Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Houten bak

En Charles, is de bak al weer vol ;):biggrin:? Ben benieuwd.

Ha Edwin,

Nog niet helemaal helaas. Alle apparatuur is schoongemaakt. We hebben vers zeewater opgehaald (560 liter) en de bak daarmee plus oud eigen water de bak weer gevuld. Alles lijkt waterdicht te zijn :rolleyes:.

De eiwitafschuimer draait weer sinds een paar uurtjes en heeft meteen al flink wat troep uit het water gehaald. Zie foto.

Stenen liggen nu nog los gestapeld in de bak. Het is de bedoeling om morgenvroeg de bak op te bouwen qua stenen. Morgenmiddag de vissen en koralen weer over te zetten.

De opbouw is weer begonnen!

Bijlagen

• DSC05820.jpg
    DSC05820.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 11
  • DSC05815.jpg
    DSC05815.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 9
hey ;) hoe zit het nu ?? :p

hey ;) hoe zit het nu ?? :p

Ben druk geweest :biggrin: maar er is wel het een en ander gebeurd. Tijd inderdaad voor een update. Met foto's uiteraard ;)!

Afgelopen woensdagochtend was het water al wat helderder. Eiwitafschuimer had weer het nodige afgeschuimd.

Tijd om de opbouw van het rif te maken. Mijn vriendin hielp mee. Voor haar de eerste keer maar het ging heel goed samen :biggrin:. Deze keer wilde ik meer zwemruimte aan de voorkant hebben en meer ruimte tussen de diverse blokken in. Meer doorkijkruimte dus. De vorige keer groeiden dat soort doorkijkjes toch vrij snel dicht door de koralen waardoor de diepte verloren ging.

Enfin, alle stenen eruit gehaald en gesorteerd op vorm en grootte zodat stapelen daarna een stuk makkelijker zou gaan. Met de grootste blokken eerst de grote vormen aan gegeven. Daarna platte stukken erop. Overal veel tussenruimte gehouden maar wel zo gestapeld dat de stenen stabiel lagen. Daarna kleinere stenen en en tenslotte fraai gevormde stukken vooraan en bovenop. Ik ben er tevreden over. De blokken lijken nog niet helemaal wat ik op diverse plekken tijdens het duiken in de Rode Zee heb gezien maar komt dichter in de buurt dan de vorige opbouw ;).

Tenslotte de koralen weer opgehaald plus een kleine gele dokter (in ruil voor de vossekop die constant de koekop lastig viel). Als laatste die dag de vissen weer uit de garage gehaald en over gezet.

Bijlagen

• DSC05834.jpg
    DSC05834.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 9
  • DSC05836.jpg
    DSC05836.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 12
  • DSC05839.jpg
    DSC05839.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 7
  • DSC05844.jpg
    DSC05844.jpg
    84 KB · Weergaven: 22
Hard gewerkt met je vriendin Charles:)het is toch een stuk makkelijker met goede hulp:)ziet er goed uit,daar binnenkort wat mooi wit zand tussen en het ziet er gelijk nog mooier uit:goed:

Gistermiddag zijn de bestelde grasmaaiers, de zee-egels aangekomen. 3x Mespilia globulus (blauwe strepen) en 3x Tripneustes gratilla (zwart, oranje en witgestreepte naalden). De winkelier had maar 10 Turbo-slakken gekregen maar goed, beter dan niets.

Verder zat er nog een kleine gele dokter... ;). Dat stel wordt door de kids nu Jip en Janneke genoemd. Gisteren was de 1 dag eerder geplaatste gele dokter zichtbaar ongelukkig met nieuwkomeling. Vandaag lijken ze elkaar te hebben geaccepteerd.

Weer een T5 er extra bij aangedaan: 4 stuks. 12 Uur aan, 12 uur uit.

Bijlagen

• DSC05860.jpg
    DSC05860.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 15
  • DSC05859.jpg
    DSC05859.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 6
  • DSC05852.jpg
    DSC05852.jpg
    129,5 KB · Weergaven: 6
  • DSC05848.jpg
    DSC05848.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 6
Hard gewerkt met je vriendin Charles:)het is toch een stuk makkelijker met goede hulp:)ziet er goed uit,daar binnenkort wat mooi wit zand tussen en het ziet er gelijk nog mooier uit:goed:

Zeker is goede hulp belangrijk! Ik denk zelfs dat het zonder hulp niet in 1 dag te doen is. Trappetje op, trappetje af...zucht. Nu hou je de steen in je hand, je luister naar "hoger", "lager" of "ietsje draaien" en plaatst de steen zo stabiel mogelijk. Volgende steen... :p.

Wat dat witte zand betreft, word je op je wenken bediend :biggrin:. dat heb ik er net ingedaan. Water weer troebel natuurlijk maar dat zal hopelijk morgen wel weer opgetrokken zijn.

Nu 5x T5 aan.

Enne, nog bedankt voor al je tips Luc!

Bijlagen

• DSC05861.jpg
    DSC05861.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 37
Hoi Charles,
Ziet er goed uit allemaal.
Ik blijf je dagboek met spanning volgen!:rolleyes:

Dank je wel Annetje!

Ik heb de rest van het gezin al geprobeerd voor te bereiden op de komende wuifende algenvelden haha.

Mooie opbouw,veel dieptewerking....blijft toch altijd un karwie zo'n verhuizing :) !!

Mooie opbouw,veel dieptewerking....blijft toch altijd un karwie zo'n verhuizing :) !!

Bedankt voor het compliment Manuel!

Ja het is een hele klus. Dit weekend hopelijk de waterwaarden goed instellen qua calcium, magnesium, KH en zoutgehalte. Verder zeolietfilter en kalkreactor schoonmaken, opnieuw vullen en weer installeren.

Zojuist nieuw licht besteld in Duitsland: "GIESEMANN INFINITI 3 x 150 Watt + 4 x 80 Watt T5 with Dymax Control and optimize Reflectors . Incl. Bulbs from the Megachrome Series".

Hiermee hoop ik het probleem van te weinig T5's kwijt kunnen door de brede stabilisatiestrips, te hebben opgelost. Samen komen de T5's en het HQI licht op 1 W/l i.p.v. van de oude 0,6 W/l.

Ook wel fijn dat de bovenkant van de bak dan weer vrij is. Ook makkelijker schoon houden. Ben ook benieuwd naar de schittering in de bak action.

ziet er inderdaad al héél mooi uit !!!! :biggrin:
ook van mij : nog vééél suc6 !!! :):p

Hoi Charles,

Je hebt een behoorlijke klus geklaard met je vriendin en vrienden,dit is toch leuk werk om te doen :)!!

De opbouw is mooi geworden met veel openingen en diepte :)!!
En nu maar langzaam verder bouwen,tot alles op zijn plaats staat.

Dit word natuurlijk totaal een andere bak,als wat je gehad hebt.

Ik blijf het volgen hoe alles verder veloopt.

Grt,

Martin.

Hoi Charles,

Je hebt een behoorlijke klus geklaard met je vriendin en vrienden,dit is toch leuk werk om te doen :)!!

De opbouw is mooi geworden met veel openingen en diepte :)!!
En nu maar langzaam verder bouwen,tot alles op zijn plaats staat.

Dit word natuurlijk totaal een andere bak,als wat je gehad hebt.

Ik blijf het volgen hoe alles verder veloopt.

Grt,

Martin.

Hoi Martin,

Bedankt voor je complimenten.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me van te voren wel veel zorgen heb gemaakt hoor. Het is een flinke bak en er zijn veel vissen en koralen die gestrest of zelfs dood kunnen gaan. Tot nu toe mis ik een Anthias en een paar Acropora's begeven het waarschijnlijk (er ontstaan van die lobbige vellen rondom sommige takken). Maar goed, dat viel te verwachten.

Nu is het zaak het water zo snel mogelijk in orde te krijgen. De eiwitafschuimer doet het fantastisch. Vanochtend nog even naar Duitsland gebeld en de nieuwe verlichting zou mogelijk volgende week al hier zijn. Daarna gaan we weer voorzichtig op jacht naar mooie koraaltjes en vissen :biggrin:. Als (zeewater)aquariaan moet je geduld hebben niet waar ;).

Net waterwaarden gemeten.

Zoutgehalte = 1.023
KH = 7,7 dH
[Ca2+] = 395 mg/l
[NO3-] = 60 - 70 mg/l
[Mg2+] = 1.200 mg/l
[PO43-] = 1,5 mg/l

Zoutgehalte en KH zijn wat mij betreft ok.

Calciumgehalte: 50 gram CaCl2 anhydr. in demiwater toevoegen om het naar 420 mg/l te brengen.

Nitraatgehalte: was te verwachten dat het zo hoog zou zijn vlak na de verhuizing. Koralen zijn ook al flink wat bruiner geworden. Nieuw zeoliet inbrengen, wodka injecteren (1 ml/100l/dag), Chaeto laten meedraaien, straks meer licht waardoor de koralen meer gaan verbuiken.

Magnesiumgehalte: 1,5 kg bitterzout in demiwater toevoegen om gehalte naar 1.400 mg/l te krijgen. Twee dagen over doen.

Fosfaatgehalte: fosfaatverwijderaar inzetten (nog regelen).

Tijd voor wat overzichtplaatjes.

De stenen zijn al aardig bruin geworden. Hier en daar is er toch een koraal tussen uit gevallen. Van mijn donkergroen/blauwe Acropora, die te groot was, een enkel stuk, andere stukken beginnen de lichtblauwe kopjes weer te groeien (of wil ik dat zien...?).

De stroming is nog een ramp. Er zit een dikke kaamlaag op het water die bij elke minieme verandering aan de pompen even weg is maar daarnaar weer terug komt. Zucht. Ook blazen de pompen het zand aan de voorkant weg. En zo blijven we bezig :biggrin:.

Het koppeltje gele dokters is niet meer. Dat wil zeggen, zo hadden blijkbaar zo'n hekel aan elkaar dat er eentje naar de eeuwige jachtvelden is gestuurd door de ander (had twee keer achter elkaar een flinke prik opgelopen, met zichtbare inwendige bloedingen :eek:).

Bijlagen

• DSC05873.jpg
    DSC05873.jpg
    141 KB · Weergaven: 10
  • DSC05875.jpg
    DSC05875.jpg
    142,5 KB · Weergaven: 12
  • DSC05877.jpg
    DSC05877.jpg
    131,3 KB · Weergaven: 12
Bruin zand...

Bijlagen