Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Ik denk dat jij 600 a 800 ml bedoelt ! 1 liter = 100 cl = 1000 ml ;-)

jawsee zei:
afhankelijk van de groei schat ik een 600 à 800 cl per dag van beide jerrycans,Erik ziet dit dalen als zijn lampen ouder worden wat eigenlijk ook logisch is,ben benieuwd als jij dit ook kan waarnemen in de toekomst.

Hoi Tanne,

Heb in het verre verleden chlooramphenicol gebruikt tegen RTN.
Werkte toen goed maar raad ik nu toch zeker nooit aan.

Er zijn nu heel andere tijden en met de huidige kennis komt er niet zo snel meer RTN.

Tegen AEFW is geen oplossing voor in de bak. En de wormen gaan standaard naar bepaalde acro's zoals valida's , solitariensis en nog een paar andere soorten.
Dit lijkt dus toch op bewust kiezen van de gastheer. En er kan dus gewoon verhuisd worden.
Een dikke slijmlaag lijkt te helpen evenals lange uitstaande poliepen en een krabbetje in de acro.
Ik weet niet wat de Corythoichtys sp. kunnen doen, weet wel dat de biochoeres cosmetes goed zoekt op en tussen de acro's en ze graag eet.

Ik zelf dipte de koralen in pro coral cure en blies ze elke dag stevig af in de bak, tezamen met enkele lipvissen in te zetten. Maar het is erg verraderlijk en het lijkt telkens weg te zijn, totdat dat weer niet waar bleek.

Grt,

Robertus.

Tanne zei:
Ik zag de AEFW (of in elk geval hun schade) slechts bij twee koralen. Deze twee koralen waren vrij nieuw, ik kon ze gelukkig ook makkelijk uit het aquarium nemen om ze een jodiumbadje te kunnen geven. Jij deed/doet toch iets met een antibioticum? Destijds had Arie me dat verteld. Of was dat ergens anders tegen? Bij de andere koralen zie ik in elk geval geen schade, ook als ik ze onder water met zoet water afspoel gebeurt er niets. Ik denk dat ik ze kwijt ben. Wel wil ik over een maandje een of twee Corythoichtys sp. plaatsen, voorkomen is beter dan genezen.

Laatst bewerkt:
robertus zei:
Hoi Tanne,

Heb in het verre verleden chlooramphenicol gebruikt tegen RTN.
Werkte toen goed maar raad ik nu toch zeker nooit aan.

Er zijn nu heel andere tijden en met de huidige kennis komt er niet zo snel meer RTN.

Tegen AEFW is geen oplossing voor in de bak. En de wormen gaan standaard naar bepaalde acro's zoals valida's , solitariensis en nog een paar andere soorten.
Dit lijkt dus toch op bewust kiezen van de gastheer. En er kan dus gewoon verhuisd worden.
Een dikke slijmlaag lijkt te helpen evenals lange uitstaande poliepen en een krabbetje in de acro.
Ik weet niet wat de Corythoichtys sp. kunnen doen, weet wel dat de biochoeres cosmetes goed zoekt op en tussen de acro's en ze graag eet.

Ik zelf dipte de koralen in pro coral cure en blies ze elke dag stevig af in de bak, tezamen met enkele lipvissen in te zetten. Maar het is erg verraderlijk en het lijkt telkens weg te zijn, totdat dat weer niet waar bleek.

Grt,

Robertus.
Ik gebruik jodiumbetadine uit de apotheek: 4 ml per liter aquariumwater, badduur 10-15 minuten.

De Corythoichthys schijnen volgens Amerikaanse bronnen in elk geval 'Red Bugs' te eten, natuurlijk iets anders dan de AEFW, maar zeker in aquaria waarin geregeld nieuwe stukken geplaatst worden kan preventief werken geen kwaad lijkt me. Daarbij zijn ze erg leuk ;) Mijn ocellatussen lijken, zover ik heb kunnen zien, niets of niet veel tegen de AEFW te doen. Ik heb nu alweer een week of twee-drie geleden het laatste koraal een jodiumbad gegeven. Sindsdien heb ik niets vervelends meer waargenomen, ook zag ik geen wormpjes weg spoelen bij afspoelen met zoet water onder water.

Het zou mij overigens niet verbazen als deze AEFW latent in de meeste aquaria aanwezig zouden zijn, om zich pas sterk te (kunnen?) vermeerderen wanneer er een sterk verzwakt koraal aanwezig is. Wellicht is het daarna een kwestie van besmettingsdruk: als er eenmaal zó veel wormpjes aanwezig zijn, worden andere koralen opgezocht die zich wel konden wapenen tegen een klein aantal wormpjes, maar niet tegen het legioen dat dan optrekt.

Ik heb een aantal jaren geleden wel eens koralen behandeld met aureomycine. Dat leek toen heel aardig te helpen. Ik heb dit goedje overigens al in geen tijden meer nodig gehad, gelukkig maar!

nee,bedoel dus wel degelijk 600 cl,op het einde van mijn Ballingperiode ding er dagelijks 1,4 liter in,vandaar dat ik er mee gestopt ben,heb er ook bij geschreven afhankelijk van de koraalgroei en aantal,denk dat erik's reef nu ook op ongeveer 7OO cl per dag zit,met 600 ml kan je in een aquarium van pakweg 500 liter niet of nauwelijks spreken van groei vindt ikzelf:)
Stef33 zei:
Ik denk dat jij 600 a 800 ml bedoelt ! 1 liter = 100 cl = 1000 ml ;-)

zou best kunnen Tanne dat mede door je lagere kh de groei er wat minder inzit op het moment,heb er ieder jaar last van gehad met het opnieuw opstarten van de kalkreactor,dit jaar gaat er gewoon balling in totdat de reactor naar tevredenheid presteert om dit euvel te voorkomen,ik vergelijk je bak met Erik de zijne en weet dat deze op het moment een verbruik heeft van ongeveer 700 cl per dag

Wow Luc, dat is erg heftig, en bedoel je dan optelling van 3 vloeistoffen of 1,4 liter per Balling 1-2-3 ?

Begrijp ik goed dat je ieder jaar met vakanties de reactor niet gebruikt?

jawsee zei:
zou best kunnen Tanne dat mede door je lagere kh de groei er wat minder inzit op het moment,heb er ieder jaar last van gehad met het opnieuw opstarten van de kalkreactor,dit jaar gaat er gewoon balling in totdat de reactor naar tevredenheid presteert om dit euvel te voorkomen,ik vergelijk je bak met Erik de zijne en weet dat deze op het moment een verbruik heeft van ongeveer 700 cl per dag

Laatst bewerkt:
ik heb altijd gewerkt met 2 jerrycans aangezien je de mg en ca mag mengen,ik bedoelde de jerrycans apart dus samen op het einde rond de drie liter vandaar de overstap op een grote reactor die ik nu en dan corrigeer met balling
Stef33 zei:
Wow Luc, dat is erg heftig, en bedoel je dan optelling van 3 vloeistoffen of 1,4 liter per Balling 1-2-3 ?

Raymond ,in mijn verlof doe ik altijd het groot onderhoud zoals de reactor volledig schoonmaken en volledig opnieuw vullen zodat ik er een jaar vanaf ben,hoogstens wat bijvullen maar dit is snel gedaan bij een open reactor:)
Raymond zei:
Begrijp ik goed dat je ieder jaar met vakanties de reacties niet gebruikt?

jawsee zei:
Ik ben erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Jij gebruikte ook de maximaal oplosbare hoeveelheden zouten? Dus bijv 84 gram natriumhydrogeencarbonaat per liter voor de kan met 'KH'?

jawsee zei:
ik heb altijd gewerkt met 2 jerrycans aangezien je de mg en ca mag mengen,ik bedoelde de jerrycans apart dus samen op het einde rond de drie liter vandaar de overstap op een grote reactor die ik nu en dan corrigeer met balling
Ca en Mg samen is logisch. Heb jij wel eens geprobeerd ook strontium aan deze kan toe te voegen?

alles maximaal Tanne,heb het nooit gedaan de strontium eraan toe te voegen daar dit in een grotechapparaat zit bij mij maar heb eventjes een Duits artikel over Balling nagelezen en is perfect mogelijk,jou achterliggende gedachte is natuurlijk dat hoe meer de koralen ca opnemen des te meer sr ze nodig hebben,je kan ook de hele sporen toevoegen maar dit wil je niet waarschijnlijk
Tanne zei:
Ik ben erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Jij gebruikte ook de maximaal oplosbare hoeveelheden zouten? Dus bijv 84 gram natriumhydrogeencarbonaat per liter voor de kan met 'KH'?

Ca en Mg samen is logisch. Heb jij wel eens geprobeerd ook strontium aan deze kan toe te voegen?

jawsee zei:
alles maximaal Tanne,heb het nooit gedaan de strontium eraan toe te voegen daar dit in een grotechapparaat zit bij mij maar heb eventjes een Duits artikel over Balling nagelezen en is perfect mogelijk,jou achterliggende gedachte is natuurlijk dat hoe meer de koralen ca opnemen des te meer sr ze nodig hebben,je kan ook de hele sporen toevoegen maar dit wil je niet waarschijnlijk
Dank je.

Inderdaad wil ik niet de hele sporenelementen-lijn toevoegen. Inderdaad is mijn gedachte dat Sr in de natuur met 8 mg/l voorkomt. Ik vroeg me vooral af of er voordeel mee te behalen is door strontiumchloride toe te voegen in de juiste verhouding (8 mg strontium per 420 mg calcium).

Welk Duits artikel heb jij gelezen? Er staat zó veel over geschreven. Ik heb toch vakantie, dus inlezen kan geen kwaad ;)

de hele methode inclusief de formules voor de sporen zelf te maken staat goed beschreven in het boekje Steinkorallen im aquarium van Daniel Knop deel 2,zijn 2 erg leuke boekjes voor 20 euro per stuk denk ik,ook in een Koralle van een jaar of vijf geleden staat een hele hoop door Balling zelf geschreven
Tanne zei:
Dank je.

Inderdaad wil ik niet de hele sporenelementen-lijn toevoegen. Inderdaad is mijn gedachte dat Sr in de natuur met 8 mg/l voorkomt. Ik vroeg me vooral af of er voordeel mee te behalen is door strontiumchloride toe te voegen in de juiste verhouding (8 mg strontium per 420 mg calcium).

Welk Duits artikel heb jij gelezen? Er staat zó veel over geschreven. Ik heb toch vakantie, dus inlezen kan geen kwaad ;)

Hoi tanne

ik las dat de pygo`s tot eiafzetting zijn gekomen, toppie:goed: maar hoe kan het dat er nog niemand gelukt is om de eitjes op te kweken naar volwassen vissen?

groetjes Arjen

Luc: goeie leestip! De oude Koralle's heb ik er ook bij, de Aqua-Calculator (http://www.mathgame.de/) en deze is ook handig: http://www.meeresaquaristik.de/balling/index.php

arjen_D zei:
Hoi tanne

ik las dat de pygo`s tot eiafzetting zijn gekomen, toppie:goed: maar hoe kan het dat er nog niemand gelukt is om de eitjes op te kweken naar volwassen vissen?

groetjes Arjen
Het eeuwige voedsel-probleem. Ik weet dat Frank Baensch op Hawaii (www.rcthawaii.com) met een speedboot met een fijnmazig net plankton in 't wild ving voor zijn pas uitgekomen dwergkeizertjes. Daarmee zal je vermoedelijk ook pas uitgekomen Pygootjes groot kunnen brengen. Maar goed, naast mijn fulltime baan en studie zie ik mezelf dat nog niet helemaal doen. Ook bij gebrek aan speedboot trouwens ;)

Stef33 zei:
Laatst aangepast door Stef33 : Gisteren om 21:45. Reden: bijdrage opgeschoond, mijn bijdrage wordt niet gewaardeerd
??? Volgens mij, zeker voor mensen die niet zo thuis zijn in het balling-gebeuren een nuttige link. Tenminste, gisteren klikte ik hem aan, wat ik toen zag kan zeker voor beginners wat extra info geven...

Laatst bewerkt:
arjen_D zei:
toch jammer dat er niet meer mensen met vissen kweken althans proberen :)

misschien heb je er wat aan: http://miniriff.de/:)
De laatste bladzijdes van dit dagboek worden wel een groot Balling-topic zeg ;)

Inderdaad zonde dat niet meer mensen het proberen, dat kweken. En wat nog kwalijker is, is dat sommige mensen niet die paar euro extra lijken te betalen voor nagekweekte vis. Het aantal commercieel beschikbare soorten is heel klein, maar door die soorten te kopen, maak je de weg ook vrij voor uitbreidingen in het aantal soorten.

Wat betreft je vraag in het dagboek van Michael: we bezoeken donderdag een aantal winkels in Duitsland. Het gaat ons vooral om het kijken, ik heb nog maar weinig plek en ben erg kritisch. Ik wil nog wel een aantal vissen hebben, maar die koop ik alleen bij mijn vaste winkeliers, dit is voor mij een kwestie van vertrouwen. Ook moet ik er nog een beetje voor sparen ;)

Trip report...

Uiteraard vond Michael het nodig zich te bewijzen met het eten van absurde hoeveelheden sambal.

Paul Kroonen (bestuurder, eigenaar van het nanobakje in de tweede posting van 't tripreport): dank je wel voor jouw aandeel in ons leuke dagje! Je aquariumpje bevat weliswaar minder water dan de gemiddelde zoutemmer, maar is mooier dan menig ander aquarium. Hier mag je trots op zijn! (en uiteraard, als je wil: ik heb de foto's ook op groot formaat opgeslagen).

Bijlagen

• IMG_0260.JPG
    IMG_0260.JPG
    103,1 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0261.JPG
    IMG_0261.JPG
    143,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0266.JPG
    IMG_0266.JPG
    104,2 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0269.JPG
    IMG_0269.JPG