Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

jawsee zei:
in vergelijking met de punctatussen zit de pygo dus wel degelijk aan de buttons,acanthastrea's en andere lekkere vlezige koralen,ook een pikje nu en dan op de tridacna's zit er bij:) voorlopig vergeef ik het hem,sommige stukken zijn naar onder verhuist omdat ik ze niet wil verliezen.
Inderdaad is het een kwestie van keuzes maken... En persoonlijk vind ik mijn Pygo's veel te mooi! :)

Wat sommige dingen betreft loop ik een beetje achter... Sinds een paar dagen bezit ik een camera waarmee je ook filmpjes kunt maken ;)

Hier dus een eerste probeersel :)

Overigens deden twee Acro's het niet zo goed. Die bleken nogal last te hebben van 'Acro Eating Flatworms'. Ik heb ze dus een jodiumbadje gegeven, na enkele minuten vielen de wormen er af. Tientallen. Over een paar dagen krijgen ze hun tweede badje: hoewel ik de eieren zo goed mogelijk heb geprobeerd te verwijderen, wil ik niet het risico lopen dat deze twee stukken alsnog sneuvelen...

Hoi Tanne,

Leuk "probeersel" hoor:goed: wel wat wazig en geen scherpe kleuren maar toch zie je een super kristalheldere bak met veel moois :eek:

Grtz,

Kurt

Overigens deden twee Acro's het niet zo goed. Die bleken nogal last te hebben van 'Acro Eating Flatworms'. Ik heb ze dus een jodiumbadje gegeven, na enkele minuten vielen de wormen er af. Tientallen. Over een paar dagen krijgen ze hun tweede badje: hoewel ik de eieren zo goed mogelijk heb geprobeerd te verwijderen, wil ik niet het risico lopen dat deze twee stukken alsnog sneuvelen...

Ben je dan niet bang dat ze ook op de rest van de acro's zitten? Ik denk wel dat het koppel Ps. ocellatus mee zal helpen bij de bestrijding. Ik heb er ook ooit last van gehad en de beste manier was dagelijks een rugsproeier te vullen met osmose water en de koralen onder druk af te spuiten. De AEF's die rondzweven worden door de vissen onmiddellijk opgegeten. De niet aangetaste koralen varen er ook wel bij; je wil niet weten hoeveel detritus tussen die takken kan zitten!

succes met de bestrijding, zonde die plaagbeesten in zo'n schitterende bak:(

Christof

De platwormpjes lijken weg te zijn. Een kolonie heb ik nog enkele malen moeten behandelen. Ik weet zeker dat de betroffen stukken het zonder mijn actie niet overleefd zouden hebben.

Verder heb ik nog wat uitgeprobeerd: Biogro bacteriepreparaat, een set van drie flessen met verschillende bacteriestammen. Volgens Aqua Compleet is in hun verkoopbak de bodem sinds het gebruik optisch nog nooit zo schoon geweest. Bij mij thuis moet ik hetzelfde concluderen: het beetje flap dat zich vaak op de bodem bevond is als sneeuw voor de zon verdwenen. De redox lijkt ook licht gestegen te zijn. Geen van de dieren heeft negatief gereageerd. Ik gebruik het nu drie weken, het is te kort dag er verder iets over te zeggen.

Nog een wijziging: ik stap over op de balling-methode om calcium, magnesium en 'kh' toe te voegen. Na jaren fanatiek kalkreactor-gebruiker geweest te zijn, wilde ik eens wat nieuws proberen. Wat me onder andere zo aanspreekt is dat je de methode zeer specifiek op het verbruik van de bak kunt afstemmen.

Binnenkort weer eens foto's. Morgen komt -Duitstaligen welbekend- Peter Schmiedel naar Nederland, hij bezoekt het Openhaarcentrum in Vlaardingen en mijn bak...

Zojuist een paar foto's van de bak gemaakt. De eerste drie zijn van de voor-, de zij- en de achterruit.

Daarna nog wat close-ups :)

Bijlagen

• IMG_0232.JPG
    IMG_0232.JPG
    85,1 KB · Weergaven: 131
  • IMG_0233.JPG
    IMG_0233.JPG
    102,3 KB · Weergaven: 114
  • IMG_0235.JPG
    IMG_0235.JPG
    75,4 KB · Weergaven: 78
  • IMG_0240.JPG
    IMG_0240.JPG
    133,8 KB · Weergaven: 71
  • IMG_0236.JPG
    IMG_0236.JPG
    64,6 KB · Weergaven: 57
En nog twee close-ups :)

Bijlagen

• IMG_0237.JPG
    IMG_0237.JPG
    97,6 KB · Weergaven: 37
  • IMG_0238.JPG
    IMG_0238.JPG
    79,4 KB · Weergaven: 50
Hoi Tanne, dat ziet er weer top uit ! :eek: Vooral die grote roze in het midden steelt de show ! :goed: Wat een kleur !

Wat voeg jij tegenwoordig toe ?

jwre zei:
Hoi Tanne, dat ziet er weer top uit ! :eek: Vooral die grote roze in het midden steelt de show ! :goed: Wat een kleur !

Wat voeg jij tegenwoordig toe ?
Dank je voor 't compliment. Hoe is het met jou, je vrouw en Rif?

Die roze is een stek van Pieter, ik heb 'm inmiddels al meer dan een jaar. Hier een foto van het koraal geplaatst op 16/6/2007: klik Best wel een verschil dacht ik zo ;)

Dagelijks
  • ongeveer 7 druppels zeostart
  • Balling-vloeistoffen op maat om KH, Ca en Mg op peil te houden
  • Visvoer ;)
Tweemaal wekelijks
  • 7 druppels zeofood
  • 7 druppels zeobak
Wekelijks
  • 35 ml Biogro (alle drie de flesjes)
  • Ongeveer 10 ml Pohl's Extra
  • Wat Spongepower
  • Een paar druppels amino's
  • Een paar druppels KIF
  • Een paar druppels ijzerconcentraat
Soms
  • 8 ml Zeospur2
  • Kaliumchloride om het kaliumgehalte rond de 390 mg/l te houden
  • calciumnitraat om het nitraatgehalte tussen de 1 en 3 mg/l te houden
Ongeveer maandelijks
  • Verversing van circa 220 liter. Bij het nieuwe water gaat 50 ml Preis Baktoplan Marin.

Laatst bewerkt:
erg mooi Tanne,de groei zit er duidelijk in,hoeveel verbruik je dagelijks van de ballingzouten,ben er zelf altijd een tevreden gebruiker van geweest totdat ik in de kelder een reactor kon plaatsen,de zouten hou ik altijd op voorraad om nu en dan correcties mee uit te voeren

Dank je Luc. Momenteel ben ik nog aan het aftasten voor de doseringen. Hoeveel schat jij dat mijn aquarium (netto totaal zo'n 750 L) zou gebruiken?

Hé Tanne,

Complimenten, je bak ziet er wederom fantastisch uit.

Gr. Roy

Bak staat er zeer goed bij op het moment Tanne....complimenten :goed: !! Kzie dat jou P.ocellatus naarmate hij ouder wordt ook steeds lelijker lijkt te worden :D ;) !!

afhankelijk van de groei schat ik een 600 à 800 cl per dag van beide jerrycans,Erik ziet dit dalen als zijn lampen ouder worden wat eigenlijk ook logisch is,ben benieuwd als jij dit ook kan waarnemen in de toekomst.
Tanne zei:
Dank je Luc. Momenteel ben ik nog aan het aftasten voor de doseringen. Hoeveel schat jij dat mijn aquarium (netto totaal zo'n 750 L) zou gebruiken?

Hoi Tanne, zeer mooie bak als altijd! :goed:
Altijd fijn om er weer foto's van te kunnen zien.

Ik lees dat ook jij last hebt gehad van de platwormen.
Hopelijk redden die acro's het. Ze hebben zo in ieder geval een kans.
Ik hoop wel dat je AEFW echt weg zijn maar ik zou hier niet te veel op rekenen.
In alles wat ik erover lees en zelf heb meegemaakt blijven ze en zoeken ze een nieuwe host op.
Blijft volgens mij oppassen.

Grt,

Robertus.

Tanne zei:
De platwormpjes lijken weg te zijn. Een kolonie heb ik nog enkele malen moeten behandelen. Ik weet zeker dat de betroffen stukken het zonder mijn actie niet overleefd zouden hebben.

Hoi Tanne,

Ten eerste pracht bak, maar naar alle complimenten weet u dat denk wel, graag even voor mijn duidelijkheid, u gebruikt geen reactor maar alleen ballings methode?

mvg

manuel69 zei:
Bak staat er zeer goed bij op het moment Tanne....complimenten :goed: !! Kzie dat jou P.ocellatus naarmate hij ouder wordt ook steeds lelijker lijkt te worden :D ;) !!
Vooral het mannetje inderdaad. Ik vind ze eigenlijk wel stoer, zo groot en lomp, maar sommigen van m'n vrienden hebben ze inmiddels al 'prehistorische monsters' genoemd... :D

jawsee zei:
afhankelijk van de groei schat ik een 600 à 800 cl per dag van beide jerrycans,Erik ziet dit dalen als zijn lampen ouder worden wat eigenlijk ook logisch is,ben benieuwd als jij dit ook kan waarnemen in de toekomst.
Ik ben benieuwd. Momenteel haal ik die hoeveelheden nog niet, maar dat zal denk ik deels ook komen doordat de KH een flinke tijd lang veel te laag was, waardoor de koralen wellicht niet 'gewend' zijn veel te kunnen gebruiken. Zou dat kunnen?

robertus zei:
Hoi Tanne, zeer mooie bak als altijd! :goed:
Altijd fijn om er weer foto's van te kunnen zien.

Ik lees dat ook jij last hebt gehad van de platwormen.
Hopelijk redden die acro's het. Ze hebben zo in ieder geval een kans.
Ik hoop wel dat je AEFW echt weg zijn maar ik zou hier niet te veel op rekenen.
In alles wat ik erover lees en zelf heb meegemaakt blijven ze en zoeken ze een nieuwe host op.
Blijft volgens mij oppassen.

Grt,

Robertus.
Ik zag de AEFW (of in elk geval hun schade) slechts bij twee koralen. Deze twee koralen waren vrij nieuw, ik kon ze gelukkig ook makkelijk uit het aquarium nemen om ze een jodiumbadje te kunnen geven. Jij deed/doet toch iets met een antibioticum? Destijds had Arie me dat verteld. Of was dat ergens anders tegen? Bij de andere koralen zie ik in elk geval geen schade, ook als ik ze onder water met zoet water afspoel gebeurt er niets. Ik denk dat ik ze kwijt ben. Wel wil ik over een maandje een of twee Corythoichtys sp. plaatsen, voorkomen is beter dan genezen.

jamie zei:
Hoi Tanne,

Ten eerste pracht bak, maar naar alle complimenten weet u dat denk wel, graag even voor mijn duidelijkheid, u gebruikt geen reactor maar alleen ballings methode?

mvg
Dank je. De balling-methode is puur voor calcium, kh en magnesium. Ik gebruik dus geen kalkreactor meer. Ik denk dat die over een tijdje de verkoop in zal gaan.

Overigens heb ik twee weken geleden ook een harlekijngarnaal, Hymenocera elegans, geplaatst. Ik heb een vrij grote gekozen, om te voorkomen dat de twee ocellatussen hem als voer zouden beschouwen. De garnaal heb ik na het loslaten niet meer gezien, vandaar de wazige foto die ik na het loslaten in de gauwigheid genomen heb. Wel zie ik dat de hoeveelheid ganzenvoetjes in de bak steeds kleiner wordt. Uiteraard zal hij te zijner tijd met het passende voer bijgevoerd gaan worden.

Hier de garnaal enkele minuten na het inbrengen in de bak...

Bijlagen

• harlekijn.JPG
    harlekijn.JPG
    63,4 KB · Weergaven: 48
Back
Bovenaan