Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JimBeam's Dagboek

Re: Mijn Dagboek

Lets rock!

Bijlagen

• rock.jpg
    rock.jpg
    124,2 KB · Weergaven: 5

Dit is de eerste 21 kilo steen.
Echt schitterend steen vol gaten (eigenlijk meer gaten met steen ertussen).
Dit is duidelijk afgebroken rif, ik kan er niet naar kijken zonder een licht knagend schuldgevoel.
Enfin, volgende week krijgt de rifwachter nieuw steen en dan volgt de volgende lading.

Er kroop trouwens een beestje uit het steen wat ik nog nooit gezien had. Een soort kruising tussen een rups en een pissebed. Ik heb geprobeerd hem te fotograferen maar dat lukt niet door het troebele water.
Hij beweegt zich zeer traag, ik weet niet of dat de shock is of het natuurlijke gedrag. Hij is ca. 1 cm lang, en heeft een pissebed achtig schild/pantser. Hij is zo soepel als een rups.
Tja vaag verhaal als ik het zo terug lees :rolleyes:

Daar hoef je niet echt een schuldgevoel bij te hebben,
als je weet dat het met tonnen tegelijk voor wegenbouw gebruikt wordt en het dan maar iets van 3cent per kilo opleverd ;)

Jimmy54 zei:
Daar hoef je niet echt een schuldgevoel bij te hebben,
als je weet dat het met tonnen tegelijk voor wegenbouw gebruikt wordt en het dan maar iets van 3cent per kilo opleverd ;)
Ook dan is het zonde natuurlijk. Ik zie voor me dat iemand met dynamiet ofzo een koraalrif te lijf gaat.

Het beestje heb ik trouwens in de database gevonden:
http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=974&taal=ned&GroepID=83&HoofdgroepID=5

Die van mij is iets anders maar duidelijk familie.

Donderdag een doos verse steen gehaald, 25kg zo van de truck.
Ik begon eigenlijk met de steen gewoon in de bak te leggen en was van plan later de boel in te richten. Maar door de zeer grillige vorm van het steen ontstond meteen een heel leuke inrichting.
Ik moet nog twee stenen verschuiven. Het bruggetje wat je op de laatste foto uitziet is te kunstmatig en haal ik weg. De steen komt dan aan de andere kant erbij waar ik de 'muur' iets naar achteren wil schuiven zodat ik vanaf de bank beter de bak in kan kijken :)
In totaal zit er nu iets van 45 kg steen in.

Bijlagen

• steen1.jpg
    steen1.jpg
    139,8 KB · Weergaven: 4
  • steen2.jpg
    steen2.jpg
    138,8 KB · Weergaven: 2
  • steen2.jpg
    steen2.jpg
    138,8 KB · Weergaven: 3

Warroom in action.
het mist behoorlijk in de bak en de afschuimer heeft eindelijk wat te doen.

Bijlagen

• warroom.jpg
    warroom.jpg
    108,2 KB · Weergaven: 16

hoi jim, je kunt je opvoerpomp beter niet knijpen met dat blauwe kraantje. Als hij te sterk is kun je beter een bypass maken die terug in je sump loopt, die kun je dan weer wel veilig knijpen. Je pomp slijt heel snel als je deze tegenwerkt met een kraantje.

Of zie ik het verkeerd? het lijkt namelijk dat de meest linker bak geen water krijgt, maar er ligt wel een verwarming in..

edit: ja ik zie het al.. ik ben weer veel te snel met mijn opmerkingen.. My bad... .

Dag Rob,

Ziet er en beetje gek uit op de foto, die buis die loopt daar helemaal omdat de uitvoer van de bijpass nogal wat belletjes had die naar boven gepompt werden. Door de lange buis is de uitlaat nu in het eerste compartinent waar de belletjes langs de glasplaat naar boven gaan en ik er geen last meer van heb.

dat is knap k@$#

ik heb trespa gezaagd voor het huis van mijn zus met een decoupeerzaag en een heel fijn zaagje er in en rustig aan de zaag het werk laten doen.
Met een grove zaag splinterde het als een gek. Pas wel op als je lange lengtes zaagt, dan wordt het zaagblad erug heet en wil nog wel s knappen.

Even een andere vraag waar is het onderstel van gemaakt?? Want als het nu onder een dusdanige spannig staat dat het doorbuigt zou ik me, als het van hout gemaakt is, eigenlijk in eerste instantie zorgen maken over de draagkracht van het onderstel. Hout en dan met name balkjes willen nog wel s de neiging hebben onder langdurige spanning (doorbuigspanning) te bewijken nog meer bij een kleine beschadiging in deze balk. een schoefje of een spijker erin maakt het er al niet beter op.

Je zal het aquarium vast eerst op een plaat gezet hebben om de spanning van het glas af te halen en de druk te verdelen. misschien is het een idee indien mogelijk om ergens in het midden nog een staander te plaatsen. Misschien met behulp van een auto krik een klein beetje omhoog tillen en er een balk verticaal tussen te plaatsen. de verticale kracht van het gewicht van het aquarium is dan beter te dragen en wordt net even meer verdeeld.

ook kun je natuurlijk horizontaal extra draagkracht creeeren door balkjes te plaatsen en de draagkracht op de twee buitenzijden van je kast aan te laten komen.zoals je nu ook hebt maar dan zonder doorbuigen ik zou er persoonlijk wel wat aan doen. want doorbuigen betekent ook spanning op je aquarium en je wilt niet dat deze scheurt of barst.. zou echt zonde zijn voor je vloer, harde werk en visjes.

voordeel is ook,hoef je ook niet in het trespa om te zagen. wordt er meestal niet echt mooier van.

is maar een ideetje hoor, ik kan er helemaal naast zitten.
veel succes. gr Aalderd

even een reactie op bovenstaande,

ik had niet gezien van wanneer je post was van je kastdeurtjes.. je hebt het vast al opgelost... sorry had de tweede pagina van je dagboek niet gezien.

Hi Aalderd, geen probleem :)

Ik heb het opgelost met een combinatie van schuurmachine en decoupeerzaag.
De decoupeerzaag zou ik de volgende keer inderdaad als laatste pakken als schuurmachine en dremel echt tekort schieten.

Excuus voor de extreem slechte kwaliteit, maar mijn enthousiasme dwingt me deze foto te plaatsen :o
Ons eerste leven, waarschijnlijk een pistoolgaarnaaltje.
Ik beloof bij deze plechtig dat ik hierna geen foto's met mijn Iphone zal maken, maar met het echte toestel (meer werk :rolleyes: )

Bijlagen

• pistool.jpg
    pistool.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 9

Volgens mij ligt het pistoolkreeftje nu te kreperen, hij had het al erg moeilijk met de stroming en rende als een gek heen en weer door de bak. Ik dacht dat hij gewoon honger had na de lange reis. Maar er ligt meer klein grut te kronkelen op de bodem :(
...zal zo de nitriet eens even meten, die was gisteren al aardig hoog.
Edit: nitriet 0.2 (gisteren 0.3), nitraat 5.0

Hier foto's van steen met een echte camera tijdens zonsondergang.

Bijlagen

• IMG_9281 (Medium).JPG
    IMG_9281 (Medium).JPG
    81,8 KB · Weergaven: 8
  • IMG_9279 (Medium).JPG
    IMG_9279 (Medium).JPG
    87,3 KB · Weergaven: 6
  • IMG_9278 (Medium).JPG
    IMG_9278 (Medium).JPG
    98,6 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

Ja ja, dat gaat weer een toppertje worden :goed:

Hee Mark, Wanneer kom je langs om het gras te keuren :p
Het begint al aardig bleek te zien:

Bijlagen

• IMG_9323 (Medium).JPG
    IMG_9323 (Medium).JPG
    104,4 KB · Weergaven: 7
  • IMG_9324 (Medium).JPG
    IMG_9324 (Medium).JPG
    67,3 KB · Weergaven: 4

Tijd voor een update.
De alg is al enige tijd weg, de restanten waren hardnekkiger.
Twee weken geleden een bodem ingebracht en twee proef koraaltjes.

Hier is een proefkoraaltje de dag dat hij erin werd gebracht (20-02) en vandaag.
Hij heeft een mooie pastelroze kleur gekregen en is zelfs gegroeid in deze korte tijd.

Bijlagen

• 20-02-09 (Medium).JPG
    20-02-09 (Medium).JPG
    65,7 KB · Weergaven: 3
  • 05-03-09 (Medium).JPG
    05-03-09 (Medium).JPG
    72,4 KB · Weergaven: 7

En een overzicht:

Bijlagen

• overzicht-05-03-09 (Medium).JPG
    overzicht-05-03-09 (Medium).JPG
    98,2 KB · Weergaven: 13

En toen gingen we bij Hagar langs en waren we 25 stekjes rijker :)

Bijlagen

• IMG_9472 (Medium).JPG
    IMG_9472 (Medium).JPG
    110,6 KB · Weergaven: 25
  • IMG_9469 (Medium).JPG
    IMG_9469 (Medium).JPG
    89,1 KB · Weergaven: 12

Wat jammer dat er op foto niks overblijft van de knallende kleuren die ik nu in mijn bak heb :(

Ik hoop dat ik ze zo kleurig hou, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat in dit stadium. In elk geval iets om naar toe te werken.

Back
Bovenaan