Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JanWillem's Reef adventure

Ben nu een maand bezig met de kuur en de pluisalg begint langzaam af te sterven.
Tevens een maand niet meer ververst en dat was wel een beetje te zien.
Ik heb nu al een paar keer het steen en de toplaag van de zandbodem afgezogen en door een fijne gafzak terug laten lopen in de bak.
Dat werkt erg goed, plus elke 2 weken een ampul Bio-Digest.
Mijn nieuwe Doopvont ( zie een paar posts terug )ben ik helaas verloren.
Het echte plezier in de hobby is/was toch wel een beetje weg.
Misschien komt dat wel weer terug als de alg weg is.

We hebben er in ieder geval weer een mooie aanwinst bij.
Een mooi lipvisje uit Hawaii,Pseudocheilinus tetrataenia .
Volhouden hoor, het hoort er een beetje bij zoals jullie inmiddels weten, goede tijden, slechte tijden maar uiteindelijk weer goede tijden.
Wat een schitterende lipvis zeg!
Hoe is zijn karakter?

Mooi diertje! Zag dat jullie de BM 200 P hebben draaien, hoe bevalt deze?
De 200 P bevalt goed, heb wel de waterstand behoorlijk moeten verhogen.
Ik heb hem nat afgesteld, en haalt mijns inziens heel veel bagger uit het water.:)

Volhouden hoor, het hoort er een beetje bij zoals jullie inmiddels weten, goede tijden, slechte tijden maar uiteindelijk weer goede tijden.
Wat een schitterende lipvis zeg!
Hoe is zijn karakter?

Ik weet het, het zijn ups en downs.Het moet ook allemaal niet te makkelijk gaan he, zo blijft het spannend;)
De koralen staan er steeds beter en mooier gekleurd bij.
BALLING RULES !! :biggrin:
De lipvis voelt zich steeds beter thuis. Hij kreeg in het begin nog wel eens klappen van de Anthiassen en enkele andere vissen maar hij kent nu zijn plaats en is geaccepteerd.
Eet goed mee met de pot en zwemt hoodzakelijk in de bovenste regionen tussen de steenkoralen. Hij zoekt daar naar eten en mogelijke plaagdieren, gedraagt zich heel rustig en helemaal niet agressief zoals je wel eens van zijn verwante, de zesstreep wel eens hoort.

Weer hoog tijd voor een update! Eerst het goede nieuws, de bak is weer pluisvrij!

Ik ben 2,5 maand bezig geweest met Algencontrol tot het geheel verdwenen was. Al die tijd geen druppel water ververst (anders doe je de werking van AC weer teniet) Wel regelmatig dode algen afgezogen en over een gafzak weer terug laten lopen in de bak. Als gevolg van de dode algen (je komt tenslotte niet overal bij met wegzuigen) heb ik rode flap gekregen. Dit een tijdje aangekeken, regelmatig ververst, afgezogen, biodigest ampullen toegevoegd etc.
Dit alles mocht niets baten. Op de koop toe begonnen er eerst stekken te bleken, daarna ook de grotere kolonies, bijna allen Acro's.
Toen toch maar naar de Mycodisol gegrepen. Hiermee was het binnen een week helemaal weg. Ook natuurlijk de goede bacteriën. Nu voeg ik Biodigest toe en ik heb ook wat vers levend steen ingebracht.

In het kort de gevolgen van beide middelen zover mijn persoonlijke ervaring.

Agencontrol: werkt goed als laatste redmiddel, pluis verdwijnt maar tevens een hoop microleven.
Ervoor zag ik ontelbare slangsterretjes, overal hingen er overal pootjes uit gaatjes en spleetjes, nu niet meer. gemarmerde slangster verloren, 1 Doopvont, 1 kokerworm en 2 vissen, Rainfordi en een Blauwoogje. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat deze 2 hiervoor geen fitte indruk maakten.

Mycodisol: werkt perfect maar zover ik begrepen hebt raken de cyano' s resistent als dit middel al een keer is gebruikt. Mocht ik het weer krijgen probeer ik de bosgrond-methode.

Tenslotte: het bleken van de Acro's wijt ik persoonlijk aan de stress-faktoren waaraan ze de laatste maanden zijn blootgesteld.
Nu nog stekken en hopelijk daarna rust in de bak.

Ik vertel wel eens aan vrienden en kennisen, we hebben wormen in de bak, hele mooie wormen..
Dan kijken ze me aan alsof ze willen zeggen: spoor jij nog?
Dan wijs ik ernaar en zeggen ze: zijn dat wormen?
Ja dat zijn wormen, wat zijn ze toch mooi he ?

(Een paarse viltkokerworm en onze laatste aanwinst, een kalkkokerworm)

groet,
JanWillem
<!-- / message --><!-- attachments -->

Bijlagen

• DSC05794.jpg
    DSC05794.jpg
    129,6 KB · Weergaven: 16
  • DSC05797.jpg
    DSC05797.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 16
Hey Jan Willem en Helene,
Wat leuk dat jullie weer eens een berichtje plaatsen.Powat
Nog veel beter het bericht dat jullie bak er nog is na het overwinnen van al die rotplagen!uitsteeekend

Ik vind jullie bak altijd erg inspirerend, dus door gaan met het plaatsen van foto's!

Hey Jan Willem en Helene,
Wat leuk dat jullie weer eens een berichtje plaatsen.Powat
Nog veel beter het bericht dat jullie bak er nog is na het overwinnen van al die rotplagen!uitsteeekend

Ik vind jullie bak altijd erg inspirerend, dus door gaan met het plaatsen van foto's!

Over rotplagen gesproken, ben al weer bezig met een nieuwe.....
M. Amboniensis, bruine hydroidpoliepen overwoekeren het steen.
Heb inmiddels een egel ( Salmacis Bicolor) besteld en verleden week 3 Durban dansgarnalen meegenomen hiertegen.

De M.Globulus kwam na een tijdje afwezigheid ook weer te voorschijn.
Zie wat hij meesleept: buttons, kokerwormen, slakjes, kalkalg enz.

Ook nog een overzichtje zoals het er nu bijstaat.
groeten,
JanWillem

Bijlagen

• DSC05812.jpg
    DSC05812.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 97
  • DSC05804-1.jpg
    DSC05804-1.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 25
  • DSC05799.jpg
    DSC05799.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 30
Ik ben het volkomen met Arjen eens topjes!!

Bedankt voor de leuke reacties!

Hmmm, na bijna een week zagen we de dansgarnalen pas weer.
Van het opruimen van de hydroidpoliepen merk ik nog niets.
Wel hebben ze een grote glasanemoon opgegeten.
Xenia en andere softkoralen laten ze ook nog met rust.

Ik begin te vermoeden dat ik net weer dansgarnalen heb meegenomen die reef-save zijn:mad::mad:
Hopelijk verandert dit nog.
groet,
JanWillem

Het is al even geleden dat ik wat geplaatst heb, het lijkt meer op een maandboek dan een dagboek.
Ik heb er een mooi egeltje bij, ik hoopte dat deze de hydroidpoliepen zou eten, helaas doet hij dat (nog) niet.
Verder weer wat koralen verplaatst en gestekt, vanwege de groei.
De groene Formosa heb ik ook moeten snoeien, hij is door onbekende oorzaak steeds meer gaan bleken van onderuit.
Vreemd, want aan de andere sps merk ik niets.
1 van de 2 E. Stigmatura's is niet meer, hij had de laatste tijd een nogal dik buikje, wellicht verstopping oid.
We liepen al een hele tijd met plannen om een paartje dwergkeizertjes in te zetten, het liefst zo reefsave mogelijk.Dus toen we met Marvi verleden week bij Biemans waren hebben gekozen voor een paartje C. Argi.
Mooi en kleinblijvend, worden niet groter dan 7 cm.
groeten,
JanWillem

Bijlagen

• DSC05853.jpg
    DSC05853.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 18
  • DSC05868.jpg
    DSC05868.jpg
    113,7 KB · Weergaven: 16
  • DSC05873.jpg
    DSC05873.jpg
    108,7 KB · Weergaven: 20
  • DSC05874.jpg
    DSC05874.jpg
    120,1 KB · Weergaven: 17
heel mooi jan willen en helene !!
ik heb die hawaiiaanse lipvis ook gehad,
maar mijn zesstreep kon hem echt niet met rust laten wat ik ook probeerde....
hij zou er wel mee samen moeten kunnen ..
denk dat het aan de volgorde van inbrengen lag ..:(
anyways :p ziet er top uit topjes

gr isja

Isja, nog bedankt!
Een overzichtje zoals het er nu bijstaat.

De groene Formosa is niet meer, althans nog wel 1 grote stek.
Ik moest hem snoeien omdat hij begon te bleken van onderuit.Hetzelfde geval bij een andere Formosa.
En bij de andere Acro's en kleinpoliepigen totaal geen last. Vreemd...

Nog 4 foto's van verschillende Stylo's, vooral de bijna lichtgevende paarse vindt ik erg mooi evenals de roze met groene poliepen.

groet,
JanWillem

Bijlagen

• DSC05915.jpg
    DSC05915.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 17
  • DSC05917.jpg
    DSC05917.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 21
  • DSC05918.jpg
    DSC05918.jpg
    81,9 KB · Weergaven: 21
  • DSC05920.jpg
    DSC05920.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 24
  • DSC05924.jpg
    DSC05924.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 53
Het wordt weer eens tijd voor een update. We hebben afgelopen week een vierstreep lipvis gekocht, helaas hebben we nog geen goede foto. Verder nog een overzicht van de bak.
Groeten,
JanWillem

Bijlagen

• DSC_0816.jpg
    DSC_0816.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 48
  • DSC_0862-1.jpg
    DSC_0862-1.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 106
  • DSC_0875.jpg
    DSC_0875.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 48