Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JimBeam's Dagboek

Re: Mijn Dagboek

Ik heb de rubberring aan de binnenkant (in de overloop), de nylon aan de onderkant. Ik heb zelfs het glas schoongemaakt voor ik de doorvoer erop zette.
Ik heb hem net getest door water in de overloop te gooien, en hij lekt niet meer...(hij zit nu ook muurvast)

hey ik lees net alles het zit je ook niet echt mee ?
ik hoop dat alles nu verders goed verloopt succes

Balen zeg dat het nu al zo tegen zit, ik hoop dat je alle tegenslagen nu wel hebt gehad en dat je er vanaf nu alleen maar plezier aan gaat beleven ;)

Tuurlijk vanaf nu gaat het stijl omhoog :D

Blijkbaar zijn we er toch nog niet helemaal.
Ik heb alle leidingen af, de pomp aangesloten en wat blijkt hij pompt keurig ca. 1300ltr per uur rond. Keurig dus op een bakkie van 360 ltr.
Alleen...de herrie is niet te harden! Het water wat door de buizen stroomt maakt een hels kabaal.
Ik heb de pomp dus op halve kracht draaien en daarme is het geluid enigzins acceptabel. Wat er over is van de 1300ltr? Ik gok de helft.

Om het geluid te bestrijden bedacht ik dat ik de deurtjes ook even in het aquarium moest zetten omdat dat natuurlijk ook geluid dempt.
Wat denk je? Passen ze niet meer :mad:
Het geheel is klaarblijkelijk wat ingezakt door het gewicht van het water.

Hoe bewerk je dat spul (trespa?) Schuurmachine? Decoupeerzaag?
Er moet een paar mm af.

een dremel met een freesje is handig, anders gewoon grof schuurpapier.. een schaaf kan ook..

Het water kun je stiller maken door de verbinding van de pomp naar het pvc te overbruggen met dikke siliconenslang, dan resoneert het minder door je hele systeem.

Verder kun je de pomp zelf op een rubber matje zetten, of wat dan ook geluid isoleert.

heb je de buizen van binnen allemaal netjes gladgeschuurd (braampjes weggehaald)? . Verder helpt het niet teveel scherpe bochten te gebruiken.. liever flauwe bochten zodat het water minder weerstand krijgt..

Helaas had ik alles al gedaan wat je voorstelt :)

De buizen van de pomp geven trouwen het minste lawaai. zijn vooral de buizen van de overloop, je hoort een helder geklater alsof er een kraan openstaat.
Ik ga de durso nog iets verhogen, en wellicht (wishfull thinking) wordt het water stiller als er zout inzit :o

Je hoort geen lucht aanzuigen, maar echt het water door de buizen klotsen en klateren (de sump staat een verdieping lager). Daar helpt geen kraantje tegen.

Ironisch omdat we juist voor deze opstelling gekozen hadden om van het lawaai af te zijn :rolleyes:
We scharen het maar onder de normale aanloop probleempjes die wel tzt langzaam opgelost zullen worden.

Hoi Jim,
Je zegt dat je het water in de buizen hoort klotsen en klateren, dan lijkt me dus dat deze niet geheel met water gevuld zijn. Door een kraantje te plaatsen verhoog je dus de waterhoogte in je buizen, en worden ze stiller. dit lijkt me ook Rob zijn advies.
Groetjes Nick

JimBeam zei:
Je hoort geen lucht aanzuigen, maar echt het water door de buizen klotsen en klateren (de sump staat een verdieping lager). Daar helpt geen kraantje tegen.

Ironisch omdat we juist voor deze opstelling gekozen hadden om van het lawaai af te zijn :rolleyes:
We scharen het maar onder de normale aanloop probleempjes die wel tzt langzaam opgelost zullen worden.
Zit er een kraan op deze afvoer? Zoja deze net zo lang knijpen tot het geluid verminderd.Maar dat hij nog wel genoeg afvoerd natuurlijk.

Quentin zei:
Hoi Jim,
Je zegt dat je het water in de buizen hoort klotsen en klateren, dan lijkt me dus dat deze niet geheel met water gevuld zijn. Door een kraantje te plaatsen verhoog je dus de waterhoogte in je buizen, en worden ze stiller. dit lijkt me ook Rob zijn advies.
Groetjes Nick
Ah op die manier.
Maar dat betekent dat je de afvoer gaat knijpen, dat lijkt me nogal gevaarlijk :confused:
Het lijkt me een nogal wankel evenwicht, als het verstoord wordt, wordt de sump leeggepompt. Of zie ik dat fout?

Je hebt wel een beetje gelijk, een kraan om het water tegen te houden is niet ideaal.. Ik heb het wel gebruikt en is nooit fout gegaan, je moet hem wel af en toe open en dicht doen om eventueel vuil uit de kogel te draaien..

Beter is een paar bochten aan het eind vlakbij de sump om je water wat weerstand te geven ( de val te breken) , dan vult de buis met wat meer water en is dat geluid al een stuk minder.. Ik geloof dat jij een verval hebt van 3,5 meter?

Om dan het slurpen (alsof er een gootsteen leegloopt) tegen te gaan kun je bovenop de buis in je overloop een t-stukje plaatsen, met een dop erop.. in de dop boor je een gaatje waar je een luchtslangetje met een luchtkraantje plaatst. zie plaatje...

Zo kun je beslissen hoeveel lucht de overloopbuis krijgt.

de luchtaanzuiging kun je dempen met een buisje met watjes, zoals de bubbleking dat doet..

Kijk eens op reefcentral, of hier en hier daar zie je voorbeelden..

Bijlagen

• BRP_DURSO_Build.jpg
    BRP_DURSO_Build.jpg
    17,6 KB · Weergaven: 411

Zo eindelijk vooruitgang!
Ik ben erin geslaagd het schot in de sump te verplaatsen. Het bleek bij het proefdraaien dat de BBK toch de waterstand in de sump tveel beinvloedde dus heb ik een nieuwe poging gewaagd. Met een scalpel lukte het uiteindelijk.

Ik heb de water afvoer in de sump diep onder water geplaatst, en de durso in de overloop 10cm verhoogd. Ook heb ik de pvc buizen 'geschilderd' met spagtelputz.

Toen ik vanavond alles weer aangesloten had en de pomp aanzette was alles muisstil! Helaas draaide de pomp nog op half vermogen. Op vol vermogen geeft het nog teveel herrie, maar we gaan hard in de goede richting.

ps, weet iemand of de Deltect 5250 traploos te regelen is? Er zijn drie standen (I, II, III), maar ik voel geen klik ofzo. Het zou wel mooi zijn inverband met de geluidsproblemen, dan kunnen we die meenemen met het fijntunen.

Je moet de pompen bleeden.. zie Klikkerdeklikkerklik

kijk al die onderwerpen even rustig door, Bleeden is de lucht uit de lagers laten lopen. je kunt als het goed is een kapje losschroeven terwijl de pomp loopt, als er dan water uit het kapje komt kan het weer dicht en zal hij een heel stuk stiller zijn.. Je pomp zal ook vanzelf afslaan als hij te heet wordt, dat is al heel snel als er lucht bijkomt..

de handleiding zegt ook dat je aan bijde zijden van de pomp een kogelafsluiter moet plaatsen..

succes

Ben benieuwd. Ik ga binnenkort starten met een bak van dezelfde afmeting.

Groet,

Remco

Zoutoploskunstfotografie

Bijlagen

• kunst.jpg
    kunst.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 8

De techniek beneden...
De BKK staat heftig af te schuimen.
'Wat' weet niemand (nog geen steen).

Bijlagen

• techniek.jpg
    techniek.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

Wordt nog lachen als er wel steen inzit.:)

Ik hoop dat ik wat water overhou in de bak ;)

Back
Bovenaan