Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

2 kleinere projectjes die ik het afgelopen paas weekend heb gemaakt.

twee schakelbare stekkerdozen.
Ik heb de originele bedrading eruit gestript en elke fase/nul van zijn eigen 1.5mm^2 aanvoer voorzien.
Deze dozen komen aan de linkerkant en rechterkant onder de tafel te hangen.
Het is de bedoeling techniek als de afschuimer en koeler via deze dozen te schakelen.
had nog een mooie kabel gevonden. 12x1.5mm^2 (soepele draad) :).

IMG_20170408_131954.jpg

Doseerstation
Ik maak gebruik van doseerpompen van het merk Kamoer.
Deze pompen zijn degelijk maar prijstechnisch zeer aantrekkelijk (ongeveer 8 euro per pompje).
De 24Vdc pompen worden via de schakelkast aangestuurd.
In totaal heb ik 12 schakelbare 24V lijnen, dus ik heb de doseerbehuizing extra groot gemaakt om eventuele uitbreiding mogelijk te maken.

Met behulp van twee kleppen en een goede doseerpomp kan er een spoelfunctie gerealiseerd worden.
Dit is handig voor bijvoorbeeld het toedienen van fytoplankton of ijzer preparaat.
Voorbeeld: Eerst klep 1 open (deze verbindt de doseerpomp direct met een fles osmose water)
De pomp een tijdje laten draaien zodat de leiding goed vol zit met osmose water.
Daarna eerste klep uit, en tweede aan (deze verbindt de pomp met de toe te dienen vloeistof zoals Fyto)..
Net zolang de klep open laten staat totdat er voldoende vloeistof in de leiding zit
Daarna tweede klep dicht en direct eerste klep weer aan.
Zo wordt alle vloeistof (osmose en toe te dienen vloeistof) door de leiding gedrukt en daarna wordt de leiding met osmose water schoongespoeld.
Theoretisch kan dit naar meerdere verschillende vloeistoffen opgeschaald worden.
Binnenkort eens een testopstelling maken, de 24Vdc klepjes heb ik al :).

IMG_20170415_145954.jpg

IMG_20170417_145642.jpg

Hier is een echte hobbyist aan het werk.

Dat je die stekkerdozen niet van betonplex hebt gemaakt Luc ? Beetje jammer, gemiste kans ;)

Hier is een echte hobbyist aan het werk.

Dat je die stekkerdozen niet van betonplex hebt gemaakt Luc ? Beetje jammer, gemiste kans ;)

Het plaatmateriaal raakt op mecrymecrymecry hahaha. Moest keuzes maken (heb stiekem nog een ander kastje gemaakt dit weekend, maar nog niet helemaal klaar).

Heb toch het idee dat er een gewoon membraam in zit , gebruiken ze zelfs in de ruimtevaart ;)

De bouwmarkt heeft vast nog liggen, en als je genoeg afneemt wordt het gratis thuisbezorgd :p

Het plaatmateriaal raakt op mecrymecrymecry hahaha. Moest keuzes maken (heb stiekem nog een ander kastje gemaakt dit weekend, maar nog niet helemaal klaar).

Heb toch het idee dat er een gewoon membraam in zit , gebruiken ze zelfs in de ruimtevaart ;)
Wat bedoel je precies. Betreffende het osmose apparaat heb je inderdaad gelijk. Enige verschil is dat dit filter de kwaliteit van het water meet, en mocht dit niet zuiver genoeg zijn het nogmaals de filterstappen doorloopt. Daarnaast is membraam een flink stuk groter (met een langere contacttijd). Ook spoelt het apparaat telkens de filters om er bij start/stop zeker van te zijn dat er geen vuil kan opbouwen. Er zitten zelfs steriliseer en chemische spoelfuncties op, maar die lijken me wat overbodig voor onze toepassing.

De bouwmarkt heeft vast nog liggen, en als je genoeg afneemt wordt het gratis thuisbezorgd :p
haha... nee dat wordt te zot ;) Samen met de bekleding van de muur was dit een aanhangwagen aan platen :)

Denk dat menig proffesioneel bedrijf jaloers op je is. ����
Ik denk dat die zouden denken... dat kan makkelijker ;).

Hoeveel inkom ga je vragen voor bezoekjes aan de werkruimte? :)

Zo, tijd voor een nieuwe update!
De voortgang in de aquariumruimte verloopt goed!

Hier een aantal foto's van verschillende deel projectjes:

Overzicht foto van filteropstelling:

IMG_20170514_172335.jpg

Het geheel moet nog afgewerkt worden, maar dit zal de uiteindelijke opstelling van de techniek worden.
Het water komt via de bovenste buis binnen vanuit de overloop en splitst zich met twee kranen.
Een van de splitsingen komt uit op de afschuimer (BBK Super marine 250), en de ander op een Theiling rollermat filter.
Met behulp van twee kranen kan ik de verdeling tussen beide de beide buizen instellen.

Het water in het rechter aquarium blijft altijd een constante waterhoogte houden wat wordt bepaald door de twee buizen tussen de twee filterbakken. Om een hoger water volume in de linker bak te creeeren (lager risico op drooglopen pomp) heb ik de waterhoogte, afschuimer en rolfilter allen iets hoger geplaatst. Tevens voorkomt dit ook vuilophoping onder de filters.

In de linker bak staat de opvoerpomp die het water terug naar het hoofd aquarium pompt.
Ook komt de noodoverloop (buis linksachter) in deze bak uit.

Naast de hoofd opvoerpomp staat er nog een tweede pomp in de filterbak.
Deze pomp bepaald de wateraavoer voor de filters en stekkenbak.

Vanuit de pomp splitst de buis zich in 5 richtingen.
4 T stukken met ieder een eigen voor:
1. Fosfaat filter
2. Actief kool filter
3. Koeler
4. UV filter (en afvoer bij waterwissel)
En het overige water gaat rechtstreeks door naar de stekkenbak (die boven de filterbak is geplaatst).

Alle aftakkingen zijn van een eigen Apex Flowsensor voorzien om inzichtelijk te maken hoeveel water er door de leidingen loopt.
Hierdoor is het kinderspel om eenvoudig de flow door elk afzonderlijk kanaal af te stellen!

Hierbij nog wat meer detail foto's van het leidingwerk en de sensoren:

IMG_20170422_135428.jpg

IMG_20170514_171939.jpg

Daarnaast ben ik ook begonnen met het afwerken van de bekabeling.
Alle filters zijn nu aanstuurbaar vanuit de hoofdkast.
De schakelbare stekkerdozen zijn geplaatst en de kabelgoten zijn bijna klaar.

IMG_20170514_172249.jpg

Binnenkort meer!

Zo je neemt geen halve maatregelen. Maar gelijk heb je meteen vanaf het begin af aan goed en zoals jij het wilt hebben. Petje af hoor.

Grt Marco

Afgelopen week was het dan zover... de nieuwe bakken werden geleverd!
Maikel van Koraalrif Helmond heeft de bakken geplakt, geleverd en meegeholpen met het plaatsen (wat achteraf ietswat moeizamer verliep dan ingeschat :) ).

De stekkenbak heeft de maat 220x75x40 en de osmosebak 80x35x75 (lxbxh).
De stekkenbak heeft een frontglas van 15mm, en de andere wanden zijn gemaakt van 12mm.
De randen zijn afgewerkt met kunsstof strips en de wanden bekleed met zwart folie (behalve uiteraard het frontglas).
De kitranden in de hoeken zijn voorzien van stootglaasjes om de kit te beschermen tegen de algenschraper.
De topzijde van de voorkant van de stekkenbak is zeer strak poli geslepen.

Vanuit de auto hebben we met vijf man (nog bedankt Michiel en Twan) de bak naar binnen kunnen tillen.
IMG_20170504_200028.jpg

De aquarium ruimte is maar 5 centimeter breder dan het aquarium, dus vanaf toen werd het pas-en-meetwerk om de bak op zijn plek te krijgen.
De uiteindelijke tafel is maar 10mm breeder dan de bak, dus richting het einde werd het nog spannender.

Gelukkig hebben we de bak op zijn plek kunnen krijgen... maar dat verliep met de benodigde stress... ik zag het al helemaal fout gaan :).

En daar stond hij dan!!!
IMG_20170514_111301.jpg

De voorkant heb ik (uiteraard Erik) afgewerkt met een mooi betonplex randje (ingestreken met olie en afgewerkt met silicone).

IMG_20170514_111313.jpg

Het tafelblad is aan de voorzijde van twee extra gaten voorzien (tip van Maikel) om de stromingspomp magneten aan de onderkant van de bak te plaatsen. (zodat de magneten niet tegen het frontglas geplaatst hoeven te worden).

En toen was het zover.... vullen maar:

IMG_20170514_112411.jpg

150.jpg

Blijft altijd spannend, maar uiteraard is het goed gegaan :).

De bak draait ondertussen mee met het systeem en ik ben langzaam met de finishing touch bezig van de ruimte!

Het werkblad voor de stekkenbak is precise breed genoeg om nog een emmertje van de Reefcorner op te plaatsen :P

Komende dagen volgen meer foto's!

Laatst bewerkt:
Erg goed bezig Luc!!!

Back
Bovenaan