Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

DSC_0374.jpg

DSC_0377.jpg

DSC_0383.jpg

DSC_0415.jpg

DSC_0430.jpg

DSC_0434.jpg

Prachtige foto's en de bak zelf is gewoon een droom! Jammer van die mislukte afgebroken Acro, maar dat kan ook eens gebeuren, maar als positief blijven dan: idd leuk voor de stekkenbak assortiment en je hebt nu een plekje voor een nieuwe aanwinst:biggrin: Mijn tuin is nog niet zo wild maar toch is het soms ook niet anders...

Wow gave top shots!

Verstuurd vanaf mijn XT1700 met Tapatalk

Prachtige foto's en de bak zelf is gewoon een droom! Jammer van die mislukte afgebroken Acro, maar dat kan ook eens gebeuren, maar als positief blijven dan: idd leuk voor de stekkenbak assortiment en je hebt nu een plekje voor een nieuwe aanwinst:biggrin: Mijn tuin is nog niet zo wild maar toch is het soms ook niet anders...

Wat een schitterende foto's!
Het aquarium is super.

Wauw Gaaf!! [emoji1360][emoji1360]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Weer een lust voor het oog, Luc :o
Bedankt voor de leuke reacties!!
De stekkenbak staat nu inderdaad vol met rode formosa stekken :P.

Het afbreken van de bak loopt vrij voorspoedig.

Ik heb een grote Palletbox aan het systeem gekoppeld om voldoende plek voor de stenen en koralen te verkrijgen.
Ik heb in de afgelopen week om de andere dag koralen en stenen uit de bak verwijderd.

De vissen, ongeveer 20% van de koralen en de helft van de stenen zitten nu nog in de bak.
In de tussentijd hou ik alle waterwaarden goed in de gaten om eventuele schommelingen (Kh, nitraat of fosfaat) snel bij te sturen.

Tot nu toe zijn vrijwel alle grote koralen er ook volledig uit gekomen.
Sommige blijken dan toch groter dan gedacht als je ze eenmaal in de handen hebt :)

IMG-20170620-_WA0003.jpg

IMG-20170701-_WA0003.jpg

DSC_0434.jpg

IMG-20170701-_WA0001.jpg

IMG_20170625_145016.jpg

IMG_20170629_191914.jpg

De nieuwe stekkenbak staat ook al tot de nok toe vol :)

Na het weekend weer een update (dan hoop ik toch vrijwel alles eruit te hebben).

[SUB]
IMG_20170701_164541.jpg
[/SUB]

Bedankt!!
Vandaag wat stekken verkocht zodat ik ruimte heb voor de laatste koralen. Dit weekend lijkt alles eruit te gaan...

Is zand eigenlijk goed uit te spoelen en opnieuw te gebruiken?

Nog een tweede vraag.. heeft iemand ervaringen met het polijsten van de voorruit? Ik heb hier namelijk wat krassen in... En aangezien de bak dadelijk toch leeg is, lijkt dit het ideale moment om hier wat aan te doen.

bloody hell.... wat een stukken. Super mooi. Vooral die laatste. :)

Wauw, wat een stuk.
Heel veel succes :o

Het zand durf ik geen uitspraken over te doen.

Het polijsten is mij toen afgeraden op mijn vorige bak. Schijnt een lastige klus te zijn om zelf te doen, en kan aardig wat kosten om te laten doen. Je zou dan zelfs aan een nieuwe ruit kunnen denken.

Het zand durf ik geen uitspraken over te doen.

Het polijsten is mij toen afgeraden op mijn vorige bak. Schijnt een lastige klus te zijn om zelf te doen, en kan aardig wat kosten om te laten doen. Je zou dan zelfs aan een nieuwe ruit kunnen denken.
Een nieuwe ruit blijkt behoorlijk arbeidsintensief om te vervangen.
Het loskrijgen van de kit (en daarna schoonmaken van de randen) verloopt uit ervaring niet zo eenvoudig.
Daarnaast kost een nieuwe ruit al snel enkele honderden euro ivm de hoge glasprijs tegenwoordig.

Ik moet de eerste offerte hiervoor nog afwachten... maar ik wil het polijst scenario ook eens bekijken.
Misschien is het wel goedkoper en is het eindresultaat net zo strak (of strakker aangezien de huidige kitranden nog perfect zijn).

Het zand kun je zeker uitspoelen, na spoelen met osmose, en weer gebruiken.
Bedankt voor de tip..
Ga ik zeker doen aangezien er bijna 100 kilo zand in zit (en zonde om weg te gooien).
Ga eens even rondneuzen of ik ergens een grote zeef kan vinden.

Ik zou persoonlijk dan ook een nieuwe voorruit kiezen, met polijsten heb ik geen ervaring.
Zand zou ik spoelen met zeewater uit je bak om niet alle bacteriën kapot te maken maar wel alle vuil ertussenuit te halen. Als zeef gebruik ik een simpel schepnetje. [emoji6]

Hier ook zand 2x hergebruikt. Heb niks uitgespoeld. Met bodemwoelers en detritus eters is het zand toch verder "schoon".

groetjes, Tim

Ook hier geen problemen ondervonden met hergebruik van zand (zowel met als zonder uitspoelen).
De ergste detritus eruit spoelen met zout of zoet en hopla in de bak. Daags erna is alles weer kraakhelder.
Met jouw Rollermat ertussen wellicht nog sneller.

Hier ook zand 2x hergebruikt. Heb niks uitgespoeld. Met bodemwoelers en detritus eters is het zand toch verder "schoon".

groetjes, Tim

Wat gebruik jij als bodemwoelers en detritus eters?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Back
Bovenaan