Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Bijna wit met blauwe zweem in de toppen. Zoals je dus waarneemt. Maar het was net binnen, dus zal niet in z'n volle glorie hebben gestaan.
Helaas is mijn stukkie (suharsonoi) van de week achter de stenen verdwenen. Dus misschien klop ik over een jaar bij je aan :p

"Apogon's" al vaker gezien??

Gr.
Tim

Gerrit:

Het zijn niet heel veel tafels meer, maar speciaal voor jou een close-up van een waarvan ik veel verwacht. Ik denk dat hij letterlijk knalgeel wordt. Ik heb hem afgelopen weekend bij Aqua Compleet gekocht, hij staat er dus nog erg 'vers' in.

Hummer 007: thanks :)

Tim: Apogons: ik zie ze eigenlijk vrijwel nooit. Als ik ze wil zien kijk ik op 't Duitse forum, ook diehard Peter Schmiedel kent ze niet: http://www.meerwasserforum.info/thread.php?threadid=46276 :biggrin: Suharsonoi kleurt al heel aardig... Klein, maar met veel potentie :)

Verder nog een snel geschoten nieuw overzichtje :)

Nu weer genieten van 't mooie weer! :)

Bijlagen

• acro14.7.09.jpg
    acro14.7.09.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 80
  • overz82.jpg
    overz82.jpg
    251 KB · Weergaven: 195
heb al een paar keer in je dagboek gekeken. je aquarium staat er schitterend bij echt een plaatjephotopic

Leuk te horen dat je 'm mooi vind!
Die beestjes zijn erg leuk zeg! Jammer dat je ze nooit ziet.
's nachts als eens gekeken? Mijn kauderni's zwommen 's nachts ook altijd veel meer rond dan overdag.

Mooi nieuw geel aanwinstje btw!

Gr.
Tim

Tanuuuuu,gefeliciteerd met het mooie redactionele stukje over de Borboniussen in KORALLE:goed::goed:TOP

Pieter

Tanuuuuu,gefeliciteerd met het mooie redactionele stukje over de Borboniussen in KORALLE:goed::goed:TOP

Pieter
Mede mogelijk dankzij jouw ervaringen Pieter! Ik sta op dit moment op Singapore Airport tijd te doden bij een internetterminal, het is hier bijna 2 uur in de nacht. Ik ben erg benieuwd wat Daniel van mijn artikel gemaakt heeft, de Koralle zal thuis wel op de mat liggen ;-)

Ben ook benieuwd naar hoe de bak erbij staat, kijken hoe hij 't houdt ten opzichte van wat we allemaal voor waanzinnigs gezien hebben :)

Zooo... Inmiddels weer terug na ruim drie weken schitterend Indonesie! De bak is tijdens onze afwezigheid verzorgd door Aqua Compleet, en de buurman, daarvoor nog hartelijk bedankt!

Tijdens de vakantie is ook het nieuwe licht-armatuur binnen gekomen: een Aquamedic Aquasunlight met 2 x 250 W en twee blauwe T5's. De bak moet er nog aan wennen. Ik moet ook nog wennen na alle Indonesische pracht, maar na de tentamens deze week ga ik er weer eens flink mee aan de slag :)

Fosfaat is tijdens de vakantie weer wat gestegen, 0,14-0,18 bij thuiskomst. Indonesisch water had een waarde van ongeveer 0,04 fosfaat, dit ter vergelijk ;)

Hee Tanne,

Goed te horen dat alles nog lekker draaid alleen die fosfaat wil maar niet echt zakken.
Waar in Indo heb je allemaal gedoken.
Ook nog op Bali bij het Tolamben wrek gedoken zelf mooie ervaringen gehad en de vele eilanden erom heen.

hoe is het met je gele tafel acro?

Hee Tanne,

Goed te horen dat alles nog lekker draaid alleen die fosfaat wil maar niet echt zakken.
Waar in Indo heb je allemaal gedoken.
Ook nog op Bali bij het Tolamben wrek gedoken zelf mooie ervaringen gehad en de vele eilanden erom heen.

hoe is het met je gele tafel acro?
Hoi Dennis,

Met de gele tafelacro gaat 't prima. Deze keer heb ik gedoken bij Bunaken (bij Sulawesi) en bij Pulau Menjangan, bij Bali. Echt schitterend. Fosfaat lijkt inmiddels onder controle. Ik heb jaren gevochten tegen iets waar ik de oorzaak niet van leek te kunnen vinden. Nu besprak ik enkele weken geleden met Arie van Aqua Compleet het probleem. Ik heb van allerlei zaken monsters genomen, maar leek de bron van het fosfaatgehalte niet te kunnen traceren. Tijdens mijn afwezigheid zorgt Arie meestal voor mijn bak. Hij weet dat ik al jaren de gewoonte heb om met korrelvoer in de sump te voeren: door de RD 10.000 liter is het voer in no-time in de bak. Het is een snelle efficiente manier van voeren die ik sinds mijn verhuizing toepas en de vissen zijn er aan gewend. Ik heb me wel eens eerder afgevraagd waarom het na de verhuizing mis is gegaan terwijl ik eigenlijk juist een aantal zaken flink heb verbeterd. Nooit heb ik aan dat voeren gedacht. Nu is onze (Arie's, ere wie ere toekomt) theorie dat het voer ZO intensief ontzettend veel watergeweld te verduren krijgt voor het in de vis zit, dat het eigenlijk logisch is dat er fosfaat vrijkomt... Tja. Sinds enkele weken gebruik ik deze zeer praktische techniek niet meer: eindelijk daalt het fosfaatgehalte naar een acceptabel niveau. Net gemeten: 0,015 mg/l. Ik weet dat het zou moeten maar heb er weinig zin in: kijken of het fosfaatgehalte dan weer gaat stijgen...

New York
Vorige week was ik met m'n werk in New York, in verband met het Hudson-jaar: 400 jaar betrekkingen tussen Nederland en New York. Eerder was ik door Joe Yaiullo uitgenodigd voor een bezoek aan zijn 80.000 l rifaquarium in Atlantis Marineworld (www.amwny.com). Ik heb me een dagje vrij kunnen maken van andere verplichtingen, het was beslist de moeite waard!

Een artikeltje in OZ volgt t.z.t., maar voor nu vast een video die ik met mijn onderwatercamera heb vastgelegd tijdens voertijd... photopic

(Pieter: Joe helpt je er aan herinneren dat je langs zou komen, er zijn inmiddels plannen voor een hotel bij het complex! ;) )

Hier zie je de video :):cool::cool::cool:

Mooie filmpjes Tanne,het is een fijne kerel die Joe,is ergens een droom van me om zijn aqua ooit eens te gaan beklijken:),als het voer echt de oorzaak is van je po4 probleem zal het nu echt wel snel beteren,is ook beter voor de portomonnee want goedkoop is die absorber niet:)

Fantastisch Tanne! Ik denk dat er veel mensen jaloers zijn dat je dit hebt mogen bewonderen.

Best wel tof om bepaalde doktersoorten bij elkaar te zien terwijl overal geschreven staat dat dit onmogelijk is

Dank voor alle complimenten. Ik mocht snorkelen van Joe, maar ik wilde (mede vanwege de verantwoording over de leerlingen die in gastgezinnen zaten) niet te lang weg blijven uit Queens, waar wij zaten. Daarbij was ik erg bang schade aan te richten. De rondleiding van Joe duurde sowieso al een hele dag, ik heb me geen moment verveeld (iets met Rhizotrochussen gezien, nakweek percula's, een non-zooxanthellate bak, touch-tanks, noem maar op....) Ik heb de camera dus onder water gehouden Pieter. Hoewel snorkelen me erg aantrekkelijk leek, zag ik niet echt in waarom daardoor de onderwaterfoto's (die ik ook veelvuldig heb gemaakt!) veel beter zouden worden.

Keizers en vlinders horen bij een echte rifbak, hier waren meerdere koppels te zien (Pygo, navarchus, enkele dwergkeizers...) alsook enkele vlinders: Hemitaurichthys, Chaetodon lunula, een aantal Zanclus, Heniochus...

Bas: overzichtje houd je tegoed!

Wie de kans krijgt dit aquarium te bezoeken: het is zéér de moeite waard!

Net heb ik nog wat met de camera gespeeld. Ik heb een kort filmpje gemaakt waarin mijn bak te zien is. De kleuren zijn nog niet optimaal, er is hier en daar nog wat schade zichtbaar maar ik geloof echt de oorzaak van de jarenlange problemen gevonden te hebben-juichen-juichen-juichen

Hier een filmpje, ik heb m'n best gedaan ;) photopic

schitterend je aquarium staat goed vol en wat een vis mooi hoor :goed:

blijft bijna onaangenaam om jouw stelletje pygo's te zien. Pure jaloezie!

Maar wat moet de oorzaak nu zijn van de problemen?

Back
Bovenaan