Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

leucomelas zei:
Die Rhizotrochus heeft zeker een mooi plekje. En de kleur is heel gaaf.
Welke temperatuur hou jij de bak nu op, want dacht dat deze koralen toch iets lagere temperaturen nodig hebben??
Ik had twee A. macneilli, en zelfs in dat kleine bakje zag je ze mss een keer in de twee weken, maar als ze zich lieten zien, des te leuker.
Ik ben inmiddels het huis uit, en het mooie bakje is afgebroken. De inhoud zit nu in een tijdelijke bak. Alleen van de week peperstip en wat verliezen geleden. :mad: Terwijl er niets aan de bak veranderd is... :confused: Ben ondertussen bezig met het opstarten van een nieuwe grote(re) bak. Met voor jou wsl bekende maten van 130x70x65 met optiwhite voor- en zijruit. Als je tegen die tijd nog wat stekken hebt. :p

Groeten,
Tim
Dank je :)
Wanneer gaat het water die bak in? ;) Stekken heb ik geregeld... Laat tzt maar weten wat je wil hebben. En... Waar blijven de foto's in je dagboek? ;-) Balen van de tegenslagen, wat ben je kwijt?

De bak is momenteel rond de 23-24 graden, maar dit zal in de zomer wat oplopen. Ik heb begrepen dat de Rhizo's een vrij ruime tolerantie hebben qua temperatuur. Ik denk dat vooral het vele voer dat je hem moet geven lastig is. Als je daaraan voldoet, ben je een eind. Bijvoeren is tot nu toe makkelijker dan bijv. het voeren van een aardbeikoraal: voer wordt heel makkelijk opgenomen en je hoeft maar één poliep te voeren.

clownfish zei:
Hoi Tanne,

mooie nieuwe aanwinsten! Wat verwacht je van de groei van de Rhizotrochus? Wordt dit een reuzenpoliep of zal deze gaan vertakken en bossig worden cfr Duncanopsammia? Wat zijn je ervaringen met je koraalvlinder tot nu toe?
Christof
Dank je Christof :) Ik weet het niet. Als je naar foto's googled, vind je eigenlijk alleen solitaire poliepen, hoewel ik ergens (...?) heb gelezen over iemand aan wiens Rhizo een poliep aan de zijkant ontstond. Ik denk ook dat het een erg langzaam groeiend koraal is, alleen al bij gebrek aan zoöxanthellen.

Vlindertje: eet goed, verdedigd zijn plekje in de vissengroep, in het begin een paar stipjes maar die waren snel weg. Al de eerste of tweede dag accepteerde hij ook droogvoer. Ik heb hem tot nu toe alleen de eerste paar dagen aan een paar koralen zien pikken, maar zelfs toen was de schade eigenlijk te verwaarlozen. Als iemand me uitlegt hoe ik het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes kan zien, beloof ik dat ik de burgessi een partner zal geven ;)

Tanne een heel mooi Aquarium en een mooi overzichtje :)

Heb ween een nieuwe bureaublad achtergrond :p

Ik vind die blauw oogjes ook prachtig hoe ze bij elkaar zwemmen:goed:

Dank je :)
Wanneer gaat het water die bak in? ;) Stekken heb ik geregeld... Laat tzt maar weten wat je wil hebben. En... Waar blijven de foto's in je dagboek? ;-) Balen van de tegenslagen, wat ben je kwijt?

De bak is momenteel rond de 23-24 graden, maar dit zal in de zomer wat oplopen. Ik heb begrepen dat de Rhizo's een vrij ruime tolerantie hebben qua temperatuur. Ik denk dat vooral het vele voer dat je hem moet geven lastig is. Als je daaraan voldoet, ben je een eind. Bijvoeren is tot nu toe makkelijker dan bijv. het voeren van een aardbeikoraal: voer wordt heel makkelijk opgenomen en je hoeft maar één poliep te voeren.
Er zit nu veel leidingwater in. Volgende week vrij, dus staat voor dan op de planning. (mag ook wel na die maanden. :o ) Tijdelijke bak durf ik niet zo goed op de foto te zetten. Zal binnenkort eens wat foto's van de nieuwe bak plaatsen in m'n dagboek.
Tot nu toe 1 mannelijke kauderni, koppeltje Synchiropus picturatus, 3x Pseudanthias randalli (baal ik mss nog wel t meeste van, want zijn erg mooi en niet zo alledaags) en ik ben bang dat ik geen Assessors meer over heb..

Ok, met die info gaat er ook 'n Rhizotrochus op mijn verlanglijstje. Wat betreft de stekken ga ik je overzichtsfoto's nog eens door ;) Caliendrum, formosa staan ook op het must have lijstje.
Hoe doet je gele Turbinaria het trouwens? al enige verbetering?

Hallo Tanne,

Ziet er echt top uit.
icon14.gif

Hoop ooit eens zoiets te bereiken.

Groet.

Blijft toch un topper ondanks je drukke agenda :goed: ;) !!

arjen_D zei:
Tanne een heel mooi Aquarium en een mooi overzichtje :)

Heb ween een nieuwe bureaublad achtergrond :p

Ik vind die blauw oogjes ook prachtig hoe ze bij elkaar zwemmen:goed:
Dank je wel Arjen en ook Theun en Honeybee. Blauwoogjes zijn ook erg gaaf :)

Leucomelas: was dat maar zo. Het blijft slecht gaan met hem. Als de clownvisjes het koraal niet als vaste nestplaats zouden hebben gekozen, had ik 'm op z'n minst al deels weggebroken... :(

Manuel: ook dank je, jouw bak wordt ook met de week mooier, zo lijkt het! Ongelooflijk! :eek:

Hier gebeurd ook al een tijdje niets meer.Hoe is het met de Rhyzo Tanuuuuuu.Vrolijk Pasen nog.

Pieter

Hee tanne, vond het erg gezellig vorige week. Dieren staan er goed bij heb een soort opvang momenteel. Doopvond en koralen van andere forumleden die nog even geen bak hebben of nog niet de juiste waardes. Wil graag nog eens een mooie stek hebben van die rose tafel. Dus als je hem nog eens breekt met je schroevendraaier meld het dan even. Gr en wie weet tot snel. Oja hoe staat het met je waardes. No3 po4? Al weer beter

Pieter: de Rhizo doet het uitstekend. In de sump. Dat is natuurlijk een beetje zonde. Ik ga binnenkort weer eens proberen hem terug in de grote bak te zetten. De laatste weken heb ik vooral energie in m'n studie gestopt, maar er is meer gebeurd... Dat volgt iets verder in dit berichtje :) Hoe is het met Ross?

Dennis: was zeker gezellig en de moeite waard! Roze tafel is geen probleem :)

Inmiddels alweer een tijdje geleden (voor 't eerst in tijden... :( ) de waterwaarden laten meten: fosfaat 0,34, nitraat 40-50 mg/l. Een beetje teveel dus...

Inmiddels weer eens flink waterververst, verder ben ik begonnen met de wodka-methode en gebruik ik ook nitraatweg van Aqua Compleet, wat naar zeggen van de makers meer koolstofbronnen bevat dan wodka, waardoor minder gauw mono-culturen in de bacteriepopulatie zullen ontstaan.

Om het fosfaat te lijf te gaan heb ik een Aqua Compleet wervelbedfiltertje aangeschaft. In het wervelbed zit ongeveer 300 ml Biophos II van KZ (fosfaatverwijderaar op ijzerbasis). Negatieve gevolgen heb ik nog niet gezien, ik ben heel benieuwd hoe een en ander zich gaat ontwikkelen.

'Bijkomend gevolg' van deze waterwaarden is dat één van m'n plannen tijdelijk de koelkast in is: de partner van Chaetodon burgessi. Als de bak weer wat stabieler is, krijgt hij een partner, nu moet hij 't in z'n eentje doen. In tegenstelling tot wat sommigen verwachtten, gedraagt hij zich tot nu toe voorbeeldig :)

Nu weer aan de studie! (Ik mis hier de smiley met 't nerdy brilletje ;))

Succes met de studie. Hoop dat je nitraat en phosfaat snel zullen dalen. Top van die stek en kom hem zeker snel halen.

hi tanne
ziet erweer top uit.
mijn ervaring met biophos van kz is dat ik meer algen groei kreeg en alles bruin aansloeg.
na het verwijderen van de biophos verdween de alg en ook de bruine aanslag.
ben benieuwd wat het bij jou doet.
gr michel

Inmiddels al weer enige tijd sinds de laatste update. Ik heb niet stilgezeten ;)

Allereerst het Aquacompleet-fosfaatfiltertje. Heel simpel apparaat, en werkt geweldig. Precies zoals alles zou moeten zijn. Op dit moment gevuld met kool, over een paar dagen vervang ik de kool weer door fosfaatverwijderaar. Met de KZ Biophos heb ik overigens geen negatieve ervaring.

Dan de koolstoftoevoegingen (wodka en Aquacompleet nitraatweg): werken prima. Ik heb nog niet gemeten, maar observeer wel goed. Het gaat beter.

Dan... Ik heb sinds de laatste foto aardig wat veranderd: ik heb de totale rechterkant van de bak ontmanteld. De gele Turbinaria was echt niet mooi meer, ik had weinig hoop op herstel. Ik heb de beste delen afgebroken en elders in de bak gezet, zodat ik hopelijk over een paar jaar weer een mooie kolonie heb. Het steen aan de rechter kant was ook nogal oud. Ik heb dit weekend besteed aan het opmaken van een hele pot speedglue, ik heb de oude constructie (gewicht circa 25-30 kg) vervangen door een nieuwe (gewicht: 14,5 kg). Een stuk luchtiger dus.

De Rhizotrochus doet het prima, in de sump... Hij staat schitterend open en verslindt stukken vis ter formaat van een dobbelsteen, het skelet van het koraal heeft een doorsnede van maximaal 3 cm... Later deze week toch eens proberen hoe hij het nu in de grote bak doet, het is toch wel zonde je meest 'sjieke' koraal in de sump te houden :rolleyes:

Na mijn opruim- en schoonmaakwerkzaamheden maar eens zien hoe één en ander zich gaat ontwikkelen. De stekken Acropora op de bodem staan daar overigens tijdelijk :)

Bijlagen

• overz80-3.jpg
    overz80-3.jpg
    154,1 KB · Weergaven: 408
Hallo Tanne

Goed te lezen dat je de waterwaarden weer wat onder controle hebt want het was toch even schrikken nadat we gemeten hadden. Je zult nu ook wat meer plezier gaan beleven aan de sporenmix.
Ik zag dat je geen meting doet met betrekking tot het fosfaatgehalte in combinatie met de fosfaatverwijderaar, mijn advies, toch doen want het kan ook weer ineens doorschieten naar de andere kant en de koralen moeten ook de tijd krijgen om zich aan te passen.

Groetjes Theo

Nieuwe inrichting vind ik persoonlijk beter! veel zwemruimte en zo springen de aparte stukken er mooier uit!

Nu nog ff wachten totdat alles weer op volle kleur staat!

Gr Steve

Dat is een pot speedglue die goed besteedt is ;)

Die lipvis in het midden van de foto, Biochoerus cosmetus?
Heb je die er preventief ingezet tegen evt. acro-etende platwormen, of gewoon omdat ie mooi is?

Gr. Tim

het is niet makkelijk Tanne om zulke grote stukken te verwijderen waar je jarenlang plezier aan hebt gehad maar je kan niet anders als ze grotendeels dood zijn,is dit gebeurd door je slechtere waarden een tijdje geleden,je bak was al luchtig en zal dit nu nog meer zijn,het is te hopen dat de bak nu echt vertrokken is voor je:)

Reef-Corner zei:
Hallo Tanne

Goed te lezen dat je de waterwaarden weer wat onder controle hebt want het was toch even schrikken nadat we gemeten hadden. Je zult nu ook wat meer plezier gaan beleven aan de sporenmix.
Ik zag dat je geen meting doet met betrekking tot het fosfaatgehalte in combinatie met de fosfaatverwijderaar, mijn advies, toch doen want het kan ook weer ineens doorschieten naar de andere kant en de koralen moeten ook de tijd krijgen om zich aan te passen.

Groetjes Theo
Hallo Theo, het was inderdaad schrikken! Welke testsets raad je aan? Ik weet dat jullie testen met de set van Merck, zijn er eventueel goede alternatieven?

jawsee zei:
het is niet makkelijk Tanne om zulke grote stukken te verwijderen waar je jarenlang plezier aan hebt gehad maar je kan niet anders als ze grotendeels dood zijn,is dit gebeurd door je slechtere waarden een tijdje geleden,je bak was al luchtig en zal dit nu nog meer zijn,het is te hopen dat de bak nu echt vertrokken is voor je:)
Het ging me inderdaad wel aan het hart, maar zoals 't was kon het echt niet langer. In elk geval ziet 't er nu weer schoon en fris uit, ik ga er ook vanuit dat ik met het verse steen de bak een flinke boost gegeven heb. Graag kom ik over een tijdje, als alles gaat zoals 't zou moeten, stekjes shoppen bij je ;)

leucomelas zei:
Dat is een pot speedglue die goed besteedt is ;)

Die lipvis in het midden van de foto, Biochoerus cosmetus?
Heb je die er preventief ingezet tegen evt. acro-etende platwormen, of gewoon omdat ie mooi is?

Gr. Tim
Thanx Tim. Hij zit er preventief in, maar ik vind 't ook best een mooi visje :) Wat me verbaasde: ik had problemen verwacht met het koppel P. ocellatus, maar er is totaal NIETS van strijd te zien geweest!

Steve zei:
Nieuwe inrichting vind ik persoonlijk beter! veel zwemruimte en zo springen de aparte stukken er mooier uit!

Nu nog ff wachten totdat alles weer op volle kleur staat!

Gr Steve
Thanx... Ik moet er nog flink aan wennen! ;) En aparte stukken... Die moeten eerst weer komen, de visbezetting vind ik schitterend, de collectie koralen is flink uitgedund....

Misschien interessante observatie: de redox klimt na een verversing/schoonmaakbeurt altijd maar langzaam omhoog, na deze actie gaat hij in verhouding sneller omhoog. Positief dus :)

Dat is mooi! En er zijn nog heel wat mooie lipvissen die tussen jouw bezetting niet zouden misstaan ;) Er staat hier ook nog een exemplaar op m'n verlanglijstje.

Groeten,
Tim

Back
Bovenaan