Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Het aquarium van Paul...

Bij Reefcorner een erg mooi doopvontje op de kop getikt, foto volgt later :)

Bijlagen

• IMG_0250.JPG
    IMG_0250.JPG
    108,8 KB · Weergaven: 117
  • IMG_0254.JPG
    IMG_0254.JPG
    74,5 KB · Weergaven: 78
  • IMG_0255.JPG
    IMG_0255.JPG
    169 KB · Weergaven: 83
  • IMG_0256.JPG
    IMG_0256.JPG
    194,1 KB · Weergaven: 94
Heel mooi klein bakje idd. Het bakje wordt gefilterd met mangroveboompjes, af en toe wordt er een litertje ververst.

Inmiddels ben ik terug van drie weken vakantie. Buurman en Aqua Compleet hebben weer uitstekend voor mijn bak gezorgd! Bedankt! Kleuren zijn iets terug gelopen, maar dat is eigenlijk altijd als ik de bak langer dan zo'n 10 dagen niet onder mijn hoede heb. Ik vermoed dat één en ander na enkele waterverversingen wel weer in orde komt.

Een dezer dagen ook foto's van een vrij bizar aquarium dat ik, uh, WE, aan de andere kant van de wereld bezocht hebben. Het aquarium is al eens TOTM geweest op Reef Central.

Het kan even duren, ik ben tegenwoordig niet alleen maar werknemer, maar ook weer student...

Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd, maar hier zijn ze dan.

Als eerste een paar foto's van het straatbeeld BUITEN, daarna de eerste binnen-foto's ;)

Excuses voor de foto-kwaliteit: ik had alleen maar een compact cameraatje bij me, we waren met rugzak op reis. De bak is eigendom van Chingchai, sommigen wellicht bekend van Reef Central: http://www.reefkeeping.com/issues/2008-05/totm/index.php.

Het aquarium stond in een soort garage-achtig deel van zijn woning. Verder stond er ook nog een bak die dichtgegroeid was met lederkoralen, een nano-aquarium en een tempeltje voor de huisgeesten. Dat tempeltje heb ik helaas niet acceptabel op de foto gekregen.

Bijlagen

• IMG_0432.JPG
    IMG_0432.JPG
    163,8 KB · Weergaven: 765
  • IMG_0431.JPG
    IMG_0431.JPG
    137,6 KB · Weergaven: 680
  • IMG_0448.JPG
    IMG_0448.JPG
    163,7 KB · Weergaven: 665
  • IMG_0447.JPG
    IMG_0447.JPG
    146 KB · Weergaven: 667
Wat opviel was dat het aquarium letterlijk brandschoon was. Nergens een spotje alg of een korrel zout zichtbaar. De techniek leek net nieuw, hoewel de inhoud duidelijk ingegroeid was. Hoe kan dat? In de loop van het gesprek werd duidelijk hoe dat zat. De jongen die bij onze aankomst aan het poetsen was (onder andere met een ijsstokje met een watje er om gewikkeld, om zo tussen dicht tegen de ruit aangegroeide koraaltakken algen van de ruit te kunnen halen) bleek een grotere rol te hebben dan wij dachten.

Deze jongeman (een Birmees, die hebben een lager salaris...) woont in bij de eigenaar en zijn gezin en is fulltime aquarium-onderhouder. Hij doseert calcium en kh, onderhoudt de kalkreactor, ververst water, poetst ruiten et cetera. Op onderstaande foto is hij zichtbaar... (hem in een 'echt' artikel bij 'techniek' noemen gaat wellicht wat ver, maar benadert wellicht wel de realiteit ;))

De vissen in het rif-aquarium waren vrijwel zonder uitzondering bijzonder. Een rostratum, een gemmatum, een helfrichi, een Pseudocheilinus ocellatus, een Centropyge interruptus, een C. resplendens en zo kan ik nog even doorgaan. Ongelooflijk. Zo af en toe vliegt de eigenaar naar Hong Kong om daar dit soort vissen te kopen, dat schijnt in Thailand toch lastig te zijn.

Buiten aan de gevel is, voor wie scherpe ogen heeft, te zien dat er boven het openstaande blauwe hekwerk TWEE airco-warmtewisselaars zijn: een van de airco, een van de aquariumkoeler. Onafhankelijk van elkaar kunnen zij de bak koel genoeg houden, maar zekerheid voor alles...

Bijlagen

• IMG_0423.JPG
    IMG_0423.JPG
    208,7 KB · Weergaven: 733
  • IMG_0422.JPG
    IMG_0422.JPG
    203,7 KB · Weergaven: 738
  • IMG_0427.JPG
    IMG_0427.JPG
    170,6 KB · Weergaven: 729
  • IMG_0429.JPG
    IMG_0429.JPG
    101,5 KB · Weergaven: 738
  • IMG_0428.JPG
    IMG_0428.JPG
    143,8 KB · Weergaven: 200
Laatst bewerkt:
Nog wat losse foto's...

Voor de aardigheid: iemand anemoon-achtige dieren op de middelste foto wel eens gezien in Europa? (de naam: Rhizotrochus typus)

Bijlagen

• IMG_0426.JPG
    IMG_0426.JPG
    147,6 KB · Weergaven: 653
  • IMG_0430.JPG
    IMG_0430.JPG
    148,2 KB · Weergaven: 666
  • IMG_0433.JPG
    IMG_0433.JPG
    177,6 KB · Weergaven: 699
He, wat een leuke reportage, Tanne.
Van zo ver weg, daar komen de meesten niet.
Ik ken de bak natuurlijk ook als totm op reefcentral.

Hoe vond je de koralen erbij staan?
En knipt hij echt niet meer of toch wel om het zaakje enigzinds in toom te houden?

Grt,

Robertus.

Tanne zei:
Nog wat losse foto's...

Voor de aardigheid: iemand anemoon-achtige dieren op de middelste foto wel eens gezien in Europa? (de naam: Rhizotrochus typus)

robertus zei:
He, wat een leuke reportage, Tanne.
Van zo ver weg, daar komen de meesten niet.
Ik ken de bak natuurlijk ook als totm op reefcentral.

Hoe vond je de koralen erbij staan?
En knipt hij echt niet meer of toch wel om het zaakje enigzinds in toom te houden?

Grt,

Robertus.
Dank je Robertus. De koralen konden nét iets beter. Er was m.i. teveel bruinkleuring, als je die relateert aan de overige zichtbare omstandigheden. Het was wel duidelijk dat de koralen erg hard groeien. Hij knipt wel, hij vertelde dat de dag na ons bezoek 'Frag Day' was. Het was duidelijk zichtbaar dat er niet of nauwelijks gewisseld werd met stukken: het aquarium staat letterlijk bomvol en alles is met elkaar vergroeid. Niet zo gek: een forse Schuran kalkreactor en een Birmees die wekelijks 15% ververst en dagelijks Ballingzouten toevoegt ;)

Hij heeft overigens plannen een geheel nieuw systeem op te zetten, als vervanging van het huidige sps- en leder-aquarium. Ik ben erg benieuwd. Ik reis graag, dus wie weet... ;-)

Was weer un aangenaam reisje zo te zien Tanne :) !! Het heeft allemaal zn charmes vind ik....ook zo'n lederbak!!

Mooi verslag, Tanne ! Het blijft een wonderlijk land.

't Werd weer eens tijd voor een paar nieuwe foto's van mijn eigen bak....

Ik heb een paar dingen veranderd: ik ben geheel over op de balling-methode en ik gebruik -deels- weer Reef Crystals.

Bijlagen

• overz63.JPG
    overz63.JPG
    78,6 KB · Weergaven: 259
  • overz64.JPG
    overz64.JPG
    108,7 KB · Weergaven: 283
  • overz65.JPG
    overz65.JPG
    90,1 KB · Weergaven: 330
En nog een paar close-ups :)De roze stylo heb ik al best lang: sinds 2005. Inmiddels is het niet meer het maricultuur-koraaltje met zo'n 4 takken wat het toen was.

De roze tafel is een stek van Pieter, sinds begin 2007 minstens 5x zo groot geworden.

Het tricolor-acroporaatje is de nieuwste van het stel, ik heb 'm nog maar een paar maanden. Hij begint inmiddels aardig te kleuren :)

Bijlagen

• detail1.10.08a.JPG
    detail1.10.08a.JPG
    110,6 KB · Weergaven: 237
  • detail1.10.08b.JPG
    detail1.10.08b.JPG
    91,1 KB · Weergaven: 214
  • detail1.10.08c.JPG
    detail1.10.08c.JPG
    98,4 KB · Weergaven: 218
arjen_D zei:
eindelijk ziet er weer top uit Tanne!

gebruik je nog steeds dezelfde techniek?
Dank je :)

Na het incidentje van afgelopen week wel weer ;) Ik heb een paar dagen gedraaid met een AC-afschuimer, daarna tijdelijk met een geleende RD-pomp op mijn eigen BK. Binnen een week (dinsdag verstuurd - de maandag erop weer terug) had ik mijn gerepareerde schoepenrad van RE weer thuis.

Na tijdelijk zonder BK gezeten te hebben, weet je de BK weer op waarde te schatten.

Maar goed, behalve dus de balling-methode en het andere zout heb ik niets veranderd. Ik ben wel wat kleine wijzigingen van plan...

Eey Tanu!

Maak eens een paar goede foto's van je bak man zonder al dat blauwe je heb er de toestel voor! bak is mooier dan de foto's neem ik aan;)

Groetjes Michael

ziet er top uit Tanne,ik zie dat bij jou de ocellatus ook niet mooier wordt met ouder worden,in het klein een veel mooier visje vind ikzelf:)

Ziet er zeker mooi uit.!!! Echt heel mooi.! :goed:

Gr Thijs.

Back
Bovenaan