Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Mooi dat overhangende roze tafeltje ! Nou springt ie er echt prachtig uit !
Is weer flink gegroeid, he ?
Voeg je nog tovermiddeltjes toe ? ;)

JW: dank je :)
Roze tafeltje heb ik inderdaad een beetje vrij gemaakt. Dank je voor 't compliment, vind hem ook veel mooier zo. Nu moet hij nog beter op kleur komen.

Tovermiddeltjes van KZ alweer een tijdje niet meer. Ik heb een tijdje gewerkt met eigenlijk alleen maar Balling en verversingen. Qua kleur is dat mijns inziens niet optimaal. Nu heb ik sinds zo'n anderhalve week een lijn op maat gemaakte sporenelementen van Reefcorner in m'n bezit. Ik ben erg benieuwd. Ik zal een aantal koralen als ijkpunt goed in de gaten houden, in elk geval een Superman-monti, een bijna dode Gonio en een aantal Acropora's. Een groene M. capricornis lijkt nu, na zo'n anderhalve week, al wat te verbeteren qua kleur.

Verder nog wat dingetjes veranderd: terug naar Reef Crystals zout en een klein zandzevend zeekomkommertje geplaatst. Toen ik toch aan 't shoppen was, kwam ik ook nog twee mooie Corythoicthys tegen, ik heb er nu dus drie. Schijnen een natuurlijke vijand van 'Red Bugs' te zijn, maar ik vind ze vooral erg grappig.

Bij jou gaat 't ook weer beter zag ik.. In hoeverre schrijf je dat toe aan de zeozym?

Anderen: ook bedankt, nu is het journaal-tijd, later kom ik inhoudelijk overal op terug :)

Met welke produkten van KZ heb je dan altijd gewerkt Tanne?

Tanne zei:
JW: dank je :)
Roze tafeltje heb ik inderdaad een beetje vrij gemaakt. Dank je voor 't compliment, vind hem ook veel mooier zo. Nu moet hij nog beter op kleur komen.

Tovermiddeltjes van KZ alweer een tijdje niet meer. Ik heb een tijdje gewerkt met eigenlijk alleen maar Balling en verversingen. Qua kleur is dat mijns inziens niet optimaal. Nu heb ik sinds zo'n anderhalve week een lijn op maat gemaakte sporenelementen van Reefcorner in m'n bezit. Ik ben erg benieuwd. Ik zal een aantal koralen als ijkpunt goed in de gaten houden, in elk geval een Superman-monti, een bijna dode Gonio en een aantal Acropora's. Een groene M. capricornis lijkt nu, na zo'n anderhalve week, al wat te verbeteren qua kleur.

Verder nog wat dingetjes veranderd: terug naar Reef Crystals zout en een klein zandzevend zeekomkommertje geplaatst. Toen ik toch aan 't shoppen was, kwam ik ook nog twee mooie Corythoicthys tegen, ik heb er nu dus drie. Schijnen een natuurlijke vijand van 'Red Bugs' te zijn, maar ik vind ze vooral erg grappig.

Bij jou gaat 't ook weer beter zag ik.. In hoeverre schrijf je dat toe aan de zeozym?

Anderen: ook bedankt, nu is het journaal-tijd, later kom ik inhoudelijk overal op terug :)

Tanne zei:

Ik heb geen idee of het door de Zeozym komt maar er was een omslag punt toen ik dat begon toe te dienen. Dit vermengde ik in het begin twee x per week met 20 druppels Zeobak. Schuimer ging wat harder te keer ( na het toedienen ging deze 4 uur uit ) en water werd glas helder. De groei kwam weer volop terug.
In die periode heb ik ook een dikkere zandbodem geintroduceerd.

Tanne zei:
Toen ik toch aan 't shoppen was, kwam ik ook nog twee mooie Corythoichthys tegen, ik heb er nu dus drie. Schijnen een natuurlijke vijand van 'Red Bugs' te zijn, maar ik vind ze vooral erg grappig.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen van deze naaldjes, zeker in een gemengd aquarium. Wat voeder je ze? Welke soort heb je? Wat zijn Red Bugs?

Chaetodon burgessi staat ook nog niet in onze database. (alhoewel ik laatst een verkeerd ingestuurde foto had van waarschijnlijk de burgessi, maar vind hem niet meer) Van beide dieren zou een goede foto en wat feedback welkom zijn.

Stephan Reyntjens zei:
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen van deze naaldjes, zeker in een gemengd aquarium. Wat voeder je ze? Welke soort heb je? Wat zijn Red Bugs?

Chaetodon burgessi staat ook nog niet in onze database. (alhoewel ik laatst een verkeerd ingestuurde foto had van waarschijnlijk de burgessi, maar vind hem niet meer) Van beide dieren zou een goede foto en wat feedback welkom zijn.
De naaldjes doen het nog altijd goed. Ik vermoed dat ik de C. hematopterus heb. Ik voer ze niet gericht bij, maar denk ze wel te zien pikken van lobstereggs. Daarbij natuurlijk de gigantische fauna in de bak: ik heb laatst zo'n 20 ml zand in een potje zeewater meegenomen naar school. Dit heeft meerdere klassen enorm veel lol en fascinatie opgeleverd met het microscopiepracticum. Ook ik zelf was eigenlijk verbaasd hoeveel er in leeft. Red bugs: kleine kreeftachtigen die het leven van sps-koralen zuur kunnen maken. Een paar linkjes: hier, hier voor foto's, hier voor info.

De burgessi is inmiddels al wat dikker. Hij eet goed en laat de koralen redelijk met rust. Met Pieter van het Openhaardencentrum heb ik een weddenschap: hij stelt dat ik de vlinder uiterlijk half maart zó zat ben dat hij er uit gaat. Ik denk dat het gedrag niet veel erger zal worden.

Wat de database betreft: de burgessi is een ERG drukke zwemmer en wordt nog drukker als hij de camera ziet. De naaldjes zag ik zojuist wel, maar zaten op een plaats waar nauwelijks goed valt te fotograferen. Van de naaldjes weet ik dat ze in een rifbak zonder 'irritante' vissen (bijv trekkers) redelijk houdbaar zijn, maar dat ze qua voedselbehoefte vergelijkbaar zijn met mandarijnvisjes et cetera. Ze moeten het vooral hebben van de microfauna in de bak. Inhoudelijk vind ik 't nog lastig iets over de burgessi te zeggen: daar heb ik hem nu te kort voor. Wel kan ik melden dat hij érg makkelijk aan het eten te krijgen was. Binnen een paar dagen at hij volledig met de pot mee, tot korrels en droogvoer aan toe. Helaas is de vis dus lastig goed te fotograferen...

Daarom maar een paar andere foto's: een wazige van een moddervette S. latus en een mooie van één van m'n borboniussen. Met die visjes ben ik erg blij: grappig om te zien en kerngezond. Eén van de twee is al minstens in formaat verdubbeld in de paar maanden dat ik ze heb.

De koralen beginnen mooier te kleuren de laatste tijd. Gisteren heb ik de zandbodem vervangen en 200 liter ververst. Ben benieuwd of 't nu nog sneller vooruit zal gaan.

Verder nog een nieuw overzichtje... Klik voor de vergroting :)

Bijlagen

• borb_24.1.09.JPG
    borb_24.1.09.JPG
    149 KB · Weergaven: 43
  • burgessi_25.1.09.JPG
    burgessi_25.1.09.JPG
    106,4 KB · Weergaven: 23
  • latus24.1.09.JPG
    latus24.1.09.JPG
    129,3 KB · Weergaven: 24
  • overz70.JPG
    overz70.JPG
    167 KB · Weergaven: 242
mooi Tanne,nu je die kreeftjes gezien hebt met een microscoop ben je nu aandachtiger gaan kijken naar je koralen en heb je een aangetaste kolonie gevonden,het vlindertje vind ik erg mooi en af en toe een nipje bij jou kan geen kwaad:)

Hé Tanne,

zoals gewoonlijk ziet je bak er weer GEWELDIG uit.

Gr. Roy

Toffe visjes Tanne,

Koralen zijn aardig gegroeid zo te zien. Jammer van de turbinaria tafel die was in je vorige bak echt het top stuk. Ik vind het toch raar dat bepaalde stukken in je vorige bak veel kleurrijker waren( roze styllo's) maar als je de roze hyachintus neemt die is vol op kleur!

trouwens eten jou latussen en borboniussen droog voer?

Groetjes Michael

Wim en Arjan: bedankt :)

Luc: ik heb geen koralen onder de microscoop bekeken, alleen wat zand. De leerlingen vonden 't ook erg interessant... In zo'n twee eetlepels zand tig kreeftachtigen, slakjes, wormpjes, zeesterretjes... Ik zag bij één van de leerlingen iets dat eigenlijk niets anders kon zijn dan een bidsprinkhaankreeft van hooguit een millimeter groot onder de microscoop. Erg leuk :)

Ik denk overigens niet dat ik Red Bugs heb, maar preventief werken is geen slecht idee, zeker niet als het bestrijdingsteam zo leuk is om naar te kijken :)

Hi Tanne,

Alvast proficiat met je pracht van een aquarium.

Onlangs hebben ze me in een grote aquarium winkel 2 vlinders aangepraat als reefsafe nl. Chaetodon auriga en Chaetodon kleinii.

Wat denk je? zij deze te houden eens ik sps koralen begin te plaatsen?

Grts

Vini

Hoi Tanne,
Je hebt meer geluk met de Borboniussen zie ik.
Persoonlijk vind ik ze uiteindelijk toch niet zo moeilijk houdbaar dan dat aanvankelijk werd gedacht.
Wat is de temperatuur van jouw aquariumwater?
Jouw bak staat er gelijk altijd nog steeds schitterend bij.
Groetjes
Dominique

Vincent: thanx :) Het 'kerstoffensief' begint vruchten af te werpen ;)

Roy: dank je wel :)

Vincent: dank je voor 't compliment. De auriga is zeker niet reefsafe, de kleinii enigszins. Ik zou zeker rekening houden met schade aan koralen, vooral vlezige koralen (Trachyphyllia, Blastomussa etc) zijn in gevaar, buttons en waarschijnlijk ook doopvonten worden vroeg of laat visvoer. Daarbij: álle vlinders zijn een gok, maar ik denk dat de burgessi één van de betere keuzes is. Hij is wel wat lastiger verkrijgbaar...

Dominique: ze doen het echt schitterend, veel beter dan die van de eerdere zendingen die ik bij anderen gezien heb, om over de eersten die ik had maar te zwijgen... De temp heb ik in het begin bewust lager gehouden, in de nacht laten dalen tot 22.0 (soms zelfs 21.0...), overdag tot 23.5 laten stijgen. Nu zit ik aan ongeveer 24 graden, naar de zomer toe zal ik dit langzaam wat verder laten oplopen. Je zegt dat je ze toch niet zo lastig houdbaar als aanvankelijk gedacht werd. Wat bedoel je daar precies mee? Dank je voor 't compliment trouwens :) Jouw bak mag er ook zijn!

Michael: de borboniussen én de latus (ik had er meer, heb bijgezet maar houd alleen een exemplaar over) eten prima vlokken en korrels.

Michael: inderdaad aardige groei maar heel zonde van de Turbi. Ik snap het van de kleuren ook niet helemaal. Ik ben, afgezien van Theo's sporenelementen en balling nu helemaal terug waar ik jaren geleden mee bezig was: fijn zand op de bodem, dat goed schoonhouden, Reef Crystals, kool, fosfaatverwijderaar en geen moeilijk gedoe meer. Eens kijken of dat gaat werken. Wat ik met de Turbi moet weet ik nog niet, ik wacht eerst eens een half jaartje af of de nieuwe (oude) methode van werken verbetering brengt. Jouw bak staat er trouwens ook schitterend bij, moet weer eens komen kijken. Ik ben bijna elke week in Utrecht, maar jouw bak staat niet op de Uithof...

Thx voor de respons Tanne.

Ik heb binnenkort dus twee Chaetodons in de aanbieding :-D

Groetjes

Vini

Tanne zei:
Wim en Arjan: bedankt :)

Luc: ik heb geen koralen onder de microscoop bekeken, alleen wat zand. De leerlingen vonden 't ook erg interessant... In zo'n twee eetlepels zand tig kreeftachtigen, slakjes, wormpjes, zeesterretjes... Ik zag bij één van de leerlingen iets dat eigenlijk niets anders kon zijn dan een bidsprinkhaankreeft van hooguit een millimeter groot onder de microscoop. Erg leuk :)
...

Leuk idee voor een les :goed: Ik ga ook eens kijken of ik dat ergens in mijn programma kwijt kan ;)

Back
Bovenaan