Update #31
Na het bezoek aan Marc en na het kijken van veel coral euphoria YT filmpjes besloten dat ik een plan moet trekken en me daar minimaal 6 maanden aan moet houden. Geen radicale wijzigingen (daar had ik nog wel eens een handje van) en, voor mij, back to the basics. Dat zie er nu uit als volgt:
Voer:
- 1 maal daags 's middags diepvries met 1 druppeltje vitamine
- 1 maal daags begin avond wat Ocean Nutrition Formula two flakes met 1 druppeltje vitamine
- 1/2 wekelijks koraal voeren met reef roids (1/2 theelepel) de dag voor de waterwissel
Filtratie:
- Clarisea SK5000 rollerfilter, geen bybass 100% van het water gaat hier doorheen
- Nyos 120 skimmer
- Mediareactor met actieve kool (14 gram, word maandelijks gewisseld)
- 11 watt UV lamp in serie geschakeld met mediareactor
- Refugium, momenteel 8 branduren
Doseren:
- Wekelijks Marine biogro bacteriën (tegen flap, lijkt goed te werken)
- Dagelijks ATI essentials pro
- Dagelijks acropower, 1,5ml verdeeld over 2 doseermomenten
- Dagelijks 5 druppels iodine uit pipetflesje in display
- Dagelijks 5 druppels mangaan uit pipetflesje in display
- Dagelijks 1 druppel ijzer uit pipetflesje (50/50 aangemaakt met osmosewater) in fuge
- Dagelijks 2ml Coral snow (dit doe ik voor ik iodine, mangaan en ijzer doseer)
Onderhoud:
- Wekelijks skimmercup en nek reinigen
- Wekelijks pomp voor fuge schoonmaken (raakt vast met wier)
- Wekelijks sump doorblazen (detritus)
- Wekelijks 15 liter waterwissel met Fauna Marin zout
Nu lijkt de tank langzaam stabiliteit te hebben gevonden. NO3 staat nu op 1-2 en PO4 schommelt tussen 0,03 en 0,04. Acro's komen heel mooi op kleur. Monti's lijken het ook steeds meer te waarderen. Alleen buttons blijven maar een extreem lastig koraal. Maargoed, het zei zo

. Nu zal je vast denken, jezus, die kerel is echt 24/7 met die bak bezig. Dat valt dus reuze mee. Ik ben nog nooit zo weinig met mijn handen in de bak geweest. Afijn, genoeg geluld. Foto's

.
Bekijk bijlage 574541Bekijk bijlage 574542Bekijk bijlage 574543Bekijk bijlage 574544Bekijk bijlage 574545Bekijk bijlage 574546Bekijk bijlage 574547Bekijk bijlage 574548Bekijk bijlage 574549Bekijk bijlage 574550