Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Heeft toch al aardige vorm weer dat rif van jouw, staan zeker wel mooie aparte stukken in, die pectina naast de lobo is toch ook al een oudje of vergis ik me daarin, dacht deze lang geleden ook gezien te hebben.
De foto's zijn wat aan de donkere kant maar ik zie het voor me in het echt.

gr. Marcel

Hierbij een nieuwe update over mijn aquarium werkzaamheden.
Ik heb niet stilgezeten en ben begonnen aan nieuw uitdagend project!

Mijn doel is om de voedingsvoorziening van zowel de vissen als koralen volledig te automatiseren.
Het uiteindelijke doel is om een grote school moeilijk houdbare anthiassen in de bak te houden die normaal gesproken meer dan 4x per dag gevoerd moet worden.
Dit is voor mij normaal niet haalbaar, maar met een geautomatiseerd voedings systeem zou dit eenvoudiger moeten lukken.

Het idee is om 3 soorten Phytoplankton te kweken en deze als voeding te gebruiken voor twee soorten zoo plankton.
Deze twee soorten levende zoo plankton wil ik dan periodiek (bijvoorbeeld 10x per dag) in het aquarium doseren.
De onderlinge uitwisseling (doseren van phyto in de zoo plankton reactoren, het bijvullen van verdamp en verbruik water, het toevoegen van voeding, het doseren in het aquarium etc etc) wil ik allemaal automatisch laten verlopen... althans dat is de doelstelling :).

Ik heb een eerste start gemaakt en hier wil ik wat foto's van delen:

Het begint met een locatie voor de phyto en zoo plankton kweek.
De vrouw heeft een limiet gesteld aan opgeofferde aquarium ruimte IN het huis maar geen uitspraak gedaan over de ruimte BUITEN ons huis ;).
Daar heb ik gretig gebruik van gemaakt en een nieuw hokje naast het huis gemaakt.

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-32-46.jpg

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-32-47.jpg

Het bovenste plateau wil ik gebruiken voor de aanstuur elektronica, en het onderste deel voor de reactoren.

Ik heb contact gezocht met Nightwish (hier ook actief op het forum) en veel van hem kunnen leren over de phytokweek.
Ik heb een eerste versie van de kweek reactoren gemaakt (ondertussen merk ik al dat ik niet alles even handig heb gemaakt en zullen er wat aanpassingen gemaakt moeten worden).
testje:
Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-32-47-1.jpg

De reactoren zijn ongeveer 1 meter hoog en hebben een inhoud van 7 liter.
De onderkant loopt taps toe om ophoping van vervuiling tegen te gaan.
De lucht inlaat in aan de onderkant gemaakt.
Aan de bovenkant zit een toevoer en afvoer (toevoer voor doseren van voeding, afvoer voor het aftappen van phyto).
Daarnaast zit er een vlotter in de deksel om een maximaal vul niveau te garanderen als de reactor automatisch opnieuw gevuld wordt.
Ook heb ik een luchtuitlaat gemaakt om te voorkomen dat er druk op het systeem komt te staan.

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-33-54.jpg

De reactor buizen bevatten in het midden een 20mm holle buis waar een LED strip + heatsink in is geplaatst.
Ik maak gebruik van rode en blauwe LED's (dit zijn de meeste nuttige golflengten voor de phyto).
Elk licht kanaal kan individueel geregeld worden met een zelfbouw kastje (PWM regulatoren):

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-33-54-1.jpg

Ik weet het.. de knopjes zijn niet symmetrisch geplaatst... ik kreeg het er anders met geen mogelijkheid in :).

Een eerste test of de reactoren netjes in de ruimte passen:
Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-33-53.jpg

Wordt vervolgt!!!!

Laatst bewerkt:
naja, cpu waterkoeler, peltier element, servotje, arduino of esp en wat isolatie + 3d printing en je hebt het ook :p

O dat is nog een heel project. Ziet er al goed uit..
Bedankt!!
Had een diepvries voeder automaat niet simpeler geweest? :LOL:
Idd die worden nu ook getest
naja, cpu waterkoeler, peltier element, servotje, arduino of esp en wat isolatie + 3d printing en je hebt het ook :p
Klopt inderdaad dat dit een eenvoudigere methode is... een standaard voederautomaat doet immers ook hetzelfde.
Grote verschil is dat het hier om "levend voer" gaat.

Nog wat meer afbeeldingen van de voortgang.

Op deze foto is de taps toelopende onderkant van de reactor beter te zien;

Whats-App-Image-2019-11-28-at-11-02-01-1.jpg

En wat foto's van de schakelkast die het geheel moet besturen:
De schakelkast bevat verschillende modules die doseerpompen en kleppen kunnen aansturen.
Deze zijn bedoeld voor het uitwisselen/doseren van de voeding/phyto en voeding naar het aquarium
Ook heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een power backup systeem te maken.
Alle stromingspompen in mijn bakken lopen op een centrale 24V voeding.
Ik heb een aanpassing in het systeem gemaakt dat zodra de spanning uitvalt de stromingspompen door blijven draaien.
Dit gaat met behulp van twee 12V 60ah auto accu's. Foto's hiervan volgen later. De accu's houden het ongeveer 6 uur extra vol.

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-58-02-2.jpg

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-33-54-2.jpg

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-58-02-1.jpg

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-58-02.jpg

En de reactoren in bedrijf!

Whats-App-Image-2019-11-28-at-11-02-01.jpg

Whats-App-Image-2019-11-28-at-10-58-03.jpg

Luc, dat is meer dan professioneel 😱. Ik kan nu al niet meer volgen 😂. Top werk !l!

GAAF! Echt GAAF gedaan! Ik sluit me wel aan bij de vrieskou vraag van Jelle.
Zal toch echt koud worden in de winter en afhankelijk van hoe de zon staat erg warm in de zomer?

Luc, dat is meer dan professioneel 😱. Ik kan nu al niet meer volgen 😂. Top werk !l!
hahaha valt wel mee hoor! lekker hobbyen heb ik veel plezier aan.
Dat ziet er echt heel professioneel uit zeg. Petje af!
Bedankt!
super mooi hoor! ik vind vooral de ambitie echt geweldig!

vraagje: ben je niet bang dat het gaat vriezen in je aanbouwtje? of hoe voorkom je dat?

GAAF! Echt GAAF gedaan! Ik sluit me wel aan bij de vrieskou vraag van Jelle.
Zal toch echt koud worden in de winter en afhankelijk van hoe de zon staat erg warm in de zomer?

De Phyto kweek heeft een zoutgehalte van ongeveer 1.025.
Dit betekend in ieder geval dat het water niet zo snel kan bevriezen.
Het hokje is niet geïsoleerd dus schat dat het water (de lamp fungeert wel als een hittebron) zal gaan afkoelen tot 5-10 graden.
Het is dan inderdaad de vraag of de phyto kweek het goed blijft doen.
De groei zal zeer zeker stagneren, maar de reactoren zijn over gedimensioneerd dus verwacht er nog steeds voldoende voeding uit te halen voor de dagelijkse behoefte.
Ik moet er wel de komende maanden achter gaan komen of dit echt het geval is.... het blijft gissen tot het systeem volledig werkt.
Ook in de zomer zal ik op moeten letten; het zal er op neer komen dat ik elk seizoen een ander voedingsprogramma moet draaien.

Ok dus het blijft wel groeien ondanks te warm of koud. Dacht dan zal dat wel crashen ofzo. Ben echt benieuwd hoe ver je komt.
Nou nog temperatuur afhankelijke automation erbij :P

Ook in de zomer zal ik op moeten letten; het zal er op neer komen dat ik elk seizoen een ander voedingsprogramma moet draaien.

Vóór elke dosering met een fotocel de donkerheid van de vloeistof meten en dan via een constante factor of formuletje de hoeveel van de dosering laten bepalen.
Bedoel als je dan toch bezig bent 😉

Leuk project trouwens !

Vóór elke dosering met een fotocel de donkerheid van de vloeistof meten en dan via een constante factor of formuletje de hoeveel van de dosering laten bepalen.
Bedoel als je dan toch bezig bent 😉

Leuk project trouwens !
Ja hier heb ik dus inderdaad ook al over nagedacht.
Maar ik ben bang dat een optische dichtheid meting niet voldoende gaat zijn.
Ik merk namelijk dat als de kweek wat minder goed loopt hij niet "minder groen" wordt maar eerder bruiner begint te worden.
Ofwel de dichtheid is niet direct anders maar de puurheid/groene kleur is minder dominant.
Ik heb nog geen idee waardoor het water een wat bruinere kleur krijgt.
Dode Phyto cellen? of juist een ander organisme wat concurreert?

Dit wil ik gaan uitzoeken nadat ik de wisseling en voeding geautomatiseerd heb... de kans is dus heel erg groot dat ik dit systeem 2 of 3maal opnieuw moet bouwen om het goed te krijgen.

Trouwens een mooi artikel waar de invloed van temperatuur ook wordt beschreven: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0214933
Het verteld dat populatie ook gestuurd kan worden met temperatuur en nutriënten.
Ofwel in de zomer zal de productie hoger zijn maar kan dit bij-geschroefd worden door simpelweg de voeding te verlagen.

Laatst bewerkt:
Dat is nu eens een mooi project . Mooi gemaakt ook .
Welke soorten zooplankton ga/wil je kweken ? Artemia-copepoden-brachionus ??
Ik ben er enkele jaren mee zoet geweest , maar sinds vorige maand mee gestopt (effe pauze , veel werk !)
Ik zou gaan voor de copepoden , die zijn niet seizoensgebonden en dus ook goed kweekbaar in de winter (buiten)
Hier wat inspiratie van mijn kant voor je project , copepoden tigriopus californicus ;) culturen zijn 500 liter+ , de top van visvoer .
Filmpje is avonds buiten genomen met een grote zaklamp , is geen microscoopzicht zoals sommige destijds dachten .

Back
Bovenaan