Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ideeën aquarium invulling bleu Marine reef 160

Welke vissen soort bij: ocelarissen en Yasha goby.

• Chromis Retrofasciata juffer

Stemmen: 0 0,0%
  • pseudochromis fridmani baars

• Kardinaal baars.

• Total voters
    4
  • Poll closed .

CasperZeeaquariumfan

ZeewaterForum gebruiker
Goedendag allemaal,

Eind volgende maand wil ik graag na mij weer goed ingelezen te hebben en te laten informeren door de dierenwinkel waar ik graag het aquarium met alles erop en eraan wil kopen plus koralen,lagere dieren en vissen , beginnen met het opzetten van een zee-rifaquarium.

Mijn doel is :
Een aquarium van plus minus 120 liter.
Met daarin zoveel mogelijk zichtbare symbiose levende zee dieren te houden.
Dus : Koralen,lagere dieren en vissen.

Mijn vragen zijn alleen nog wel.

1. Is het volgens de ervaren zeeaquarium kenners hier mogelijk om koralen,lageren dieren en vissen te houden in een aquarium van plus minus 120 liter of is dit voor deze 3 groepen samen te klein?

2. Mijn wens is om er sowieso een koppeltje amphipron ocellaris in te willen houden met een bijpassende anemoon.(vanwege de mooie symbiose ) zou dit kunnen in een 120 liter aquarium, waarin ik nog meer wil houden of zal de Annemoon na verwachting alles dood netelen ?

3.kan ik een garnaal in symbiose levend met een goby bij de annemoonvissen en vooral de annemoon zelf plaatsen ? Of is het risico groot dat de annemoon de garnaal gaat op eten ?

4. Ik zou een stukje schotel vormende Montipora erg mooi vinden kan dit erbij ? En welke verlichting raden jullie daarvoor aan ?

5. Past er dan ook nog een stukje briareum bij?

6. Hoever kunnen anemonen en andere koralen eigenlijk netelen ? En hoever moeten koraal en annemoon uit elkaar geplaatst worden ?

Groetjes,
Casper

Laatst bewerkt:
Hoi Casper.

Dat zijn mooie plannen.
Je wilt wel pittige wensen, misschien. Een nano-zoutwateraquarium met anemonen en montipora koralen met clownvissen en een gobi.
Het probleem is niet zozeer om alle groepen bij elkaar te houden. Maar van anemonen wil je wel wat meer weten. En de montipora koralen zijn best wel veeleisend en kunnen groot worden. En je ruimte is beperkt. Dus ook lastig om de waterwaarden goed te houden.

Al je vragen zijn niet zo simpel om (kort) te beantwoorden. De informatie is ook allemaal te vinden op het web. Zoals bijvoorbeeld:
- Anemonen: bijvoorbeeld https://www.equiniti.nl/alles-anemonen-aquarium/
- Montipora: https://www.reefsecrets.org/magazines/maa2014/De wereld van Montipora steenkoralen.pdf
- Nano-zoutwateraquarium: dit is een mooie draad op dit forum https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/nano-aquarium-ik-ben-er-soms-klaar-mee.191895/
En al je losse vragen zijn ook wel te vinden met google. In het Engels nog wel meer.

De maker van dit forum (Tanne) heeft een paar goeie boekjes voor de starter. Ken je die al?

In 160 liter kun je makkelijk een koppel anemoonvissen houden met een anemoon en nog een hele rits aan andere koralen. Als je in mijn dagboek kijkt, zie je dat ik ben begonnen met 160 liter en nu ongeveer 80 liter heb.

Lees je eerst wel goed in!

Daarnaast doen anemonen het slecht in nieuwe bakken. Ik raad je aan om enkel te kijken naar tepelanemonen. Occelaris clownvissen hosten deze van nature niet. Dus het kan maanden duren voordat ze het snappen (zeker jonge nakweek dieren).

Goedendag allemaal,

Eind volgende maand wil ik graag na mij weer goed ingelezen te hebben en te laten informeren door de dierenwinkel waar ik graag het aquarium met alles erop en eraan wil kopen plus koralen,lagere dieren en vissen , beginnen met het opzetten van een zee-rifaquarium.

Mijn doel is :
Een aquarium van plus minus 160 liter (gelijk deze maat voering omdat onder de 100 liter minder makkelijk stabiel te houden is qua water waardes ). Met daarin zoveel mogelijk zichtbare symbiose levende zee dieren te houden.

1. Is het volgens de ervaren zeeaquarium kenners hier mogelijk om koralen,lageren dieren en vissen te houden in een aquarium van plus minus 160 liter of is dit voor deze 3 groepen samen te klein?

2. Mijn wens is om er sowieso een koppeltje amphipron ocellaris in te willen houden met een bijpassende anemoon.(vanwege de mooie symbiose ) zou dit kunnen in een 160 liter aquarium, waarin ik nog meer wil houden of zal de Annemoon na verwachting alles dood netelen ?

3.kan ik een garnaal in symbiose levend met een goby bij de annemoons vissen en vooral de annemoon zelf plaatsen ? Of is het risico groot dat de annemoon de garnaal gaat op eten ?

4. Ik zou een stukje schotel vormende Montipora erg mooi vinden kan dit erbij ? En welke verlichting raden jullie daarvoor aan ?

6. Hoever kunnen anemonen en andere koralen eigenlijk netelen ? En hoever moeten koraal en annemoon uit elkaar geplaatst worden ?

Groetjes,
Casper
Mooie plannen, zeker haalbaar. Als je interesse hebt heb ik nog een bak die jouw eisen voldoet, qua verlichting op de groei bestendig is en al een jaar stabiel draait. Zitten toevallig ook al een koppel clownvissen bij 😉 je mag me gerust een bericht sturen voor meer info

Goedendag allemaal,

Mijn doel is :
Een aquarium van plus minus 160 liter (gelijk deze maat voering omdat onder de 100 liter minder makkelijk stabiel te houden is qua water waardes ). Met daarin zoveel mogelijk zichtbare symbiose levende zee dieren te houden.

1. Is het volgens de ervaren zeeaquarium kenners hier mogelijk om koralen,lageren dieren en vissen te houden in een aquarium van plus minus 160 liter of is dit voor deze 3 groepen samen te klein?

2. Mijn wens is om er sowieso een koppeltje amphipron ocellaris in te willen houden met een bijpassende anemoon.(vanwege de mooie symbiose ) zou dit kunnen in een 160 liter aquarium, waarin ik nog meer wil houden of zal de Annemoon na verwachting alles dood netelen ?

3.kan ik een garnaal in symbiose levend met een goby bij de annemoons vissen en vooral de annemoon zelf plaatsen ? Of is het risico groot dat de annemoon de garnaal gaat op eten ?

Groetjes,
Casper
Welkom bij je nieuwe hobby :)

1. Ja. Als je je beheerst geen probleem.
2. Kan. Anemoon: kies Entacmea quadricolor, ofwel de tepelanemoon. Makkelijker, sterker, minder sterk netelend. Wel worden de anemoonvisjes uiteindelijk wat agressief, ze zullen de hele bak als territorium zien.
3. Goede keus!
4. Geen probleem. Bijvoorbeeld een AI Blade Grow is een uitstekende lamp voor deze bak, eventueel aangevuld met nog een balkje. Of twee AI Hydra Prime 16 HD. Er zijn nog veel meer opties.
5. Geen probleem.
6. Dat is even inlezen, verschilt sterk per soort. Algemeen: zachte koralen zijn over het algemeen minder sterk netelend en maken geen neteldraden. Vooral grootpoliepige steenkoralen moet je in het begin goed mee oppassen.

De tip over mijn boeken is al gegeven. In het nieuwe deel 1 vind je antwoord op al deze vragen (en ook op 1001 vragen die je je nog niet gesteld had). In deel 1 vind je ook een hoofdstuk over het simpel -maar succesvol!- opzetten van een zeeaquarium. In deel 2 vind je heel veel meer diepgang en ook ideeën voor wat je samen kunt houden per aquariumgrootte. De boeken liggen op voorraad bij de betere aquariumzaak, maar ook elke boekwinkel in NL en BE kan ze leveren, bijvoorbeeld hier. Voor de prijs van een paar mooie garnalen heb je een schat aan informatie, zonder commerciële boodschap. Hiermee bespaar je jezelf veel tijd, geld en ellende.

Mega bedankt !
Ik heb de boeken gelijk besteld 😃😃😃👍🏻
Deel vooral je mening als je ze hebt. Ik denk dat je hiermee qua kennis een uitstekende basis hebt. Dat vind ik één van de leuke dingen aan deze hobby: je bent nooit uitgeleerd en er zijn altijd dingen die anders/beter/mooier kunnen :)

Toch nog een nieuwe ontwikkeling.

Vandaag heb ik toch een Bleu marine reef 120 besteld in plaats van de 160, dit toch een beetje vanwege het feit dat ik de 160 te groot vond om mee te beginnen voor nu.
Qua techniek hou ik het eerst bij de standaard techniek die erbij wordt geleverd alleen het pompje ga ik aanpassen omdat de verkoper de ervaring heeft van andere klanten dat deze nogal flink geluid maakt , verder komt er n of een opvoer pompje bij en ga ik starten met :

- 10 kg dood steen.
- bacto bacteriën.
- gewoon koraal zand.(dus dood).

Hebben er nog mensen tips en tricks hoe goed op te starten verder ? Ik heb de boeken van Tanne besteld en die ben ik druk aan het lezen maar persoonlijke tips en tricks zijn natuurlijk altijd welkom, ook omtrent toekomstige bezetting, ik wil er een soort van biotoop rifaquarium van maken met als biotoop (stille oceaan ).

Vis bezetting waar ik nu aan denk is:

-1 heremiet kreeft.
-1 yasha goby.
-1 Alpheus randalli.(pistool garnaal).
-1 koppel amphipron occellaris.
-1 x koppel eibli dwergkeizersvissen.(kan dit ? Of beter 1 of geen een ? )
- als het aquaruim eenmaal goed draait en even staat wil ik
Op den duur 1 mandarijn pitvis erbij in doen).

Qua koralen en lagere diersoorten denk ik aan:

- 1 zeeannemoon (een die goed is voor de annemoonvissen).
- 2 kokerwormen.
- 1 stukje briareum (maar kan niet vinden wat het oorsprong gebied is ervan).
-1 stukje montipora
-1 stukje zoanthus.
-1 stukje ricordea oortjes.

Ik vind ze inderdaad wel erg mooi maar wat mij vooral fascineert aan een rifaquarium zijn de symbioses zoals de anemoonvissen met een annemoon en de pistool garnaal met een goby dus die wil ik er sowieso in hebben verder fascineren koralen mij heel erg en felle kleuren , dus over überhaupt dwergkeizers twijfel ik nog wel heel erg omdat ik niet alles wil aanpassen voor een dwergkeizervis , raad u een ander soort misschien wel aan ?

Ik mag niet te veel adviseren over vissen. Andere leden kunnen daar beter iets over zeggen.

De Eibli ligt nogal gevoelig. Ik heb Tanne mij met raadselachtige ogen vol vuur zien aankijken toen ik mijn liefde voor Eibli uitsprak. Het is... niet de meest mooie exotische Keizer die er is. En er zijn Keizers die iets verstandiger zijn om te kiezen kwa gedrag. Maar daar schrijft hij nog wel wat over morgen.

Ik zou denk ik voorlopig genieten van je anemoonvissen. Die kunnen nu prima in de bak en groeien mooi mee met je hobby. Ik vind zelf dat Stefan van OceanAndLake wel vaak goede advisen heeft voor kleinere vis in kleinere bakken. Ik weet alleen zijn forumnaam niet dus kan hem niet taggen.

Veel plezier!

Mega mega bedankt 🙏

Oh ja ik heb het aquarium vandaag besteld maar er zit wel een levering tijd op en ik ga zelf nog weg dus het komt 28 juni 😃 dus als er nog tips en tricks zijn dan lees ik die graag omtrent alles want nu kan ik nog goed dingen aanpassen aan mijn ideeën.

Nou... vooral zorgen dat er nergens water over de vloer gaat.
De meest voorkomende beginnende fout is denk ik geen beveiliging op je osmosevat/osmoseapparaat.

Iets wat ik voortaan als eerst regel bij iemand waar ik langs ga. Zorgen dat er geen water meer over de vloer gaat. Besteed iets van je budget aan het aanmaken van zout water. Tenzij je het gaat kopen bij je winkelier.

Wat persoonlijke tips:
- Waterwissel doen is een eenvoudige manier van garantie in de hobby. Heel specifiek doseren met ICP kan, maar hoeft niet.
- Een lamp, skimmer, pomp en steen is 80% succes.
- Je waterwaardes stabiel houden is 90% succes.
- Alle ICP testen, tracepotje en andere micromanagement is 99% succes.

Wat ik wil zeggen is dat het internet heel vol staat, maar technisch gezien kun je met een lamp, skimmer en pomp al enorm succes hebben.

- Start niet met duur koraal. Haal stukjes op die je overal op kunt halen. Specifiek koraal kopen komt wel. Het duurt toch een jaar voor je bak lekker begint te draaien. Binnen het jaar kun je al wel veel doen, maar over een jaar kan je wat verder gaan.

Ik hoor niemand advies geven over levend steen/zand. Dood steen, dood zand en wat bacteriën? Blue Marine? Ik heb er zelf een van 60 liter. Het aquarium op zich is mooi, niks mis mee, maar de techniek die erbij wordt geleverd is bagger. Ik heb er niks origineels meer inzitten kwa techniek. Wat World Citizen hierboven aangeeft over water over de vloer is denk ik 90 % van de leden van dit forum wel eens gebeurd. Mij ook.Mijn osmoseapparaat hangt in de badkamer, vlak bij de wasmachinekraan. Het afvalwaterslangetje zit in de afvoer van de wasmachine, langs de afvoerslang. Osmosewater gaat met een lange slang door een lijstje over de muur de douche in. Het kostte wat extra slang, superveilge oplossing. Kwa invulling, dat is persoonlijk. Laat je goed adviseren door ervaren mensen hier op het forum en inderdaad door de boeken van Tanne eens goed door te lezen. Veel sukses en wijsheid toegewenst!

Laatst bewerkt:
Eibli... :ROFLMAO: Smaken verschillen zullen we maar zeggen. Maar vooral: het is duidelijk een van de minst 'reefsafe' dwergkeizers. Daarbij is 120 liter veel te klein voor deze vis, laat staan voor een koppeltje.

Ik zou hooguit een koppel C. argi plaatsen. Verder: leuke keuzes.

Kokerwormen: hebben veel voedsel nodig, leven niet, zoals de meeste aangeboden koralen, van licht. Ik zou dit zelf niet doen.

Koralen: je hebt een nogal minimalistisch lijstje. De keuzes zijn prima, maar ik zou beslist VEEL MEER soorten plaatsen. Zeker als nakweek van mede-liefhebbers krijg je vaak voor betrekkelijk weinig geld leuk sterk spul.

Super mega bedankt @World Citizen @HansB61 @Tanne 🙏🙏🙏 ik neem jullie tips zeker mee !

Qua water koop ik het kant en klaar bij de winkelier.

Wat betreft dwergkeizer vissen denk ik dat ik die dan toch maar niet aanhaal ik wil dieren niet te klein houden en koralen vind ik super mooi dus wil niet dat ze die vernielen.

@HansB61 , mag ik vragen wat voor soort lamp u erop hebt ? Ik twijfel namelijk wel aan de sterkte van de lamp vooral voor eventuele steenkoralen zoals montipora , verder is het wel de bedoeling dat ik uiteindelijk als het aquarium goed draait een doseer apparaat aanschaf voor toevoegingen aan het water .

@Tanne hoeveel koralen zou u aanraden voor 120 liter ? Ik las namelijk in deel 2 van uw boeken dat u aangeeft dat veel mensen er een postzegel achtige verzameling van maken, vandaar dat ik zuinig aan wilde doen met het aantal soorten maar wat zou u aanraden ?

Mvg,
Casper

Oh ja ps,

Ik denk dat ik de kokerwormen dan ook achterwege laat ik wil niet te moeilijk beginnen namelijk , wat betreft nakweek ben ik inderdaad voor plan puur en alleen nakweek te willen zowel qua vissen als lagere dieren als koralen.

Back
Bovenaan