Hallo tanne vroeger als ik vis had met dtip gebruikte ik trimazyn
is soort antibiotica volgens mij en werkte zeer goed mvg glenn veel succes met de behandeling
Dank je Glenn.
Top Tanne, dat je elke stap die je zet om de vis te redden met ons deelt, zo kunnen we er iets van leren! Het is zeer lastig om een erg zieke vis weer beter te maken, heb ik geleerd.....
Dank je Harold.
Het beter maken van de vis viel me eigenlijk wel mee, weer aan het eten krijgen is een ander verhaal.
Ik heb gisteren de volgende dingen gedaan:
- oester gekocht en in de bak gelegd: geen succes.
- Rudi gebeld: hij vertelde me dat ik eigenlijk vrijwel alles had gedaan wat ik zou kunnen doen. Wel gaf hij de tip nog een keer een zoetwaterbad te geven, dat heb ik dus ook gedaan.
Of het toeval is of niet weet ik niet, maar nadat de oester een half uurtje in de bak lag, zag ik de tinkeri een stukje wier eten van één van de stenen. Ander voedsel heb ik hem nog niet zien eten, maar ik zie het als een enorme overwinning dat hij zelfstandig wat pakte. De spuit voor de dwangvoeding lag al klaar...
Rudi stelde dat hij dacht dat de vis misschien eerst niet at omdat hij ziek was, nu vanwege de stress in het kleine bakje. Hij raadde me aan de vis terug te zetten in het grote aquarium. Na het al genoemde zoetwaterbad (op aanraden van Rudi slechts 5 minuten) heb ik dat gedaan. Hij kreeg géén warm welkom: de mitratus en de grote gemmatum hebben hem duidelijk gemaakt wie de baas was. Erg vervelend om te zien, vooral bij een verzwakte vis. Gelukkig werd het snel donker in de bak. Vanmorgen heb ik de tinkeri nog gezien.
Rudi vertelde een anecdote over een bekende van hem die een Chaetodon semilarvatus had die zo'n twee maanden niet at en ineens weer ging eten. Ik hoop nu op een vergelijkbaar wonder. Voor alle zekerheid laat ik de behandelbak nog een week staan zodat ik, mocht het nodig zijn, bij terugkomst eventueel (verder) kan behandelen, maar ik denk dat dit niet nodig zal zijn. Het is nu erop of eronder...
Naast alle vriendelijke adviezen en aanbiedingen voor hulp van de verschillende forumleden hier in mijn dagboek en via pb, gaat mijn dank uit naar Arie van Aqua Compleet, dierenarts Werkman, dierenarts Andre Gebben, Claude Schuhmacher (
www.faunamarin.de), Bob Fenner (
www.wetwebmedia.com) en de leden van ReefCentral die me ook een aantal nuttige adviezen hebben gegeven. Voor als ik iemand ben vergeten: excuses!
Laten we hopen dat, om het even zweverig te zeggen, alle positieve energie z'n uitwerking gaat hebben. De tinkeri moet 't vanaf nu zelf doen...