Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Ik warm mijn water wel altijd op voordat ik ga mengen. Daarna komt het in de garage te staan en dus een stuk kouder. Heb nog nooit gehad dat het is gaan klonten ofzo...
Maar zal voor de veilige weg kiezen.
 
Verwarmen is niet 'onveilig', maar voor de meeste mensen is de paar procent sterkere concentratie de moeite niet waard. Dat wordt pas interessant bij een hoog verbruik en weinig ruimte voor reservoirs. Daarom heb ik de formules in mijn boeken zo werkbaar mogelijk gemaakt.




Dank voor je reactie Tanne,

Ik had al een vermoeden dat er wel een voorziening zou zijn in je kamertje. Zonder zou t daar meer op een turks stoombad lijken denk ik⛈

Ik ga ervan uit dat je door afzuiging in de aquakamer je deze continu wat op onderdruk houdt? En dat er dan vanzelf weer lucht uit de andere kamers in huis word aangezogen bijvoorbeeld door kieren en naden of onder de deur door?
Heb je enig inzicht in wat voor afzuiging het is en hoeveel kuub per uur deze aanzuigt? En is deze regelbaar ofzo?

@CVS : ik weet uit ervaring dat het vaak niet zo gemakkelijk is... bij mijn vorige tank was de ruimte ventileren niet voldoende en bij diverse mensen waar ik ben geweest blijkt dit helaas ook niet zo te zijn.... dit toont zich pijnlijk duidelijk door condens aan de binnenkant van ramen en schimmelvorming boven aan muren etc.
Iets wat ik in mijn mooie nieuwe huis in ieder geval absoluut niet wil... is trouwens ook beter voor mn huwelijk dat ik dat voorkom?

In het kamertje staat mijn open bak, uiteraard wel beschermd tegen uitspringen van vissen. Ik heb daar een centrale afzuigingsunit. Ik weet niet uit mijn hoofd op welke stand hij staat, hij staat gewoon altijd aan. De deur van het kamertje is van onderen iets ingekort zodat verse lucht uit de huiskamer wordt aangezogen het kamertje in. Er hangt een hygrometer in het kamertje: altijd een luchtvochtigheid van ongeveer 50%.
 
Nou geen idee dan hoe dat kan die vocht problemen.

Discusvissen worden op een paar graden hoger gehouden dan een zee bak en dit zijn ook vaak flinke bakken (lees meestal veel groter dan zee bakken) en heb er nog nooit iets over gelezen.

Zowat alle huizen hebben toch ventilatie roosters? Zet ze op een kiertje en geen probleem lijkt mij ?
Met een forse bak zit je al gauw op de grens. Mijn vorige woning had mechanische ventilatie en overal roosters. Toch werd de luchtvochtigheid te hoog in de huiskamer (ruim 40 vierkante meter) door de aanwezigheid van mijn aquarium. De roosters stonden altijd open, de deur in de huiskamer stond altijd open en de ventilatie op maximaal. Met een open bak is de vochtigheid echt iets om op te letten.
 
Ja een open bak geloof ik het nog wel (o.a. een reden dat ik er geen wil) maar bij een dichte geeft dit toch geen issues?

Laat we het zo stellen dat er genoeg mensen zijn met 1000+ liter discusbakken van 28 graden of hoger en ik het nog nooit gehoord heb :)
 
Zoetwater bakken zijn bijna altijd voorzien van afdekplaten (van glas of plexiglas). De verdamping is daardoor stukken lager dan bij zeewater waar bijna niet gewerkt wordt met afdekplaten.
 
en zoetwaterbakken hebben bij lange na niet zoveel stroming, ook iets wat de verdamping sterk vergroot. zeker een streamer die het wateroppervlakte constant in beweging houd maakt een flink verschil.

ik had het bij mijn oude bak zelfs ondanks de kap die erop zat.... en er werd toch echt wel voldoende geventileerd in huis
 
Zoetwater bakken zijn bijna altijd voorzien van afdekplaten (van glas of plexiglas). De verdamping is daardoor stukken lager dan bij zeewater waar bijna niet gewerkt wordt met afdekplaten.

Vooral bij kweekbakken is dat zo. Bij showbakken zie ik het een stuk minder.

Maar goed aan de andere kant zijn zeebakken voor in aantal liters maar een fractie van flinke zoetwaterbakken (uitzondering daar gelaten) en zeker bij Zuid Amerikaanse bakken ligt de temperatuur een heel stuk hoger tot soms wel 30 graden.

Maar goed we zullen het uiteindelijk mee maken. Bij mijn 600 liter zoet op 28 graden nergens last van in ieder geval.
 
Inmiddels een week geleden heb ik mijn RD1 opvoerpomp door een RD3 speedy 100 Watt vervangen. De RD1 was al stil, de RD3 is nog stiller. Ongelooflijk. Ik heb dit mede gedaan omdat ik nu een nog stiller aquarium heb. Ik heb gekozen voor de 'pressure' versie, ik heb meteen een aantal andere pompen uit het systeem kunnen elimineren. Hierdoor heb ik minder warmteinbreng en zal ik dus minder energie hoeven te investeren in het koelen van de bak.

De watertemperatuur schommelt nu tussen de 23.0 en 23,5. Ik verwacht ook in de zomer minder moeite te zullen hebben de bak koel genoeg te houden.
 
Inmiddels een week geleden heb ik mijn RD1 opvoerpomp door een RD3 speedy 100 Watt vervangen. De RD1 was al stil, de RD3 is nog stiller. Ongelooflijk. Ik heb dit mede gedaan omdat ik nu een nog stiller aquarium heb. Ik heb gekozen voor de 'pressure' versie, ik heb meteen een aantal andere pompen uit het systeem kunnen elimineren. Hierdoor heb ik minder warmteinbreng en zal ik dus minder energie hoeven te investeren in het koelen van de bak.

De watertemperatuur schommelt nu tussen de 23.0 en 23,5. Ik verwacht ook in de zomer minder moeite te zullen hebben de bak koel genoeg te houden.

welke extra pompen had je nog dan? (die je nu weg hebt gelaten?)
 
Wat we hier zien... Is een Acropora die tijdelijk aan de kant moet. Onder de lichtblauwe Acro linksachter bevindt zich één van de stromingspompen. Die verdient even wat aandacht. Ideaal is anders... Luxeprobleem is het wel, natuurlijk :)

acro27.1.19a.jpgacro27.1.19b.jpgacro27.1.19c.jpg
 
Vandaag een nieuwe voorraad boeken naar De Jong gebracht. Altijd smullen daar even rond te kunnen kijken.

Voor mij de eerste keer in Nederland: Genicanthus personatus. Twee juveniele exemplaren. Ze worden gehouden in een erg riant (ik schat 600 liter groot) rifaquarium totdat ze vertrekken naar hun volgende adres, in dit geval in Slovenië. Winkelprijs per stuk: meer dan een modaal jaarsalaris; de winkelprijs ligt rond de 40.000 euro.

Het bijzondere is dat deze twee exemplaren uit nakweek stammen. Vooral volwassen mannelijke exemplaren ontwikkelen zich buitengewoon fraai.

IMG_4382.jpg
 
Dat zijn beste prijzen voor een vis. Zal dubbel pijn doen als die overlijd. Zowel vanwege het verlies van een vis als de financiële tegenvaller die je hebt dan.
 
Dat zijn beste prijzen voor een vis. Zal dubbel pijn doen als die overlijd. Zowel vanwege het verlies van een vis als de financiële tegenvaller die je hebt dan.
Met een goede verzorging en wat geluk wordt zo'n vis heel oud. Mijn Pygo heb ik komende maand alweer 16 jaar bijvoorbeeld. Maar duur is 'tie zeker :)

Worden inderdaad hele mooie vissen
Goed om te zien dat het nakweek betreft
Heel goed ja!

centropyge-interrupta-juvenile.jpg

Net zag ik op www.reefbuilders.com dat er in de VS een klein aantal jonge Centropyge interrupta binnen is gekomen. Wat een schitterende vissen! Waarschijnlijk zijn ze komende week ook in Nederland verkrijgbaar... ;)
 
Vorige week mocht ik mee op pad met aquariumvissers. Hier zie je hoe vissen voor aquaria op een verantwoorde manier gevangen worden. Er werd niks gevangen dat niet nodig was en er werd geen enkele schade aangericht. Zo hoort het! De kapitein bleef aan boord. Hij ving wat grote trekkersvissen voor bij de lunch.

 
Inmiddels hangen alweer ruim twee weken de nieuwste CoralCare's boven mijn bak. Afgezien van het feit dat de armaturen nu in grijs, wit en zwart verkrijgbaar zijn is er aan de buitenkant geen verschil zichtbaar. Wat wel opvalt, is dat de fluorescentie van een aantal dieren nu duidelijk verbeterd is.

Daarnaast draait de bak alweer een poosje op 23 graden in afwachting van Centropyge interrupta. Aan de dieren merk ik in het geheel niets.
 
Grappig filmpje. Waar was dit als ik vragen mag?

Die Centropyge interrupta is zekers een heel mooi visje. Die zou ik ooit ook wel willen. Weet je of deze makkelijk houdbaar is of is dit enkel voor de ervaren hobbyist weggelegd?
 
Grappig filmpje. Waar was dit als ik vragen mag?

Die Centropyge interrupta is zekers een heel mooi visje. Die zou ik ooit ook wel willen. Weet je of deze makkelijk houdbaar is of is dit enkel voor de ervaren hobbyist weggelegd?
Verkrijgbaarheid en prijs zijn hier het grootste probleem 😜
 
Grappig filmpje. Waar was dit als ik vragen mag?

Die Centropyge interrupta is zekers een heel mooi visje. Die zou ik ooit ook wel willen. Weet je of deze makkelijk houdbaar is of is dit enkel voor de ervaren hobbyist weggelegd?
Eenmaal gewend makkelijk houdbaar, maar wel in wat koeler water, zeg 23 graden. Als onervaren hobbyist zou ik 'm niet kopen: ik zou niet meer slapen en de meeste beginners kunnen hun budget beter besteden in basis-zaken zoals schuimers en verlichting ;)


Verkrijgbaarheid en prijs zijn hier het grootste probleem 😜
Dat zijn inderdaad wel problemen ja... Ik wacht er inmiddels al bijna een half jaar op. Over de prijs heb ik het maar niet.
 
Bovenaan