Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leidsch 350 Reefer

martijn1985

ZeewaterForum lid
Zoals eerder gemeld, sinds kort de trotse eigenaar van een witte reefer 350.
Na m’n nano was het tijd voor iets groters en heb ik voor een mooie prijs de volgende set op kunnen kopen.

Red Sea Reefer wit
Jecod SW-8 Wavemaker (zat in de doos van een SW-4 maar op magneet staat SW-8, verkoper gaf ook aan dat het een 8 is)
TMC Reef-Pump 4000
TMC Reef-Skim 1000
AI Sol-Blue 2x

Eerst wordt 1 huiskamer muur nog geverfd omdat er een nieuwe indeling hierop volgt van het meubilair Ghehe ?
Daarop volgend kan de bak op z’n plek komen, nu lekker alles aan het schoonmaken met natuur azijn.

Er komen wel meteen een hoop vragen omhoog, wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen.

* Jecod en Jebao, zelfde merk? Een over genomen door de ander?
Kan je behalve aan het magneet nog ergens anders het juiste type aan herkennen? Zie boven verhaal doos en magneet.
Tevens iemand een user-manual hiervan?
Wat is het verschil tussen de RW-8 en de SW-8?

Zeker geen dringende vragen maar wel pure interesse en verrijking van mijn kennis ?

Ik had vorig jaar 2x de SW 15 en 1x de RW15 gekocht. De SW's zijn iets kleiner, maar die van mij zijn allebei al stuk. De RW werkt nog wel. Ik denk dat ze de kwaliteit nog slechter hebben gemaakt om geld te besparen.

Ik ben nu dus druk bezig met alles schoon te maken etc maar ga mijn kast/sump ook aanpakken.

Hier heb ik wel een paar vragen bij en hoop op jullie hulp.
ik wil een nieuw leidingsysteem aanleggen (wel met de basis van zoals red sea het gecreëerd heeft) maar ik wil een paar extra aansluitingen maken, voor eventueel in de toekomst uv, aftappen water voor verversing etc.
Maar maak ik deze na de opvoerpomp? Of maak ik deze tussen de overloop en de gafzakken.
Ik kan er wel veel forum berichten over lezen waar je dit een beetje uit kunt halen maar nergens is een bepaalde werkwijze terug te vinden heb ik het idee.

Tevens wil ik van mijn 30liter nano een wierenfilter maken.
Het beste lijkt het mij om de overloop in een hang on gafzak uit te laten komen in het wierenfilter, en vandaaruit weer een overloop naar de gafzakken in de sump van de eiwitafschuimer.
Of heeft iemand anders hier een goed idee voor.
Een hevel is misschien ook makkelijk maar niet ideaal lijkt mij.

Voor wat ideeën mbt extra aansluitingen zou je op het Amerikaanse reef2reef inspiratie opzoeken. Daar is een deel met alleen maar Red Sea Reefer info van ca 250 blz en heel veel voorbeelden ook.
Anders ff Red Sea Reefer manifold google'n.
Daar vind je trouwens ook heel wat voorbeelden voor je externe wierenfilter. FF op refugium zoeken.

Vwb water aftappen, dat lijkt me niet werkbaar op die manier. Als je het na de pomp doet dan pomp je alleen het vakje leeg waarin de pomp staat. Dat is meestal niet groot.
Als je het in de afvoer doet dan loopt er geen water meer in de sump, waardoor er niets meer op te pompen valt en je dus ook niet echt water uit de tank krijgt om te kunnen verversen.

Zou zelf denk ik gewoon een goedkope opvoerpomp kopen en een X aantal liter uit het aquarium of sump pompen. Als je dan 2 even grote vaten/tonnen hebt wissel je dus ongeveer evenveel.

Ik ben nu dus druk bezig met alles schoon te maken etc maar ga mijn kast/sump ook aanpakken.

Hier heb ik wel een paar vragen bij en hoop op jullie hulp.
ik wil een nieuw leidingsysteem aanleggen (wel met de basis van zoals red sea het gecreëerd heeft) maar ik wil een paar extra aansluitingen maken, voor eventueel in de toekomst uv, aftappen water voor verversing etc.
Maar maak ik deze na de opvoerpomp? Of maak ik deze tussen de overloop en de gafzakken.
Ik kan er wel veel forum berichten over lezen waar je dit een beetje uit kunt halen maar nergens is een bepaalde werkwijze terug te vinden heb ik het idee.

Tevens wil ik van mijn 30liter nano een wierenfilter maken.
Het beste lijkt het mij om de overloop in een hang on gafzak uit te laten komen in het wierenfilter, en vandaaruit weer een overloop naar de gafzakken in de sump van de eiwitafschuimer.
Of heeft iemand anders hier een goed idee voor.
Een hevel is misschien ook makkelijk maar niet ideaal lijkt mij.
Wat is het voordeel van 2x een gafzak? Zodat je refugium niet vies word? Lijkt mij beter om zoveel mogelijk ruimte voor je wieren te hebben.

Uv kan je idd op je opvoer zetten (wel een aparte aftakking maken welke weer in je sump uitkomt) waarbij ie de doorstroom kan regelen) Maw je heb dus wel een grotere opvoer pomp nodig dan normaal.
Of je zet er een aparte pomp op, evt ook aangesloten op je refugium.

Aftappunt kan je het beste op je overloop zetten dus voor het je refugium in gaat.

Voor wat ideeën mbt extra aansluitingen zou je op het Amerikaanse reef2reef inspiratie opzoeken. Daar is een deel met alleen maar Red Sea Reefer info van ca 250 blz en heel veel voorbeelden ook.
Anders ff Red Sea Reefer manifold google'n.
Daar vind je trouwens ook heel wat voorbeelden voor je externe wierenfilter. FF op refugium zoeken.

Vwb water aftappen, dat lijkt me niet werkbaar op die manier. Als je het na de pomp doet dan pomp je alleen het vakje leeg waarin de pomp staat. Dat is meestal niet groot.
Als je het in de afvoer doet dan loopt er geen water meer in de sump, waardoor er niets meer op te pompen valt en je dus ook niet echt water uit de tank krijgt om te kunnen verversen.

Zou zelf denk ik gewoon een goedkope opvoerpomp kopen en een X aantal liter uit het aquarium of sump pompen. Als je dan 2 even grote vaten/tonnen hebt wissel je dus ongeveer evenveel.

Dankjewel, op Manifold vind je erg mooie artikelen.
Ik had het idee om meerdere kranen op de leiding van de opvoerpomp te maken.

Wat is het voordeel van 2x een gafzak? Zodat je refugium niet vies word? Lijkt mij beter om zoveel mogelijk ruimte voor je wieren te hebben.

Uv kan je idd op je opvoer zetten (wel een aparte aftakking maken welke weer in je sump uitkomt) waarbij ie de doorstroom kan regelen) Maw je heb dus wel een grotere opvoer pomp nodig dan normaal.
Of je zet er een aparte pomp op, evt ook aangesloten op je refugium.

Aftappunt kan je het beste op je overloop zetten dus voor het je refugium in gaat.

Een 2de gafzak was het idee zodat het vuil niet direct in het refugium terecht komt, dat had ik gelezen in een bericht van Patrick_NL.
Maar meer ruimte voor je wieren is denk ik goed.

Mijn idee is nu eigenlijk :

Aftappunt op de overloop met kraan, of kan deze ook op de opvoerpomp met aftakkingen?
En vanaf de opvoerpomp meerdere aftakkingen met kraan, waaronder 1 voor uv welke weer terug de sump in loopt.
En 1 naar het refugium, welke dan weer terug de sump in loopt.
Deze dan laten uitkomen in het vak met de afschuimer lijkt me.
Wil dit nog eens goed gaan uittekenen.
Enkel weet ik nog niet hoe ik het refugium ga maken, heb een 30liter nano daar kan ik een schot inlijmen met overloop en gaten boren voor de leidingen.
Of ik zet er een hang-on flowbox op, met soort van hevel.

Kleine upgrade aan m’n sump. Aangezien het 2de hands model is wat gaten gedicht en wanden bijgewerkt. Tevens zwart foam op de bodem vervangen voor wit.

Best fraai geworden, nu de nieuwe rode leidingen leggen.

Hier moet ik nog wel een tekening voor maken en uitmeten aangezien ik aan de rechterkant mijn 30liter refugium wil maken.
Hoe maak ik mijn terug loop hier van ?

C4157E6D-DD79-4670-9F36-47FB9051FEB3.jpeg

55ECE9C8-6366-4F15-9249-CBE5472CB2DF.jpeg

Als je de overloop van 't refugium hoger laat zijn dan het waterniveau van de sump loopt het vanzelf terug. Wel opletten dat er niet zoveel water door kan naar de sump dat ie overloopt.
Dus overloop aquarium naar refugium en dat loopt over naar de sump.
Zou ik wel een dubbele overloop maken ter overloop beveiliging van 't refugium.

Zoals dit:
https://www.google.com/search?q=ree...oECAoQAQ&biw=360&bih=560#imgrc=P9FGQwtw9zmE2M

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de link.
Enkel als ik de overloop van de bak in het refugium laat uitkomen. En vandaar uit weer naar m’n sump laat lopen, betekend dit dat deze eerst door de gafzakken gaat, en dus daardoor fytoplankton en zoöplankton verloren gaat.

Mijn idee was dus, de overloop van de bak gewoon door de gafzakken de sump in, en een bypas van de opvoerpomp naar het refugium en vandaar uit wel met een dubbele overloop de sump in met het vak van de afschuimer.
Wel even rekenen dat bij stroomuitval alles niet overloopt.

Is deze opstelling de juiste?

De juiste is een lastige ;) maar jouw idee is ook goed. In 't ergste geval blijf je tussen refugium en sump rondpompen.
Idd goed op het extra volume letten maar verder moet 't lukken.
Geen idee of je met 150 micron gafzakken dat plankton filtert btw?!

Nog eens flink nagedacht en besloten van het osmose bakje het wierenfilter te maken, moet genoeg zijn op 350ltr.
Dan kan ik van de 30ltr bak een osmose bak maken, scheelt het aantal x water aanvullen.

Verder even aan het handarbeiden geweest.

Bijlagen

• 923538D0-0BD9-4A92-A281-A5FA9A99D22B.jpeg
    923538D0-0BD9-4A92-A281-A5FA9A99D22B.jpeg
    84 KB · Weergaven: 57
Chique hoor. Heel netjes gedaan.

Kun je laten zien of vertellen hoe je de afstelknop van Red Sea hebt vervangen voor de kogelkraan en welk formaat pvc je hebt gebruikt? Ik ben vooral benieuwd hoe je een en ander bevestigd hebt aan het deel pijp wat in de overloop zit.

Een manier is om nog 2x dit onderdeel Red Sea onderdeel te kopen. Wel voor je desbetreffende model Reefer, dit is er een voor de 425/525. Het deel waar je slang op komt kan eraf geschroefd worden. Dit is 1/2 of 3/4 maat waarvoor verloop naar standaard mm PVC ingedraaid kan worden.
Daar kan je dan PVC aan verlijmen.

Kun je laten zien of vertellen hoe je de afstelknop van Red Sea hebt vervangen voor de kogelkraan en welk formaat pvc je hebt gebruikt? Ik ben vooral benieuwd hoe je een en ander bevestigd hebt aan het deel pijp wat in de overloop zit.

Ik heb de afvoer pijp net boven de afstel kraan afgezaagd. Hier een witte pvc sok van 32mm op gelijmt. En hierin weer een rode pvc leiding van 32mm in gelijmt.
Hou wel ruimte tussen de wartel en de sok anders kan je hem er niet meer opschroeven.

Back
Bovenaan