Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

je Duncanopssammia is lekker gegroeid! Doet de lithophyllon het ook nog of is het nu helemaal pygo voer geworden? Van de zomer kom ik weer keer met Arjen kijken!

gr. Bas

(p.s.: je inbox is vol, heb je mailtje gestuurd)

He Tanne,

Ziet er goed uit. Heeft toch altijd weer veel tijd nodig zo een nieuwe bak.
Ik heb mij daar in ieder geval in vergist.
Mooie rode Goniopora, bij mij groeit deze goed, niet te veel stroming. Hoe is de stroming bij jou?

Gr, Wim.

Arjen: Dank je wel. Jouw bak wordt ook mooier en mooier!

Michael: Idd doet de fotoshop het weer. Het mooie is dat je geen computer nodig hebt om mooie kleurtjes te krijgen... Wat precies gezorgd heeft voor de 'omslag' weet ik niet, maar ik ben erg blij dat de bak weer begint te reageren zoals ik dat wil. Close-ups zou jij toch maken? ;)

Luc: dank je. Maar hoewel ik niet mag klagen, overtreft het spectakel in Lanaken mijn bak beslist! Ik kom gauw weer eens kijken. En uiteraard zijn jullie hier ook van harte welkom :)

Bas: inderdaad veel groei, maar ook deels expansie: ik heb hem verplaatst, sindsdien staan de poliepen veel verder open. Litophyllon is 'verdwenen'... Maar ook voor de verdwijning deed hij het beslist niet optimaal!

Wim: ik heb twee rode gonio's net niet uit de afvalbak van de handelaar gekregen. Ze waren echt niet meer verkoopbaar. Ze waren aan het afsterven, grote delen van het skelet lagen al bloot. Ze vangen beslist wat voer dat ik de vissen geef, maar ik voer ze zo nu en dan ook gericht. Ik doe dat met fijn voer (cyclopeeze, lobstereggs, fijngewreven droogvoer, dat soort dingen) dat ik met wat hulpmiddelen een beetje 'plakkerig' maak. Daarbij aminozuren en eventueel wat extra ijzer. Ik voer dit met een pipet gericht. Wat stroming betreft: veel of weinig stroming lijkt niet uit te maken. De kolonies herstellen goed. Maar voor ik langdurig (jaren) skeletgroei waarneem, juich ik nog niet! :)

En inderdaad: na het omzetten naar een nieuwe bak duurt het best lang voor alles draait zoals je dat gewend bent. Ik ben heel benieuwd hoe mijn bak er over zeg twee jaar bij zal staan.

Ja Tanne, geduld is een schone zaak.

In ieder geval ben ik blij dat je er weer bent, beetje leeg op het forum zonder Tanne zeg maar.

Gr. Wim.

Maanden geleden voor 't laatst gezien en ineens zag ik er weer een: Assessor flavissimus is niet verdwenen :)

Weer eens twee overzichtjes, de rommel op de bodem wordt veroorzaakt door stekjes, ze moeten nog een stukje verder uitgroeien...

Bijlagen

• overz58.JPG
    overz58.JPG
    85,7 KB · Weergaven: 353
  • overz59.JPG
    overz59.JPG
    90,1 KB · Weergaven: 261
Tanne zei:
Maanden geleden voor 't laatst gezien en ineens zag ik er weer een: Assessor flavissimus is niet verdwenen :)

Weer eens twee overzichtjes, de rommel op de bodem wordt veroorzaakt door stekjes, ze moeten nog een stukje verder uitgroeien...

Erg tof van de Assesor! Hoe gaat het verder draai je nog steeds op zeovit? En ververs je nog af en toe met natuurlijk zeewater? Meer close up foto's graag!

Groetjes Michael

Nog altijd zeo ja... Maar wel op 'mijn' manier, om de een of andere reden werkt dat voor mijn situatie beter, heb ik ontdekt. Ik zal binnenkort eens wat close-ups maken.

Wat trouwens interessant is: de twee Pygo's (6,5 en 2,5 jaar) verschillen erg in formaat. De kleinste begint blijkbaar geslachtsrijp te worden: ik zie ze in de avond steeds vaker samen zwemmen, op een manier zoals ik die ook ken van paargedrag bij dwergkeizers. Eiafzetting heb ik nog niet gezien, maar het zou mij niet verbazen als dat over enige tijd (maanden) wel gaat gebeuren.

Ik zal eens proberen een foto te maken van dit gedrag, het is erg fraai om te zien.

michael zei:
Erg tof van de Assesor! Hoe gaat het verder draai je nog steeds op zeovit? En ververs je nog af en toe met natuurlijk zeewater? Meer close up foto's graag!

Groetjes Michael

Tanne,
Vooreerst proficiat met je knappe bak. Toen ik een viertal jaar geleden op het internet op zoek was naar meer info over zeeaquaria kwam ik als een van de eerste bij jouw aquarium uit (wel nog de vorige bak, maar voor mij minstens zo schoon). De aanblik van je zeebak zorgde ervoor dat ik zwaar besmet raakte met het zeewatervirus.
Al die jaren heb ik dan ook aandachtig je dagboek gevolgd. Heb gezien dat je ooit een koppeltje Wetmorella's hebt geplaatst. Doen deze het nog goed en wat eten deze? Hoe is het gedrag van deze visjes?
En hoe is het afgelopen met zeeegel met het symbiosekrabje?

MVG
Eddy

Van de Wetmorella's heb ik destijds afgezien. Wel heeft er, heel kort, eentje gezwommen in het nano-aquariumpje van Koosje, in haar (toenmalige) dagboek staat dat denk ik vermeld. Gek genoeg sneuvelde het visje enkele dagen na aankoop.

Hier weer eens wat meer foto's van wat vissen in mijn aquarium. De tweede foto is van een nieuwe Acropora die ik gisteren in Rotterdam gekocht heb. Hij is nog wat bleek, door alle mishandeling die hij moest ondergaan (badje, lijmen..).

Als je goed kijkt op de laatste foto: twee gemmatums. Het gaat, tot mijn verbazing, nog altijd goed :)

Bijlagen

• vis7.6.08a.JPG
    vis7.6.08a.JPG
    82,5 KB · Weergaven: 31
  • vis7.6.08.JPG
    vis7.6.08.JPG
    75,4 KB · Weergaven: 222
  • latus7.6.08.JPG
    latus7.6.08.JPG
    60,9 KB · Weergaven: 20
  • ocellatus7.6.08.JPG
    ocellatus7.6.08.JPG
    46,5 KB · Weergaven: 23
  • acro7.6.08.JPG
    acro7.6.08.JPG
    173 KB · Weergaven: 29
Hier beloofde Pygo-actiefoto's. Fototechnisch niet al te best, maar het geeft een aardig beeld. Ik heb het idee dat de kleine Pygo nog net niet volledig geslachtsrijp is, ik heb bijvoorbeeld nog geen eiafzetting gezien... Het is wel erg fascinerend!

Bijlagen

• pygo7.6.08a.JPG
    pygo7.6.08a.JPG
    78,9 KB · Weergaven: 219
  • pygo7.6.08b.JPG
    pygo7.6.08b.JPG
    82,4 KB · Weergaven: 38
  • pygo7.6.08c.JPG
    pygo7.6.08c.JPG
    82,7 KB · Weergaven: 37
  • pygo7.6.08e.JPG
    pygo7.6.08e.JPG
    82,3 KB · Weergaven: 41
  • pygo7.6.08f.JPG
    pygo7.6.08f.JPG
    54,2 KB · Weergaven: 212
Geweldig.! Erg mooi. :D

Tim: nog geen artikel. Wie weet iets voor de toekomst, maar er is zó veel moois op aquariumgebied, mijn bak kan wel even wachten ;)

Arjen: dank je wel. Ik ben ook erg benieuwd wat er verder gaat gebeuren :)

Hooli: met een dremeltje heb ik het steentje er af geslepen... Inmiddels staat hij, trouwens op een heel andere plek dan ik eerst van plan was :)

Luc: op welke manier is jouw Pygo een deugniet in vergelijk met de andere keizers? Die van mij zijn eigenliijk redelijk braaf, zolang ik er geen visvoer bij zet (buttons, trachyphyllia, dat soort dingen).

Thijs: thanx :)

Raymond: ik zag iets zitten dat mij deed denken aan de eitjes van 'Acro Eating Flatworms'. Ik heb dat verwijderd, het koraalkrabbetje er uit gehaald en even apart gezet en het koraal een jodiumbadje gegeven. Ik geef niet standaard een badje, alleen als ik denk dat dat nodig is.

in vergelijking met de punctatussen zit de pygo dus wel degelijk aan de buttons,acanthastrea's en andere lekkere vlezige koralen,ook een pikje nu en dan op de tridacna's zit er bij:) voorlopig vergeef ik het hem,sommige stukken zijn naar onder verhuist omdat ik ze niet wil verliezen.

Back
Bovenaan