Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Na de interrupta, misschien op zoek naar een boylei. Of gaat dat net iets te ver?
 
Na de interrupta, misschien op zoek naar een boylei. Of gaat dat net iets te ver?
Veel te ver. Zowel qua budget als qua geschiktheid van mijn bak. Wie weet als ik ooit gepensioneerd ben of wanneer ik de loterij win... Moet ik wel eerst meedoen :D
 
Leermomentje. Mijn twee digitale thermometers (eentje op de Teco koeler en eentje van Aquamedic) gaven allebei een temperatuur rond de 23 graden aan. De twee vloeistofthermometers van Dupla die ik heb meetten een temperatuur rond de 21 graden. De bak stond er niet helemaal lekker bij en ineens realiseerde ik me dat dat tijdens mijn vakantie eind februari slechter was geworden. In die periode is de temperatuur in de bak wellicht nog net iets verder gezakt omdat het huis minder warm was.

Ik streef naar 23 graden als voorbereiding op de interrupta, maar dat betekent wel dat een graad minder in dit geval 'link' is. De bandbreedte die voor koralen OK is, is best groot, maar 23 graden is voor veel soorten een ondergrens. De proef op de som genomen: met een geijkte thermometer gaan meten. Op mijn werk hebben we er gelukkig een paar. Wat blijkt: zowel de Teco als de AM geven een duidelijk te hoge temperatuur aan, de meters van Dupla zaten dichter in de buurt. Ik vermoed dat ik dus een tijd op 21 graden heb gedraaid en tijdens de vakantie wellicht nog ietsje koeler.

Mijn les: vertrouw niet teveel op een stuk electronica. Nu dus de temperatuur langzaam omhoog richting de 23 graden en dan zien wat er gaat gebeuren.
 
Is een bekend fenomeen. De ouderwetsere thermometers met vloeistof zijn vaak preciezer dan de digitale. Zo geeft mijn koeler een 1,5gr warmer aan dan de vloeistofthermometer.
Hoop dat alles snel weer de goede kant op gaat.
 
Het is zo dom. Inderdaad vertrouw ik de ouderwetse zoutdobbers meer dan de meer complexe modernere varianten. Maar twee thermometers die vrijwel exact hetzelfde aangeven... Tja. Gelukkig niet veel schade.
 
Het is zo dom. Inderdaad vertrouw ik de ouderwetse zoutdobbers meer dan de meer complexe modernere varianten. Maar twee thermometers die vrijwel exact hetzelfde aangeven... Tja. Gelukkig niet veel schade.
Wat voor geijkte thermometer heb je gebruikt ? Je kunt je thermometer zelf heel makkelijk controlen in smeltend ijswater moet hij 0 graden aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor geijkte thermometer heb je gebruikt ? Je kunt je thermometer zelf heel makkelijk controlen in smeltend ijswater moet hij 0 graden aangegeven.
Ik zal morgen even kijken. Hij is alweer terug. Een wijze les voor wie de grenzen wil verkennen...
 
Ik zal morgen even kijken. Hij is alweer terug. Een wijze les voor wie de grenzen wil verkennen...

Ook voor normaal gebruik wel... en lastig om te verifieren. Als je 3 thermometers hebt, en 2 geven een andere waarde ben je snel geneigd te denken dat de derde fout is (en niet de eerste twee).
 
Ook voor normaal gebruik wel... en lastig om te verifieren. Als je 3 thermometers hebt, en 2 geven een andere waarde ben je snel geneigd te denken dat de derde fout is (en niet de eerste twee).
Inderdaad. Maar normaal maakt een graad niet zo uit, als je binnen de bandbreedte tussen 24-27 graden zit... Alleen verken je de grens en blijk je rond de 20-21 graden te zitten... Dan maakt die afwijking wel degelijk verschil uit.
 
Inmiddels hangen alweer ruim twee weken de nieuwste CoralCare's boven mijn bak. Afgezien van het feit dat de armaturen nu in grijs, wit en zwart verkrijgbaar zijn is er aan de buitenkant geen verschil zichtbaar. Wat wel opvalt, is dat de fluorescentie van een aantal dieren nu duidelijk verbeterd is.

Daarnaast draait de bak alweer een poosje op 23 graden in afwachting van Centropyge interrupta. Aan de dieren merk ik in het geheel niets.

Hoi Tanne, in hoeverre zie je een "meerwaarde"t.o.v. van de eerste generatie C.C. lampen?
Puur optisch of beter spectrum voor de koralen.

gr. Marcel
 
Als je de eco lampen niet meer nodig hebt geef je maar een seintje....
 
Hoi Tanne, in hoeverre zie je een "meerwaarde"t.o.v. van de eerste generatie C.C. lampen?
Puur optisch of beter spectrum voor de koralen.

gr. Marcel
De bak oogt frisser, de kleuren worden mooier weergegeven en er is wat meer fluorescentie. De 2016 lampen kon ik voor een redelijke prijs verkopen waardoor de upgrade me niet veel gekost heeft. Anders zou ik het niet gedaan hebben. Ik heb even de 2016 naast de 2018 laten branden. Het verschil is duidelijk te zien, maar het is beslist niet zo dat de 2016 nu 'slecht' zou zijn, het zijn en blijven uitstekende lampen.

Als je de eco lampen niet meer nodig hebt geef je maar een seintje....
Zal ik doen. Maar ik vind de schittering die ze veroorzaken toch wel erg mooi...
 
Stoppen?

Het lijkt in dit dagboek misschien soms alsof alles vanzelf gaat. Mooie foto’s, mooie filmpjes… Soms voelt het ook alsof het vanzelf gaat, je zit in een positieve ‘flow’ en het gaat helemaal goed. Als het dan even tegen zit is dat zuur. Stoppen komt niet in me op, maar het woord is de laatste dagen wel een paar keer door mijn hoofd geschoten. Het zoet wordt gedeeld, het zuur ook. Niks te verbergen.

Wat de oorzaak is is grotendeels gissen, maar… Enorme vissterfte. Uiteraard behandel ik de vissen die ik kan vangen, maar zoals elke ervaren aquariaan weet is dat lastig. Vooral als een vis niet meer eet. De vissen zijn aangetast door Oodinium. Een keer een klein stipje vind ik niet zorgelijk, maar de huidige situatie is zeker zorgelijk. UV, top waterkwaliteit, top voedsel en top verdere verzorging zijn vanzelfsprekend. Niet voor niets bezit ik sommige vissen al meer dan 20 jaar.

Ik heb twee behandelbakken staan en behandel de gevangen vissen daar. Geen foto’s.
 
Vallen en weer opstaan houdt iedereen scherp.
Vroeg of laat zijn we allemaal eens de spreekwoordelijke 'pineut'.
Succes met de behandeling(en).
 
Sterkte en succes tanne
 
Ruk is als je in die situatie zit.
Sterkte ermee en waardeer het dat je het hier post. Geeft aan dat echt iedereen wel eens pech kan hebben in de hobby.

Succes en hoop dat er zo min mogelijk uit valt.
 
hoi
Zeker niet leuk om te horen.
Wat bij peet de laatste keer zeker goed heeft geholpen is temp verhogen voor een aantal dagen.
Je zit net als peet vrij laag, dus een graadje of 4 er bij is geen probleem.
in de zee komt het geregeld ook voor koude of warme golfstroming voor.
en mogelijk toch de bodem verwijderen.
en voor het gene dat je niet kunt vangen, de Elacatinus soort doet altijd een hoop...beter dan een poets garnaal.
Heel veel Succes
 
Dat is een enorme tegenslag Tanne om te lezen, hoop dat je er wel doorheen kunt krijgen, is zuur voor vissen die je al zo lang hebt.
Ik zou ook de temperatuur verhogen, knoflook extract, en wat richard zegt om de bodem te verwijderen is een optie, de Oodinium zit ook in het zand.
In ieder geval sterkte en succes ermee.
 
Dat is flink balen Tanne. Ik hoop dat het allemaal goed afloopt. Je zult er alles aan doen dat weten we.
 
Poeh tanne dat zijn de mindere dingen zeg van de hobby.
Hoop dat je de vissen erdoorheen kan helpen.
Maar dat kan jij als geen ander.

Groetjes wesley
 
Bovenaan