Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe denken de sponsors daarover?

Oeps, dit maakt wat los.
Goed om verschillende meningen te zien, altijd goed om een reëel beeld te schetsen.
Wellicht heb ik niet duidelijk genoeg ongeschreven waar ik op doel, namelijk lieden die dag in dag uit, meerdere malen per dag koralen aanbieden.
Dat is gewoonweg handel, en niet fair ten opzichte van een ondernemer.

Ik geef je wel een beetje gelijk. Bij sommige is het bijna geen hobby meer maar ook om wat bij te verdienen. Volgens mij nog steeds met slechte marges als je de tijd en kosten ervan aftrekt. Wettelijk zal je het zelfs moeten gaan opgeven bij de belasting boven een bepaald bedrag. Dit zal alleen niemand doen en zeker via het forum kan de belastingdienst dit niet in de gaten houden. Bij marktplaats wordt je vanzelf gemeld als je veel advertenties plaatst.
Ik erger me eerder aan de vervuiling van het forum met om de dag een UP. Hierdoor moet ik door meerdere pagina's met advertenties om te kijken of iemand iets over de hobby heeft gepost.

Betreft bijvoorbeeld verkoop van koralen, hier op het forum zijn een aantal lieden die zich "suf" adverteren met advertenties verkoop koralen.
Is dat fair ten opzichte van de sponsors? 🤔

Als iemand die een tijdje hier sponsor is geweest en ook koralen aanbood. Wat mij het meest opviel is dat zelfs als je koralen aanbied voor minder dan door hobbyisten in "particulieren bieden aan", dat dan deze zo verkocht waren in tegenstelling en jij als sponsor nog geen fractie van de views behaald.

Maar weinig mensen lopen regelmatig de sponsor paginas af. Wellicht dat als winkeliers een eigen gezamelijke "coral sales" pagina krijgen dat het weer interessant wordt om te adverteren. Ook gemakkelijk voor de consument zodat ze maar 1 sub forum voor koraal koopjes (van winkeliers) hoeven af te gaan.

Ik geef je wel een beetje gelijk. Bij sommige is het bijna geen hobby meer maar ook om wat bij te verdienen. Volgens mij nog steeds met slechte marges als je de tijd en kosten ervan aftrekt. Wettelijk zal je het zelfs moeten gaan opgeven bij de belasting boven een bepaald bedrag. Dit zal alleen niemand doen en zeker via het forum kan de belastingdienst dit niet in de gaten houden. Bij marktplaats wordt je vanzelf gemeld als je veel advertenties plaatst.
Ik erger me eerder aan de vervuiling van het forum met om de dag een UP. Hierdoor moet ik door meerdere pagina's met advertenties om te kijken of iemand iets over de hobby heeft gepost.
Ik ben het volledige met je eens, vooral het laatste deel van je tekst, die ergernis dat sommige leden de hele dag aan het uppen zijn. Een advertentie plaatsen is niet meer leuk en komt al gauw vele pagina's verder door dat omhoog plaatsen van bepaald leden.

En het adverteerders gedeelte van winkeliers (sponsors geloof ik) is ook niet bijzonder te noemen, volgens mij hebben die hier geen schade van. Die hebben hun eigen sociale kanalen wel.

Als iemand die een tijdje hier sponsor is geweest en ook koralen aanbood. Wat mij het meest opviel is dat zelfs als je koralen aanbied voor minder dan door hobbyisten in "particulieren bieden aan", dat dan deze zo verkocht waren in tegenstelling en jij als sponsor nog geen fractie van de views behaald.

Maar weinig mensen lopen regelmatig de sponsor paginas af. Wellicht dat als winkeliers een eigen gezamelijke "coral sales" pagina krijgen dat het weer interessant wordt om te adverteren. Ook gemakkelijk voor de consument zodat ze maar 1 sub forum voor koraal koopjes (van winkeliers) hoeven af te gaan.
Ik vind de sponsor page erg leeg en vaak niet up to date. Maar het feit dat leden over de belastingdienst beginnen vind ik wel een rare kant op gaan.

Ik vind de sponsor page erg leeg en vaak niet up to date. Maar het feit dat leden over de belastingdienst beginnen vind ik wel een rare kant op gaan.

In de sponsor pagina energie steken heeft dan ook weinig zin aangezien er weinig views worden behaald. Wellicht oorzaak en gevolg.

Ik denk dat je tweede opmerking een reactie is naar de verkeerde persoon? Ik heb het immers geen moment over de belastingdienst gehad.

En dan maar te zwijgen over het feit dat deze discussie niet thuishoort in deze rubriek .
Misschien dat beheer hem ook gewoon kan verwijderen

• Like
Reactions: SKT

Ik was dit weekend in een aquariumwinkel (geen sponsor) en inderdaad, de meeste koralen werden goedkoper aangeboden dan wat hier soms als hobbyprijs gehanteerd wordt. En, het was aanschuiven om te kunnen kopen!
Op deze wijze verwordt het forum tot een (te dure) marktplaats voor koralen.

Zinloze discussie, vraag me af wat elk effect je ermee wilt bereiken. Als een sponsor er moeite mee zou hebben dan zou het vast geen sponsor meer zijn, toch?
En zou het overschot aan koraal in de kliko moeten verdwijnen, dan ?

Dat het forum onaantrekkelijk is geworden voor sponsors is wel duidelijk. Als je kijkt wat voor klein lijstje het nu is tov wat het ooit was. Vier vis/koraal handelaren in de Benelux....

Ben dan wel van mening dat particulieren gewoon moeten kunnen verkopen wat ze willen voor welke prijs dan ook. Maar dit forum bied sponsors geen serieuze optie om te verkopen. Onder de rubriek Vraag & Aanbod zou mi dan ook een "Handelaren bieden aan" sub topic ideaal zijn voor zakelijker verkopers.

Of je bent sponsor omdat je dit forum graag steunt....

Ik denk dat TS ergens een punt heeft. Er zijn op het forum best wat (hobby)handelaren die dus verkopen om de hobby te bekostigen. Als je op die manier dus rekent op de inkomsten van je verkoop mag wat mij betreft het woord hobby weg worden gelaten. Als je snoeiafval of een stuk koraal wat je niet meer wilt hebben verkoopt is het een ander verhaal. Die (hobby)handelaren spammen hier hele topics vol (het liefst veel meer dan een) en Ik weet niet of het forum daar nu perse de juiste plek voor is.

Die (hobby)handelaren zijn natuurlijk indirect concurrentie voor de sponsoren al ben ik er bijna zeker van dat die dit niet zo zien. Een winkel heeft wel meer te bieden dan een paar stekkies :).

Ik kan best begrijpen dat het vervelend is dat het hier vol gespamd word. Maar dat het nadelig is voor de sponsors begrijp ik niet echt en al helemaal niet als mensen zeggen dat ze hier soms duurder zijn ook nog. Als een winkel geen concurrentie aan kan dan is er sws een probleem voor de winkel. Ik denk dat als je het hier verbied gaat het door via marktplaats.

Het dood laten bloeden van de sponsor page is denk ik een groter probleem.

Ik ga nagenoeg elke zaterdag een "bakkie" doen in wassenaar bij c&f
Waarom?, ik kom daar leden tegen van 't forum , het is onwijs gezellig en mark en bas (frutje en friemel) staan je met raad en daad bij met 't houden van een zeebak.
Natuurlijk is het af en toe leuk om bij leden thuis te komen maar het is ook een stukje van gunnen , en voor dat gunnen krijg je veel terug .
Wat betrefd het volspammen om maar bovenin de nieuwe berichten te blijven staan ben ik heel makkelijk , op de negeer en je hebt daar geen last meer van.

Ik kan best begrijpen dat het vervelend is dat het hier vol gespamd word. Maar dat het nadelig is voor de sponsors begrijp ik niet echt en al helemaal niet als mensen zeggen dat ze hier soms duurder zijn ook nog. Als een winkel geen concurrentie aan kan dan is er sws een probleem voor de winkel. Ik denk dat als je het hier verbied gaat het door via marktplaats.

Het dood laten bloeden van de sponsor page is denk ik een groter probleem.
Een winkel heeft wel wat meer kosten dan de zogenaamde hobbyisten, hij betaalt bvb ook belasting. En dan nog zijn de winkelprijzen soms goedkoper dan wat hier verkocht wordt (heb ik zaterdag nog kunnen vaststellen).

• Like
Reactions: MVW
Een winkel heeft wel wat meer kosten dan de zogenaamde hobbyisten, hij betaalt bvb ook belasting. En dan nog zijn de winkelprijzen soms goedkoper dan wat hier verkocht wordt (heb ik zaterdag nog kunnen vaststellen).
Dat begrijp ik maar meestal is het een probleem voor een winkel als mensen zonder een winkel veel goedkoper zijn en al je klanten weg pikken. Als ze duurder zijn mag het toch geen probleem voor je zijn?

Ik denk ook niet dat het een groot probleem is voor de winkels, zoals ik al zei was het aanschuiven zaterdag. Het stoort mij gewoon hoe sommigen het forum gebruiken om een handeltje op te zetten.

Persoonlijk geloof ik meer in marktwerking dan in regels. Als iemand hier duurder is dan een winkel dan zij het zo... ik koop het dan gewoon niet, een ander misschien wel. Het zijn geen eerste levensbehoeften, toch ? Ik eet t zelf in ieder geval niet.
En het argument dat berichten met volume vervelend zijn, deel ik persoonlijk niet zo. Wat pas echt vervelend zou zijn is al je na een week de pagina bezoekt en er staat helemaal niets nieuws op.
Een aanvullend handelaarsmarktplaats hier zou zeker een goed idee kunnen zijn. Maar ik vraag me echt af of handelaren erbij gebaat zullen zijn. De usp s van een handelaar zijn: gunfactor, geografische locatie, uitje waarbij je ogen uitkijkt, waar je contact hebt, waar je graag komt, waar je dieren ziet die je zelf niet kunt hebben, waar je nieuwe dingen kunt ontdekken, advies etc.
Wat je met zon online handelaren marktplaats zou kunnen krijgen is dat je aanbod als winkelierlonderling vooral op prijs vergeleken gaat worden, dat er prijsknaller zich gaat ontplooien (et vanuit een goedkoper land) en daar wordt t voor allen niet beter op. Lijkt me het recept voor zelf de das omdoen en die zelf nog flink hard aantrekken ook.
Ik denk dat het forum as is zeker beter kan voor sponsoren, wat bv mooi zou zijn is een soorten catalogus waarbij direct te zien is wie m te koop heeft. Ik denk dat het nu een mooie balans geeft....ik zou mijn bak nooit hebben kunnen/willen betalen tegen winkelprijzen en zou zonder dit aanbod allang gestopt zijn. Vooral als je ziet hoeveel koraal ik in het verleden heb 'vermoord'. Ik heb hier vooral breed beschikbare en makkelijke koraalsoorten gekocht en/of grote kolonies die in een winkel niet te betalen zouden zijn en vooral niet beschikbaar zijn.
Maar iedere keer als ik een winkel bezoek neem ik behoorlijk wat meer specifieke dieren mee. Het kan m.i. naast elkaar bestaan
Mensen die heel veel adverteren, tja die kun je ook negeren. Persoonlijk vind ik t wel meevallen wat ik zie.....ik heb hele grote kolonies kunnen overnemen hier, als er echt zoveel pseudo handelaren zouden zijn waren ze me vast snel voorgeweest om eea in stekjes te splitsen en los te verkopen... ik heb dat echter nooit waargenomen.
Wat je wel eens ziet is dat mensen die stoppen flinke prijzen vragen. Maar ja dat mag toch?
Als ik iets minder prettig vind aan recente ontwikkelingen is het gemak waarmee levende dieren verzonden worden. Als ik iets koop en naar huis rijd wil zo snel mogelijk thuis zijn. Per post (buiten de invloedsfeer) wordt daar opeens anders gedacht. Ik vind dat ook een grotere bedreiging voor winkels omdat het de eerder genoemde usp s die winkels toedicht omzeilt

Wel goed om aan winkels te denken, hoor. Erg veel mensen zijn ermee gestopt, de kosten nemen toe, de inkoopprijzen stijgen en er wordt door hogere prijzen minder verkocht. En apparatuur en supplies worden vooral al online gekocht op prijs

Verder ben ik t r mee eens dat dit topic niet in deze rubriek thuishoort

Laatst bewerkt:
Nu, wat voor België wat raar is....ik geloof dat je in België geen dieren mag verkopen als particulier. Als koralen dieren zijn......, wordt dan de wet niet overtreden? Niet dat het mij stoort, liever zou ik zien dat je gewoon kan wisselen maar als je begint heb je natuurlijk niet veel.

En ik moet zeggen dat vissen overnemen voor mij altijd meer succes heeft dat vissen uit de winkel. En ik bedoel echt enorm verschil.

Nu, wat voor België wat raar is....ik geloof dat je in België geen dieren mag verkopen als particulier. Als koralen dieren zijn......, wordt dan de wet niet overtreden? Niet dat het mij stoort, liever zou ik zien dat je gewoon kan wisselen maar als je begint heb je natuurlijk niet veel.

En ik moet zeggen dat vissen overnemen voor mij altijd meer succes heeft dat vissen uit de winkel. En ik bedoel echt enorm verschil.
eerst belastingdienst nu dit.

ik voeg me helemaal bij @Lokeend12 en ben nu wel klaar met het misgunnen hier.

Als je het toch zo normaal vindt dat mensen hele bakken opkopen en met veel winst doorverkopen, waarom leg je er dan in je eigen advertentie zo de nadruk op dat de koralen uit eigen kweek komen?⁰
Waarom niet? Weten waar je koraal vandaan komt en onder welke (water)omstandigheden het is gegroeid is volgens mij een + punt. Voor mij in iedergeval wel als ik zelf koraal koop.

Wil niet zeggen dat iemand geen bak mag opkopen om vervolgens door verkopen. En “zo normaal vindt” heb ik volgens mij niet gezegd. Ik heb alleen aangegeven dat ik vindt dat er geen gevolgen aan hoeven te zitten - je bent er zelf bij of je dat wil ondersteunen door te kopen of niet. Overigens ga je niet in op mijn vraag en geef je geen concrete voorbeelden.

Ik snap trouwens niet hoe mijn advertentietekst relevant is voor de discussie maar dat terzijde.

————————————————————————
Wat ik raar vind is dat er hier door forumleden minachtend gedaan wordt over het feit dat andere forumleden waaronder ik, de kosten van de hobby proberen te beperken met de verkoop van overtollig koraal. Daarnaast dat dit geframed wordt als serieus concurrentie van een volwaardige aquariumzaak. Dan ben je in mijn ogen volledig losgezongen van de realiteit.

Ik probeer de hobby betaalbaar te houden voor mezelf en daardoor kunnen andere forumleden tegen schappelijke prijzen (in mijn ogen) mijn overtollig koraal afnemen en krijgen ze er indien gewenst advies bij. Het is ook niet alsof het om serieuze volumes gaat bij leden hier op het forum. Tenminste ik heb ze niet gezien, dat was ook de reden dat ik om concrete voorbeelden vroeg.

Als forum zou je juist blij moeten zijn met dit soort kleinschalige praktijken.

Mijn gebruik van dit forum gaat altijd in golven, maar als ik zie hoe bekrompen er hier gedacht wordt door sommige forumleden over dit onderwerp en hoe weinig er elkaar gegund wordt dan laat ik het voorlopig maar weer even voor wat het is.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan