Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mangaan experiment onder DSR gebruikers

Dit zie ik net zitten:

Bekijk bijlage 419645

Een worm zoals ze bijna altijd erin zitten bij de stokesie.

De stokesi staat heel de dag open , alleen staat het hier in de nacht consequent dicht.

Ik ben in dubio eruit halen of niet ?

greetings, GlennF

Tja, ik zou m laten zitten zeker als het koraal overdag open staat, want blijkbaar heeft hij geen last van de worm. In de nacht slaap je toch als ie dicht staat.....tenminste ikke wel.. :rolleyes:;)

Ik ben eenmaal eigenwijs frank, als ik de bekende weg bewandelde, had ik zelf nooit het resultaat bereikt wat ik wenste, want het is gewoon niet mijn manier van werken.
De reden waarom fe trace erbij betrokken wordt is, omdat er mogelijk een interactie is tussen deze 2 stoffen en dat wil ik uitzoeken.

Zie de (gecreerde) overschoten maar als geboaste waarden. Waarom? Tsja ... het werkt .......:)
Dit zijn dingen die proef ondervindelijk zijn vastgesteld.

greetings, GlennF

Ik ook Glenn ;).

Ben benieuwd naar je bevindingen. Hoop alleen niet dat je de test uit hebt laten voeren door onervaren mensen. Dit zou de uiteindelijk informatie onbetrouwbaar maken.

Tja, ik zou m laten zitten zeker als het koraal overdag open staat, want blijkbaar heeft hij geen last van de worm. In de nacht slaap je toch als ie dicht staat.....tenminste ikke wel.. :rolleyes:;)

Dat was ook mijn gedachte en ik zie ze vaker erin zitten. Net als symbiose krabben op acro's vers uit de import.
(Incidenteel kom je wel een slechte poliepen sloper tegen.)
greetings, GlennF

Ik ook Glenn ;).

Ben benieuwd naar je bevindingen. Hoop alleen niet dat je de test uit hebt laten voeren door onervaren mensen. Dit zou de uiteindelijk informatie onbetrouwbaar maken.

Haha.. ik wist wel dat jij ook zo'n keienkop was...:);)
Kritish vragend, prikkend, maar altijd een reactie binnen de normen van goed fatsoen:thumbup:

Ik vrijwilligers aan in Mn test die een situatie hebben met een toegevoegde waarde voor de test. Meesten gaan van een stabiele situatie uit. Uit hun bevindingen filter ik werkelijke waarde en placebo's. Situaties op de juiste waarde evalueren ben ik nou eenmaal goed in.
Als ik ergens aan begint, wil ik mezelf eerst overtuigen, voordat ik dat anderen kan aanraden. Ik ga niet voor de kassa rinkels van het zoveelste potje. Daarom heeft het ruim 2 jaar geduurd, voordat ik aan Mn begonnen bent.
Natuurlijk ook vanwege de hype die er ontstaan is over dit stofje.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Haha.. ik wist wel dat jij ook zo'n keienkop was...:);)
Kritish vragend, prikkend, maar altijd een reactie binnen de normen van goed fatsoen:thumbup:

Ik vrijwilligers aan in Mn test die een situatie hebben met een toegevoegde waarde voor de test. Meesten gaan van een stabiele situatie uit. Uit hun bevindingen filter ik werkelijke waarde en placebo's. Situaties op de juiste waarde evalueren ben ik nou eenmaal goed in.
Als ik ergens aan begint, wil ik mezelf eerst overtuigen, voordat ik dat anderen kan aanraden. Ik ga niet voor de kassa rinkels van het zoveelste potje. Daarom heeft het ruim 2 jaar geduurd, voordat ik aan Mn begonnen bent.
Natuurlijk ook vanwege de hype die er ontstaan is over dit stofje.

greetings, GlennF

Hahaha, keienkop... Die had ik nog niet gehoord :biggrin: .

Geen een bak is hetzelfde, dus het kan zijn dat ik andere zaken waarneem als anderen omdat ik er een andere methode op nahoudt.

Zoals gezegd ben ik voor een tijd terug ook met het extra doseren van mangaan begonnen. Puur experimenteel. Ik ben er dus niet mee begonnen vanwege de hype. Mangaan zit namelijk ook al in de sporenelementen mix van Reef Corner. Dus ik doseerde het al voordat de hype erover begon.

Zoals je weet gebruik ik DSR FE-trace om mijn ijzer meetbaar te houden. Reden dat ik FE trace ben gaan gebruiken is omdat het ijzer in de RC oplossingen te snel een binding aan gaat met het fosfaat. Fijne is dat mijn fosfaat wel in toom wordt gehouden maar er is geen ijzer beschikbaar voor mijn koralen. Om die reden ben ik dus de FE-trace gaan gebruiken en sinds die tijd zijn met name de groene koralen er op vooruit gegaan.

Sinds een maand terug ben ik begonnen met het additioneel toevoegen van een gechelateerde mangaan oplossing. Wat me vrij snel opviel was dat mijn steenkoralen meer vertakkingen begonnen te vormen. Wat me verder gelijk opviel was dat mijn nitraat sneller begon te dalen dan normaal. De nitraat daling zou te wijten kunnen zijn aan de groeiaanzet bij de takvorming door mangaan dosering.

Wat mij verder opvalt is dat de opname van ijzer geremt lijkt te zijn door de mangaan dosering. Mijn ijzer stond voor een anderhalve maand terug op 0,25mg/l. Een iets wat te hoge dosering, maar ik heb er geen nadelige gevolgen van kunnen ondervinden. Nu meet ik vandaag mijn ijzer en deze is nog steeds 0,10mg/l. Ik heb in de tussentijd geen ijzer meer toegevoegd, zowel die van RC niet als de FE-trace niet.

Ik weet niet of de mensen die meedoen in het experiment een vergelijkbaar fenomeen waarnemen? Dus dat de ijzer opname verminderd is door de toevoeging van mangaan?

Wat me verder bezighoudt is waarom triton geen ijzer doseert maar wel mangaan. Zou er dan idd een relatie zijn tussen mangaan en ijzer? Oftewel als je het een doseert is er minder behoefte aan het ander? Of als je het een doseert is er totaal geen behoefte meer aan het ander?

Vragen, vragen, vragen.... wat een hobby.... ;)

Blijft een leuke hobby altijd wat nieuws te ontdekken [emoji4]

Hahaha, keienkop... Die had ik nog niet gehoord :biggrin: .

Geen een bak is hetzelfde, dus het kan zijn dat ik andere zaken waarneem als anderen omdat ik er een andere methode op nahoudt.

Zoals gezegd ben ik voor een tijd terug ook met het extra doseren van mangaan begonnen. Puur experimenteel. Ik ben er dus niet mee begonnen vanwege de hype. Mangaan zit namelijk ook al in de sporenelementen mix van Reef Corner. Dus ik doseerde het al voordat de hype erover begon.

Zoals je weet gebruik ik DSR FE-trace om mijn ijzer meetbaar te houden. Reden dat ik FE trace ben gaan gebruiken is omdat het ijzer in de RC oplossingen te snel een binding aan gaat met het fosfaat. Fijne is dat mijn fosfaat wel in toom wordt gehouden maar er is geen ijzer beschikbaar voor mijn koralen. Om die reden ben ik dus de FE-trace gaan gebruiken en sinds die tijd zijn met name de groene koralen er op vooruit gegaan.

Sinds een maand terug ben ik begonnen met het additioneel toevoegen van een gechelateerde mangaan oplossing. Wat me vrij snel opviel was dat mijn steenkoralen meer vertakkingen begonnen te vormen. Wat me verder gelijk opviel was dat mijn nitraat sneller begon te dalen dan normaal. De nitraat daling zou te wijten kunnen zijn aan de groeiaanzet bij de takvorming door mangaan dosering.

Wat mij verder opvalt is dat de opname van ijzer geremt lijkt te zijn door de mangaan dosering. Mijn ijzer stond voor een anderhalve maand terug op 0,25mg/l. Een iets wat te hoge dosering, maar ik heb er geen nadelige gevolgen van kunnen ondervinden. Nu meet ik vandaag mijn ijzer en deze is nog steeds 0,10mg/l. Ik heb in de tussentijd geen ijzer meer toegevoegd, zowel die van RC niet als de FE-trace niet.

Ik weet niet of de mensen die meedoen in het experiment een vergelijkbaar fenomeen waarnemen? Dus dat de ijzer opname verminderd is door de toevoeging van mangaan?

Wat me verder bezighoudt is waarom triton geen ijzer doseert maar wel mangaan. Zou er dan idd een relatie zijn tussen mangaan en ijzer? Oftewel als je het een doseert is er minder behoefte aan het ander? Of als je het een doseert is er totaal geen behoefte meer aan het ander?

Vragen, vragen, vragen.... wat een hobby.... ;)

Nu snap je hem frank!
Dit is wat ik beoogd met de hobby.. actieve participatie van mensen die wat te delen hebben....

Ik heb altijd bewust gekozen om alles in dsr te doen, om juist die verschillen in methoden niet van invloed te laten zijn op de uitkomst.
Juist omdat de gebruikers een gemeenschappelijke basis hebben is er ook wat info uit te halen.
Als er eenmaal een voorizichtige conclusie van het collectief is, kan dit mogelijk ook voor anderen gelden, of misschien juist niet.....

Bedankt voor het delen van je bevindingen.

Dus mangaan zorg bij jou ervoor dat ijzer langer in de waterkolom blijft.
Nitraat gaat harder omlaag dan gebruikelijk.

Maar wat gebeurt er met je fosfaat ?

In een dergelijk geval zou mangaan doseren onwenselijk zijn bij mensen die kampen met veel te hoge fosfaat, want ze kunnen het ijzer niet benutten daarvoor.

Mij idee is dan ook "niet aan spore elementen beginnen als je basis nog wankelt......"

Het hoe en waarom zullen we trachten duidelijkheid in te krijgen door de field testen die er nu lopen bij de mangaan testers.. Die lezen hier mee en hun input zal zeker gewaardeerd worden.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Glenn hoewel wij niet helemaal DSR draaien en dus een lastige tester ben vraag ik mij iets af de bevindingen over de Fe die ik lees zijn met trace en de meeste hebben constante fosfaat/nitraat waardes die binnen de lijn van DSR liggen ook wij , zijn er ook mensen bij die met de Fe + werken en die nog een verhoogd fosfaat/nitraat hebben wat doet de mangaan dan, is die ook op invloed met Fe + ?

Glenn hoewel wij niet helemaal DSR draaien en dus een lastige tester ben vraag ik mij iets af de bevindingen over de Fe die ik lees zijn met trace en de meeste hebben constante fosfaat/nitraat waardes die binnen de lijn van DSR liggen ook wij , zijn er ook mensen bij die met de Fe + werken en die nog een verhoogd fosfaat/nitraat hebben wat doet de mangaan dan, is die ook op invloed met Fe + ?

Ik denk dat je naar de laatste stuk van mijn vorige posting miet kijken anja.. mogelijk stonden we gelijktijdig te tikken.

Daarin geeft ik aan: als de basis nog niet op orde is, dat het onwenselijk is om met trace elements te gaan werken.

greetings, GlennF

Ik denk dat je naar de laatste stuk van mijn vorige posting miet kijken anja.. mogelijk stonden we gelijktijdig te tikken.

Daarin geeft ik aan: als de basis nog niet op orde is, dat het onwenselijk is om met trace elements te gaan werken.

greetings, GlennF

ben wel niet zo vlug met typen maar zo langzaam ook weer niet , had er domweg overheen gelezen

Nu snap je hem frank!
Dit is wat ik beoogd met de hobby.. actieve participatie van mensen die wat te delen hebben....

Ik heb altijd bewust gekozen om alles in dsr te doen, om juist die verschillen in methoden niet van invloed te laten zijn op de uitkomst.
Juist omdat de gebruikers een gemeenschappelijke basis hebben is er ook wat info uit te halen.
Als er eenmaal een voorizichtige conclusie van het collectief is, kan dit mogelijk ook voor anderen gelden, of misschien juist niet.....

Bedankt voor het delen van je bevindingen.

Dus mangaan zorg bij jou ervoor dat ijzer langer in de waterkolom blijft.
Nitraat gaat harder omlaag dan gebruikelijk.

Maar wat gebeurt er met je fosfaat ?

In een dergelijk geval zou mangaan doseren onwenselijk zijn bij mensen die kampen met veel te hoge fosfaat, want ze kunnen het ijzer niet benutten daarvoor.

Mij idee is dan ook "niet aan spore elementen beginnen als je basis nog wankelt......"

Het hoe en waarom zullen we trachten duidelijkheid in te krijgen door de field testen die er nu lopen bij de mangaan testers.. Die lezen hier mee en hun input zal zeker gewaardeerd worden.

greetings, GlennF

Graag gedaan Glenn. Als we met z'n alle niet informatie delen dan komen we ook niet verder.

Het is net hoe je er tegenaan kijkt Glenn. Ik vertel het liever zo dat het er bij mij op lijkt dat door de toediening van mangaan er minder (gechelateerd) ijzer wordt afgebroken.

Het is jammer dat ik niet kan vaststellen wat het met mijn fosfaat doet aangezien het niet meetbaar is en ik het ook bijna onmeetbaar houdt. Fosfaat wordt bij mij wel aangevoerd vanuit de kalkreactor, en het is ook aanwezig want ik heb aanslag op mijn ramen. Het is daarom uiterst interessant om te weten te komen wat de gebruikers ervaringen zijn van mensen met fosfaat.

Graag gedaan Glenn. Als we met z'n alle niet informatie delen dan komen we ook niet verder.

Het is net hoe je er tegenaan kijkt Glenn. Ik vertel het liever zo dat het er bij mij op lijkt dat door de toediening van mangaan er minder (gechelateerd) ijzer wordt afgebroken.

Het is jammer dat ik niet kan vaststellen wat het met mijn fosfaat doet aangezien het niet meetbaar is en ik het ook bijna onmeetbaar houdt. Fosfaat wordt bij mij wel aangevoerd vanuit de kalkreactor, en het is ook aanwezig want ik heb aanslag op mijn ramen. Het is daarom uiterst interessant om te weten te komen wat de gebruikers ervaringen zijn van mensen met fosfaat.

De tijd zal het leren frank,
Door dit soort projecten kunnen we sommige vraagstukken vroeg of laat misschien beantwoorden.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de antwooorden.. de theorie weten we... maar hoe dat in praktijk onder verschillenden omstandigheden uitpakt komen we alleen achter door info te delen.
Cloud research....gaat er een belletje rinkelen..

greetings, GlennF

De geel/groen/rose gonio gaat steeds groter uitstaan en staat 's nachts zelfs met lange poliepen uit.

Nu al meer poliep expansie dan het bij de aankoop vertoonde.

Bekijk bijlage 419752

Bekijk bijlage 419753

greetings, GlennF
Dat is super om te zien dat die het zo goed doet, maar bij jou doet bijna alles het geweldig.
ik neem aan dat je ook ergens op een punt gaat stoppen met het toevoegen van mangaan om te kijken hoe deze dan weer daarop reageerd?
is er al wat bekend over of alles opgenomen wordt of het restend afgeschuimd wordt of weer afbreekt of dat het in het water blijft?
als het in het water blijft hoe kunnen we dit testen?
of misschien nog interessanter als het in het water blijft, waar reageerde het allemaal mee zoals bv het afbreken van ijzer en wat blijft er daarbij over van het afgebroken mineraal?
dit zijn vragen wat mij vooral bezig houd en waar ik niet verder mee kom.

gr
Ben

---- update ----

Ps. Ik heb mijn test al een tijdje geleden moeten staken door de pluisalg dus kan zelf geen verdere info verschaffen op het moment.
eerst weer terug naar de basis en de toevoegingen alleen bij het nodige houden en de alg zien te overwinnen.
hier ben ik al druk zat mee en dit zal het onderzoek ook op verschillende vlakken beïnvloeden en bevorderd ook het gevecht tegen de pluisalg niet.
wel blijf ik dit topic volgen aangezien ik er ook al erg benieuwd naar was.
zelf denk ik niet dat het echt een ontbrekend element was, maar wel een evt kleine toevoeging is voor het perfectioneren.
maar daarvoor ben ik niet ver genoeg gekomen en er bleven te veel vragen over.
een antwoord leverde mij weer drie vragen op en ga zo maar door :p

Ik wil eerst een baseline vastellen....
Om dat te bereiken doe ik nu van alles toevoegen en doorspoelen alleen om de gonios gezond te krijgen.

Dat houd in po4,no3, fe trace en incidenteel Mn.
Elke dag een andere combinatie. Alleen om vast te stellen als ze ergens op reageren. De volgense stap is stoppen met alles en 1 voor een gaan testen.
Althans dat is de plan.

Gisteren overdag: 2ppm nitraat + 0,08ppm fosfaat + 0,4ppb mangaan
In de nacht: 0,15ppm Fe trace
had als effect dat de gele gonio 's nachts voor het eerst lange poliepen vertoonde.
Ander koralen nog geen signalen.
Mijn T5 verlichting (ballast) om de led te vervangen is in bestelling.
Dan pas gaan de koralen knallen...

Een toelichting van "doorspoelen".

Mijn totale systeem is 1700 liter.
De stekkenbak deel is 160 liter.
Als ik experimenten uitvoert kan ik de stekkenbak afkoppelen en afschuimer en toevoegingloos lagen draaien.

Als ik wilt resetten van de waarden, spoel ik alles door naar het rif..
Dit is niks voor het rif omdat je alles 10 keer oplost.

Eenmaal doorgespoeld weet ik dat ik de stabiele waarde van mijn rif heb en kan dan verder experimenteren.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Dus hieruit begrijp ik dat je het nog aan het voorbereiden bent en dus zelf nog niet echt bent begonnen?
dat de gonio nu zo mooi gaat staan zou dus echt aan jouw stabiele water liggen en de evt microscopische deeltjes/leven/ voeding die er al in zitten?

Dus hieruit begrijp ik dat je het nog aan het voorbereiden bent en dus zelf nog niet echt bent begonnen?
dat de gonio nu zo mooi gaat staan zou dus echt aan jouw stabiele water liggen en de evt microscopische deeltjes/leven/ voeding die er al in zitten?

Het levend houden en mooi laten staan is al een test..

greetings, GlennF

Back
Bovenaan