Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lorre's rif

Heel appart en mooi :goed: !! :) mvg Manuel!!

Laatst bewerkt:
Hé Lorre,

leeft je pygo nog? Ik zie 'm niet op de foto's!

Groetjes Roy

Helaas...de Pygoplites is een goeie maand geleden gestorven. Hij at steeds erg goed en kon goed overweg met de gele dokter die de enige andere vis van groter formaat in de bak is, maar dat heeft niet belet dat ik hem maar goed een half jaar in leven heb kunnen houden. Dan toch een component in het voedsel dat hem ontbrak? Ik weet het niet. Uiterlijk was er niks verkeerd aan te zien.
Het is zowat in dezelfde week gebeurd als mijn hond is gestorven. Echt zwaar balen.

Hier dan toch even een overzichtje van mijn nano bakje. Er zit op het 1ste zicht niet veel leven in, maar schijn bedriegt. Er zitten aardig wat kreeftjes, garnaaltjes en krabbetjes in, maar allemaal van de kleinste soort en dus niet makkelijk op te merken op een totaalfoto. Helaas zijn er sommige bij die zich niet echt veel laten zien, waaronder de boxerkrab. Ook zitten er enkele kleine visjes in.

Op de 2de foto zie je mijn button-hoekje. Mensen in de buurt met mooie buttonstekjes mogen mij dan ook altijd contacteren :D Onder de roze buttons is de Aurora grondel met Randalli symbiosegarnaal gevestigd. Op de totaalfoto van de nano zie je de kop van het visje als je héél goeie ogen hebt ;)

En op de 3de foto voor de aardigheid mijn Goniopora. Die was een maand geleden in zeer slechte toestand (vergeven van de planaria), maar tegen mijn verwachtingen in is hij weer aan de beterhand. Je kan er een worm in zien die al de maanden dat ik de Goniopora heb, daar quasi continu is blijven inzitten.

Bijlagen

• nano (Large).jpg
    nano (Large).jpg
    147,5 KB · Weergaven: 63
  • DSC01042 (Large).JPG
    DSC01042 (Large).JPG
    164,8 KB · Weergaven: 25
  • goniopora (Small).jpg
    goniopora (Small).jpg
    66,1 KB · Weergaven: 25
Hoi lorre, ik wou eens navragen hoe de groene sinularia het bij jou doet ? Kun je eens enkele foto's plaatsen ?. Gr. Erik

De groene sinularia doet het min of meer ok. De eerste dagen stond hij mooi, maar dan is de voet gelost en nu heb ik hem moeten klemmen tussen 2 stenen. Ik wacht af hoe het evolueert...
Of de voet vanzelf gelost is, of dit gebeurd is oiv de blauwe juffertjes in mijn bak die het nodig vinden bepaalde stekken om te gooien ed, daar heb ik geen idee van.

De rest van de stekken doen het prima. Ik zal binnenkort enkele foto's plaatsen.

greetz,
Laurens

Toch maar eventjes een update, zij het zonder foto's.

De groene sinularia doet het nu goed. In een 1ste tijd wou hij zich niet hechten ondanks geruime tijd met een elastiekje op dezelfde plaats gehouden te zijn. Ik heb hem dan maar vastgeplakt met secondelijm en nu doet hij het prima, staat overdag mooi open.

Met de rest van het aquarium gaat het ook goed. Ik ga nu echter meer over kool filteren ten einde helderder water te krijgen. Verder ga ik ook gebruik maken van de ballingmethode.

Met mijn nano gaat het niet al te best : al geruime tijd last van cyano. Ik vermoed dat een te hoge temperatuur op de plaats waar hij staat er veel mee te maken heeft. Ik ben aan het twijfelen geweest deze bak van de hand te doen omdat 2 aqua's op mijn eigen onderhouden zoals het echt zou moeten gebeuren, erg veel tijd in beslag begint te nemen. Voorlopig ga ik toch nog even door tot dit bakje weer perfect draait. Dan maak ik de balans op of ik er al die moeite kan/wil blijven insteken. Anders hou ik enkel mijn 500 l aquarium.

greetz,
Laurens

Ik denk dat cyano's de plaag NR 1 aan het worden is Lorre.

Vroeger ging deze gemakklijk en op natuurlijk wijze terug weg, maar het lijkt erop dat dit jaar, de cyano's hardnekkig overal woekeren en blijven hangen.

Hoi Laurens, ik ben blij te horen dat de groene sinularia nu toch nog gered is. Er zijn echt niet veel mensen die deze sinularia hebben, je mag er trots op zijn, van de vijf stekken heb jij de enige die het overleeft heeft. Verder zou je ik je nog aanraden over fosfaatbinder te gaan werken zo krijgen je steenkoralen ook meer kleur. Groetjes Erik.

Ik ben dan ook erg blij dat de Sinularia het overleefd heeft, Erik. Ik had er de 1ste week geen goed oog in.

Ik heb in mijn nano de stroming wat versterkt dmv een nanostreamer, ik hoop dat dit wat helpt tegen de cyano's. En inderdaad Aïssa, ik heb er vroeger nog al last van gehad (weliswaar in beperktere mate, enkele plekjes op de bodem) en dan ging dat inderdaad vanzelf weg. Nu is het wel al verminderd, maar de bodem en de koralen op de bodem hebben er toch nog flink last van. Als niets anders helpt, ga ik het eens met een product proberen.

Eventjes 2 foto's, de sinularia en het ganse aquarium. Kleuren van de foto's zijn wel bagger.
Het probleem dat ik in de bak heb is plaatstekort voor alle koraaltjes door een mindere opbouw. De grote padestoelleder die het onmogelijk maakt er lichtbehoevende koraaltjes onder te plaatsen en de anemoon voor mijn annemoonvisjes helpen ook niet echt. Ik heb gedacht achteraan links een pilaar in rifkeramiek of dergelijke te plaatsen om toch weer iets van ruimte bij te creëren, maar daar ben ik nog niet uit. Nu staan er vele stekjes op de grond wat echt geen mooi zicht is.

Ben vandaag gestart met over kool en over fosfaatkiller te filteren. Volgende week ga ik balling opstarten.

Greetz

Bijlagen

• aquar.jpg
    aquar.jpg
    167,3 KB · Weergaven: 60
  • sinularia.jpg
    sinularia.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 12
Nog maar eens een kleine update :

- De nano doet het weer een pak beter, bijna alle cyano is weg. Ik weet echter niet goed wat er voor gezorgd heeft. Ik vermoed dat het ofwel gekomen is door de extra stroming door de Tunze Nanostream 6025 die er nu in hangt, ofwel door de lagere temperaturen nu tov de hitte gedurende de periode van de problemen.

- Ik merk na 2 à 3 weken filteren over kool nog niet veel verschil op, het water is verre van kristalhelder. Ik doe zo'n 2 kopjes actief kool in een filter die aangesloten is op een bypass van de opvoerpomp. de doorstroomsnelheid heb ik nog niet gemeten, maar die is matig.

- Door problemen met de opvoerpomp heb ik de start van de ballingmethode nog even uitgesteld. Mijn opvoerpomp blokkeert wanneer ik ze uitschakel en dan moet ik telkens heel dat spul uit elkaar halen. Handig is anders :( Het komt door slijtage van 1 van de onderdelen, dit is in bestelling.

Tot hier deze korte nieuwsflash ;)

Hier ook wel wat last van cyano alg. Denk dat de temperatuur er wel een grote rol in speelt. Want ook wij krijgen de temperatuur maar amper omlaag hier in de bak.

Groetjes

lorre zei:
Nog maar eens een kleine update :

- De nano doet het weer een pak beter, bijna alle cyano is weg. Ik weet echter niet goed wat er voor gezorgd heeft. Ik vermoed dat het ofwel gekomen is door de extra stroming door de Tunze Nanostream 6025 die er nu in hangt, ofwel door de lagere temperaturen nu tov de hitte gedurende de periode van de problemen.

- Ik merk na 2 à 3 weken filteren over kool nog niet veel verschil op, het water is verre van kristalhelder. Ik doe zo'n 2 kopjes actief kool in een filter die aangesloten is op een bypass van de opvoerpomp. de doorstroomsnelheid heb ik nog niet gemeten, maar die is matig.

- Door problemen met de opvoerpomp heb ik de start van de ballingmethode nog even uitgesteld. Mijn opvoerpomp blokkeert wanneer ik ze uitschakel en dan moet ik telkens heel dat spul uit elkaar halen. Handig is anders :( Het komt door slijtage van 1 van de onderdelen, dit is in bestelling.

Tot hier deze korte nieuwsflash ;)

Johnny zei:
Hier ook wel wat last van cyano alg. Denk dat de temperatuur er wel een grote rol in speelt. Want ook wij krijgen de temperatuur maar amper omlaag hier in de bak.

Groetjes
Het is dat die hoge temperaturen hier meestal toch geen al te lange periode aanhouden, want anders zou ik overwegen te investeren in een koeler. Nu lukt het nog wel met ventilators op het wateroppervlak en bevrozen flessen in de sump (voor de grote bak dan) op de piekmomenten.

Maar het feit dat mijn nanoke op de zolderkamer staat helpt niet echt :/

Buttons, buttons, buttons, ...ze kunnen zo schoon zijn :D Het is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden dat ik mijn nano nog heb; ik wil ze niet kwijt en in de grote bak komen ze niet tot hun recht.

Met de cyanoplaag in mijn bakske hebben enkele exemplaren wel afgezien. Vooral de blauwe buttons hebben klappen gekregen. Nu is alles weer aan de beterhand.

Bijlagen

• DSC01554 (Small).jpg
    DSC01554 (Small).jpg
    83,3 KB · Weergaven: 7
  • DSC01558 (Small).jpg
    DSC01558 (Small).jpg
    72 KB · Weergaven: 8
  • DSC01564.jpg
    DSC01564.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 5
  • DSC01567.jpg
    DSC01567.jpg
    176,4 KB · Weergaven: 6
  • DSC01568 (Small).jpg
    DSC01568 (Small).jpg
    61 KB · Weergaven: 6
In de vorige serie zat dus ook een gorgoontje :D

Ik krijg de kleuren helaas niet zo waarheidsgetrouw weergegeven op de foto's. Morgen ontvang ik in principe mijn nieuw fototoestel (EOS 350D), dan ga ik mij wat meer toeleggen op de fotografie met hopelijk leuke resultaten :goed:

Bijlagen

• DSC01534 (Small).jpg
    DSC01534 (Small).jpg
    59,1 KB · Weergaven: 5
  • DSC01529 (Small).jpg
    DSC01529 (Small).jpg
    61 KB · Weergaven: 6
Ik ga de opbouw van mijn steen wat wijzigen. De rechterkant is, sinds het begin al, een puinhoop en ik kan er veel te weinig stekjes kwijt. Ik ga wat extra levend steen bijhalen en ervoor proberen te zorgen dat ik aan de rechterkant tot aan de overloop geraak, dus een stuk hoger dan nu. De linkerkant van de bak blijft zoals het is.
Waar ik me nog zorgen over maak is de grote paddestoelleder. Het gaat niet makkelijk zijn deze een mooi plaatsje te geven en er tegelijkertijd voor te zorgen dat hij niet te veel plaats beneemt voor andere stukken koraal. Ik doe hem voorlopig liever niet weg, want het is wel een mooi stuk.

Als er iemand nog tips/tricks heeft voor mooie aquascaping, dat is erg welkom ;)

Back
Bovenaan