Hahaha, keienkop... Die had ik nog niet gehoord :biggrin: .
Geen een bak is hetzelfde, dus het kan zijn dat ik andere zaken waarneem als anderen omdat ik er een andere methode op nahoudt.
Zoals gezegd ben ik voor een tijd terug ook met het extra doseren van mangaan begonnen. Puur experimenteel. Ik ben er dus niet mee begonnen vanwege de hype. Mangaan zit namelijk ook al in de sporenelementen mix van Reef Corner. Dus ik doseerde het al voordat de hype erover begon.
Zoals je weet gebruik ik DSR FE-trace om mijn ijzer meetbaar te houden. Reden dat ik FE trace ben gaan gebruiken is omdat het ijzer in de RC oplossingen te snel een binding aan gaat met het fosfaat. Fijne is dat mijn fosfaat wel in toom wordt gehouden maar er is geen ijzer beschikbaar voor mijn koralen. Om die reden ben ik dus de FE-trace gaan gebruiken en sinds die tijd zijn met name de groene koralen er op vooruit gegaan.
Sinds een maand terug ben ik begonnen met het additioneel toevoegen van een gechelateerde mangaan oplossing. Wat me vrij snel opviel was dat mijn steenkoralen meer vertakkingen begonnen te vormen. Wat me verder gelijk opviel was dat mijn nitraat sneller begon te dalen dan normaal. De nitraat daling zou te wijten kunnen zijn aan de groeiaanzet bij de takvorming door mangaan dosering.
Wat mij verder opvalt is dat de opname van ijzer geremt lijkt te zijn door de mangaan dosering. Mijn ijzer stond voor een anderhalve maand terug op 0,25mg/l. Een iets wat te hoge dosering, maar ik heb er geen nadelige gevolgen van kunnen ondervinden. Nu meet ik vandaag mijn ijzer en deze is nog steeds 0,10mg/l. Ik heb in de tussentijd geen ijzer meer toegevoegd, zowel die van RC niet als de FE-trace niet.
Ik weet niet of de mensen die meedoen in het experiment een vergelijkbaar fenomeen waarnemen? Dus dat de ijzer opname verminderd is door de toevoeging van mangaan?
Wat me verder bezighoudt is waarom triton geen ijzer doseert maar wel mangaan. Zou er dan idd een relatie zijn tussen mangaan en ijzer? Oftewel als je het een doseert is er minder behoefte aan het ander? Of als je het een doseert is er totaal geen behoefte meer aan het ander?
Vragen, vragen, vragen.... wat een hobby....