Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JimBeam's Dagboek

Re: Mijn Dagboek

Heb gisteren wat koraaltjes vastgezet.
Even wat overzichtjes, altijd leuk om over twee jaar te zien als de bak een sps oerwoud is geworden :rolleyes:

Bijlagen

• IMG_9507 (Medium).JPG
    IMG_9507 (Medium).JPG
    107,6 KB · Weergaven: 19
  • IMG_9508 (Medium).JPG
    IMG_9508 (Medium).JPG
    115,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG_9509 (Medium).JPG
    IMG_9509 (Medium).JPG
    103,4 KB · Weergaven: 6
  • IMG_9510 (Medium).JPG
    IMG_9510 (Medium).JPG
    114 KB · Weergaven: 5
  • IMG_9511 (Medium).JPG
    IMG_9511 (Medium).JPG
    96,1 KB · Weergaven: 17

Vanmorgen vier okinawae gekocht, de winkelier zei dat het leuke visjes waren en inderdaad, heel leuk.
Alleen...ik zie ze steeds aan mijn favoriete kleine acropora stekjes happen :eek:
Ik lees nu ook in de database dat ze niet 100% reefsafe zijn.

Gaat dit schade toebrengen? Of groei van het koraal remmen?
Hoe ga ik die kleine etterbakjes er ooit weer uit krijgen?

je ziet het ze denken :(

Bijlagen

• okinawae-e.jpg
    okinawae-e.jpg
    291 KB · Weergaven: 6
even heen en weer gekart naar duitsland en een paar mooie koraaltjes rijker:

Bijlagen

• lichtblauw-acro-030409 (Large).JPG
    lichtblauw-acro-030409 (Large).JPG
    110,4 KB · Weergaven: 18
Dat is een rede waarom ik zelden of nooit over een gafzak filter.

Alleen als het zweefvuil te erg wordt misschien 12 uur per 3 maanden hang ik hem er even in.
Anders nooit en ik kan heel goed aan mijn flower zien dat hij goed groeit door al het vuil(voedsel).
Verder mooie bak met al heel veel stekjes.
Plaats ze niet te dicht op elkaar anders groeit alles straks weer door elkaar heen.

Succes verder

Even een macro lens geleend (Canon 105mm geloof ik).

Bijlagen

• IMG_9662 (Medium).JPG
    IMG_9662 (Medium).JPG
    49,2 KB · Weergaven: 2
  • IMG_9657 (Medium).JPG
    IMG_9657 (Medium).JPG
    62,8 KB · Weergaven: 3
  • IMG_9653 (Medium).JPG
    IMG_9653 (Medium).JPG
    52,9 KB · Weergaven: 3
  • IMG_9651 (Medium).JPG
    IMG_9651 (Medium).JPG
    44,2 KB · Weergaven: 3
  • IMG_9650 (Medium).JPG
    IMG_9650 (Medium).JPG
    62,7 KB · Weergaven: 3
nog twee

Bijlagen

• IMG_9663 (Medium).JPG
    IMG_9663 (Medium).JPG
    40,5 KB · Weergaven: 2
  • IMG_9668 (Medium).JPG
    IMG_9668 (Medium).JPG
    55,2 KB · Weergaven: 5
Vandaag terug van een paar dagen buitenland waarin het gezin de vissen gevoerd heeft.
De afschuimer heeft overuren gedraaid dus dat voeren zal wel goed gegaan zijn...
Wel viel me onmiddelijk op dat de bak er anders uitzag, meer diatomen, minder cyano en één koraaltje plotseling dood...
Beneden even de apparatuur gechekt en SHIT die **tkalkreactor weer op hol geslagen. KH is 14 :mad:
Ik begin steed meer voor balling te voelen. Het meten waar ik vroeger zo'n hekel aan had vind ik niet erg meer dus die barriëre is weg.
of misschien een Dastaco? moet er nog maar eens een nachtje over slapen.

Grappig is dat sommige koraaltjes er weer duidelijk veel beter bijstaan dan toen ik wegging en zelfs in vijf dagen tijd duidelijk zichtbaar zijn gegroeid :eek:
Het blijft een intressante hobby weet-het-niet

Vandaag voor het eerst de lampen vervangen.
Het was 3x Aquablue special en 3x aquablue plus.

Het is nu iets ingewikkelder geworden.
2 keer kz fijipurple
2 keer kz corallight
1 keer kz 10.000
1 keer actinic blue van Silvania

Eigenlijk had dit drie keer corallight en 1 keer fijipurple moeten zijn.
Foutje van de winkelier (was ook erg druk).
Hoewel het dus eigenlijk iets 'frisser' had moeten zijn vind ik het zo helemaal niet zo gek. Het ziet er veel warmer en gezelliger uit. Ook zie ik plotseling dingen die niet eerder opvielen.
Zo zie ik een glasanamoon pontificaal midden op een steen. Die moet daar al lange tijd hebben gezeten, maar op de een of andere manier was hij onzichtbaar met de vorige belichting.

Ik denk dat ik het maar even zo laat en de tweede purple er nog in laat.
Ben vooral nieuwsgierig hoe de koraaltjes gaan reageren op de verandering.

Laatst bewerkt:
Hoi Jim,
Wat gaat het er mooi uit zien. :goed:
Zijn je stekjes sinds maart al gegroied? Zou leuk zijn als je weer eens een overzichtsfoto zou plaatsten, dan kunnen we het verschil zien.:o
Mag ik vragen wat de naam van dat visje met al dit stipjes is, en die blauw met gele (blennie?)?

Dag Annetje,

De gestippelde is een Diamant Lipvis (http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=287&taal=ned&GroepID=23&HoofdgroepID=1)
Een heel leuk en vriendelijk beestje wat zich ingraaft als de schemering valt. Dat is leuk om te zien. S'ochtends komt hij weer uit de bodem tevoorschijn.
De Blennie is een escenius ...? Ik ben zijn naam vergeten, was wat ingewikkeld. Hij is niet zo vriendelijk, vooral mijn jonge salarias moet het flink ontgelden.

In de koraaltjes lijkt de groei nu te komen. Vooral de week dat ik weg ben geweest heeft ze goed gedaan. Dat heeft me aan het denken gezet.
In die week is er alleen 1 keer per dag eten in de bak gegooid.
Ik wil nu proberen gedurende de week met mijn handen uit het water te blijven en mezelf alleen in het weekend toestaan wat groter onderhoud te verrrichten.

Zojuist is de schemering ingevallen in mijn bak. Voor het eerst met de nieuwe verlichting. Er brandt nu alleen een arctinic en een fiji purple wat een schitterende zachte zonsondergang geeft. De kleuren zijn fluoriserend.
Ik ben blij dat er per ongeluk twee fiji's in de lichtbalk zijn gekomen, het bevalt me prima!

Mijn Mespillia staat in brand vandaag:

Bijlagen

• egel-brand.JPG
    egel-brand.JPG
    69,3 KB · Weergaven: 8
dat brengt wat mist met zich mee:

Bijlagen

• mistig (Medium).JPG
    mistig (Medium).JPG
    106 KB · Weergaven: 30
Sorry, maar ik moet even mijn nieuwe aanwinst showen.
Ik bleef met de gebruikelijke testsetjes maar niks meten, en om dan 70 euro aan een duur weggooi setje uit te geven :p

ps dit is het fosfaat gehalte in de RSM op mijn kantoor weet-het-niet

Bijlagen

• hanna.jpg
    hanna.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 9
In de bak thuis geeft de hanna 0.01
Koop je een dure meter, meet je NOG (bijna) niks :mad:

:biggrin:

Wordt wellicht tijd dat ik wat vis toevoeg, de koraaltjes zien mij ook wat te bleek.
Het vreemde is dat ik ondanks een nitraat van praktisch onmeetbaar en een fosfaat van 0.01 meer alg heb dan me lief is weet-het-niet

Back
Bovenaan