Hierbij een nieuwe update over mijn aquarium werkzaamheden.
Ik heb niet stilgezeten en ben begonnen aan nieuw uitdagend project!
Mijn doel is om de voedingsvoorziening van zowel de vissen als koralen volledig te automatiseren.
Het uiteindelijke doel is om een grote school moeilijk houdbare anthiassen in de bak te houden die normaal gesproken meer dan 4x per dag gevoerd moet worden.
Dit is voor mij normaal niet haalbaar, maar met een geautomatiseerd voedings systeem zou dit eenvoudiger moeten lukken.
Het idee is om 3 soorten Phytoplankton te kweken en deze als voeding te gebruiken voor twee soorten zoo plankton.
Deze twee soorten levende zoo plankton wil ik dan periodiek (bijvoorbeeld 10x per dag) in het aquarium doseren.
De onderlinge uitwisseling (doseren van phyto in de zoo plankton reactoren, het bijvullen van verdamp en verbruik water, het toevoegen van voeding, het doseren in het aquarium etc etc) wil ik allemaal automatisch laten verlopen... althans dat is de doelstelling

.
Ik heb een eerste start gemaakt en hier wil ik wat foto's van delen:
Het begint met een locatie voor de phyto en zoo plankton kweek.
De vrouw heeft een limiet gesteld aan opgeofferde aquarium ruimte IN het huis maar geen uitspraak gedaan over de ruimte BUITEN ons huis

.
Daar heb ik gretig gebruik van gemaakt en een nieuw hokje naast het huis gemaakt.
Het bovenste plateau wil ik gebruiken voor de aanstuur elektronica, en het onderste deel voor de reactoren.
Ik heb contact gezocht met Nightwish (hier ook actief op het forum) en veel van hem kunnen leren over de phytokweek.
Ik heb een eerste versie van de kweek reactoren gemaakt (ondertussen merk ik al dat ik niet alles even handig heb gemaakt en zullen er wat aanpassingen gemaakt moeten worden).
testje:
De reactoren zijn ongeveer 1 meter hoog en hebben een inhoud van 7 liter.
De onderkant loopt taps toe om ophoping van vervuiling tegen te gaan.
De lucht inlaat in aan de onderkant gemaakt.
Aan de bovenkant zit een toevoer en afvoer (toevoer voor doseren van voeding, afvoer voor het aftappen van phyto).
Daarnaast zit er een vlotter in de deksel om een maximaal vul niveau te garanderen als de reactor automatisch opnieuw gevuld wordt.
Ook heb ik een luchtuitlaat gemaakt om te voorkomen dat er druk op het systeem komt te staan.
De reactor buizen bevatten in het midden een 20mm holle buis waar een LED strip + heatsink in is geplaatst.
Ik maak gebruik van rode en blauwe LED's (dit zijn de meeste nuttige golflengten voor de phyto).
Elk licht kanaal kan individueel geregeld worden met een zelfbouw kastje (PWM regulatoren):
Ik weet het.. de knopjes zijn niet symmetrisch geplaatst... ik kreeg het er anders met geen mogelijkheid in

.
Een eerste test of de reactoren netjes in de ruimte passen:
Wordt vervolgt!!!!