Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Magnesium wil niet omhoog

AngelaS

ZeewaterForum lid
Beste mede aquarianen,

Ik heb een relatief jonge bak. 4 maanden oud. Deze is door z'n lelijke fase heen.
Er zitten al 3 vissen in, 3 garnalen en 3 slakjes. Dit komt omdat deze nodig moesten verhuizen uit mijn kleine horror bak.

De bak draait verder prima. Ik ben langzaam alles op de juiste waardes aan het brengen zodat ik met koralen kan beginnen.
De bak is 330 liter.
KH blijft constant op 10,5
Calcium is inmiddels netjes 420
Maar mijn magnesium blijft hangen rond de 1050. Ondanks om de dag 400ml HS aqua magnesium toevoegen. Dit zou een ophoging van 100 moeten bewerkstelligen.
Nu zag ik wel met de laatse meeting dat mijn zout 1022 is. Dit ophogen zou misschien kunnen helpen met het magnesium?? Maar, op het zout dat ik heb staan, staat dat je het niet mag toevoegen met vissen in het aquarium.
Wie oh wie kan mij helpen!!!
Alvast bedankt! 🙂

Bijlagen

• 20251223_103226.jpg
    20251223_103226.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 10
Zout toevoegen aan je osmosewater. Ditzelfde kun je ook doen met magnesium om deze langzaam te laten stijgen. Maar zolang je zoutgehalte te laag is, zou ik magnesium nog niet gaan bijsturen. Als je geen koraal hebt zou je ook geen verbruik van magnesium moeten zien.

Ik vermoed dat dat zout agressief is en dat ze willen voorkomen dat je het zout rechtstreeks in je bak gooit.
Oplossen in osmosewater en een paar uur laten staan.
Dan wat water uit je bak halen en vervangen door vers water.
Doe dit rustig aan om je garnalen te ontzien , zijn erg gevoelig voor wisselende waterwaardes.
Verder zou ik een flesje referentie vloeistof halen om te testen of je magnesiumtestset nog goed is voor je doorgaat met ophogen.

IMG_6475.webp

Met welk zout ben je de bak gestart?
Want eigenlijk is het toch niet mogelijk dat de waardes zo scheef lopen.

Met welke testen zijn deze waardes gemeten?
Magnesium is 1 van de testen die vaak een flinke afwijking heeft. Ik zou daar niet op gaan sturen op dit moment

Stop!

Voordat je verder ook maar iets doet.
Check al je testen en meetinstrumenten met een referentie. Prio 1, is zorgen dat je je zoutgehalte correct meet. En indoen nodig, op pijl brengt met een niet verrijkt zout.

Hoe meet je eigenlijk je zoutgehalte?
Je zegt dat het 1022 is. 1022 wat? Dichtheid of S.G.?

Magnesium testen zijn ook zeer notoir onnauwkeurig. Dat enkel Mg zo verlaagd is, is ook zeer onwaarschijnlijk. Het wordt nauwelijks verbuikt. De kans op een meetfout is groter.

Stop!

Voordat je verder ook maar iets doet.
Check al je testen en meetinstrumenten met een referentie. Prio 1, is zorgen dat je je zoutgehalte correct meet. En indoen nodig, op pijl brengt met een niet verrijkt zout.

Hoe meet je eigenlijk je zoutgehalte?
Je zegt dat het 1022 is. 1022 wat? Dichtheid of S.G.?

Magnesium testen zijn ook zeer notoir onnauwkeurig. Dat enkel Mg zo verlaagd is, is ook zeer onwaarschijnlijk. Het wordt nauwelijks verbuikt. De kans op een meetfout is groter.
Ik meet met een refractometer, die is geijkt.
Magnesium test ik met salifert.
Ik ga het wel weer eens in een aquarium speciaalzaak laten meten. Want ik snap er niets meer van haha.

Met welk zout ben je de bak gestart?
Want eigenlijk is het toch niet mogelijk dat de waardes zo scheef lopen.

Met welke testen zijn deze waardes gemeten?
Magnesium is 1 van de testen die vaak een flinke afwijking heeft. Ik zou daar niet op gaan sturen op dit moment
Ik meet met salifert. Ik heb zelfs nog de datum bekeken van de test en die is tot 2027. Dus dat ook uitgesloten. Ik vind het ook erg bijzonder dit.

Bijlagen

• 20251223_161101.jpg
    20251223_161101.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 11
Meetfouten hebben niks met houdbaarheidsdatums te maken. Iedere rest heeft altijd een meetfout.

De houdbaarheidsdatum geldt ook alleen maar zolang de verpakking ongeopend is. Net als bij een pak melk.

Een geijkte refractometer kan nog steeds verkeerd geijkt zijn of gebruikt worden. Op nul ijken bij een meter die daar niet voor geschikt is… Jaar/jaren oude ijkvloeistof… Niet meten/bewaren/ijken bij dezelfde omgevingstemperatuur etc etc

Daarnaast, een refractometer meet S.G. Dat is een 1,xxx getal. Het is dus 1,022 en niet 1022. Ja dat doet ertoe.
Uberhaupt kan je veel beter de andere schaalverdeling gebruiken die saliniteit aangeeft. Die wil je op 35‰ hebben.

Reef Crystals is natuurlijk een dik verrijkt zout. Dat dus niet gebruiken voor het verhogen van je zoutgehalte.

Back
Bovenaan