Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kosten van een 120 liter aquarium

Supergup

ZeewaterForum lid
Ik ben een 16 jarige die geïnteresseerd is in het houden van een zoutwater aquarium. Alleen een ding waar ik mee zit zijn de kosten die deze hobby met zich meebrengt. Zoals je waarschijnlijk al denkt heb ik een niet al te groot budget. Daarom heb ik al besloten om voor een (klein) 120 liter aquarium te gaan met een paartje anemoonvis met misschien eventueel later nog een Goby, een Blenny en ook nog een paar makkelijke koralen. Dus ik wil wel een goed genoeg licht om de makkelijkere koralen te kunnen houden. Mijn vraag is dus hoeveel dit ongeveer gaat kosten om het aan te schaffen en hoeveel het voer, zout en de elektriciteit gaat kosten per maand.
 
Laatst bewerkt:
Als je plug-and-play wil starten, tweedehands, met een bak in die maat. Sera 130, bij voorkeur de LED versie (mijne komt dit jaar beschikbaar, stille hint) met apparatuur en eventueel wat testsetjes en dergelijke zit je rond de 200 euro.

Dan heb je, hard gezegd, nog niets. Komt nog steen bij (levend steen is een euro of 15 per kilo, 1 kilo per 10 liter, reken maar uit ;) ) en zand (niet "gek duur", 1 zak is voldoende).
Water kopen zit rond de 40 a 50 cent per liter, reken een liter of 90 a 100 netto nodig te hebben.

Dan ben je redelijk startklaar.
 
En dan komen de vissen en koralen.
Een simpel visje ben je al snel rond de twee tientjes kwijt, koralen kan je als stek kopen (pas op, niet elke thuis-stekker is goedkoper dan een winkel..).
Waterverversingen, zelf aanmaken of kopen? Dus osmose apparaat en zout of benzinekosten om heen en weer te rijden.
Electra.. Ik heb geen idee en durf het niet na te rekenen ook.. 120 watt aan verlichting voor 10-12 uur per dag..
Voer, toevoegingen.. Dan gaat er ook nog wel eens wat dood of komen er plagen.. Onvoorziene kosten..
 
Ik ben er sowieso over uit dat ik liever gewoon zelf het water aquarium gereed maak door middel van een osmose apparaat en het zoutgehalte op te meten met een refractometer. Maar wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten voor alleen het voer, het zout en de elektriciteit?
 
Ik ben er sowieso over uit dat ik liever gewoon zelf het water aquarium gereed maak door middel van een osmose apparaat en het zoutgehalte op te meten met een refractometer. Maar wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten voor alleen het voer, het zout en de elektriciteit?

Ga je met waterverversingen werken, of ga je doseren? Als je bijv 10% per week gaat verversen, moet je ong 12L per week, is ongeveer 48-50 liter per maand aanmaken. Meeste zout gebruikt 30-40 gram per liter, dus reken maar uit.
Elektriciteit hangt af van al je apparatuur, 120 watt verlichting (tl) voor 12 uur, plus nog een opvoerpomp, afschuimer en stromingspomp, elk 24 uur. Deze doen elk ook 10-20 watt (als het niet meer is), dus draai je per dag 120 x 12 + 24 x (15x3) = 1.4 + 1.08 is ongeveer 2.5 kilowattuur per dag, wat neerkomt op ongeveer 62 cent stroomkosten per dag (a 25 cent per kwh, kan vast goedkoper). Dat is dus ongeveer 18 euro per maand.

vergeet ook je testsetjes niet, en die tl balken moeten ook vervangen worden ...

Als je graag de hand op de knip houd, of het niet al te breed hebt kan je beter geen zeewateraquarium houden - daarmee maak je het jezelf alleen maar heel moeilijk. Ik denk dat je dan veel meer plezier uit een zoetwater aquarium kan halen.

Heb je overigens al het boekje van Tanne gelezen? Daar staan ook veel handige tips in, ook over opstarten en onderhoud etc :)
 
Ga je met waterverversingen werken, of ga je doseren? Als je bijv 10% per week gaat verversen, moet je ong 12L per week, is ongeveer 48-50 liter per maand aanmaken. Meeste zout gebruikt 30-40 gram per liter, dus reken maar uit.
Elektriciteit hangt af van al je apparatuur, 120 watt verlichting (tl) voor 12 uur, plus nog een opvoerpomp, afschuimer en stromingspomp, elk 24 uur. Deze doen elk ook 10-20 watt (als het niet meer is), dus draai je per dag 120 x 12 + 24 x (15x3) = 1.4 + 1.08 is ongeveer 2.5 kilowattuur per dag, wat neerkomt op ongeveer 62 cent stroomkosten per dag (a 25 cent per kwh, kan vast goedkoper). Dat is dus ongeveer 18 euro per maand.

vergeet ook je testsetjes niet, en die tl balken moeten ook vervangen worden ...

Als je graag de hand op de knip houd, of het niet al te breed hebt kan je beter geen zeewateraquarium houden - daarmee maak je het jezelf alleen maar heel moeilijk. Ik denk dat je dan veel meer plezier uit een zoetwater aquarium kan halen.

Heb je overigens al het boekje van Tanne gelezen? Daar staan ook veel handige tips in, ook over opstarten en onderhoud etc :)
Bedankt voor deze informatie ik ben wel bereid om veel geld voor de opstart te spenderen alleen was ik nogal bang voor de maandelijkse kosten. Maar nu ik het zo lees vallen die opzich wel mee. Nu heb ik nog een vraag waar ik moet letten bij de lichten van een zeeaquarium?
 
Maandelijkse kosten vallen mij ook mee. LED verlichting doet daarin wel wonderen, vergeleken met T5.
Potjes voer gaan maanden mee, diepvriesvoer gaat met een blokje met dag op onze Sera 130 (pak 'm beet 10 cent per dag). Toevoegingen kan hard gaan, maar als ik zie dat wij een jaar doen met een halve liter fles Red Sea Nopox zit dat op luttere centen per dag per toevoeging (15-20 euro voor een fles delen door 365).

Wat ik tot nu toe als duurste heb ervaren (dus, mening) is de opstart, uitvallende apparatuur (duur en niet te begroten) en de structurele waterwissels met water uit de winkel.
 
Maandelijkse kosten vallen mij ook mee. LED verlichting doet daarin wel wonderen, vergeleken met T5.
Potjes voer gaan maanden mee, diepvriesvoer gaat met een blokje met dag op onze Sera 130 (pak 'm beet 10 cent per dag). Toevoegingen kan hard gaan, maar als ik zie dat wij een jaar doen met een halve liter fles Red Sea Nopox zit dat op luttere centen per dag per toevoeging (15-20 euro voor een fles delen door 365).

Wat ik tot nu toe als duurste heb ervaren (dus, mening) is de opstart, uitvallende apparatuur (duur en niet te begroten) en de structurele waterwissels met water uit de winkel.
Bedankt voor je reactie welke led verlichting zou jij aanraden om de meeste koralen behalve als te kunnen houden?
 
Ik draai zelf met de standaard LED verlichting van de Sera 130 (LED versie, er is ook een andere versie). Het is niet perfect, maar softkoraal en LPS groeit er wel onder.
We hebben voor een stekkenbakje wel een kleine losse LED armatuur gekocht, maar die viel van ellende uit elkaar. Welk merk dit was weet ik alleen niet meer :(
 
Zou de vidaXL Aquarium LED-lamp 80-90 cm aluminium IP67 licht voldoende zijn voor het houden van softkoralen en lps?
 
Kort antwoord: nee, absoluut niet.

Langer antwoord: te weinig licht, geheel ontoereikende samenstelling van het lichtspectrum.

Wat wel geschikt zou zijn voor dit doel en in een meer aangename prijsklasse valt zijn de LED-balken van HVP.

Qua wattage, reken toch echt op minimaal 40 Watt aan LED verlichting.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zo schatten op €17,50 voor stroom per maand en €5 voor zout of toevoegingen.
Voor de initiele setup, als je voor goede, en zuinige apparatuur gaat, inclusief wat bezetting, ga je al snel richting €1000.
Dan heb je nog wat testkitjes nodig die je met enige regelmaat nieuw nodig hebt. NO3, PO4, Ca, KH, zeg €40 per jaar als je voor het goedkoopste gaat, dan nog diepvriesvoer? 1 blokje per dag, is 18 blisters per jaar, dus zo €50, en wat vlokvoer +- €25
Dan zit je totaal zo op €140 per jaar.
Maar persoonlijk heb ik niet het idee dat dat de kosten zijn.
De kosten zijn, als je een winkel binnen loopt, dat je thuis komt met een veel te duur stuk koraal.
En alle apparatuur die je koopt gaat stuk na een paar jaar. Ik heb soms het idee dat het meeste van mijn terugkerende kosten zit in spullen opnieuw kopen.
Ik ben twee-en-een half jaar geleden begonnen denk ik zo, en inmiddels zit niet meer dezelfde verlichting erboven, niet meer dezelfde stromingspompen, andere skimmer, andere lamp boven de wieren...
 
Ik zou zo schatten op €17,50 voor stroom per maand en €5 voor zout of toevoegingen.
Voor de initiele setup, als je voor goede, en zuinige apparatuur gaat, inclusief wat bezetting, ga je al snel richting €1000.
Dan heb je nog wat testkitjes nodig die je met enige regelmaat nieuw nodig hebt. NO3, PO4, Ca, KH, zeg €40 per jaar als je voor het goedkoopste gaat, dan nog diepvriesvoer? 1 blokje per dag, is 18 blisters per jaar, dus zo €50, en wat vlokvoer +- €25
Dan zit je totaal zo op €140 per jaar.
Maar persoonlijk heb ik niet het idee dat dat de kosten zijn.
De kosten zijn, als je een winkel binnen loopt, dat je thuis komt met een veel te duur stuk koraal.
En alle apparatuur die je koopt gaat stuk na een paar jaar. Ik heb soms het idee dat het meeste van mijn terugkerende kosten zit in spullen opnieuw kopen.
Ik ben twee-en-een half jaar geleden begonnen denk ik zo, en inmiddels zit niet meer dezelfde verlichting erboven, niet meer dezelfde stromingspompen, andere skimmer, andere lamp boven de wieren...
Bedankt voor de informatie welke led verlichting zou jij aanraden voor een 80*35*40 bak waar voor namelijk soft koraal in komt?
 
Er
Kort antwoord: nee, absoluut niet.

Langer antwoord: te weinig licht, geheel ontoereikende samenstelling van het lichtspectrum.

Wat wel geschikt zou zijn voor dit doel en in een meer aangename prijsklasse valt zijn de LED-balken van BLV.

Qua wattage, reken toch echt op minimaal 40 Watt aan LED verlichting.
Erbe zou je misschien een linkje achter willen laten van de LED-balken van BLV?
 
Er

Erbe zou je misschien een linkje achter willen laten van de LED-balken van BLV?

Excuus ik bedoelde HVP, ik was te snel aan het typen.
BLV waren mijn favoriete HQI lampen die ik vroeger gebruikte... ;-)
 
Bovenaan