Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JanWillem's Reef adventure

Ik stop met deze bak, jij weet denk ik wel waarom.ik had het er nog over met je laatst toen je langskwam.
De niet te stoppen plaag M. Amboniensis heeft me eindelijk doen besluiten de handdoek in de ring te werpen.

Stoppen met deze bak, dat is een streep onder de hobby? Of ga je op een andere manier wel door?

Ik heb net even gegoogled .. maar krijg alleen foto's van insecten .. dus het zal wel iets verkeerd zijn gespeld..

Maar wat zonde dat je stopt .. (even puur vanuit een oppervlakkige blik gekeken) de bak ziet er namelijk op de foto's echt schitterend uit..

*EDIT*

Zie nu pas dat de laatste foto's van 9 maand geleden zijn.. dan moet er wel een heel erge plaag doorheen zijn gegaan .. :-(

Myrionema Amboinensis, hydroidpoliepen.
Overwoekeren het steen, komen bij de voet van een steenkoraal, netelen het zolang tot er een kaal stukje is, groeien verder enz.Verstikkende werking op andere koralen.
Van afstand valt het niet eens zo op, maar het is 1 van de ergste plagen die je kan hebben.

Stoppen met deze bak, dat is een streep onder de hobby? Of ga je op een andere manier wel door?

Stoppen met de hobby, echt niet!
Ik ga gewoon lekker verder met een nieuwe bak, met vrijwel dezelfde maten, huidige is 134x66,5x65 ( AM Anthias 130)
Nieuwe wordt 10 cm dieper, maar qua waterhoogte iets ondieper.
Voorzijde wordt optic-white.

Ga deze inrichten met rifkeramiek, voor mij geen levend steen meer, alleen in een apart vak in de sump.
Over de inhoud ben ik nog niet uit, of softies en Lps, of Sps,Lps en een paar softies.

Heb nog getwijfeld over een mangrove-bak maar dit lijkt me toch te eentonig.

Gr.
JW

Jeetje zeg......ik weet van Gerben dat dit een heel erge plaag kan zijn, zelfs zo erg dat je de bak leeg gaat halen.....
Aan de ene kant natuurlijk ontzettend rot om mee te maken, maar aan de andere kant kan je wel met een schone lei beginnen.

:mad:hey JW ,Wat klote voor je de bak was zo geweldig mooi , maar ik vind dit toch een staaltje doorzettingsvermogen dat je doorgaat ,petje af dat je het bijltje er niet bij neergooid ik hoop dat je nog veel zeewaterplezier zal hebben van je nieuwe bag gr jaap

Erg jammer om er mee te stoppen, zo een pracht bak.
Heb je er al eens over nagedacht een koppel keizervissen in de bak te zetten, deze zijn zot op Myrionema Amboinensis, hydroidpoliepen. Ik had in mijn doorkijk bak ook enkele keizervissen,een Apolemichthys trimaculatusen een Pomacanthus navarchus. na enkele maanden geen enkele Myrionema Amboinensis, hydroidpoliepen meer gezien
Enkele maanden terug stond er een bericht over in het Duits tijdschrift " Koralle"
Je bak is goed bezet met koralen, volgens mij zullen ze er niet veel last van hebben.
Groetjes Erik

Myrionema Amboinensis, hydroidpoliepen.
Overwoekeren het steen, komen bij de voet van een steenkoraal, netelen het zolang tot er een kaal stukje is, groeien verder enz.Verstikkende werking op andere koralen.
Van afstand valt het niet eens zo op, maar het is 1 van de ergste plagen die je kan hebben.

erg jammer dat je gaat stoppen want ziet er top uit...en ja mischien paar keizers..lusten dat zeker!!!

wens je veel geluk !!!

gr
sander

Wat een mooi rif zonde (vind ik) dat je het gaat afbreken.

Gr. Jeroen

Jeetje zeg......ik weet van Gerben dat dit een heel erge plaag kan zijn, zelfs zo erg dat je de bak leeg gaat halen.....
Aan de ene kant natuurlijk ontzettend rot om mee te maken, maar aan de andere kant kan je wel met een schone lei beginnen.

Heb Gerben hierover enige tijd geleden gesproken, hij had indertijd ook die plaag en toevallig ook een Anthias 130.
Hij kreeg het ook niet weg ondanks verwoede pogingen.
Het lijkt me ook wel lekker om met een gloednieuwe bak te beginnen die helemaal naar mijn ( onze ) wensen gebouwd word.

:mad:hey JW ,Wat klote voor je de bak was zo geweldig mooi , maar ik vind dit toch een staaltje doorzettingsvermogen dat je doorgaat ,petje af dat je het bijltje er niet bij neergooid ik hoop dat je nog veel zeewaterplezier zal hebben van je nieuwe bag gr jaap

Dank je!
Jaap, het zal straks wel zeer doen om hem af te breken.

Het is gek, in het begin denk je, hee er groeit iets op mijn steen!
Krijg ik zo maar gratis mee met mijn levend steen, later vervloek je het en wens je dat je het indertijd maar had weggehaald.
Ook hier heb ik weer van geleerd!
Hetzelfde heb ik met Sterpoliep, kan ook gaan woekeren en netelen.
Leuk om te houden, maar dan beter op een eilandje en niet in het rif zelf.

Zeeaquarium houden is 1 lang leerproces.
Eigenlijk gaat daar het meeste tijd in zitten, niet in de verzorging zelf.

Erg jammer om er mee te stoppen, zo een pracht bak.
Heb je er al eens over nagedacht een koppel keizervissen in de bak te zetten, deze zijn zot op Myrionema Amboinensis, hydroidpoliepen. Ik had in mijn doorkijk bak ook enkele keizervissen,een Apolemichthys trimaculatusen een Pomacanthus navarchus. na enkele maanden geen enkele Myrionema Amboinensis, hydroidpoliepen meer gezien
Enkele maanden terug stond er een bericht over in het Duits tijdschrift " Koralle"
Je bak is goed bezet met koralen, volgens mij zullen ze er niet veel last van hebben.
Groetjes Erik
Dank je Erik,
Ik heb er 2 koppels dwergkeizers inzitten, Argi's en Loricula's.
Had gehoopt dat de laatsten hiervan zouden eten, tot nu toe niet.
Jij bedoelt natuurlijk de grote Keizers. Ik moet je zeggen, ik stond laatst naar een schitterend kleine Navarchus te kijken, maar heb hem na lang wikken en wegen toch niet meegenomen.
Heb die Koralle nou net niet gelezen, jammer!
Ik ben geabonneerd op de Meerwasser - Aquarianer.
Wat ik wel heb geprobeerd zijn egels, oa S. Bicolor, Durban Dansgarnalen enz

Sander en Jeroen, bedankt hoor !
Met wat ik de laatste jaren heb bijgeleerd, moet de nieuwe bak nog mooier worden!

Ik krijg trouwens wat berichtjes binnen van mensen die denken dat ik ga stoppen en vragen of ze wat over kunnen nemen.
Ik stop niet!! Ik ga gewoon lekker verder met een nieuwe bak.

Sander en Jeroen, bedankt hoor !
Met wat ik de laatste jaren heb bijgeleerd, moet de nieuwe bak nog mooier worden!

Ik krijg trouwens wat berichtjes binnen van mensen die denken dat ik ga stoppen en vragen of ze wat over kunnen nemen.
Ik stop niet!! Ik ga gewoon lekker verder met een nieuwe bak.

Goedzo thumbs up

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe bak wanneer ben je van plan deze verder op te starten? En ook een dag boekje?

Gr. Jeroen

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe bak wanneer ben je van plan deze verder op te starten? En ook een dag boekje?

Gr. Jeroen

Het plan is om een RSM 250 of een bak van die grootte op de kop te tikken.
Dit wordt een overgangsbak en dus tevens quarantainebak wat betreft de M.A.
Daarna overzetten wat ik wil behouden.
De meeste koralen zal ik behouden, sommige als grote stek of in afgeslankte vorm.
Alle koralen zal ik gaan ontdoen van substraat waar ze eventueel opstaan, schoonmaken en regelmatig gaan checken op hydroidpoliepen
Vissen die ik wegdoe zijn iig het schooltje Anthiassen, het eenzame blauwoogje en C. Viridis, het paartje Kauderni's en misschien de Ocelarissen.
De rest verhuist mee.

Opstarten van de nieuwe bak verwacht ik begin volgend jaar, al weet ik niet of ik het zolang volhoud:rolleyes:
Verder beloof ik plechtig om van de nieuwe een dagboek bij te houden wat die naam ook verdient.....

ECHT zonde van die kl.teplaag.
Maar jullie laten je niet de kop indrukken door dit.
Draai zelf ook op rifkeramiek, en moet zeggen, toch wel lekker zonder plaagdieren.
Is nog geen garantie natuurlijk , maar kan nieuwe stekken voor het plaatsen toch goed controleren.
Maar geen risico met levend steen.
Heb in mijn vorige grote bak ook alleen met keramiek gedraaid en nooit problemen gehad.
Succes met de doorstart.
Grtz Wil

Zie net dat dit al van augustus 2013 is.
Draait de nieuwe bak al ?

Back
Bovenaan