fout.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan