Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hulp gevraagd bij sterven ongewervelden!

Maar, begrijp ik nou goed uit jouw punt, dat een refractometer steeds weer bijgesteld moet worden? Dat lijkt me toch ook vreemd. Eenmaal goed afgesteld zou dat toch zo moeten blijven lijkt me?

Ja, ook geen idee hoe dat kan. Maar die zaten natuurlijk al twee jaar+ in de bak, dus die zijn er gewoon langzaam aan gewend. Bij nieuwe dieren moet ik dus extreeeem langzaam overwennen, anders is het verschil veel te groot. Zeker bij slakken en egels. Heb de slakken nu twee uur druppelsgewijs laten wennen en ze lijken goed rond te kruipen in de bak!
 
Nou, bij deze de hoogstwaarschijnlijke oplossing voor het mysterie......

Vandaag bij een forumlid wat jonge slakjes opgehaald gezien hij er veel te veel had. Toen voor de zekerheid bij thuiskomst zijn water maar even gemeten met mijn setjes. Wat blijkt? Mijn refractometer klopt voor geen meter. Meette zijn water op 1.015 en mijn water op 1.024. Hij heeft thuis ook voor de zekerheid gemeten (bedankt voor alle René!) en hij kwam thuis uit op 1.024.

Dat verklaard echt een heeeeeeeeellleeee hoop. Heb mijn refracto direct bijgesteld op zijn waarden en ga langzaam aan per dag wat water wisselen voor osmose om het weer recht te trekken.

Wel bizar, want deze refractometer gebruik ik al meer dan twee jaar. Lijkt me dat dat niet zomaar anders kan gaan meten, erg vreemd. Maar gelukkig heb ik het "probleem" hoogstwaarschijnlijk gevonden.

Ik stel mijn refractometer ook elke keer dat ik meet even bij met refractocheck. Voor de zekerheid. Is ook nog eens niet echt duur spul, dus daar hou ik me niet op in :)

Klopt het nu dat je dus eigenlijk op 1.033 draaide bij 25 graden? (dat is dus ruim 42 ppt, woah, dat is stevig spul!)

Wel fijn om een verklaring te hebben gevonden, hoe stom die ook is :)
 
Maar, begrijp ik nou goed uit jouw punt, dat een refractometer steeds weer bijgesteld moet worden? Dat lijkt me toch ook vreemd. Eenmaal goed afgesteld zou dat toch zo moeten blijven lijkt me?

Ja, ook geen idee hoe dat kan. Maar die zaten natuurlijk al twee jaar+ in de bak, dus die zijn er gewoon langzaam aan gewend. Bij nieuwe dieren moet ik dus extreeeem langzaam overwennen, anders is het verschil veel te groot. Zeker bij slakken en egels. Heb de slakken nu twee uur druppelsgewijs laten wennen en ze lijken goed rond te kruipen in de bak!
Bij mij merk ik toch dat het nodig is. Vraag me niet hoe of waarom daar heb ik nog te weinig kennis over sorry. 😂😂
 
Ja ik draaide dus blijkbaar inderdaad op 1.033 zoals het nu lijkt. Bizar he!

Ik ga dus ook maar even ijkspul kopen om af en toe die meter te checken. Ik hou al zo'n 10 jaar zeeaquaria, maar ik heb dit echt nog nooit meegemaakt. Het voelt inderdaad belachelijk dat hier de fout zat. Maar goed, ben ik elk geval blij dat ik eruit ben.
 
Niet belachelijk, dit kan zelfs de beste overkomen, want vaak genoeg durven we allemaal te vertrouwen of te lang vertrouwen op onze apparaten en produkten en maken we ook allemaal een kans om eens tegen een daardoor gemaakte fout aan te lopen. En wie dat dan ook durft te melden, daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Plus het helpt anderen, weer even een herinnering aan het feit dat we moeten blijven opletten op tal van zaken.
 
Ik stel mijn refractometer ook elke keer dat ik meet even bij met refractocheck. Voor de zekerheid. Is ook nog eens niet echt duur spul, dus daar hou ik me niet op in :)

Klopt het nu dat je dus eigenlijk op 1.033 draaide bij 25 graden? (dat is dus ruim 42 ppt, woah, dat is stevig spul!)

Wel fijn om een verklaring te hebben gevonden, hoe stom die ook is :)
Bij mij idem ik heb een red Sea reefer refractometer ik test om de dag mijn water misschien ben ik erg pietluttig en precies maar ik doe het als volgt

bij elke meeting
2 x ijken met refractorcheck
2 x een meting met zeewater
Het gemiddelde daarvan houdt ik aan als mijn zoutgehalte
 
Dat zoutprobleem heb ik vroeger ook gehad met een refractometer. Regelmatig calibreren is zeker nodig.
Ik had bij mijn nieuwe opstart de nieuwe digitale hanna salinitychecker gekocht en deze calibreerde ik elke 2 weken. Bleek deze toch niet goed te werken en was mijn zoutgehalte opgelopen tot 37 PPT 🙄. Dus nu maar mijn dupla marin dobber terug uit de kast gehaald.

Als je geen water verversingen doet, hoef je zoveel niet te meten. 1 keer per week lijkt me meer dan genoeg. Dat beetje zout dat je verliest via je afschuimer,...
 
Ahh bedankt nog voor die laatste toevoeging. Verversen deed ik nooit ivm toevoegingen. Na de crash wel een heleboel en toen is het nieuwe water dus verkeerd gemeten. Dat verklaard waarschijnlijk waarom het daarvoor altijd prima ging en de zoutwaarde na alle verversing op is gelopen
 
....., want vaak genoeg durven we allemaal te vertrouwen of te lang vertrouwen op onze apparaten en produkten en maken we ook allemaal een kans om eens tegen een daardoor gemaakte fout aan te lopen. ...............................s het helpt anderen, weer even een herinnering aan het feit dat we moeten blijven opletten op tal van zaken.
Zonder nu nog weer opnieuw een duit in het zakje te willen doen, kan ik dit alleen maar voluit beamen. Het is heel verleidelijk om in een "flow" te raken als alles goed gaat, of goed lijkt te gaan. Je gaat wat meer op de automatische piloot, het loopt allemaal wel. Je meet wel, of niet, maar wellicht steeds een beetje verkeerd. Dat schrijf ik nu in dit topic van Erwin, zonder het specifiek op hem te willen betrekken. We hebben er vroeg of laat (bijna) allemaal wel eens mee te maken (gehad). Zou dit eigenlijk in het algemene deel van het forum moeten aanstippen. Want dit zijn geen beginnersfouten, maar dingen die er in sluipen en áls er dan wat fout gaat in de bak dan zijn we makkelijk geneigd om de verklaring niet in de basics te zoeken, omdat die wel moeten kloppen: dat deden ze toch altijd?

Ik doe het pas ruim 45 jaar, dat zeewater, en ga ook nog wel eens in de fout. Zie daar mijn fosfaattopics maar op na. Het herstellen van de gevolgschade van die sluipende fout heeft mij ruim 8 maanden gekost! Water verversen doe ik elke twee weken. Steeds zo'n 200-250liter. Ik weet nu uit ervaring hoeveel zout daar dan in gaat. En tóch even meten voor het in gebruik wordt genomen. Eerst met de refractometer (die ik ook al eens vernieuwd heb), die ik check (ik zeg nadrukkelijk niet: "ijk") op mijn osmosewater (en dat meet ik op zowel geleidbaarheid als ds) en soms ijk op een ijkoplossing, en daarna controleer ik het nog eens met een dobber. Ik kan er dan mogelijk een beetje naast zitten, maar dat blijkt steeds weer mee te vallen.
Tenslotte: meten blijft weten! Dat wat vorige week nog goed leek, kan volgende week opeens anders zijn. Toch wel. Blijft een spannende hobby.
 
Ja, het is wel duidelijk dat het ook in de basis na jaren nog mis kan gaan. Heel erg bedankt voor de toffe reacties! Baal nog steeds wel van mezelf, maar goed het is opgelost!

Over de dagen verspreid langzaam zout mu al iets onder de 1.030 gekregen en het is ongelooflijk. Het is net alsof alles inmidle modus stond. Kleuren zijn weer te zien op stenen, ik zie kokerwormpjes eruit komen. Zelfs koralen die al zwart waren voor weken en ik echt af had geschreven creëren zowaar ineens poliepen. Ati easy vital heeft vast meegeholpen ook.

Inmiddels twee mithrax voor de valonia, een egel en nieuwe slakken geïntroduceerd. Allen gelukkig en wel aan het grazen. Ook wat koraaltjes opgepikt, het begint weer te lopen! De vrouw moest en zal het prachtige toorts stuk mee hebben, haha!!
 

Bijlagen

  • 20201101_132116.jpg
    20201101_132116.jpg
    232,1 KB · Weergaven: 26
  • 20201101_122201.jpg
    20201101_122201.jpg
    206,7 KB · Weergaven: 26
  • 20201101_122227.jpg
    20201101_122227.jpg
    198,9 KB · Weergaven: 27
  • 20201101_122103.jpg
    20201101_122103.jpg
    191,4 KB · Weergaven: 28
  • 20201101_122137.jpg
    20201101_122137.jpg
    188,5 KB · Weergaven: 28
Zonde man, gelukkig ben je erachter gekomen. Had de bak gezien met alleen 2 clowns toen ik de 170 ophaalde en was al meteen onder de indruk.
Mochten er toch iets van metalen in je water zitten filter dan een tijd over polyfilter, dit heeft bij mijn nano zeer goed geholpen. Gebruik zelf een dobber van Aqua Medic.

Voor de bubbel alg kan je Vibrant gebruiken, na een maand of 2 zijn je stenen helemaal schoon.
 
Ik heb het verhaal gelezen en ik kom op de vraag. Waren jou andere waardes zoals KH, MG, CA enz dan niet aan de hoge kant? Want als je zout gehalte (dichtheid) meer is dan is de rest van je waardes toch ook aan de hoge kant?

Ikzelf ijk op osmose 0 en zit op 36 rekening mee houdend dat je ~2 te hoog zit omdat het geen ijkvloeistof is maar osmose.
 
Laatst bewerkt:
Mijn andere waardes waren vrij normaal. Begrijp ook niet goed hoe dat kan.

Ja zoutwaardes blijken nogal te verschillen. Heb met wat bekenden overlegd, maar een goede vriend van mij draait gewoon standaard op 1.032/1.033 en die heeft een prachtige bak vol met vissen, steenkoralen en LPS. Dus het kan blijkbaar wel.

Wellicht werkt dat alleen als het al goed loopt ofzo, want ik kreeg het geheel gewoon niet meer aan de praat. Plus het overwennen van dieren moet dan nog veeeeel voorzichtiger. Denk dat de egel/slakken uit een vis-only bakje kwamen, dus mogelijk draaiden ze dat op 1.022 in de winkel. Dan is van 1.022 naar 1.033 wel een heel groot verschilXD
 
Voor wat betreft de waarde 1032, 1033, dat is wel extreem hoog: bedoelde de vriend per ongeluk niet 32, 33 promille?
 
Hmmm het zou kunnen. Ik moet zeggen dat het bij mij nu nog draait op 1.029 ongeveer en alles ziet er echt perfect uit. Zelfs koralen die compleet zwart waren, beginnen weer nieuwe poliepen te groeien. Heb wel eens ergens gelezen dat een wat hogere zoutwaarde ook beschermend is, maar kan dat niet geheel hard maken waarom dat zo zou zijn.

Als je in ieder geval googled op hoge zoutwaarden, zijn er meer mensen die rond de 1.030 draaien. Ik twijfel ook een beetje of ik nog verder omlaag ga, zolang het goed gaat, gaat het goed:)
 
Hmmm het zou kunnen. Ik moet zeggen dat het bij mij nu nog draait op 1.029 ongeveer en alles ziet er echt perfect uit. Zelfs koralen die compleet zwart waren, beginnen weer nieuwe poliepen te groeien. Heb wel eens ergens gelezen dat een wat hogere zoutwaarde ook beschermend is, maar kan dat niet geheel hard maken waarom dat zo zou zijn.

Als je in ieder geval googled op hoge zoutwaarden, zijn er meer mensen die rond de 1.030 draaien. Ik twijfel ook een beetje of ik nog verder omlaag ga, zolang het goed gaat, gaat het goed:)
De geadviseerde waarde is 1024 daar draai ik ook op of probeer dat zo goed mogelijk te benaderen als het zout bij mij stijgt naar 1030 dan zou ik denk ik in paniek raken, weet je zeker dat die waarde klopt ?
 
Ja. Als je het topic een beetje gevolgd hebt, kun je zien dat mijn waarde 1.033 bleek te zijn wegens afwijkend refracto. Inmiddels nogmaals gecontroleerd op een winkelwaarde en de refracto klopt nu precies. Heb alles omlaag gebracht naar 1.029/1.030 nu. Denk dat ik rond de 1.028 stop.
 
Nou, ziehier dan de definitieve verlossing; ICP test is binnen.

Zoutwaarde was 45PPTo_Oo_Oo_O

Verder wel benieuwd of jullie de invloed van de volgende waarden ook weten en of ik daar nog iets mee moet, ik heb namelijk geen idee:

Ba Bar 0.0690 mg/l te hoog
Al Aluminum 0.0126 mg/l iets te hoog (geen idee hoe er nou weer aluminium in het water komt?)
I Iodine 0.0083 mg/l te laag
Na Sodium 14585 mg/l veel te hoog (maar dit is denk ik door de zoutwaarde?)
Mg Magnesium 1703 mg/l veel te hoog (geloof niet direct schadelijk)
Br Bromine 116.0 mg/l veel te hoog (geen idee wat dit doet?)
B Boron 5.59 mg/l iets te hoog (geen idee?)

Koralen en vissen doen het nu hartstikke prima. Zelfs volledig zwarte gorgonen beginnen weer poliepen te groeien!
 
Nou, ziehier dan de definitieve verlossing; ICP test is binnen.

Zoutwaarde was 45PPTo_Oo_Oo_O

Verder wel benieuwd of jullie de invloed van de volgende waarden ook weten en of ik daar nog iets mee moet, ik heb namelijk geen idee:

Ba Bar 0.0690 mg/l te hoog
Al Aluminum 0.0126 mg/l iets te hoog (geen idee hoe er nou weer aluminium in het water komt?)
I Iodine 0.0083 mg/l te laag
Na Sodium 14585 mg/l veel te hoog (maar dit is denk ik door de zoutwaarde?)
Mg Magnesium 1703 mg/l veel te hoog (geloof niet direct schadelijk)
Br Bromine 116.0 mg/l veel te hoog (geen idee wat dit doet?)
B Boron 5.59 mg/l iets te hoog (geen idee?)

Koralen en vissen doen het nu hartstikke prima. Zelfs volledig zwarte gorgonen beginnen weer poliepen te groeien!
Wat was het zoutgehalte volgens de test?
 
Bovenaan