Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Hallo tanne vroeger als ik vis had met dtip gebruikte ik trimazyn
is soort antibiotica volgens mij en werkte zeer goed mvg glenn veel succes met de behandeling

Top Tanne, dat je elke stap die je zet om de vis te redden met ons deelt, zo kunnen we er iets van leren! Het is zeer lastig om een erg zieke vis weer beter te maken, heb ik geleerd.....

Hallo tanne vroeger als ik vis had met dtip gebruikte ik trimazyn
is soort antibiotica volgens mij en werkte zeer goed mvg glenn veel succes met de behandeling
Dank je Glenn.

Top Tanne, dat je elke stap die je zet om de vis te redden met ons deelt, zo kunnen we er iets van leren! Het is zeer lastig om een erg zieke vis weer beter te maken, heb ik geleerd.....
Dank je Harold.

Het beter maken van de vis viel me eigenlijk wel mee, weer aan het eten krijgen is een ander verhaal.

Ik heb gisteren de volgende dingen gedaan:
- oester gekocht en in de bak gelegd: geen succes.
- Rudi gebeld: hij vertelde me dat ik eigenlijk vrijwel alles had gedaan wat ik zou kunnen doen. Wel gaf hij de tip nog een keer een zoetwaterbad te geven, dat heb ik dus ook gedaan.

Of het toeval is of niet weet ik niet, maar nadat de oester een half uurtje in de bak lag, zag ik de tinkeri een stukje wier eten van één van de stenen. Ander voedsel heb ik hem nog niet zien eten, maar ik zie het als een enorme overwinning dat hij zelfstandig wat pakte. De spuit voor de dwangvoeding lag al klaar...

Rudi stelde dat hij dacht dat de vis misschien eerst niet at omdat hij ziek was, nu vanwege de stress in het kleine bakje. Hij raadde me aan de vis terug te zetten in het grote aquarium. Na het al genoemde zoetwaterbad (op aanraden van Rudi slechts 5 minuten) heb ik dat gedaan. Hij kreeg géén warm welkom: de mitratus en de grote gemmatum hebben hem duidelijk gemaakt wie de baas was. Erg vervelend om te zien, vooral bij een verzwakte vis. Gelukkig werd het snel donker in de bak. Vanmorgen heb ik de tinkeri nog gezien.

Rudi vertelde een anecdote over een bekende van hem die een Chaetodon semilarvatus had die zo'n twee maanden niet at en ineens weer ging eten. Ik hoop nu op een vergelijkbaar wonder. Voor alle zekerheid laat ik de behandelbak nog een week staan zodat ik, mocht het nodig zijn, bij terugkomst eventueel (verder) kan behandelen, maar ik denk dat dit niet nodig zal zijn. Het is nu erop of eronder...

Naast alle vriendelijke adviezen en aanbiedingen voor hulp van de verschillende forumleden hier in mijn dagboek en via pb, gaat mijn dank uit naar Arie van Aqua Compleet, dierenarts Werkman, dierenarts Andre Gebben, Claude Schuhmacher (www.faunamarin.de), Bob Fenner (www.wetwebmedia.com) en de leden van ReefCentral die me ook een aantal nuttige adviezen hebben gegeven. Voor als ik iemand ben vergeten: excuses!

Laten we hopen dat, om het even zweverig te zeggen, alle positieve energie z'n uitwerking gaat hebben. De tinkeri moet 't vanaf nu zelf doen...

Soms heb je van die ideeën: even kijken via de webcam! :biggrin::biggrin: Het is geen helder beeld, maar hij zwemt rond en het lijkt er op dat hij niet lastig gevallen wordt door de andere vissen...

Bijlagen

• screenshot_tinkeri.jpg
    screenshot_tinkeri.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 146
Of het toeval is of niet weet ik niet, maar nadat de oester een half uurtje in de bak lag, zag ik de tinkeri een stukje wier eten van één van de stenen. Ander voedsel heb ik hem nog niet zien eten, maar ik zie het als een enorme overwinning dat hij zelfstandig wat pakte. De spuit voor de dwangvoeding lag al klaar...

Ik zou die spuit ergens in de buurt van het aquarium in het zicht van de vis laten liggen. Wellicht dat de aanblik er van en daarmee de herinnering aan een eerder rondje dwangvoeding, meer als voldoende is om het beestje te stimuleren zelf wat voedsel tot zicht te nemen. :)

Ik zou die spuit ergens in de buurt van het aquarium in het zicht van de vis laten liggen. Wellicht dat de aanblik er van en daarmee de herinnering aan een eerder rondje dwangvoeding, meer als voldoende is om het beestje te stimuleren zelf wat voedsel tot zicht te nemen. :)
Bah. Ik kwam thuis en de tinkeri hing voor dood in de grote groene Acropora. Ik heb hem terug gezet in de behandelbak en daar werd hij levendig, alsof hij eruit zou willen springen. Om hem geleidelijk weer te wennen aan de grote bak én bij een goede waterkwaliteit te laten aansterken hangt hij nu in een geperforeerd bakje in het aquarium. Ik heb er een pluk Caulerpa bij gezet en een stuk supergoed Indonesisch levend steen. Ik vrees dat hij hier een week zal moeten blijven. Op dit moment hangt hij ofwel in het bakje met z'n kop omhoog, ofwel probeert hij er uit te springen.

Ik snap nu ook waarom ik hem later op de dag niet meer op de webcam zag, vermoedelijk hing hij al een tijdje in dat koraal...

Jeetje.. Het leek even alsof er een goed einde aan zat te komen. Maar dit is helaas nog geen goed nieuws.

Respect voor alle inzet voor deze vis

Jeetje.. Het leek even alsof er een goed einde aan zat te komen. Maar dit is helaas nog geen goed nieuws.

Hm...moeizaam hoor. Maar volhouden Tanne, hoop doet leven!
Anthony, Bas, Frode: dank je. Ik ben er aan begonnen dus wil ik doorzetten ook. De vis zit nu nog in het bakje, hij leeft maar hangt vreemd gestresst onder het stuk steen dat er in ligt. Vandaag wat levende Mysis kopen, meer kan ik niet doen denk ik. Ook plaats ik 1-2 zo klein mogelijke voergarnalen in zijn bakje, wie weet komt hij ineens op het idee dat die eetbaar zijn, al heeft dat de afgelopen weken ook geen resultaat gehad.

Als hij niet zo reefsafe zou zijn, zou ik er een paar koralen bij plaatsen. De mate waarin deze vis reefsafe is, was altijd ideaal maar op dit moment was het handig geweest als ik terug kon grijpen op een of ander 'lekker' koraal...

Hoi Tanne,

Ik neem mijn petje af zoals jij met vissen omgaat die ziek zijn om ze er weer bovenop te krijgen !!

Hier voor moet je wel enige kennis in huis hebben, en dat heb je dat weet ik zeker anders gaat dat helemaal niet lukken.

Ik hoop voor jou dat het toch nog goed komt met zo veel energie die je er al ingestoken heb!!

Gr.

Martin.

Ik sluit me gewoon aan bij deze worden:
"Ik neem mijn petje af zoals jij met vissen omgaat die ziek zijn om ze er weer bovenop te krijgen !!"
Ik blijf het de hele tijd volgen... sterkte en succes!

Hoi Tanne,

Ik neem mijn petje af zoals jij met vissen omgaat die ziek zijn om ze er weer bovenop te krijgen !!

Hier voor moet je wel enige kennis in huis hebben, en dat heb je dat weet ik zeker anders gaat dat helemaal niet lukken.

Ik hoop voor jou dat het toch nog goed komt met zo veel energie die je er al ingestoken heb!!

Gr.

Martin.

Ik sluit me gewoon aan bij deze worden:
"Ik neem mijn petje af zoals jij met vissen omgaat die ziek zijn om ze er weer bovenop te krijgen !!"
Ik blijf het de hele tijd volgen... sterkte en succes!
Martin en Lara, dank je wel. Ik had net nog een idee: in het nanobakje zitten alleen twee pitvisjes die zoals bekend vooral kleine kreeftachtigen eten. Ik heb een paar kleine stukjes steen uit dat bakje bij de tinkeri gezet. Aan die stenen zitten nogal wat wormpjes et cetera waar hij misschien iets mee kan...

Update van vandaag: hij leeft nog. Hij probeert iets minder fanatiek uit het bakje te springen maar eet de levende mysis nog niet...

Tanne,

het moet een beresterke vis zijn, zo lang op de sukkel en nog steeds in leven! Nu, die is uiteraard wel in goede handen. :)

Misschien kun je ergens (of van iemand van 't forum hier) een steentje met een aantal kokerwormpjes regelen. Ik denk dat geen enkele vlinder zo reefsafe zal zijn om dat te kunnen weerstaan.

Misschien kun je ergens (of van iemand van 't forum hier) een steentje met een aantal kokerwormpjes regelen. Ik denk dat geen enkele vlinder zo reefsafe zal zijn om dat te kunnen weerstaan.
Als je er toevallig eentje weet of hebt... Alleen moeten we dan iets verzinnen voor de overdracht, zit nu voor werk in Engeland...

Tja. Je bent welkom om er een aantal mee te nemen van mij als je daarmee je vis kan redden. Het is alleen niet héél dichtbij. Zeker niet vanuit Engeland ;-).
3uqe7e2y.jpg

Heey tanne heb alles gevolgd hoop egt dat die weer gaat wrete van alles wat los en vast zit.
We duimen hier voor je.
Als het weer rustiger is geef je dan een seintje wanneer we een keertje mogen komen kijken.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan