Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JanWillem's Reef adventure

Van het weekend zijn we naar Nijmegen geweest.
Daar heb ik een pomp voor mijn koeler gekocht, deze moet ik nog installeren. Het wordt er nu wel langzaam tijd voor.

Tevens een hele mooie A. Granulosa meegenomen, dit zijn echt hele mooie sps-sen.

Gisteren besloten om wat koralen ivm groei te verplaatsen.
Met het verplaatsen en draaien van de A.Millepora ontdekte Helene ineens dat er een heel klein krabbetje tussen de "takken" zat.
Heel leuk deze symbiose krabbetjes.
Het ziet er nu wel een stuk anders uit, maar wel een stuk mooier.

Gisteren tevens de waterwaardes gemeten.
Het zag er allemaal wel ok uit, behalve het de Ca.
Door de groei en plaatsing van nieuwe koralen was het gedaald naar 325 !!!
Ik voeg wel dagelijks toe, maar heb de dosering te weinig aangepast.
Afijn, komt wel goed.
Misschien dat ik vanavond wel nieuwe foto's plaats.

Tot laters,
JanWillem

Hoi Erwin

Wij komen uit het Brabantse land en gaan naar verschillende winkeliers. De zeenaalden zijn mooi maar moeilijk houdbaar.

Hier dan nog een foto van de granulosa en een overzichtje hoe het er nu bij staat.

Mvg
JanWillem

Bijlagen

• DSC05336..JPG
    DSC05336..JPG
    251,9 KB · Weergaven: 36
  • DSC05329..JPG
    DSC05329..JPG
    301,2 KB · Weergaven: 27
  • DSC05338..JPG
    DSC05338..JPG
    289,9 KB · Weergaven: 38
Hallo jan Willem
mag ik je complimenteren met je bak,ziet er top uit het begint al wat te worden
en die granulosa wow dat is een hele mooie ik hoop dat je hem goed kan houden

grts Gerben

Bedankt Gerben, ja die Granulosa is denk ik wel een uitdaging.
Ik wilde deze al langer hebben en toevallig had Marek ( Dabrowski ) nog wat staan.
De kleur is heel mooi, roze overlopend naar zacht geel.
Hoe bevalt het vaderschap, nog wel tijd voor je bak hoop ik ?

Hoi Erwin,
Het zijn moeilijke langzame eters, kunnen tot 20 cm groot worden ( volgens Meerwasserlexicon ).
Ik voer ze levende artemia, diepvries bosmiden en cyclops. Ik moet dan wel altijd de stroming even verminderen.
mvg,
JanWillem

Bedankt Gerben, ja die Granulosa is denk ik wel een uitdaging.
Ik wilde deze al langer hebben en toevallig had Marek ( Dabrowski ) nog wat staan.
De kleur is heel mooi, roze overlopend naar zacht geel.
Hoe bevalt het vaderschap, nog wel tijd voor je bak hoop ik ?
mvg,
JanWillem

het is de tweede dus het gaat wel in een ruk mee door het is alleen wel weer even wennen haha

grappig om te zien wij hebben alle twee de zelfde bak, en dat ie er zo verschillend eruit kan zien

grts gerben

Prachtig bakje met bijzondere dieren :)!! Was een prettige kennismaking vandaag :)!!

Het houden van zeenaalden (intestinalis) is helaas niet gelukt. Na een half jaar is de laatste zeenaald gestopt met eten. Ondanks dat deze zeenaalden allemaal verschillende soorten diepvriesvoer geaccepteerd hebben kwamen ze blijkbaar toch iets te kort.
Aangezien er nu geen zeenaalden meer zijn hebben we een vijftal Anthiassen aangeschafft We zijn er heel tevreden mee omdat ze toch behoorlijk wat leven in de bak brengen. Nu maar afwachten welke van de twee dominante vrouwtjes het mannetje wordt.

Mvg
JanWillem

Bijlagen

• DSC05408..JPG
    DSC05408..JPG
    195 KB · Weergaven: 16
  • DSC05422..JPG
    DSC05422..JPG
    222,5 KB · Weergaven: 30
  • DSC05432..JPG
    DSC05432..JPG
    327,2 KB · Weergaven: 22
  • DSC05429..JPG
    DSC05429..JPG
    253 KB · Weergaven: 22
  • DSC05403-1..JPG
    DSC05403-1..JPG
    294,7 KB · Weergaven: 19
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb.
De zin was een beetje weg sinds de algenplaag. Algen plukken, pompen regelmatig schoonmaken en niet vergeten de koralen.
Het begint nu langzaam minder te worden, ik heb de KH verhoogd, de temperatuur verlaagd, de belichtingstijd verkort en wat vaker de rowaphos ververst.
Tevens heb ik 2 Zeeoren en een Zeehaas erbij gezet.
Hierbij de foto's van de laatste aanwinsten, een klein schooltje Chromis Viridis.
Deze vindt ik samen met de Anthiassen een mooie aanwinst voor de bovenste waterlaag. Ze zwemmen en schuilen ook mooi tussen de takken van de steenkoralen

Bijlagen

• DSC055161..jpg
    DSC055161..jpg
    55,7 KB · Weergaven: 21
  • DSC055171..jpg
    DSC055171..jpg
    46 KB · Weergaven: 19
  • DSC0368..jpg
    DSC0368..jpg
    78,8 KB · Weergaven: 17
  • DSC0240..jpg
    DSC0240..jpg
    37,8 KB · Weergaven: 18
Ik had het toevallig pas nog met Vincent over het Aquarium ophaal avontuur..
Hij vroeg nog hoe de bak er nu bijstond.

Maar zo te zien gaat het nog prima..

Nu weer even vaker iets posten en er weer en DAGboek van maken...

mooie foto's!

Na lang dubben, veel plukken, inzetten van verschillende dieren ( slakken,egels e.d.) verhogen van de KH enz. toch maar besloten om te beginnen met een kuur Algencontrol ter bestrijding van de pluisalg.
Nu 2 keer gedoseerd, zie nog geen positieve veranderingen, maar gelukkig ook geen negatieve.
Het lijkt wel dat de ruiten langer schoonblijven.

Ik zal het verloop van de kuur hier gaan bijhouden, de positieve en ook de negatieve gevolgen melden zodat degenen die ook met Algencontrol willen gaan beginnen weten wat ze te wachten staat.

In de bak staan diverse gevoelige steenkoralen, doopvonten, er groeien sponzen, dus meerdere dieren die hierop ongunstig kunnen reageren.

groet,
JanWillem

Bijlagen

• DSC05584.JPG
    DSC05584.JPG
    403,7 KB · Weergaven: 121
Update:
Ik ben nu morgen 2 weken met de algencontrol-kuur bezig.

Positieve veranderingen: Aan de overloop kan je zien dat het middel werkt, de daar aanwezige algen zijn aan het afsterven.
De ruiten hoef ik niet meer schoon te maken, dit doe ik zowiezo niet zodat de algeneters nog iets hebben.
Zal voor sommigen positief zijn, anderen negatief, de Caulerpa Racemosa vermindert duidelijk.

Negatief: De gemarmerde slangster (Ophiolepis superba ) heeft zijn poten verloren en is niet meer.Kan toeval zijn maar met googelen vond ik nog iemand bij wie dit is gebeurd.
En de nieuwe Doopvont staat er sinds een paar dagen wat minder bij.
De rode pluisalg tiert echter nog welig.
Navraag leert dat het toch wel 1 a 2 maanden duurt voor resultaat.

De overige koralen staan er redelijk goed bij, het enige waaronder die lijden, zijn de algen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Jan Willem probeer eens bio digest empullen en je pluisalg af zuigen. In combinatie met natuurlijk zeewater.

Ik gebruik het zeer regelmatig. En heb nog nooit iemand gehoord met negatieve ervaringen. Anders haal je eens een aantal liter bij een sponsor! Succes

Ben nu een maand bezig met de kuur en de pluisalg begint langzaam af te sterven.
Tevens een maand niet meer ververst en dat was wel een beetje te zien.
Ik heb nu al een paar keer het steen en de toplaag van de zandbodem afgezogen en door een fijne gafzak terug laten lopen in de bak.
Dat werkt erg goed, plus elke 2 weken een ampul Bio-Digest.
Mijn nieuwe Doopvont ( zie een paar posts terug )ben ik helaas verloren.
Het echte plezier in de hobby is/was toch wel een beetje weg.
Misschien komt dat wel weer terug als de alg weg is.

We hebben er in ieder geval weer een mooie aanwinst bij.
Een mooi lipvisje uit Hawaii,Pseudocheilinus tetrataenia .

Bijlagen

• DSC_0079.JPG
    DSC_0079.JPG
    402,1 KB · Weergaven: 15
  • DSC_0107.JPG
    DSC_0107.JPG
    496,9 KB · Weergaven: 15
Back
Bovenaan